مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

فراخوان «جایزه برای طراحی نما با مصالح طبیعی »

 

جایزه برای طراحی نما با مصالح طبیعی

فصلنامه معماری و ساختمان

برگزارکننده :فصلنامه معماری و ساختمان 

ای ایران ، ای مرز پر گوهر                                   ای خاکت سرچشمه هنر

سنگ کوهت درّ و گوهر است                              خاک دشتت بهتر از زر است

از آب و خاک و مهر تو سرشته شد گِلم                  مهر اگر برون رو د گِلی شود دلم

 

با کشف تمدن حوزه هلیل رود آشکار شد که خاستگاه تمدن بشری ، نه بین النهرین بلکه سرزمینی بوده است که امروز ایران می خوانیمش . مردمان این خطه ، نخستین کسانی بودند که خشت و آجر را برای بر پایی فضاهای معماری به کار بردند و طاق و قوس را آفریدند . ایرانیان فرهنگ متفاوتی را به جهان عرضه داشتند که با به خدمت گرفتن چهار عنصر خاک و هوا و آب و آتش فضایی را برای زیست انسان فراهم آورد که در برابر طبیعت فروتن باش د و بتواند در اقلیمی سخت با بیابان های گسترده پایه گذار بزرگترین تمدن ها و الهام بخش ترین باغ ها شود . موهبت این سرزمین آن است که چون بر بستری زلزله خیز و آتشفشانی قرار دارد ، از معادن غنی سنگ برخوردار است و در آن انواع رگه های کریستالی ، رسوبی و دگرگون با رنگ های خیال انگیز یافت می شود . ایرانیان وارث تمدن های متعددی هستند که از شمال تا جنوب ، از خاور تا باختر این سرزمین با هوشیاری ، از خود ، دست آورد ها ، مهارت ها و شیوه های بسیار معماری در انواع الگوهای سنگی ، آجری ، خشتی و چوبی در اقلیم های مختلف بر جای گذارده اند .

اکنون به نظر می رسد در حالیکه در بسیاری کشورهای پیشرفته با نظر به توسعه و معماری پایدار و انگیزه هماهنگی بیشتر با محیط زیست و پرهیز از اتلاف انرژی برای تولید و بازیافت ، استفاده از مصالح طبیعی و فن آوری های نوین بهره برداری از انواع سنگ و آجر و چوب رواج پیدا کرده است ، در کشور ما استفاد ه از مصالح ساختمانی به جای تبعیت از مشاوره معماران ، تابع بازار و محصولات مصنوعی پر هزینه گشته است . این مسئله بی شک زنگ خطری است برای معماری و فرهنگ ما ، تولید کننده داخلی سنگ و آجر و طراحان خلاق عرصه صنعت ساختمان .

با توجه به این نکات مهم ، فصل نامه معماری و ساختمان به منظور ارتقای مهارت های بومی ، حمایت از تولید کنند گان د اخلی مصالح سنگ ، سفال و آجر و واردکنندگان چوب طبیعی - که ضمن در اختیار قرار د ادن مصالحی طبیعی با ساختاری مناسب برای استفاد ه در جداره شهری از قطع درختان بومی جلوگیری می کنندو تشویق طراحانی که با توجه به این نکات به خلق اثر می پرد ازند "جایزه برای نما با مصالح طبیعی"  را برگزار می نماید . قابل ذکر است که با هماهنگی شهرداری تهران پس از برگزاری این جایزه ، آثار منتخب به منظور فرهنگ سازی عمومی برای تشکیل نمایشگاه های دوره ای در مناطق مختلف شهرداری های تهران در معرض بازدید عموم قرار خواهد گرفت .

هیات داوران : به ترتیب حروف الفبا

حسین سلطانزاده ، بیژن شافعی ، فرامرز شریفی ، فیروز فیروز، ایرج کلانتری ، اسکندر مختاری ، محمدرضا نیکبخت

عضو و دبیر هیات داوران : بهروز پاکدامن

دبیر جایزه : ساناز افتخارزاده

مشاور جایزه : دکتر حسین ذبیحی / معاونت معماری اد اره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران

پشتیبانان جایزه : تکنو آجر- پارس آرای کوهستانسنگ سفیر سپاهان - مهساب سنگ تهران / کارخانه سنگ قائم

معیارهای داوری

پروژه های مورد نظر فراخوان ، طرح های اجرا شد ه در سه دهه اخیر هستند که در داخل ایران انجام شده باشند و جایزه ، صرف نظر از تعداد دست اندرکاران طرح و اجرا ، به پروژه و شخص حقیقی یا حقوقی که به عنوان طراح ، آن را ارایه می نماید تعلق خواهد گرفت . معیار کلی قضاوت آثار علاوه بر زیبایی شناسی طرح ، چگونگی به کارگیری مصالح طبیعی بر اساس خواص آن ، موضوعیت طرح ، همسازی با اقلیم و فرهنگ بستر طرح ، نوآوری ، فن آوری نصب مصالح و اجرای جداره ، صرفه جویی د ر مصرف انرژی و بهینه نمودن کیفیت جداره شهری است .

علاوه بر موارد نام برده بدیهی است که هر یک از داوران در قضاوت ، معیارهای شخصی خود را اعمال خواهند نمود .

شرایط م دارک د رخواستی:

1- معرفی ساختمان اصلی با توضیح کامل کاربری ساختمان و نام پروژه ،ارایه آدرس دقیق سایت ، دستکم یک پلان و یک مقطع با ذکر مقیاس و محوطه باز ساختمان .بدیهی است که برای طرح های پیچیده و متغیر ارایه پلان های بیشتر لازم است .

2- طرح ها ، نقشه ها ، تصاویر سه بعدی ) به ویژه د ر مورد بناهای مجرد و خارج از قطعات شهری ( ، برش جد اره ) wall section ( و اسکیس های دستی

3- مشخصات دقیق و جزییات اجرایی نصب مصالح ) نوع و جنس مصالح مشخص شود (

4- معرفی طرح اجرا شده در قالب عکس های بزرگ وگویا از پروژه که نشان دهند ه تمام نماهای بنا ، همسایگی ها ، مقیاس بنا ، جزییات طرح و مصالح باشد .

5- مکان اثر ، نام پروژه ، توضیحات لازم د ر مورد زیربنا و پیشینه بنا، ایده اصلی طراح، اهداف دنبال شده در طراحی، مزایای گزینه انتخاب شده برای اجرا، موانع و محدودیت های طرح و اجرا، نقش کارفرما در شکل گیری طرح ، تاریخ شروع و خاتمه طرح و ساخت و ... همراه با نمود ارهای لازم ، تصاویر قبل و بعد بنا ) به ویژه در هنگامی که صرفا طراحی نما بر عهده شرکت کننده بوده است ( و هرآنچه که بر اطلاعات داوران برای قضاوت اثر بیافزاید .

6- کلیه نقشه ها، عکس ها و توضیحات فوق باید روی صفحات فوم به ابعاد  A3 و حداکثر د ر 4 صفحه ارایه گردد.

7- ارایه مدارک ارسالی بر روی لوح فشر ده )جهت چاپ در فصل نامه شماره ویژه جایزه(

8- لازم است شرکت کنندگان برگه ای را با مهر و امضای خود به دبیرخانه جایزه تحویل نمایند با این مضمون که مدارک تحویلی عکس های بنای اجرا شده است و طرح سه بعدی یا عکس تغییر داده شده نمی باشد و کلیه حقوق طراحی آن مربوط به شخص حقیقی یا حقوقی است که آن را در این جایزه ارایه می نماید و داوران می توانند در صورت لزوم از بنا بازدید به عمل آورند .

9- نام پروژه، محل اجرا، نام کارفرما، نام طراح اصلی یا گروه طراحی که به عنوان صاحب اثر شناخته خواهد شد، نشانی و شماره های تماس لازم ، همکاران اجرایی و تاریخ شروع و خاتمه طرح و ساخت باید به صورت جداگانه در یک برگه A4 همراه

مدارک ، ارایه و کد ده رقمی به عنوان رسید گرفته شود.

10- نام پروژه، نام صاحب اثر، نشانی و شماره تلفن و دورنگار روی پاکت نوشته شود .

11- روی هیچ یک از مدارک اصلی جایزه نام دست اندرکاران نباید قید شود .

12- لازم است کارت بازرگانی ) Business card ( صاحب اثر به تعداد صفحات تحویل شده به دبیرخانه ارایه گردد تا به منظور حفظ حقوق طراحان و امکان ایجاد ارتباط مردم با آنان در هنگام ارایه آثار منتخب در نمایشگاه های عمومی بر روی صفحات چسبانده شود .

13- محدودیتی برای ارایه پروژه های متعدد متعلق به یک شخص حقیقی یا حقوقی وجود ندارد ولی هر یک از آثار باید در پاکت های جداگانه ارسال شوند .

14- مدارک تحویل شد ه باز گردانده نمی شود .

جوایز:

در مجموع برای هزینه جوایز میزان صد و پنجاه میلیون ریال در نظر گرفته شد ه است . چگونگی اختصاص مبالغ به برگزیدگان منوط است به کیفیت و کمیت آثار ، تصمیم هیات داوران برای چگونگی دسته بندی آنها و احتمال اعلام چند برگزیده د ر یک رتبه .

جوایز ویژه :

یک جایزه ویژه صرف نظر از نوع مصالح ، برای طرح اثری که بر اساس الگوها و الهامات هویت ایرانی با بیانی نوین اجرا شده باشد در نظر گرفته شده است . این طرح ممکن است با مصالحی جز سنگ ، چوب ، سفال یا آجر ساخته شده باشد .

بنا بر تشخیص هیات داوران ، در صورتی که آثاری با قابلیت های ویژه نیز شناسایی شوند ، جوایزی برای تقدیر ، تعیین و اعلام خواهد شد .

به کارفرمایان طرح های برگزیده نیز لوح تقدیر تقدیم می گردد .

مهلت ارسال آثار:

مهلت ارسال آثار تا دهم بهمن ماه 1388 ساعت 15:30 بعد از ظهر است . آثار باید به دفتر فصل نامه معماری و ساختمان واقع در ضلع جنوب غربی پل سید خندان، خیابان برازنده  )نرسیده به سهروردی شمالی( ، پلاک 32 ، ساختمان برازنده، طبقه دوم، واحد23 تحویل گردند. مدارک پست شده باید حداکثر به تاریخ پنجم بهمن ماه از مبدأ پست شده باشند. ارایه رسید پستی به منزله تایید دریافت آثار نخواه د بود .

ساعات کار دفتر این نشریه همه روزه به جز پنجشنبه ها از ساعت 9 تا 15:30 می باشد .

فراخوان مقالات :

از کلیه خوانندگان گرامی که مطالعه یا نوشتاری در خصوص نقد جداره های شهری ، طراحی نماهای ساختمانی ، تجربیات نماسازی در دیگر کشورها یا کاربرد مصالح طبیعی در نما دارند ، دعوت می شود تا مقالات خود را تا آخر دی ماه به د فتر

فصل نامه معماری و ساختمان ارسال دارند . این آثار نیز توسط هیات داوران بررسی خواهد شد و ضمن تقدیر از برگزیدگان در شب مراسم اعطای جوایز ، د ر شماره ویژه "جایزه برای نما با مصالح طبیعی" د رج خواهد گردید .

اعلام نتایج و اعطای جوایز :

از برندگان طی مراسمی ، در اواخر بهمن ماه 1388 تقدیر به عمل خواهد آمد.  این مراسم با سخنرانی کارشناسان ، نمایشگاهی از آثار و معرفی خدمات پشتیبانان همراه خواهد بود و گزارش آن در شماره ویژه جایزه نما در فصل نامه درج خواهد گر دید .

برای اطلاعات بیشتر با دبیرخانه جایزه تماس بگیرید  88755606 - 021  و   88755303 - 021

www.memary.net

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد