مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

موزه ی فلسطین

مأموریت موزه ی فلسطین این است که بنیادی پیشرو در شناساندن و تبادل دانش و اطلاعات در مورد تاریخ، جامعه و فرهنگ فلسطین باشد. کارفرمای پروژه، انجمن خیریه ی تعاون است که سازمانی است با فعالیت های بشر دوستانه برای حمایت از خانواده‌های فلسطینی حاشیه نشین و جوامعی که در کرانه ی غربی و غزه و در اردوگاه های مهاجران ساکن هستند.

این موزه که فاز اول از طرح جامع “قطب موزه‌ها” است در میان باغهایی به مساحت ۴۰۰۰۰ متر مربع در مجاورت مجموعه ی دانشگاه Birzeit روی تپه‌ای مشرف به دریای مدیترانه واقع شده است. این مکان در ۷ مایلی شمال رام‌الله است و تقریباً ۱۶ مایل با اورشلیم فاصله دارد.

طرح معماری موزه توسط گروه معماری Heneghan Peng تهیه شده است که دفاتری در دوبلین و برلین دارد.

فاز اول موزه ۳۵۰۰ متر مربع زیر بنا دارد که به صورت کشیده از شمال به جنوب و رو به سمت غرب طراحی شده است. در فاز دوم، زیربنای این مجموعه تا ۱۰۰۰۰ مترمربع گسترش خواهد یافت.

ساختمان عموماً یک طبقه است و ورودی آن از بخش میانی می‌باشد. و با استفاده از حفره ی موجود در سایت، در انتهای جنوبی آن تراز زیر هم‌کف هم شکل گرفته است.

بخش ورودی شامل اطلاعات و پذیرش، یک فروشگاه و یک کافه است. فضاهای اداری در قسمت شمالی قرار داده شده‌اند و گالری‌های عمومی در قسمت جنوبی، یک مرکز تحقیقات و آموزش با کلاس‌ها و کارگاه ها و دیگر فضاهای مرتبط در تراز زیر همکف طراحی شده است. که از جبهه ی غربی با یک آمفی‌تئاتر فضای باز پیوند می‌خورد.

بخش عمده ی نمای موزه با نوعی سنگ آهکی سفید پوشیده شده که از معادن فلسطینی استخراج شده است.

در ایده ی کلی طرح، از فرم تپه‌های اطراف الهام گرفته شده و به نوعی ساختمان با محوطه و باغ ها یک پارچه شده است.

باغ ها و محوطه ی موزه توسط معمار منظر اردنی Lara Zureikat و با استفاده از انواع گونه‌های متنوع گلها و گیاهان محلی و غیر بومی طراحی شده است.

بازدیدکنندگان می‌توانند با گردش در باغ ها از گیاهان معطر، انواع گیاهان دارویی، سبزیجات و محصولات مزرعه‌ای بازدیدکنند و در اطراف آن ها از مناظر درختان میوه و درختان وحشی لذت ببرند.

موزه ی فلسطین، اولین ساختمان سبز و اولین بنای دارای گواهینامه ی LEED در فلسطین است. سیستم های بکار گرفته شده برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در این ساختمان منجر به کاهش ۲۷ درصدی در مصرف انرژی و کاهش ۳۷ درصدی در مصرف سالانه ی آب در این مجموعه خواهد شد.

ساختمان موزه ی فلسطین در سال ۲۰۱۶ تکمیل و در آوریل ۲۰۱۷ افتتاح شد.

  


برای اطلاعات بیشتر به اینجا و اینجا و اینجا مراجعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد