مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

پانزدهمین ضیافت وبلاگ های معماری


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

به میزبانی  گروه معماری تکین طرح - هادی مناف زاده - www.takin-tarh.blogfa.com

پانزدهمین ضیافت وبلاگ های معماری به میزبانی  گروه معماری تکین طرح - هادی مناف زاده

طبق نظر سنجی صورت گرفته موضوع ۱۵ ضیافت وبلاگهای معماری چیزی نیست جز مساله " فرم در معماری ". مساله ای که میشه گفت دغدغه و زبان معمار برای معرفی فضاست.... 

روز شمار :

وبلاگ نویس های محترم حیطه معماری تا ۲۵ آذر فرصت دارن درباره موضوع فوق اظهار نظر نمایند.لازم به ذکر است ۳۰ آذر ماه نیز اختتامیه این دوره از ضیافت وبلاگهای معماری برگزار خواهد شد.

در ضمن از تمامی عزیزان خواهشمندیم پس از نوشتن و بیان عقاید خود در وبلاگ شخصی شون با ارائه لینک مطلب در وبلاگ گروه معماری تکین طرح آقای هادی مناف زاده رو مطلع نمایند تا در آخر بتوانیم به یک جمع بندی کلی برسیم.


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

فراخوان «جایزه برای طراحی نما با مصالح طبیعی »

 

جایزه برای طراحی نما با مصالح طبیعی

فصلنامه معماری و ساختمان

برگزارکننده :فصلنامه معماری و ساختمان 

ای ایران ، ای مرز پر گوهر                                   ای خاکت سرچشمه هنر

سنگ کوهت درّ و گوهر است                              خاک دشتت بهتر از زر است

از آب و خاک و مهر تو سرشته شد گِلم                  مهر اگر برون رو د گِلی شود دلم

 

با کشف تمدن حوزه هلیل رود آشکار شد که خاستگاه تمدن بشری ، نه بین النهرین بلکه سرزمینی بوده است که امروز ایران می خوانیمش . مردمان این خطه ، نخستین کسانی بودند که خشت و آجر را برای بر پایی فضاهای معماری به کار بردند و طاق و قوس را آفریدند . ایرانیان فرهنگ متفاوتی را به جهان عرضه داشتند که با به خدمت گرفتن چهار عنصر خاک و هوا و آب و آتش فضایی را برای زیست انسان فراهم آورد که در برابر طبیعت فروتن باش د و بتواند در اقلیمی سخت با بیابان های گسترده پایه گذار بزرگترین تمدن ها و الهام بخش ترین باغ ها شود . موهبت این سرزمین آن است که چون بر بستری زلزله خیز و آتشفشانی قرار دارد ، از معادن غنی سنگ برخوردار است و در آن انواع رگه های کریستالی ، رسوبی و دگرگون با رنگ های خیال انگیز یافت می شود . ایرانیان وارث تمدن های متعددی هستند که از شمال تا جنوب ، از خاور تا باختر این سرزمین با هوشیاری ، از خود ، دست آورد ها ، مهارت ها و شیوه های بسیار معماری در انواع الگوهای سنگی ، آجری ، خشتی و چوبی در اقلیم های مختلف بر جای گذارده اند .

اکنون به نظر می رسد در حالیکه در بسیاری کشورهای پیشرفته با نظر به توسعه و معماری پایدار و انگیزه هماهنگی بیشتر با محیط زیست و پرهیز از اتلاف انرژی برای تولید و بازیافت ، استفاده از مصالح طبیعی و فن آوری های نوین بهره برداری از انواع سنگ و آجر و چوب رواج پیدا کرده است ، در کشور ما استفاد ه از مصالح ساختمانی به جای تبعیت از مشاوره معماران ، تابع بازار و محصولات مصنوعی پر هزینه گشته است . این مسئله بی شک زنگ خطری است برای معماری و فرهنگ ما ، تولید کننده داخلی سنگ و آجر و طراحان خلاق عرصه صنعت ساختمان .

با توجه به این نکات مهم ، فصل نامه معماری و ساختمان به منظور ارتقای مهارت های بومی ، حمایت از تولید کنند گان د اخلی مصالح سنگ ، سفال و آجر و واردکنندگان چوب طبیعی - که ضمن در اختیار قرار د ادن مصالحی طبیعی با ساختاری مناسب برای استفاد ه در جداره شهری از قطع درختان بومی جلوگیری می کنندو تشویق طراحانی که با توجه به این نکات به خلق اثر می پرد ازند "جایزه برای نما با مصالح طبیعی"  را برگزار می نماید . قابل ذکر است که با هماهنگی شهرداری تهران پس از برگزاری این جایزه ، آثار منتخب به منظور فرهنگ سازی عمومی برای تشکیل نمایشگاه های دوره ای در مناطق مختلف شهرداری های تهران در معرض بازدید عموم قرار خواهد گرفت .

هیات داوران : به ترتیب حروف الفبا

حسین سلطانزاده ، بیژن شافعی ، فرامرز شریفی ، فیروز فیروز، ایرج کلانتری ، اسکندر مختاری ، محمدرضا نیکبخت

عضو و دبیر هیات داوران : بهروز پاکدامن

دبیر جایزه : ساناز افتخارزاده

مشاور جایزه : دکتر حسین ذبیحی / معاونت معماری اد اره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران

پشتیبانان جایزه : تکنو آجر- پارس آرای کوهستانسنگ سفیر سپاهان - مهساب سنگ تهران / کارخانه سنگ قائم

معیارهای داوری

پروژه های مورد نظر فراخوان ، طرح های اجرا شد ه در سه دهه اخیر هستند که در داخل ایران انجام شده باشند و جایزه ، صرف نظر از تعداد دست اندرکاران طرح و اجرا ، به پروژه و شخص حقیقی یا حقوقی که به عنوان طراح ، آن را ارایه می نماید تعلق خواهد گرفت . معیار کلی قضاوت آثار علاوه بر زیبایی شناسی طرح ، چگونگی به کارگیری مصالح طبیعی بر اساس خواص آن ، موضوعیت طرح ، همسازی با اقلیم و فرهنگ بستر طرح ، نوآوری ، فن آوری نصب مصالح و اجرای جداره ، صرفه جویی د ر مصرف انرژی و بهینه نمودن کیفیت جداره شهری است .

علاوه بر موارد نام برده بدیهی است که هر یک از داوران در قضاوت ، معیارهای شخصی خود را اعمال خواهند نمود .

شرایط م دارک د رخواستی:

1- معرفی ساختمان اصلی با توضیح کامل کاربری ساختمان و نام پروژه ،ارایه آدرس دقیق سایت ، دستکم یک پلان و یک مقطع با ذکر مقیاس و محوطه باز ساختمان .بدیهی است که برای طرح های پیچیده و متغیر ارایه پلان های بیشتر لازم است .

2- طرح ها ، نقشه ها ، تصاویر سه بعدی ) به ویژه د ر مورد بناهای مجرد و خارج از قطعات شهری ( ، برش جد اره ) wall section ( و اسکیس های دستی

3- مشخصات دقیق و جزییات اجرایی نصب مصالح ) نوع و جنس مصالح مشخص شود (

4- معرفی طرح اجرا شده در قالب عکس های بزرگ وگویا از پروژه که نشان دهند ه تمام نماهای بنا ، همسایگی ها ، مقیاس بنا ، جزییات طرح و مصالح باشد .

5- مکان اثر ، نام پروژه ، توضیحات لازم د ر مورد زیربنا و پیشینه بنا، ایده اصلی طراح، اهداف دنبال شده در طراحی، مزایای گزینه انتخاب شده برای اجرا، موانع و محدودیت های طرح و اجرا، نقش کارفرما در شکل گیری طرح ، تاریخ شروع و خاتمه طرح و ساخت و ... همراه با نمود ارهای لازم ، تصاویر قبل و بعد بنا ) به ویژه در هنگامی که صرفا طراحی نما بر عهده شرکت کننده بوده است ( و هرآنچه که بر اطلاعات داوران برای قضاوت اثر بیافزاید .

6- کلیه نقشه ها، عکس ها و توضیحات فوق باید روی صفحات فوم به ابعاد  A3 و حداکثر د ر 4 صفحه ارایه گردد.

7- ارایه مدارک ارسالی بر روی لوح فشر ده )جهت چاپ در فصل نامه شماره ویژه جایزه(

8- لازم است شرکت کنندگان برگه ای را با مهر و امضای خود به دبیرخانه جایزه تحویل نمایند با این مضمون که مدارک تحویلی عکس های بنای اجرا شده است و طرح سه بعدی یا عکس تغییر داده شده نمی باشد و کلیه حقوق طراحی آن مربوط به شخص حقیقی یا حقوقی است که آن را در این جایزه ارایه می نماید و داوران می توانند در صورت لزوم از بنا بازدید به عمل آورند .

9- نام پروژه، محل اجرا، نام کارفرما، نام طراح اصلی یا گروه طراحی که به عنوان صاحب اثر شناخته خواهد شد، نشانی و شماره های تماس لازم ، همکاران اجرایی و تاریخ شروع و خاتمه طرح و ساخت باید به صورت جداگانه در یک برگه A4 همراه

مدارک ، ارایه و کد ده رقمی به عنوان رسید گرفته شود.

10- نام پروژه، نام صاحب اثر، نشانی و شماره تلفن و دورنگار روی پاکت نوشته شود .

11- روی هیچ یک از مدارک اصلی جایزه نام دست اندرکاران نباید قید شود .

12- لازم است کارت بازرگانی ) Business card ( صاحب اثر به تعداد صفحات تحویل شده به دبیرخانه ارایه گردد تا به منظور حفظ حقوق طراحان و امکان ایجاد ارتباط مردم با آنان در هنگام ارایه آثار منتخب در نمایشگاه های عمومی بر روی صفحات چسبانده شود .

13- محدودیتی برای ارایه پروژه های متعدد متعلق به یک شخص حقیقی یا حقوقی وجود ندارد ولی هر یک از آثار باید در پاکت های جداگانه ارسال شوند .

14- مدارک تحویل شد ه باز گردانده نمی شود .

جوایز:

در مجموع برای هزینه جوایز میزان صد و پنجاه میلیون ریال در نظر گرفته شد ه است . چگونگی اختصاص مبالغ به برگزیدگان منوط است به کیفیت و کمیت آثار ، تصمیم هیات داوران برای چگونگی دسته بندی آنها و احتمال اعلام چند برگزیده د ر یک رتبه .

جوایز ویژه :

یک جایزه ویژه صرف نظر از نوع مصالح ، برای طرح اثری که بر اساس الگوها و الهامات هویت ایرانی با بیانی نوین اجرا شده باشد در نظر گرفته شده است . این طرح ممکن است با مصالحی جز سنگ ، چوب ، سفال یا آجر ساخته شده باشد .

بنا بر تشخیص هیات داوران ، در صورتی که آثاری با قابلیت های ویژه نیز شناسایی شوند ، جوایزی برای تقدیر ، تعیین و اعلام خواهد شد .

به کارفرمایان طرح های برگزیده نیز لوح تقدیر تقدیم می گردد .

مهلت ارسال آثار:

مهلت ارسال آثار تا دهم بهمن ماه 1388 ساعت 15:30 بعد از ظهر است . آثار باید به دفتر فصل نامه معماری و ساختمان واقع در ضلع جنوب غربی پل سید خندان، خیابان برازنده  )نرسیده به سهروردی شمالی( ، پلاک 32 ، ساختمان برازنده، طبقه دوم، واحد23 تحویل گردند. مدارک پست شده باید حداکثر به تاریخ پنجم بهمن ماه از مبدأ پست شده باشند. ارایه رسید پستی به منزله تایید دریافت آثار نخواه د بود .

ساعات کار دفتر این نشریه همه روزه به جز پنجشنبه ها از ساعت 9 تا 15:30 می باشد .

فراخوان مقالات :

از کلیه خوانندگان گرامی که مطالعه یا نوشتاری در خصوص نقد جداره های شهری ، طراحی نماهای ساختمانی ، تجربیات نماسازی در دیگر کشورها یا کاربرد مصالح طبیعی در نما دارند ، دعوت می شود تا مقالات خود را تا آخر دی ماه به د فتر

فصل نامه معماری و ساختمان ارسال دارند . این آثار نیز توسط هیات داوران بررسی خواهد شد و ضمن تقدیر از برگزیدگان در شب مراسم اعطای جوایز ، د ر شماره ویژه "جایزه برای نما با مصالح طبیعی" د رج خواهد گردید .

اعلام نتایج و اعطای جوایز :

از برندگان طی مراسمی ، در اواخر بهمن ماه 1388 تقدیر به عمل خواهد آمد.  این مراسم با سخنرانی کارشناسان ، نمایشگاهی از آثار و معرفی خدمات پشتیبانان همراه خواهد بود و گزارش آن در شماره ویژه جایزه نما در فصل نامه درج خواهد گر دید .

برای اطلاعات بیشتر با دبیرخانه جایزه تماس بگیرید  88755606 - 021  و   88755303 - 021

www.memary.net

Open Library / Superpool


مطالب معماری
اهدای عضو ، اهدای زندگی

 Open Library / Superpool

Architects: Superpool
Location: Istanbul, Turkey
Project Team: Selva Gürdoğan, Gregers Tang Thomsen
Client: Platform Garanti
Collaborators: Quinze & Milan
Project Area: 260 sqm
Project year: 2008
Photographs: Iwan Baan

 

برای دیدن کسهای بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید 

Open Library / Superpool


مطالب معماری
اهدای عضو ، اهدای زندگی

Orchid House / Andres Remy Arquitectos


مطالب معماری
اهدای عضو ، اهدای زندگی

 Orchid House / Andres Remy Arquitectos

Architects: Andres Remy Arquitectos
Location: Pilar, Buenos Aires, Argentina
Project Team: Andrés Remy, Hernán Pardillos, Paula Mancini, Lucila Lopez, Julieta Rafel, Lilian Kandus, Coral Banegas
Site Area: 3,640 sqm
Project Area: 465 sqm
Project Year: 2008
Photographs: Andres Remy Arquitectos

 

برای دیدن عکسهای بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید 

Orchid House / Andres Remy Arquitectos


مطالب معماری
اهدای عضو ، اهدای زندگی

اهمیت مصالح ساختمانی


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

این که چرا باید در خصوص مصالح ساختمانی کار شده در ساختمان دغدغه داشت و تحقیقات لازم را به عمل آورد ممکن است برای خیلی از افراد سوال باشد. در مطلب به این سوال پاسخ می دهیم و پیشنهاداتی نیز در خصوص مصالح و کاربرد آن ها نیز در ادامه برایتان ذکر خواهیم کرد. 

 اهمیت مصالح ساختمانی

دلایل اهمیت مصالح ساختمانی• مصالحی که در ساخت یک ساختمان بکار می روند تاثیر  بسیار زیادی بر سلامت افراد ساکن در آن خانه دارد.برای مثال هرچه این مصالح طبیعی تر باشند می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت افراد گذارند و بر عکس.
• انتخاب درست و صحیح مصالح ساختمانی سبب می شود تا فضایی گرم و راحت تر در خانه بوجود آید بدون آلودگی های شیمیایی و بدون ایجاد چگالش در جد فضای داخلی.
• علاوه بر این مزایایی که در خصوص مصالح استاندارد گفته شد می توان گفت که هر چه مصالح کار شده در ساختمان استاندارد تر و دوستدار طبیعت باشد سبب صرفه جویی بیشتر برای سازنده و صاحب خانه نیز می شود. 

اهمیت مصالح ساختمانی 

مصالح ساختمانی چگونه می توانند مضر باشند و تاثیر سوء داشته باشند؟• ساختمان هایی که امروزه سعی می شود با حداقل هزینه ساخته شوند اغلب بوسیله مصالح مضز شیمیایی ارزان قیمت ساخته می شوند . مصالحی که دارای مرغوبیت و طول عمر بسیار پایینی هستند.
• اگر هنگام انتخاب مصالح ساختمانی تنها به یک ویژگی آن ها توجه شود و مسایل و ویژگی های لازم دیگر مد نظر قرار نگیرد نتیجه می تواند فاجعه آور باشد! برای مثال اگر تنها میزان ذخیره سازی انرژی توسط مصالح قرار بگیرد و به مسایل دیگری از قبیل بهداشت مصالح, طبیعی بودن آن ها و میزان طول عمر مصالح  توجه نشود نمی توان انتظار یک نتیجه خوب و سالمی را داشت.
• استفاده بیش از حد از فیبرهای معدنی می تواند سلامت انسان را به خطر بیاندازد.
• استفاده از پنجره های دوجداره ممکن است که از اطلاف انرژی در خانه جلوگیری کند اما قاب های پی وی سی که برای این گونه پتجره ها بکار برده می شود اگر بیش از حد باشد ممکن است سلامت افراد را به خطر بیاندازد. 

اهمیت مصالح ساختمانی

 

مصالح ساختمانی دوستدار طبیعتچند سالی است که به این مصالح ساختمانی بسیار استاندارد توجه بیشتری می شود. ویژگی این مصالح این است که تجزیه پذیر و قابل بازیافت هستند و هیچ آسیبی به محیط زیست و هم چنین سلامت انسان نمی زنندو از سطح بهداشت بسیار بالایی برخورارند.
خوشبختانه به طور روزافزونی اطلاعات افراد در خصوص مصالح ساختمانی رو به افزایش است و دیگر افراد توجه بیشتری به استانداردهای ساختمانی به عمل می آورند و دیگر با حداقل ها راضی نمی شوند. این اطلاعات و توقعات افراد روز به روز در حال افزایش است و همین امر سبب می شود تا مسئولین در استفاده از مصالح ساختمانی دقت و وسواس بیشتری به خرج دهند.


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

اتاق خواب زیبا برای دختر خانم ها


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

اگر به دنبال ایده ای نو برای ایجاد تغییر دکوراسیون در اتاق دختر خانم خود هستید، پس جای درستی آمده اید. در این ست برندهای جدید و مد روز ایتالیا به کار گرفته شده است. این کمپانی ایتالیایی آلتا مد نام دارد. این ست مد روز را با رنگ های بسیار زیبا و روشن با هم در هم آمیخته است. کمد لباس و قفسه های زیبای آن شیک بودن اتاق را دو برابر افزایش داده است. همانطور که در تصاویر نیز مشاهده می کنید این کمپانی ایتالیایی به وسایل جانبی و تزئینات اهمیت زیادی می دهد. لامپ های رو میزی، رو کش ها، و رو بالشی ها با یکدیگر همخوانی زیادی دارند و در اتاق تعادل و توازن بی نظیری را برقرار کرده اند. ایا فکر نمی کنید این همان اتاقی باشد که هر دختر خانمی آروزی داشتن آن را داشته باشد.

اتاق خواب زیبا برای دختر خانم ها

اتاق خواب زیبا برای دختر خانم ها

اتاق خواب زیبا برای دختر خانم ها

اتاق خواب زیبا برای دختر خانم ها

اتاق خواب زیبا برای دختر خانم ها

اتاق خواب زیبا برای دختر خانم ها

اتاق خواب زیبا برای دختر خانم ها


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

اوّلین مسابقه طرّاحی داخلی مؤسسه هنر معماری


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

 

اوّلین مسابقه طرّاحی داخلی مؤسسه هنر معماری

در دو بخش طرّاحی داخلی (مسکونی، اداری و عمومی) و طرّاحی صندلی 

 

اهداف مسابقه:
1. ایجاد فضای تعامل و رقابت سالم بین طرّاحان و معماران داخلی
2. کشف و معرفی استعدادهای جوان و آشنایی معماران داخلی با یکدیگر
3. آشنایی نسل جوان طرّاحان و معماران با تجارب نسل¬های گذشته
4. تقویت نسل جدید طرّاحان داخلی

بخش های مسابقه:
1. طرّاحی داخلی (اعم از فضاهای مسکونی، اداری، عمومی)
2. طرّاحی صندلی

جوایز مسابقه:
1. یکصد میلیون ریال برای نفر برگزیده در بخش طرّاحی داخلی؛ به علاوه¬ی اهدای تندیس، لوح تقدیر و معرفی در فصلنامه¬ی هنر معماری
2. سی میلیون ریال برای نفر برگزیده در بخش طرّاحی صندلی؛ به علاوه¬ی اهدای تندیس، لوح تقدیر و معرفی در فصلنامه¬ی هنر معماری

شرایط و نحوه شرکت در مسابقه

- شرکت برای تمامی معماران، طرّاحان، معماران داخلی و هنرمندان آزاد می¬باشد.
- اثبات مالکیت آثار بر عهده¬ی شرکت¬کننده می¬باشد.
- حق چاپ پروژه¬ها در فصلنامه¬ی هنر معماری با ذکر نام طرّاحان برای مؤسسه¬ی هنر معماری قرن محفوظ می¬باشد.

بخش 1:
1. تکمیل فرم شرکت در مسابقه (برای دریافت اینجا کلیک کنید) که روی سایت مؤسسه هنر معماری قرن و در فصلنامه هنر معماری شماره 14 (پاییز 88) نیز موجود میباشد.
2. طرح¬های ارسالی الزاماً پروژه¬های اجراشده باشد، در غیر این صورت ترتیب اثر داده نخواهد شد.
3. ارسال اسنادی که طرح را توصیف می¬کنند، از قبیل پلان¬ها، نقشه¬ها عکس¬های واقعی پروژه و تصاویر سه-بعدی؛ ترجیحاً اتودها و اسکیس های دستی و دیتیلهایی که ممکن است در روند داوری و ارائه¬ی طرح مؤثر باشد.
4. کلیه پلانهای ارائه شده باید در مقیاس 50/1، یا 75/1 با جانمایی کامل مبلمان ارائه گردد.
5. کلیه آثار در ابعاد A2 و حداکثر در 5 شیت (برای هر پروژه) ارائه شود.
6. علاوه بر شیت¬ها، ارسال فایل پروژه¬ها با فُرمتTIF یا PDF  با رزولشن 300 برروی لوح فشرده الزامی است.

- مشخصات طرّاح و نام پروژه و سایر مشخصات از قبیل لوگو، امضا، نشانه¬ی خاص طرح یا شرکت یا گروه طرّاحی در آثار ارسالی وجود نداشته باشد و فقط در فرم ثبت¬نام و فایل مربوطه و پاکت پستی درج گردد.

7. شرح مختصر و مفیدی از ایده¬ی طرح و توضیح روند کلی اجرا و تاریخ بهره¬برداری از طرح به فایل ارسالی (به صورت فایل word) ضمیمه شود.

- محدودیتی در تعداد پروژه های ارسالی وجود ندارد.
بخش 2:
1. تکمیل فرم شرکت در مسابقه (برای دریافت اینجا کلیک کنید)
2. طرح ها، ابعاد، اندازه ها، کانسپت و ایده¬ی طرّاحی
3. طرح های ارسالی الزاماً پروژه¬های اجراشده باشد، در غیر این صورت ترتیب اثر داده نخواهد شد.
4. ارسال اسنادی که طرح را توصیف می¬کنند، از قبیل نقشه ها و عکس های واقعی پروژه و تصاویر سه بعدی؛ همچنین اتودها و اسکیس های دستی و دیتیل هایی که ممکن است در روند داوری و ارائه طرح مؤثر باشد (معرفی مواد مصرفی).
5. کلیه¬ی آثار در ابعاد A2 و حداکثر در 5 شیت (برای هر پروژه) ارائه شود.
6. علاوه بر شیت ها، ارسال فایل پروژه¬ها با فُرمتTIF یا PDF  با رزولشن 300 برروی لوح فشرده الزامی است.

- مشخصات طرّاح و نام پروژه و سایر مشخصات از قبیل لوگو، امضا، نشانه¬ی خاص طرح یا شرکت یا گروه طرّاحی در آثار ارسالی وجود نداشته باشد و فقط در فرم ثبت¬نام و فایل مربوطه و پاکت پستی درج گردد

7. شرح مختصری از ایده طرح و توضیح روند اجرای طرح به فایل ارسالی (به صورت فایل word) ضمیمه شود.
8. برای طرح برگزیده، ارائه نمونه ساخته شده یا پروتوتیپ الزامی است.


- محدودیتی برای تعداد پروژههای ارسالی وجود ندارد.
- در صورت مشارکت فرد یا شرکتی یا گروه های دیگر در روند طرّاحی و اجرا، نام و مشخصات کامل آن قید شود؛ در غیر اینصورت مؤسسه هیچگونه مسئولیتی را در این زمینه نخواهد پذیرفت. 
قضاوت و هیئت داوران

هیئت داوران: 

آقای مهندس کامبیز ناظر عمو 

سوابق تحصیلی: فوق لیسانس معماری؛ دانشکده­ی هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، 1354؛ دوره­های کوتاه آشنایی با نرم­افزارهای تخصصی؛ مهم­ترین سوابق حرفه­ای: مدیریت کنترل پروژه، سازمان مدیریت صنعتی، 1361؛ سوابق عضویت در شرکت­های مهندسی: مدیرعامل مهندسان مشاور سنتروپی، 1360-1355؛ عضو هیئت مدیره، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل مهندسان مشاور همگروه، 1378-1360؛ مدیرعامل مهندسان مشاور مبنا گره کار، 1380 تاکنون؛ عضو هیئت مؤسس شرکت گروه 14 پارس با شرح وظایف طرح و ساخت . E.P.C، 1380 تاکنون؛ مهم­ترین سوابق حرفه­ای شهرسازی و معماری: طرح و اجرای 23 واحد مسکونی ـ تفریحی، دیزین، 1357-1355؛ مدیر طراحی دو پروژه­، ساختمانهای اداری صنایع الکترونیک ایران (در تهران و شیراز)، 1357-1355؛ مدیر طراحی چهار پروژه­، ساختمانهای اداری دادگستری و ثبت بروجرد و اراک به عنوان همکار مهندسان مشاور سه سو، 1357-1355؛ یکی از برندگان مسابقه­ی معماری مسجد دانشگاه صنعتی شریف، 1356؛ یکی از برندگان مسابقات معماری خوابگاههای دانشجویی، 1363؛ مدیر طراحی خوابگاه دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و همکاری در طراحی خوابگاههای دانشجویی شیراز، یزد و سمنان، 1364-1347؛ مدیر طراحی مجتمعهای فرهنگی ـ ورزشی سقز و تربت حیدریه به کارفرمایی سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور، 1367-1366؛ مدیر طراحی، طراح و همکار طراحی طرحهای آماده­سازی زمین برای توسعه­ی شهرها جمعاً به وسعت حدود 2000 هکتار، 1372-1368. 

آقای مهندس مهدی مؤذن 

سوابق تحصیلی: فارغ­التحصیل معماری داخلی از دانشگاه منچستر انگلستان؛ مهم­ترین سوابق حرفه­ای: طراحی گرافیک در یک گروه تبلیغی طراحی، 1969-1965؛ رئیس دپارتمان، دانشگاه الزّهرا (متّحدین) تهران، 1981-1978؛ مدیر بخش طراحی، هرمان میلر، کشور سلطنت متّحده، 1984-1982؛ مدیر عامل شرکت Intasite Design، کیمبریج­شایر، 1992-1989؛ مدیر بخش طراحی، Cityspace، دوبی، 2001-1992؛ مدیر کل Point of Design، دوبی، از 2001 تاکنون؛ سوابق عضویتی: عضویت در انجمن مهندسان امارات متّحده­ی عربی (UAE SOE)؛ عضویت در انجمن طراحان بریتانیا (CSD)؛ عضویت در کانون طراحان داخلی بریتانیا (BIDA). 
آقای مهندس حمید گازُر 
سوابق تحصیلی: لیسانس معماری داخلی از آکادمی هنرهای زیبای دانشگاه سان فرانسیسکو، 1987-1983؛ مهم­ترین سوابق حرفه­ای: شرکت مهندسی هندسه در شهر اُکلند، کالیفورنیا، 1989-1982؛ شرکت گازر و طراحی داخلی به صورت آزاد، 2009-1991؛ پروژه­های اداری انجام شده از 1991 تا حال: شرکت پیستون ایران، تبریز؛ شرکت پایانهال، ساختمان اداری، خیابان جردن، تهران؛ شرکت سازه پوشش، ساختمان اداری تهران، خیابان جردن؛ شرکت سازه پوشش، واحد اداری، هشتگرد؛ شرکت انرژی دانا، ساختمان اداری در خیابان قبادیان، تهران؛ شرکت سرمایه­گذاری اعزام، ساختمان اداری، شهرک غرب؛ شرکت خلیج ایران، خیابان ظفر، تهران؛ فروشگاه لوازم خانگی ایرن؛ فروشگاه ساعت برادران رحمانی؛ شرکت پخش عظیم، جاده­ی مخصوص کرج؛ خانه­ی مسکونی، سوئیس؛ چندین خانه­ی مسکونی در ایران؛ داور سازمان میراث فرهنگی برای مسابقه­ی طراحی داخلی برای بناهای تاریخی مرمّت و احیا شده، بهار 1382. 
آقای مهندس رضا دانشمیر 
سوابق تحصیلی: فارغ­التحصیل معماری در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه علم و صنعت، 1370؛ مهم­ترین سوابق حرفه­ای: طراحی گالری مبلمان آوْ، تهران، 1379؛ خانه­ی دوپوسته در لواسان، 1382-1381؛ ویلای حکاک در لواسان، 1381؛ ویلای صادق­پور در لواسان، 1381؛ پردیس سینمایی پارک ملّت در تهران با همکاری کاترین اسپریدونف، 1387-1383، برنده­ی جایزه­ی معمار سال 1387؛ ساختمان اداری پل رومی در تهران با همکاری کاترین اسپریدونف، 1385-1384؛ و ده­ها پروژه­ی اجراشده­ی دیگر. 
آقای مهندس علی خادم زاده 
سوابق تحصیلی: فارغ­التحصیل طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده­ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران؛ مهم­ترین سوابق حرفه­ای: نایب رئیس کار گروه تخصصی طراحی داخلی اتحادیه­ی صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری؛ مدرس دوره­های تخصصی طراحی داخلی اتحادیه­ی صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری؛ مدرس دوره­های تخصصی طراحی داخلی دانشکده­ی هنرهای زیبا از سال 81 تاکنون؛ مدرس رشته­ی طراحی صنعتی دانشکده­ی هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی؛ مدیرعامل شرکت آرتاژ طرح و ایده از سال 78؛ داور مسابقه­ی طراحی داخلی دکو 2009؛ داور مسابقه­ی HOFEX، ؛ پروژه­های طراحی و اجرا شده: دفتر شرکت مخابرات Ericsson در ایران؛ دفتر مرکزی شرکت نفتی Repsol YPS در ایران؛ دفتر پتروشیمی چین Sinopec در ایران و برنده­ی جایزه­ی بین­المللی طراحی داخلی ADEX برای طراحی دفاتر اداری کارخانه­ی شرکت سپهر ابر آسیا. 

زمانبندی:
آخرین مهلت ارسال آثار حداکثر تا ساعت 12 روز پنجشنبه 8 بهمن 1388 می¬باشد.
اعلام نتایج داوری و مراسم اهدای جوایز روز سه¬شنبه 11 اسفند 1388 خواهد بود.

- به آثاری که تاریخ تحویل به مؤسسه و یا تاریخ ثبت شده روی بسته¬ی پستی آنها بعد از 8 بهمن باشد، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
- تاریخ اعلام شده تمدید نخواهد شد.

آدرس مؤسسه هنر معماری قرن: تهران، مفتح شمالی، پایین¬تر از مطهری، خیابان زهره، کوچه¬ی قابوسنامه، پلاک 1، طبقه¬ی همکف، واحد 1
تلفن: 88342960-88342961
صندوق پستی: 8491-15875
پُست الکترونیکی:INFO @AOA.IR 

سایت :  WWW.AOA.IR 

دریافت فرم PDF


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

روز گفتمان معماری

به پیشنهاد انجمن مفاخر معماری ایران
روز چهارم آذر ماه به‌عنوان «روز گفتمان معماری» نام‌گذاری شد !! 

در مراسمی که روز گذشته ـ 24 آبان‌ماه ـ به همت انجمن مفاخر معماری ایران در خانه هنرمندان ایران برپا شده بود،سیدعلیرضا قهاری ـ عضو هیات مدیره‌ی این انجمن ـ یادآور شد: چهارشنبه 4 آذرماه سالروز تولد زنده‌یاد محمدامین میرفندرسکی و هم‌چنین هفتادمین سالروز تاسیس دانشکده‌ی هنرهای زیباست که به همین بهانه قرار است در سالن شهید آوینی این دانشکده‌ یادبودی برای این استاد معماری برگزار شود.

او ادامه داد: به پیشنهاد انجمن مفاخر معماری ایران این روز به‌عنوان «روز گفتمان معماری» نام‌گذاری شد و امیدواریم از سال‌های آینده بتوانیم این روز را به هفته‌ی گفتمان معماری بدل کنیم.

قهاری سپس با طرح موضوع «مبانی نقد معماری معاصر ایران» تصریح کرد: از آنجا که در روز یاد‌بود

زنده‌یاد میرفندرسکی امکان پرداختن به مقولات علمی فراهم نخواهد شد، لذا این نشست را برگزار کردیم تا در آستانه‌ی این دو مناسبت ارزشمند به بررسی مبانی نقد معماری معاصر بپردازیم و جایگاه میرفندرسکی دراین عرصه را ارزیابی کنیم.

در ادامه‌ی این نشست دکتر منصور فلامکی از اعضای هیات علمی گروه معماری دانشگاه تهران با اشاره به جایگاه میرفندرسکی در این دانشکده یادآور شد: بحث‌کردن درباره‌ی چیزی که قرار است ساخته شود و ضابطه‌هایی که معمار را راهنما می‌کند و از سوی دیگر به نقد گذاشتن این مقالات و خارج کردن فضای آموزشی دانشکده از مباحث صرفا تئوریک از جمله کارهایی بود که زنده‌یاد میرفندرسکی با حضور خود در دانشکده‌ی هنرهای زیبا انجام داد.

او ادامه داد: با حضور میرفندرسکی و مباحثی که مطرح می‌کرد تمام فارغ‌التحصیلان و دانشجویان تلاش داشتند تا به آفریده‌های خود ارزشی نو دهند. آوردن نقد به فضای معماری در واقع گشودن بحث شفاهی و مکتوب دراین عرصه بود و به شکلی تسری پیدا کرد که حتی فضای فکری دانشجویان مجسمه‌سازی، نقاشی و موسیقی نیز به تعامل با معماری رسید. دراین فضا میرفندرسکی معتقد بود که نقد معماری تنها مرتبط به معماری نیست بلکه به رشته‌های پنج‌گانه‌ی دیگر نیز می‌اندیشد.

حسنعلی لقایی هنرمند معمار نیز در بخش دیگری از این نشست با یادآوری خاطره‌ی اولین آشنایی خود با زنده‌یاد میرفندرسکی توضیح داد: فوریه 1962 به عنوان دانشجوی سال اول معماری در فلورانس با ایشان ملاقات کردم و متوجه مطالعات گسترده‌ی ایشان در حوزه‌ی ادبیات و فلسفه شدم. بعدها که با دیگر اساتید دانشگاه آشنا شدم دیدم که تمام آنها چنین مطالعات گسترده‌ای دارند. زیرا آنها فلسفه، ادبیات، هنر، فرهنگ و ... را در ارتباط با مستقیم با مقوله‌ی معماری می‌دانستند.

او با بیان اینکه در نقد به معیار و شاخص توجیه‌کننده‌ای نرسیده‌ایم تصریح کرد:با وجود خلاقیت‌های زیاد در ساخته‌هایمان آنها را توجیه نکرده‌ایم، لذا فضای نقد جدی در این عرصه ایجاد نخواهد شد.

دکتر رضا بهبهانی نیز در ادامه‌ یادآور شد: بعد از 4 سال درس‌ خواندن در دانشکده‌ی معماری نفهمیدم که معماری چیست و دارای چه محتوای علمی، فرهنگی و ادبیاتی است. اما بعد از اتمام دانشکده و سفر به ایتالیا در دیداری که با زنده‌یاد میرفندرسکی داشتیم، دانش نگاه کردن به معماری را آموختیم.

او بیان کرد: آن زمان در کنار میرفندرسکی مفهوم واقعی تناسب را آموختم و معتقدم که او اولین کسی بود که عنوان کرد؛ معماری پیشینه‌ی غنی فرهنگی دارد و باید دانش آن را شناخت. در واقع آنچه ما می‌کردیم با آزمون و خطا هیچ پشتوانه‌ای نداشت،اما میرفندرسکی بستر جدیدی را برای گفتمان درباره‌ی معماری و هنر ایجاد کرد.

بهبهانی گفت:میرفندرسکی شرایطی را برای تلفیق معماری با شعر نو، ادبیات، فرهنگ و غیره ایجاد کرد تا به مخاطب خود بفهماند که همه‌ی آنها یک بستر دارند. در حالی که دانشکده‌ی معماری در آن زمان غرق تفکرات گذاری بود.

فریار جواهریان درباره‌ی میرفندرسکی گفت:متاسفم که خیلی دیر با زنده‌یاد میرفندرسکی آشنا شدم، اما همیشه یادم است که ایشان تاکید داشتند مبانی نظری در معماری مشخص است.

مهندس فریور صدری نیز با اظهار تاسف از اینکه؛جامعه‌ی ما با فرهنگ غریبه است تصریح کرد: در حالی که معماری تبلور فضای فرهنگی یک جامعه است و برای این‌که معماری دوره‌ای را بشناسیم، باید فرهنگ آن جامعه را بدانیم و از آنجا که جامعه‌ی ما به لحاظ فرهنگی عقب‌افتاده است پس تحمل پذیرش فرهیختگان را ندارد و آنها را دفع می‌کند.

او با اشاره به حضور میرفندرسکی در عرصه‌ی معماری تصریح کرد: ایشان نگاه خوب و درستی به فضا داشت، اما متاسفیم که در آن زمان از فضای معماری و شهرسازی کنار گذاشته شد و هرچه ما تلاش کردیم که ایشان را وارد بازی عملی کنیم، اما تمام درها به روی ما بسته شد. جامعه‌ی ما در شرایط لازم بیشتر تولید آشغال می‌کند و چون میرفندرسکی تولید‌کننده‌ی آشغال نبود مورد پذیرش اطرافیان قرار نگرفت.

محمدحسن محبعلی نیز اضافه کرد: در یکی از پروژه‌های معماری داخلی در طبیعت در کنار زنده‌یاد میرفندرسکی کار و به تاکید ایشان شروع به مطالعه‌ی تاریخ کردم و از همان‌جا به حوزه‌ی میراث فرهنگی علاقه‌مند شدم.

او سپس با مقایسه‌ی معماری قدیم و معاصر ایران گفت: در گذشته معماری با شعور، درک و بیان بود و رابطه‌ی انسان با فضا در آن مشخص شده بود. این معماری متعهد به زمان و انسان بود و خواسته‌های انسان را در فضا جواب می‌داد به همین دلیل نیز تناسب و زیبایی در آن مورد توجه بود. از سوی دیگر معماری در گذشته با اقلیم، طبیعت و منظر ارتباط مستقیم داشت و از این‌رو تمام ضوابط و معماری در گذشته قابل بررسی و نقد است، زیرا آنها براساس نظم طبیعت کار می‌کردند و با شناسایی اقلیم و مصالح بومی به این نظام وصل بودند. معماران قدیم با طبیعت لج نمی‌کردند، در حالی که امروزه در معماری معاصر ما همه‌چیز بر ضد نظام طبیعت حرکت می‌کند و فضاها، منظره‌ها، دید‌ها و غیره از بین می‌رود. در واقع ما وقتی زشت فکر کنیم زشت هم می‌سازیم و این نتایج معماری معاصر ایران است.

محبعلی تاکید کرد: این مباحث امروز باید در دانشکده‌ها بررسی شود، زیرا تا به درستی سند معماری قدیم را مطالعه نکنیم به جایی نخواهیم رسید. در واقع دانشجویان ما مادامی که تاریخ معماری و شهرسازی را ندانند و آن را شناسایی نکنند، نمی‌توانند دست به اقداماتی جدی در این عرصه بزنند. در حالی که ما به عنوان معمار به آیندگان تعهد داریم.

مهندس کامران صفا‌منش نیز در ادامه‌ی این بحث گفت: زنده‌یاد میرفندرسکی حق بزرگی بر گردن نقد معماری ایران دارد، زیرا حضور ایشان در دانشگاه تهران همزمان با پا گرفتن یک سنت جدید در این مجموعه بود.

او یادآور شد: میرفندرسکی اولین کسی است که بحث معماری را از زوایای غیرمعمارانه بررسی کرد و برای اولین‌بار در دانشگاه تهران از رابطه‌ی معماری و سینما سخن گفت و بعدتر معماری را از نظر هنرهای تجسمی نگاه کرد. در حالی که همان‌زمان دانشجویان سال بالایی ما اندیشه‌ی مناسبی نسبت به این برخورد و تفکرات نداشتند و سنت موجود این نقد را نمی‌پذیرفتند.

صفامنش تصریح کرد: ما در کلاس‌های میرفندرسکی یاد گرفتیم که با موسیقی، شکل و خط بکشیم و اجازه داشتیم با دوربین عکاسی حرکت کنیم و ترکیب‌های معماری را در قاب دوربین ثبت نماییم. میرفندرسکی اولین کسی بود که مباحث جدیدی را در کلاس خود مطرح کرد و در این حوزه به‌شدت به مباحث فلسفی تاکید داشت.او توانسته بود در آن زمان در دانشکده‌ای که فضا و پذیرش نقد را نداشت، احترامی ویژه برای خود کسب کند. در واقع آگاهی و اخلاق از جمله چیز‌هایی بود که میرفندرسکی برای ما به یادگار گذاشت. درحالی که امروزه در جامعه‌ی‌ حرفه‌ای ما به‌شدت اخلاق‌گرایی بی‌رونق شده است.

به گزارش ایسنا، مهندس کشاورزی نیز در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد: در آن سال‌ها تغییرات شدیدی در دانشکده اتفاق افتاد و این تغییرات چیزهای خوبی همراه خود داشت. آن زمان ما در کلاس‌های میرفندرسکی متوجه شدیم که معماری ارتباطی دقیق با «حس» دارد و هرگاه آدمی بتواند حس‌هایش را درک و لمس کند این رفت‌وآمد حس‌ها منجر به معماری درست می‌شود.

او نیز با مقایسه‌ی معماری جدید و معاصر ایران گفت: با نگاه به معماری قدیم متوجه می‌شویم که همه‌چیز در عین این‌که یک شکل بودند، اما شخصیت خاص خود را داشتند. در حالی که آنچه امروز به شدت ما را آزار می‌دهد نوعی ساختار‌شکنی است که برخلاف این حس‌ها جریان دارد.

کشاورزی متذکر شد: امروزه این ضدیت تاثیر منفی بر ما دارد و کاری نمی‌کند که از فضای پیرامون‌مان لذت ببریم. در واقع معماری امروز قوای دافعه دارد زیرا ما برعکس طبیعت و حس‌هایمان حرکت می‌کنیم. در حالی که در معماری قدیم قوای جاذبه حاکم بود .

اصغر صاحب‌سمیع نیز اضافه کرد: میرفندرسکی در زمان خود هم‌چون چشمه‌ای بود که برای استفاده از او باید به سرچشمه می‌رسیدیم. اما متاسفانه زمانی ایشان در دانشکده ماندند که پایی برای همراهی‌اش نبود و همین نداشتن همراه و کمک باعث شد تا بعدها دوام نیاورد و از مدیریت استعفا دهد. هرچند که او آن‌قدر متواضع بود که بعدها مسوولیت گروه معماری را برعهده گرفت اما همان‌ زمان هم اطرافیان تابع تحمل ایشان را نداشتند و آن‌طور که می‌خواست نتوانست ایده‌هایش را پیاده کند.

او سپس با انتقاد به یکی از اقدامات میرفندرسکی در آن زمان گفت: با وجود این‌که ایشان مقوله‌ی نقد در معماری را طرح کرد، اما همان‌زمان سازمان آموزشی معماری که متشکل از شورای قضاوت بود را برداشت و در شرایطی که می‌خواست فضای گفتمان معماری را ارتقا دهد عملا اتفاقی نیفتاد.

صاحب‌سمیع تصریح کرد: متاسفم که امروزه حرفه و آموزش ما تهی از مبانی است و هیچ ساماندهی ندارد. امروزه شور و شوقی در میان دانشجویان نیست چون نقد و مبانی آن وجود ندارد و امیدوارم این نشست زمینه‌ای شود تا ما صحبت‌های زنده‌یاد میرفندرسکی را مکتوب کنیم و به عمل درآوریم.

هما ایرانی‌بهبهانی نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: با دکتر میرفندرسکی یک اتفاق بنیادی در دانشگاه تهران شکل گرفت. این درحالی است که معماری گذشته‌ی ما تنها یک بعد فیزیکی نداشت بلکه آمیخته با فرهنگ، فلسفه و ادبیات بود و به همین دلیل نقد آن قابل تفسیر بود. اما در معماری معاصر ما نمی‌دانیم که از کدام دوره و از چه‌چیز باید سخن بگوییم.

او ادامه داد: اگر به معماری امروز نگاه کنیم می‌توان آن را فقط یک مد نامید که از جای دیگری می‌آید و ریشه‌هایش نیز در همان جاست لذا نقدکردن این معماری خیلی سخت است.

جلیل اولیاء نیز اضافه کرد: معضلی که امروزه در معماری احساس می‌شود مربوط به معماری کنونی و نه معماری معاصر است که متاسفانه در بحرانی‌ترین وضعیت خود قرار دارد و یک بخش آن مربوط به عدم ارائه‌ی مبانی معماری در کلاس‌های درس و به روز نبودن آنها می‌شود. از سوی دیگر بررسی جوامع و فرهنگ امروزه کمتر در آثار دانشجویان دیده می‌شود و جامعه‌ی دانشجویی متاثر از فضای بیرونی است. پس چه بهتر که ما در شروع حرکت خود ابتدا جامعه را نقد کنیم و بعد به نقد معماری بنشینیم زیرا امروزه هویت خاصی در معماری ایرانی دیده نمی‌شود، چون این هویت در جامعه‌ی حقیقی وجود ندارد.

مهندس سپیده شفاهی نیز اضافه کرد: متاسفم که ما آنچه را که از میرفندرسکی می‌شناسیم به درستی در جامعه‌ی امروز ندیده‌ایم. در واقع ما بیشتر درباره‌ی مرجع صحبت می‌کنیم تا مبانی، زیرا مبانی با تاریخ تغییر می‌کند. اما می‌توانیم درباره‌ی گذشته به عنوان یک مرجع سخن بگوییم.

او گفت: آنچه امروزه دیده می‌شود به‌دلیل نازل‌بودن عدم شناخت از نیاز و سلیقه حاصل شده است. به همین دلیل نیز در معماری امروز نوعی سردرگمی دیده می‌شود و آنچه به عنوان نیاز در معماری تعریف می‌شود در معماری کنونی به هیچ وجه دیده نمی‌شود.

شفاهی تاکید کرد: امروز یک سردرگمی در شناخت این نیاز وجود دارد و ما نمی‌دانیم چه می‌خواهیم و چرا این اتفاق‌ها حاصل شده است. زیرا ما نیاز و الگوی خود را نمی‌شناسیم و سلیقه‌ی تعریف شده‌ای در بیان آن نداریم به همین دلیل هم در نقد معماری امروز باید دست به یک نقد اجتماعی بزنیم که بازتاب گم‌شدن انسان‌هاست.

مهندس یزدان‌هوشور نیز اضافه کرد: تلفیق حجم معماری با طبیعت و آنچه که در گذشته وجود داشت از جمله مواردی است که میرفندرسکی در کلاس‌هایش از آن سخن می‌گفت و ما امروز تازه می‌فهمیم که این صحبت‌ها یعنی چه.

او با اشاره به اندیشه‌های میرفندرسکی عنوان کرد: او به ما یاد داد که معماری فقط روی زمین نیست بلکه در فضا،آب و غیره وجود دارد و در حقیقت این معماری در مغز ما شکل می‌گیرد.

او در پایان گفت: این سوال مطرح است که ما قرار است چه‌چیز را نقد کنیم که حال بخواهیم دنبال مبانی آن برویم؟ این ساختمان و معماری معاصر و امروزی شاخصه‌هایی پیدا کرده است که اساسا قابل نقد نیست. زیرا معماری امروز بر روی یک خط زیگزاکی حرکت می‌کند و متاثر از ایده‌های کارفرمایی است که صلاحیت اظهارنظر در عرصه‌ی معماری را ندارند. متاسفیم که معمار در عصر حاضر مظلوم واقع شده است و دانشکده‌های ما نیز سیستم قابل نقدی ندارد و اگر بخواهیم مبانی نقد را پیدا کنیم ابتدا باید اجتماع را نقد کنیم تا به مرور بتوانیم جایگاه مبانی برنقد معماری را نیز پیدا نماییم.

آشنایی با همدان

 

استان همدان با وسعت 19493 کیلومتر مربع از شمال به استان زنجان و قزوین، از جنوب به استان لرستان، از مشرق به استان مرکزی و از مغرب به استانهای کرمانشاه و کردستان محدود می شود و بین مدارهای (33 درجه و 59 دقیقه) تا (35 درجه و 48 دقیقه) عرض شمالی از خط استوا و (47 درجه و 34 دقیقه) تا (49 درجه و 36 دقیقه) طول شرقی از نصف النهار گرینویج قرار گرفته است و بر اساس آخرین تقسیمات کشوری ( سرشماری سال 1375 و اصلاحات بعدی) شامل 8 شهرستان، 21 شهر، 20 بخش، 71 دهستان و 1120 روستاست. شهرستانهای این استان: همدان، ملایر، تویسرکان، نهاوند، اسدآباد، کبودرآهنگ، بهار و رزن می باشند و شهرهای آن عبارتند از: همدان، ملایر ، تویسرکان ، نهاوند ، اسدآباد ، کبودرآهنگ ، بهار ، رزن ، لالجین ، مریانج ، فامنین ،صالح آباد، قروه درجزین، سرکان، سامن، فیروزان، ازندریان، دمق، فرسفج، قهاوند و جورقان و بخش های تابعه در همدان: مرکزی، شراء، فامنین، در ملایر: مرکزی، جوکار، سامن، در نهاوند: مرکزی، خزل، در تویسرکان: مرکزی، قلقل رود، در اسدآباد: مرکزی، در کبودرآهنگ: مرکزی، گل تپه و شیرین سو، در رزن: مرکزی، قروه درجزین و سردرود و در بهار: مرکزی، صالح آباد و لالجین.
همچنین بر اساس سرشماری سال 1375 کشور، کل جمعیت استان 1677957 نفر آن جمعیت شهری و 867115 نفر روستایی است و تراکم نسبی جمعیت در هر کیلو متر مربع در همین سال 86 نفر بوده است. استان همدان دارای اقوام مختلف و گویشهای متنوع می باشد که عمدتاً به فارسی سخن می گویند، ولی به علت همجواری با استانهای: زنجان، قزوین، لرستان، کرمانشاه و کردستان اقلیتهایی علاوه بر فارسی، به ترکی، لری و کردی نیز صحبت می کند.


 


مهمترین ارتفاعات و ناهمواریهای استان همدان:
قله الوند با ارتفاع 3574 متر از سطح دریا، بلندترین قله استان همدان است که خط الرأس آن حد طبیعی بین تویسرکان و همدان است و قله های دیگر عبارتند از: کوه گرو در جنوب نهاوند با ارتفاع 3316متر، کوه لشکردر, در جنوب شرقی ملایر 2928متر، کوه خان گرمز در غرب تویسرکان 2868متر، کوه سیاه دره تویسرکان2818متر، کوه سفید در جنوب غربی ملایر، کوه سرده و کوه گرمه در ملایر، آلماقلاغ حد فاصل اسدآباد و بهار، کوه بوقاطی در کبودرآهنگ و پست ترین نقطه استان با ارتفاع 1420 متر در محل خروج گاماسیاب از شهرستان نهاوند واقع است.


 

 

 

آب و هوای استان همدان
با توجه به پستی و بلندیهای زیاد، دشتها، مناطق کوهستانی، قله های مرتفع، رودخانه ها، چشمه سارها، مزارع، اشجار و سرآبهای متعدد، آب و هوای استان همدان متغیر است و معمولاً دارای زمستانهای سرد و پر برف و تابستانهای معتدل و ییلاقی است و به طور کلی در دره های شمالی کوه الوند و شمال استان سردتر و جنوب استان ملایم تر است.

رودخانه های استان همدان
1- رودخانه گاماسیاب(گاماساب): از طولانی ترین رودخانه های کشور است که از جنوب غربی نهاوند از سرآب گاماسیاب سرچشمه می گیرد و پس از ابیاری کشتزارهای اطراف در روستای لیلی یادگار، شاخه رود حرم آباد ملایر را دریافت می کند و در روستای گردیان ملایر، قلقل رود تویسرکان نیز به آن متصل می شود. گاماسیاب از شاخه های اصلی روی کرخه به شمار می آید که نهایتاً به خلیج فارس وارد می شود.
2- قلقل رود: سرچشمه اصلی این رود از دامنه های جنوبی الوند است، که رود سرابی ( از قله کلاه قاضی)، سرکان رود ( از ارتفاعات سرکان)، کرزان رود( از دره های گشانی و سنجوزان) پس از بهم پیوستن، این رود را تشکیل می دهند که پس از آبیاری مناطق کشاورزی تویسرکان به گاماسیاب می پیوندد.
3- رودخانه قره چای( قوری چای): این رود از ارتفاعات گردنه زاغه و دره های الفاوت، بین همدان و ملایر سرچشمه می گیرد و پس از عبور از امزاجرد به شاخه پر آبی که از اتصال رودهای خاکو ، دره مرادبیک و فرجین ، سیمینه رود و همه کسی تشکیل شده، وارد می شود و در آنجا قره چای نامیده می شود. این رود پس از عبور از کوریجان و آبیاری اراضی فامنین و قهاوند به استان مرکزی و نهایتاً به دریاچه قم سرازیر می شود.
4- خرم رود: این رودخانه از دره های شمال شرق روستای  شهرستانه سرچشمه می گیرد ( این روستا در جنوب غرب الوند و شمال غر ب تویسرکان واقع شده است) ، که پس از مشروب کردن زمینهای کشاورزی از تویسرکان خارج می شود.
5- رود تلوار: از ارتفاعات کوه سفید در شمال غرب استان سرچشمه می گیرد و جزء سرشاخه های رود قزل اوزن می باشد که در گیلان به سفید رود معروف است و به دریای مازندران وارد می شود. طول این رود در استان همدان کوتاه است.


 


موقعیت جغرافیایی و انسانی شهرستان همدان
شهرستان همدان با وسعتی حدود 4118 کیلومتر مربع، از خط الرأس رشته کوه الوند، تا مرزهای شرقی استان کشیده شده است. شرقی ترین نقطه این شهرستان 49 درجه و 27 دقیقه غربی ترین آن 48 درجه و 20 دقیقه از نصف النهار گرینویج فاصله دارد و در حد فاصل 34 درجه و 35 دقیقه، تا 35 درجه عرض شمالی واقع شده است.
شهرستان همدان، از شمال به شهرستانهای رزن و کبودراهنگ، از جنوب به تویسرکان و ملایر، از شرق به استان مرکزی و از غرب به شهرستان بهار محدود می شود.
در جنوب شهرستان همدان، ارتفاعات کوهستان الوند قرار دارد، که خط الرأس این ارتفاعات، مرز طبیعی شهرستان های همدان، قهاوند، دشت نشر و قسمتی از دشت رزن- فامنین در حد فاصل این ارتفاعات قرار گرفته اند


 


بلندترین نقطه شهرستان همدان در قله الوند با ارتفاع 3584 متر و پست ترین نقطه آن زمینهای عمر آباد با ارتفاع 1600 متر است، که محل خروج روز قره چای می باشد. متوسط ارتفاع این شهرستان نیز از سطح دریا، حدود 1820 متر است. این شهرستان، بر اساس سرشماری عمومی سال 1375 دارای 563466 نفر جمعیت و تراکم نسبی 8/136 نفر در هر کیلومتر مربع می باشد و از 5 شهر همدان، مریانج، فامنین، جورقان و قهاوند و 3 بخش و 12 دهستان تشکیل شده است و مردم در مراکز شهرهای آن به فارسی و در روستاها، عمدتاً به ترکی سخن می گویند.


 

آثار تاریخی، جاهای توریستی و مراکز فرهنگی هنری
آثار تاریخی
آرامگاه بوعلی سینا دانشمند و طبیب نامی ایرانی - آرامگاه باباطاهر - گنبد علویان - آرامگاه استرومردخای- برج قربان - تپه هگمتانه - غار علی‌صدر-کتیبه‌های گنجنامه- مجسمه شیر سنگی - بازار همدان -مسجدجامع همدان-کلیسای پروتستان-کلیسای رافاییل -خانه شهبازیان-میدان امام خمینی ره-قلعه دختر(قیزقلعه سی)-تپه پیسا-تپه مصلی-عمارت باغ نظر-گورستان پارتی- بقعه خضر-آرامگاه عارف قزوینی-سرای قلمدانی.

مراکز گردشگری، چشم‌اندازهای طبیعی


 
 


تپه عباس آباد، لالجین، دره امامزاده کوهدره ماوشان، تپه حاج‌عنایت، پل کوریجان، پیست اسکی تاریک دره و آبشینه، غار علی‌صدر، آبشار گنجنامه، باغهای مصفای دامنه الوند به ویژه دره? عباس آباد و دره مراد بیگ، غار قلعه جوق، سد اکباتان، پارک مردم و بوستان ارم از نقاط گردشگری و طبیعی همدان هستند.

آثار و مکان‌های مذهبی
امامزاده عبدالله، امامزاده یحیی، امامزاده حسین، امامزاده اسماعیل، امامزاده محسن، امامزاده هادی ابن علی، امامزاده اسماعیل و امامزاده اهل بن علی.


 


موزه‌ها و مراکز فرهنگی هنری
موزه تاریخ طبیعی همدان
تاریخچه :
موزه تاریخ طبیعی همدان، در راستای تأمین اهداف علمی، آموزش و پرورش دانشگاه بوعلی سینا، در سال 1351خورشیدی به همت آقای جعفر محمد علی زاده بنیانگذاری شده‌است، و تا کنون نیز با مدیریت ایشان اداره می‌شود. این موزه با الگوها و استانداردهای بین المللی طراحی و تکمیل شده‌است. و نه تنها در سطح ایران بلکه در سطح خاور میانه و حتی جهان مطرح می‌باشد. محل آن در فضای دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در انتهای چهار باغ آزادگان منشعب از میدان مدرس واقع شده‌است، و با زیر بنای تقریبی 200متر مربع در سه تالار جداگانه و به‌هم‌پیوسته جای داده شده‌است.
اکتشافات:
توجه به اکتشاف، بیانگر پوپایی و بالندگی یک موزه می‌باشد. و موزه تاریخ طبیعی همدان نیز درطول فعالیت 28ساله خود برخی از نمونه‌های را برای اولین بار در کشور کشف نموده‌است. و البته اثبات جدید بودن آنها در سطح جهان نیاز به تحقیق و بررسی بیشتری دارد. برای نمونه کشف 5 گونه جدید از ماهی‌های خلیج فارس و چند نمونه از سنگواره‌ها است، که برای اولین بار توسط این موزه گزارش شده‌است. در حال حاضر علاوه بر گردشگران و پژوهندگان، سالانه گروه‌های زیادی از نفر دانشجویان و دانش آموزان از این موزه دیدن می‌کنند.


 


موزه هگمتانه
موزه هگمتانه در شرق تپه باستانی هگمتانه و جنب گودال معروف فرانسویها قرار دارد.
ساختمان این مکان که پیشتر مدرسه پرورش نامیده می‌شد,در طی تغییرات وتعمیراتی به منظور ایجاد یک موزه موقت به بهره برداری رسیده‌است و مجهز به آزمایشگاه و کارگاه عکاسی می‌باشد.
اشیای موزه مشتمل بر دوبخش اختصاصی واستانی است.
در این مجموعه آثار سنگی ,سفالی,استخوانی وفلزی از دوره‌های پیش وپس از اسلام به نمایش در آمده‌است. در راهرو و تالار سمت راست موزه, اشیای یافته‌شده از هگمتانه نگهداری می‌شوند. از برجسته‌ترین این آثار می‌توان به پایه ستونهای متعلق به کاخهای هخامنشی از جمله شالی ستون مربوط به دوران اردشیر دوم با متن میخی,دو مهر استامپی سنگی وشیشه‌ای مربوط به دوران قبل از اسلام وسرگاو از جنس سفال متعلق به دوران هخامنشی اشاره کرد. همچنین مجموعه‌ای از اشیای باستانی در سالهای پیش از انقلاب به صورت حفارهای غیر قانونی از خاک خارج شده‌اند که آنها را منسوب به هگمتانه می‌دانند و اکنون در موزه ملی و بعضی در موزه‌های خارج از کشور نگهداری می‌شوند. مجموعه تابوتهای سنگی وسفالی مربوط به دوره پارتیان که از میدان شیر سنگی بدست آمده اند, خمره‌ها وسنگهای تزیینی با نقوش زیبا وسنگ قبرهای دوران مختلف اسلامی, شاخص‌ترین نماینده‌های آثار کشف شده استانی می‌باشند که در سالن مرکزی وراهروی سمت چپ موزه قرار داده شده‌اند.

 

 


نقشه همدان برای موبایل


اولین همایش ملی معماری پایدار --- همدان


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

با استعانت از پروردگار متعال و همکاری همه عزیزان و با حضور چشمگیر دانشجویان و اساتید معماری، به منظور رشد و توسعه توان علمی و بالا بردن دانش معماری، تقویت روحیه همکاری، ایجاد زمینه مناسب برای تبادل اطلاعات و با بهره گیری از تجربیات برگزاری همایش های گروه کامپیوتر، آموزشکده فنی و حرفه ای سما همدان در نظر دارد اولین همایش ملی معماری پایدار را در شهر همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن و قطب معماری غرب کشور و بر اساس توان و منابع مالی آموزشکده برگزار نماید.

امید است با همراهی و همگامی سازمان سما و دانشگاه آزاد اسلامی همدان گام موثر و قابل قبولی برداریم. 

محورهای همایش 

  • الف - ضرورت توجه به معماری پایدار و ارائه مبانی نظری و شاخصهای آن.
  • ب - معماری پایدار و نسبت آن با آرمان شهر.
  • ج - ساختمان، عنصر هماهنگ در بستر محیط زیست و عضو همخوان با اکولوژی.
  • د - مصالح و فراورده های ساختمانی و جایگاه آن در معماری پایدار.
  • ه - فناوری ساخت و مدیریت بهینه سازی اقتصادی، انسانی و انرژی در زمان احداث.
  • و - صرفه جویی انرژی در ساختمان.
  • ز - جایگاه فرهنگ و رفتارهای اجتماعی در پدید آمدن معماری پایدار.
  • ح - معرفی نمونه ها و مصداقها (نمونه های اجرا شده و طرحهای اجرا نشده).
  • ط - زیبایی شناسی و هماهنگی اجزا با کل مجموعه. 
  •  

    تقویم همایش

    88/09/15 ---------- آخرین فرصت ارسال چکیده مقالات

    88/09/30 ---------- داوری چکیده ها

    88/10/15 ---------- آخرین فرصت ارسال مقاله به صورت کامل

    88/11/01 ---------- داوری مقاله ها

    88/11/15 ---------- آخرین فرصت ثبت نام

    88/12/12 ---------- روزبرگزاری همایش

     

    مسابقه عکاسی

    همزمان با برپایی همایش ، مسابقه عکاسی با موضوع معماری پایدار در محل همایش برگزار می گردد و به نفرات برتر جوایز نفیسی اهدا می گردد.

    شرایط مسابقه :

    1- شرکت برای عموم آزاد است و شرکت کنندگان می بایست فرم مخصوص را تکمیل و پس از چسباندن برچسب مخصوص در قسمت پشت عکسها، همراه با آثار به نشانی دبیرخانه همایش ارسال نمایند.

    2- هر شرکت کننده می تواند تا 5 قطعه عکس را برای شرکت در مسابقه ارسال نماید.

    3- آثار می بایست بصورت تک عکس رنگی و یا سیاه و سفید و فقط بصورت چاپ شده پیش از موعد انقضاء به نشانی دبیرخانه ارسال گردد.

    4- ابعاد عکسهای ارسالی نباید از 30 سانتیمتر کمتر باشد.

    5- عکسهایی که بصورت رول ویا لوله و همراه پاسپارتو فرستاده شوند پذیرفته نخواهند شد.

    6- آثار ارسالی می بایست فاقد هرگونه دخل و تصرف گرافیکی باشد؛ در غیر اینصورت مجاز به شرکت در مسابقه نخواهند بود.

    7- لازم است در بسته بندی و ارسال عکسها نهایت دقت و احتیاط صورت پذیرد و برگزار کننده ضمن به کاربردن نهایت کوشش در حفاظت و نگهداری آثار،هیچگونه مسئولیتی در برابر آسیبهای ناشی از ارسال نامطلوب پیش از دریافت آنها را نمی پذیرد.

    8- آثار دریافت شده به صاحبان آنها مسترد نخواهند گردید.

    9- بدیهی است که ارسال کننده اثر صاحب اثر شناخته می شود و در صورت محرز شدن خلاف این امر، شرکت کننده از مسابقه برکنار خواهد گردید.

    10- تصمیم گیری در مورد مسائل پیش بینی نشده بعهده برگزار کننده و ارسال عکس به منزله قبول شرایط مسابقه است.

    مهلت ارسال آثار: 15 بهمن ماه 88

    داوری و اهداء جوایز : همزمان با برپایی همایش مورخ 12 اسفند ماه 88 

     

    راهنمای نگارش مقاله 

    الگوی تهیه مقالات برای چاپ در کتابچه مجموعه مقالات

    جهت دریافت فونت مورد نیاز کلیک کنید.

     

    ارتباط با همایش 

    آدرس دبیر خانه همایش : همدان ، خیابان نواب صفوی ، آموزشکده فنی و حرفه ای سما

    تلفن : 0811-8260038 - 8281092

    دورنگار : 0811-8252403 

     

    آدرس وب سایت همایش : www.samarch.ir


    مطالب معماری
    محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

    همه چیز در مورد رنگ قهوه ای


    مطالب معماری
    محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

     همه چیز در مورد رنگ قهوه ای

    هر چیز در مورد رنگ قهوه ایقهوه ای رنگ شکوفایی و روشنی است. رنگ زمین و خاک است. قهوه ای به ما یادآوری می کند که فطرتاً چه رابطه تنگاتنگی با طبیعت داریم. همانگونه که زمین زیر پایمان برای ایستادن و راه رفتن به ما اطمینان می دهد رنگ قهوه ای نیز حس استحکام و امنیت را القا می کند.
    قهوه ای دارای طیف های رنگی بسیاری می باشد که هر کدام از این طیف ها دارای نام  هایی می باشند. که برخی از این نام ها : خرمایی، خاکی ، فندقی و .... می باشد. 

    همه چیز در مورد رنگ قهوه ای 

    هم چنین اگر به رنگ شکلات، قهوه ، نسکافه ، دارچین و پودر کاکائو توجه کنید در می یابید که قهوه ای رنگی است که در آشپزخانه زیاد دیده می شود.
    قهوه ای سیر که بسیار به رنگ مشکی نزدیک می باشد نیز کاربرد زیادی در هند دارد و می توان قهوه ای و نداک معروف است که این نام را آنتونی و نداک نقاش معروف قرن 7 بدلیل علاقه ای که به این رنگ داشت برای این رنگ انتخاب کرد.
    هر کدام از طیف های رنگ قهوه ای حالات و ویژگی های مخصوص خرد را دارا می باشند. از جمله ویژگی های رنگ قهوه ای قدرت ، ثبات ، گرما و تکامل است. از لحاظ علم انرژی درمانی ، قهوه ای سمبل رویش تکامل است. یکی از عناصر پنج گانه انرژی چوب است و چوب از زمین می روید و بسوی آسمان قد می کشد. همانگونه که انسان ها رشد می کنند و قد می کشند. به همین دلیل است که قهوه ای رنگ رویش ، انرژی و سرزندگی است و اشیاء چوبی و قهوه ای رنگ ، نقش مکمل را در طراحی داخلی دارند. 

    همه چیز در مورد رنگ قهوه ای 

    تاریخ و فرهنگ های کهن همراه دید روشنی ( مثبتی ) نسبت به رنگ قهوه ای داشته اند. روانشناسان رنگ بر این باورند که رنگ قهوه ای رنگ حس کردن احساسات است ! بر اساس این نظریه روانشناسان رنگ زمانی که ما احساس آسیب پذیر بودن می کنیم خود را پشت این رنگ که ترکیبی از سه رنگ قرمز- زرد و سیاه است پنهان می کنیم . ما از قهوه ای استفاده می کنیم تا از خود محافظت کنیم. جالب است بدانید که آقایان بیشتراز خانم ها زنگ قهوه ای را رنگ مورد علاقه خود می دانند. قهوه ای رنگ طبیعت است و با استفاده از آن می توان طبیعت را به خانه آورد.
    قهوه ای در خانه

    قهوه ای در اکثر اتاق ها کاربرد دارد برای خلق هر حالتی در هر فضا می توانید به نحوی از قهوه ای کمک بگیرید برای مثال در یک اتاق شمالی و بی روح حضور رنگ قهوه ای ملایم و گرم احساس آرامش و راحتی را به  آن اتاق می بخشد و یا در یک اتاق جنوبی یا آفتاب گیر به کار بردن یک قهوه ای تیره و شفاف می تواند جلوه بی نظیری داشته باشد. 

    همه چیز در مورد رنگ قهوه ای 

    رنگ قهوه ای بخصوص در طیف های سردتر آن و یا رنگ دارچینی و شکلاتی از جمله رنگ هایی می باشند که به شدت مناسب آشپزخانه هستند و با ابراز و وسایل استیل و گرانیتی بخوبی کامل می شوند. طیف های رنگ قهوه ای در آشپزخانه به فضا عمق و جلوه بی نظیری می بخشد.
    رنگ قهوه ای در اتاق نشیمن حرف اول را می زند قهوه ای نه تنها با تمام رنگ هایی که در اتاق نشیمن هستند هماهنگی و تناسب دارد بلکه سبب هماهنگ جلوه کردن رنگ های دیگر نیز با هم می شود.
    ترکیب رنگ قهوه ای گردویی با بافت های طبیعی مثل قالیچه های پوستین و یا حصیرهای فندقی رنگ جلوه ای بسیار شیک و چشم نواز را خلق می کنند.
    هم چنین طیف های خنثی و ملایم رنگ قهوه ای مثل گندمی برای سرویس های بهداشتی می تواند بسیار جذاب و آرامبخش باشد.
    توصیه می کنیم برای دعوت طبیعت به خانه های خود علاوه بر استفاده از رنگ قهوه ای در دکوراسیون اتاق از سنگ های زیبا ، وسایل حصیری ، پوستین ها و ریگ های زیبا استفاده نمائید. 

    همه چیز در مورد رنگ قهوه ای

     قهوه ای در هارمونیقهوه ای نماینده طبیعت است و رنگ کرم هم نشین جذاب رنگ قهوه ای ست همانطور که سفید هم نشین مناسب رنگ سیاه است! قهوه ای در اکثر ترکیب ها مانند سیاه عمل می کند اما با این حاصل توصیه می شود از قهوه ای سوخته با جای مشکی استفاده شود.
    یک درخت قهوه رنگ را در فصل پاییز تصور کنید می بینید کنار هم قرار گرفتن نارنجی روشن ، حنایی ، زرد ملایم و مقداری سبز چه تصویر گرم ، با شکوه و زیبایی را خلق می کنند؟!
    ترکیب سه رنگ قهوه ای ، نارنجی و سبز هر کدام در طیف های مختلف همراه از جمله ترکیباتی هستند و بسیار زیبا کنار هم می نشیند و الهام بخش زیبایی های پایدارند.
    از طرف دیگر طیف های مختلف قهوه ای با یکدیگر نیز بسیار تناسب و هماهنگی دارند. هیچ گاه در یک اتاق تنها از طیف قهوه ای استفاده نکنید زیر اتاق بی روح و کسل کننده می شود اگر قصد دارند رنگ غالب در اتاق قهوه ای باشد حتماً از طیف های تیره و روشن ، گرم و سرد قهوه ای در کنار هم بهر ببرید.
    یکی دیگر از راه های خلق فضایی گرم در دکوراسیون داخلی نصب ورقه های چوبی به دیوار است هم مانند کفپوش های چوبی !‌


    مطالب معماری
    محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

    The Julliard School


    مطالب معماری
    محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

     The Julliard School / Diller Scofidio + Renfro Architects by Iwan Baan

    This seems to be a very good year for Diller Scofidio + Renfro: The opening of The Highline (a project in collaboration with Field Operations), the competition for the Audio and Image Museum in Brazil, the Creative Arts Center at Brown, the Alice Tully Hall at the Lincoln Center in New York

    And now, thanks to architectural photographer Iwan Baan, we present you the recently completed Julliard School, part of the major redevelopment plan for the Lincoln Center.

    The details on this project are stunning, specially the stairs.

    More photos after the break. You can see our previous coverage of DS+R projects here.

    The Julliard School / Diller Scofidio + Renfro Architects by Iwan Baan 

    برای دیدن عکسهای بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید 

    The Julliard School / Diller Scofidio + Renfro Architects by Iwan Baan


    مطالب معماری
    محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان