مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

بیوگرافی دکتر محمد منصور فلامکی



 

دکتر محمد منصور فلامکی متولد مشهد به سال 1313

متاهل سال 1339 –دارای دو فرزند پسر(متولد سالهای 1340و1342)

تحصیلات عمومی و دانشگاهی

-دانش آموز دبستان انتظاریه،دبیرستان رهنماو دبیرستان دارالفنون(دیپلمه سال1332)-دانشجوی رشته معماری دانشگاه تهران از سال 1332 تا سال 1335-ثبت نام در دانشگاه رم ،دانشکده معماری در سال تحصیلی1956-57 و ادامه تحصیلات دانشگاهی از این سال به بعد در دانشکده معماری ونیز(موسسه دانشگاهی ونیز)تا سال 1342 یعنی سال اخذ درجه دکتری.

برگزاری امتحان دولتی ایتالیا در رشته معماری به سال 1342.

دوره های تخصصی

-اخذ درجه تخصص از دانشگاه میلان در رشته فن شهر سازی به سال 1347.

-اخذ درجه تخصص از دانشگاه رم در رشته مرمت بناها و شهر های تاریخی به سال 1348(دوره دو ساله)

فعالیت های دانشگاهی

-خدمت در موسسه دانشگاهی ونیز-ئانشکده معماری به عنوان آسیستان در دوره های دروس بازشناسی و طراحی معماری(پروفسور تربنکاناتو).

-تحلیل بصری فضای معماری یا باز شناسی معماری (پروفسور اینسولوا).

-تاریخ هنر (پروفسور بنه وولو).

-شهر سازی و طرح ریزی سرزمینی (پروفسوردکارلو).از سال تحصیلی1341-42تا آبانماه سال 1348.

-آغاز خدمت در دانشگاه تهران-دانشکده هنر های زیبا ،گروه معماری-در آذر ماه 1348 به عنوان دانشیار دانشگاه تهران و تدریس در دروس :مبانی نظری معماری –طراحی شهری – طراحی معماری –مرمت بنا ها وشهر های تاریخی- بهسازی و نو سازی شهری(در دوره فوق لیسانس شهر سازی و طرح ریزی شهری-دانشکده هنر های زیبا).

تاسیس درس مرمت بنا ها و شهر های تاریخی در دانشگاه تهران ،که اول به عنوان درس انتخابی بوده و سپس به درس پایه تبدیل شده است.

-همکاری با دانشگاه برای پایان نامه های دانشجویان رشته معماری (به تعداد بسیار)و در رشته شهر سازی و طرح ریزی و تاسیس و تدریس دانشگاه فارابی اصفهان-پردیس فارابی-برای رشته های مرمت(آثار معماری،شهرسازی)و تدریس در دروس نظری مرمت معماری و مرمت شهری و طراحی مرمت در سالهای تحصیلی 55-56 و 56-57 و نیمسال اول 57-58 .

-تدریس در دانشگاه الزهرا(فرح پهلوی)در رشته شهر سازی در سال56-57.

-تدریس طراحی معماری در انستیتوی فنی تکنیکوم نفیس از سال 1345 تا سال 1359.

-تدریس در دانشکده معماری آزاد اسلامی تهران-کرمان و تبریزو دانشکده هنر دانشگاه کرمان از سال 1372 تا کنون.

-تدریس دوره دکترای معماری در دانشکده هنر های زیبا-دانشگاه تهران از بدو تاسیس دوره به مدت شش سال .

-تدریس دروس نظری و طراحی مرمت معماری در گروه مرمت دانشگاه آزاد اسلامی –واحد مرکزی از بدو تاسیس تا کنون.

درجه آکادمیک

در سال تحصیلی 1354-55 به در یافت درجه استادی دانشگاه تهران نائل گردیده است.

در سال تحصیلی 1382 به در یافت آخرین رتبه در مقام دانشگاهی نائل گردیده است(رتبه28 پایه استادی)

مشارکت دانشگاهی

-مدیر گروه آموزشی معماری دانشگاه تهران در سال 49-50

- عضو شورای دانشکده هنر های زیبا در سالهای متمادی.

- عضو هیات ممیزه دانشگاه تهران به نمایندگی هیات علمی دانشکده از سال 55 تا سال 1385.

تالیفات

- سال 1346 تالیف کتاب حرکتهای دموگرافیک جمعیتهای سرزمین و نیز از سال از سال 1986 تا سال 1961 ،انتشار یافته از سوی دانشکده معماری ونیز .انستیتوی شهرسازی.

- انتشار مقالات در مجله های تخصصی ایتالیایی و زاپنی.

- انتشار کتاب باز زنده سازی بنا ها و شهر های تاریخی به سال 1354 ،انتشارات دانشگاه تهران.

- انتشار کتاب سیری در تجارب مرمت شهری –از ونیز تا شیراز ،به سال 1357-انتشارات وزارت مسکن و شهر سازی .

- انتشار کتاب وجود و آینده شهر های تاریخی گزارش جامع اولین سمینار مرمت شهری در ایران . دانشگاه تهران ،دانشکده هنرهای زیبا –که به مدیریت م.م .فلامکی در سال 1350 برگزار شده است.

- کتاب فارابی و سیر شهروندی در ایران (به تصویب وزارت ارشاد  اسلامی)از چاپ خارج شده ،نشر نقره1376.

- انتشار با مقدمه جامع تر جمه کتاب منشور آتن انتشارات دانشگاه تهران به شال 1353.

- کتاب شکل گیری معماری –نگاهی به تجارب ایران و غرب ،نشر فضا تهران1371.

- پیکاسو ،تهران1383.

- حریم گذاری بر ثروتهای فرهنگی ایران سال 1384 نشر فضا.

- بهسازی و نو سازی شهری سال 1384 انتشارات سمت.

- نشر تعداد زیادی مقالات و گزارش های حرفه ای در مجلات معتبر کشور ،از سال 1349 تا کنون(محیط شناسی-محیط زیست- هنر و معماری- دانشکده-مجله ساختمان-معماری و هنر ایران-گسترش و مقاله مبسوط در کتاب شهر های ایران در دوران اسلامی-به کوشش دکتر یوسف کیانی)

مشارکت های علمی و فرهنگی

پایه گذاری موسسه علمی فرهنگی فضا به سال 1362 به منظور بررسی تبادل تجارب مربوط به فضای ساخته شده به مقیاس های گونه گون و انتشار کتابهای معماری بومی (با مشارکت انجمن فرهنگی ایتالیا در تهران)-نوشهر ها (تالیف پروفسور مرلن،ترجمه دکتر رضا قیصریه به همراه معرفی م.م.فلامکی)-کتاب پیوند موسیقی و شعر (تالیف آقای حسینعلی ملاح)-کتاب بناها و شهر دامغان(تالیف گروهی از استادان دانشگاه تهران-بررسی های معماری –شهر سازی و مطالعات به سرپرستی م.م.فلامکی)،کتاب شکل گیری معماری در تجارب ایران و غرب (تالیف م.م.فلامکی)-نخستین شهرها-تاریخ نقد هنری با همکاری مترجمان تراز اول و تالیف تهران3200 ساله(بررسی های باستان شناختی آقای سیف الله کامبخش فرد)-تالیف مجموعه نوشتارهای در باره موسیقی و معماری(وبعضی کتب دیگر)

 عضو اینتا (انجمن بین المللی نوشهر ها)از سال1363.

- مشارکت باارائه رساله در کنگره های بین المللی معماری ،اول (1349)و دوم(1353)در اصفهان و در شیراز.

-مشارکت در سمپوزیسیوم های اول و دوم و سوم معماری ایران- وزارت مسکن و شهرسازی با ارائه رساله.

- مشارکت در کنگره بین المللی باز سازی مناطق جنگ زده ایران به سال 1365 در تهران ،دانشگاه تهران،با ارائه رساله.

- مشارکت در کنگره های جهانی :ایکوموس-مسکووسوزدال1978-کنگره جهانی اینتا،روتردام1984-کنگره جهانی اینتا،گلاسکو1985 ،کنگره جهانی اینتا ،لندن 1987،کنگره جنووا ایتالیا 1986و کنگره جهانی مزا-ینواورلناس1985 همیشه با ارائه رساله.

- کنگره جهانی اینتا ،در پاریس ،رتردام،بلفاست و دوبلین و مادرید،تاسال 2002 همیشه با ارائه مقاله.

- کنگره جهانی نشانه گر های خانه سازی در اروپا به سال 1992.

- برگزیده شدن به عنوان استاد نمونه در بخش تحقیقات علمی،از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی-واحد تهران مرکزی در سال 1384.

- تدوین و ارائه امور تحقیقاتی برای ارائه طرحی با عنوان مبانی و محتوای علمی-فنی دروس دوره دکترای مرمت معماری به دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد تهران مرکزی ،که تاییدیه پذیرفته شدن آن به تاریخ 27/4/1385 ابلاغ گشته است.

فعالیت های علمی و حرفه ای آزاد

- طرح و اجرای خانه سندیکای روزنامه نگاران و نویسندگان ایران(در تهران1354).

- طرح مرمت قره  کلیسابه ماموریت از طرف دانشگاه تهراناز سال 1349تا1356.

- طرح مرمت شهری-بافت قدیمی شیراز و آغاز اجرای آن از سال 1354.

- طرح محله های مسکونی شانزده گانه شیراز قدیم به مقیاس 1:2000وتصویب شده برای اجرا.

-طرح مجموعه مهمانسرا و نهارخوری در مشهد،سال 1367-در دست اجرا.

-مشاورعالی درسال 1366 در طرح و اجرای دانشگاه رسول اکرم دامغان .

- مشارکت شهر سازی و خانه سازی شهرک چوپاران و جوپارسا در جوپار کرمان،سالهای 1369و1370.

- طرح شهرک جوپرستان (زمین سیصد هکتاری شهرداری جوپار)سال 1371.

- طرح مجموعه ساختمانهای استانداری کرمان ،سال 1371.

- طرح جامع و تفضیلی شهر جوپار کرمان سال 1371.

- طرح نوسازی محله جوادیه تهران ،شهرداری تهران1377.

- طرح مرمت خانه/موزه مقدم دانشگاه تهران1379.

- طرح خانه صبا مجموعه مسکونی برای 120 خانوار اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان1381.

- طرح مرمت معماری –شهری بافت تاریخی قزوین 1381.

- طرح تحقیقاتی توسعه شهری و بافت های تاریخی هشت شهر کشور –وزارت مسکن و شهر سازی1382.

-طرح در حال اجرای باز زنده سازی محوطه بین الحرمین شیراز.

- طرح مرمت خانه های مسکونی و قلعه خورانق و طرح شالوده ای خورانق ،وزارت علوم و آموزش عالی1383.


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

ایجاد کتابخانه الکترونیکی معماری و شهرسازی



 

بزرگترین کتابخانه الکترونیکی کشور با همکاری نهاد فرهنگی و معماری انجمن مفاخر معماری ایران، بنیاد میرمیران، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران و شورای فناوری معماری و ساخت در زمینه معماری و شهرسازی ایجاد می شود.

سیدعلیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری ایران گفت: صبح امروز نهم تیر در نشستی که با حضور چهار نهاد فرهنگی و معماری انجمن مفاخر معماری ایران، بنیاد میرمیران، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران و شورای فناوری معماری و ساخت در محل انجمن مفاخر معماری ایران برگزار شد، تصمیم به ایجاد بزرگترین کتابخانه الکترونیکی در کشور در زمینه معماری و شهرسازی گرفته شد.
وی افزود: این کتابخانه الکترونیکی با مخزن بیش از چهار هزار کتاب راه اندازی می شود و جدیدترین کتاب ها در زمینه معماری و شهرسازی از سال 2000 تا 2009 در این مخزن قرار می گیرد.
قهاری تصریح کرد: راه اندازی کتابخانه الکترونیکی برای دانشجویان و استادان معماری و شهرسازی این امکان را فراهم می کند تا از جدیدترین کتاب های منتشر شده در این حوزه بدون پرداخت هزینه ای استفاده کنند با توجه به آنکه قیمت کتاب های معماری و شهرسازی گران است.
رئیس انجمن مفاخر معماری ایران گفت: دوست داران حوزه معماری و شهرسازی این امکانات را به صورت وقف در اختیار این نهادها قرار دادند و این کتابخانه الکترونیکی را به حوزه معماری و شهرسازی کشور اهدا می کنند.
وی افزود: هنوز محل راه اندازی کتابخانه الکترونیکی مشخص نشده و چنانچه نهادهای عمومی مثل شهرداری و میراث فرهنگی برای در اختیار قرار دادن محل مناسب همکاری کنند این کتابخانه می تواند هرچه زودتر آغاز به کار کند.
گفتنی است، افتتاح بزرگترین کتابخانه الکترونیکی در زمینه معماری و شهرسازی چهارم آذر مصادف با سالروز تولد محمدامین میرفندرسکی خواهد بود. 


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

ضیافت دوازدهم وبلاگ های معماری



 

سلام 

ضیافت دوازدهم وبلاگ های معماری با میزبانی پرتیکان ( احمد رضا سلیمانی - سمیرا گودرزی ) کار خود را شروع کرده است. 

موضوعات پیشنهادی به شرح زیر اعلام می گردد : 

معماری زمینه گرا 

نمادگرایی در معماری

* سازه و معماری 

* معماری آلاینده

 

تمدید تاریخ نظرسنجی انتخاب موضوع : از ۱۲/۴/۱۳۸۸ تا ۱۸/۴/۱۳۸۸ 

اعلام نتیجه و موضوع ضیافت : ۱۹/۴/۱۳۸۸

ارسال مطالب : از ۲۰/۴/۱۳۸۸ تا ۱/۵/۱۳۸۸ 

 

 www.pertican.blogfa.com 


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

برخی از نظرات شما



 

برخی از نظرات شما دوستان در مورد این وبلاگ :

------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

صبا : 

با عرض سلام و خسته نباشید من صبا هستم وبلاگ شما مطالب بسیار خوبی داره 

------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

مهراب : 

سلام .واقعا عالیه.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------  

مدیر سایت تخصصی معماری رخبام آقای مهدی لایقی : 

با سلام
وب سایت خوبی دارید.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------  

 زهرا شاهپوری : 

سلام وبلاگ پر محتوا و جامعی دارین

-------------------------------------------------------------------------------------------------------  

 سنجش مستمر : 

سلام.وبلاگ جالبی دارید. به شما لینک دادم.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------  

 پارس درگاه : 

مدیر محترم وبلاگ
با سلام،
احتراماً با توجه به اینکه وبلاگ شما بر اساس کیفیت و تعداد مطالب تخصصی، جزو پایگاه های برتر اطلاع رسانی حوزه معماری ارزیابی شده، یک ایمیل برای توضیح نحوه همکاری بیشتر با شما برایتان ارسال شد

-------------------------------------------------------------------------------------------------------  

 محمود دهقانی : 

تجربه جدید نشان داده  خانم های معمار مسئولیت پذیر تر از مردان معمار هستند. برای نرمبیدن آوار بر سر ملت ما که بر روی کمر بند زمین لرزه نشسته ایم زنان معمار ایرانی می توانند خدمات شگفت انگیزی ارائه دهند. از سایت وزین شما دیدن کردم و آموختم. نوشتن زندگینامه این شیر زن معمار ایرانی عالی بود. دستت درد نکند و قلمت جاری باد

-------------------------------------------------------------------------------------------------------  

 ... : 

سلام
من برای اولین بار به وبلاگ شما اومدم میتونم بگم برای کسانی که رشته معماری هستن فوق العاده هست مخصوصا لینکهایی که در وبلاگ قرار دادین من خودم رشته ام گرافیکه اما تا حالا همچین وبلاگی مرتبط با رشته ام ندیده ام خواستم از طرف کسایی که رشته شون معماری هست تشکر کنم فوق العاده بود.
همیشه شاد باشین و موفق

------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

و صدها نوشته دیگر که اکثر آنها در ارتباط با سوالات گوناگونی که دوستان در زمینه های مختلف داشتند و یا اینکه درخواست پروژه و مطالب مورد نیاز خود را کرده بودند. 

 

و البته نظرات و پیشنهادات سازنده تک تک شما که توانستیم وبلاگی را که خود شما می خواهید داشته باشیم.

  

با حمایت شما دوستان و عزیزان امیدواریم گامی بلند در عرصه معماری برداریم و با اطلاعات ناچیز خود کمکی به خواسته های شما باشیم .

 

با اراده ای قوی و پشتیبانی عزیزانی همچون شما خوبان به هر آنچه که خواهیم می رسیم. 

 

با نظرات و پیشنهادات خود باز هم ما را یاری کنید. 

 

با تشکر محمد منفرد 


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

بیوگرافی دکتر فاطمه کاتب



 

 - فاطمه (نسرین) کاتب پژوهشگر عرصه معمارى و طراحى داخلى، متولد تهران ۱۳۳۰  
 - فوق لیسانس معمارى داخلى از دانشگاه هنر تهران ۱۳۵۹
- دکتراى معمارى از دانشگاه  UCE  انگلستان ۱۹۹۸  
 - فیلوشیپ افتخارى دانشگاه  UCE  انگلستان ۲۰۰۰
- فیلوشیپ دانشگاه آکسفورد انگلستان ۲۰۰۳
- اولین رئیس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا بعد از انقلاب ۱۳۶۹-۱۳۶۱  
 - بنیانگذار و اولین مدیر گروه رشته صنایع دستى در دانشگاه الزهرا
- رئیس دانشکده هاى هنرهاى تجسمى و کاربردى از سال ۶۹-۱۳۷۹
- بنیانگذار و اولین مسؤول دانشکده هنر و معمارى دانشگاه آزاد اسلامى از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹
- همکارى و شرکت در ایجاد رشته معمارى در کالج هنر آتن یونان
- همکارى و شرکت در ایجاد رشته معمارى در پروژه مشترک مالزى و انگلستان
- عضو هیأت داوران معماران دانشگاه لندن انگلستان
- مدیر کل آموزشى سازمان میراث فرهنگى  
 - پژوهشگر نمونه سازمان میراث فرهنگى در سال ۱۳۸۱
- رئیس دانشگاه هنر اصفهان ۱۳۸۰-۱۳۸۳) 

 - مدیر مسؤول و سردبیر تنها نشریه معمارى داخلى ایران به نام ایران آذین
- برخى از تألیفات وى عبارتند از: معمارى خانه هاى ایرانى، دانشگاه هنر اصفهان، ۱۰۱ اتاق نشیمن و... 
نسرین (فاطمه) کاتب قبل از هرچیز یک زن است. یک زن ایرانى با تمام مشخصه هاى آن. مهربان، خسته، سرسخت،  گشاده رو، صمیمى و البته نمونه کامل آن دسته از زنان ایرانى که خود ساخته و خود خواسته اند و با شیوه تلاش و کوشش خستگى ناپذیر و صبورى و مقاومت مختص مادران این دیار سعى مى کنند تا خلاف آب شنا کنند. و البته این « خلاف جریان آب شنا کردن» هزینه گزافى را به آنها تحمیل مى کند که گاهى مى شود عمق تلخى و دشوارى آن را در چشمان پشت پرده اشک مانده آنان دید.  کاتب حالا که در آستانه ۵۴ سالگى است شخصیت زن رمان « جان شیفته» اثر معروف رومن رولان را به یاد مى آورد. زنى به غایت سخت کوش و رنج کشیده که سعى نمى کند رنج خود را فاش کند. او دردهایى دارد که شاید بیشترشان به واسطه زندگى و حضورش در جامعه اى مردسالار باشد تا ناشى از شکست ها و تلخى هاى ناخواسته. دردهایى که تمام زنان فهمیده ایرانى دارند. مبارزه با دگماتیسم و تحجرى که خود را در لایه هاى مختلف طبقاتى و فرهنگى با نقاب ها و چهره هاى گونه گون مى نمایاند.  اگر بخواهیم کاتب را براى شما تیتروار و کلیشه اى معرفى کنیم باید بنویسیم که او متولد سال ۱۳۳۰ تهران است. در سال ۱۳۴۸ از دبیرستان نمونه دختران دیپلم گرفته و ۲ سال بعد از همین دبیرستان فوق دیپلم معمارى کسب کرده است. ۶ سال بعد از دانشگاه هنر و از دانشکده هنرهاى تزئینى این دانشگاه لیسانس معمارى داخلى گرفته و ۳ سال بعد فوق لیسانس معمارى داخلى از همین دانشگاه به دست آورده و ۲۲ سال بعد و در سال ۱۳۷۱ فوق لیسانس معمارى اش را از دانشگاه  UCE  انگلستان گرفته و سال بعد  MPH  معمارى و ۳ سال بعد دکتراى معمارى اش را از این دانشگاه به دست آورده و داراى فیلوشیپ افتخارى از همین دانشگاه (در سال ۲۰۰۰) است و فیلوشیپ دانشگاه آکسفورد را نیز ۲ سال پیش اخذ کرده است. علاوه بر این خودش مى گوید که توانسته دوره هاى مدیریت هنرى، جواهرسازى و طراحى داخلى خود را نیز طى سالهاى اقامتش در انگلستان به دست آورد.  گذشته از تمام این مدارج و مدارک کاتب اولین زن ایرانى است که پس از انقلاب رئیس دانشکده بوده است. او در سال ۱۳۶۰ عضو هیأت علمى دانشگاه الزهرا مى شود و در سال بعد یعنى در سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۶۹ به عنوان اولین رئیس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا مشغول به کار مى شود. 
فاطمه کاتب بنیانگذار و اولین مدیر گروه رشته صنایع دستى در دانشگاه الزهرا و همزمان مدیر گروه هاى ارتباط تصویرى، معمارى داخلى و طراحى صنعتى نیز بوده است. گذشته از اینها او رئیس دانشکده هاى هنرهاى تجسمى و کاربردى همزمان از سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۷۹ بوده است. خودش مى گوید بنیانگذار و اولین مسؤول دانشکده هنر و معمارى دانشگاه آزاد اسلامى از سال ۱۳۶۵ تا سال ۱۳۶۹ نیز بوده است و ادامه مى دهد که همزمان با دوره تحصیلات دوره دکترایش در انگلستان همکارى هاى مؤثرى در برنامه ریزى رشته مرمت ابنیه و آثار در دانشگاه  UCE  و تدریس در این دانشگاه داشته است و شرکت در ایجاد رشته معمارى در کالج هنر آتن یونان، همکارى و شرکت در ایجاد رشته معمارى در پروژه مشترک انگلیس و مالزى، عضویت در هیأت داوران معماران دانشگاه لندن، مدیر کلى آموزش، معرفى و تولیدات فرهنگى سازمان میراث فرهنگى، ریاست دانشگاه هنر اصفهان از سال ۱۳۸۰ تا ،۱۳۸۳ معاونت مطالعاتى یونسکو از سال ۱۳۸۳ تاکنون و مدیر مسؤول و سردبیر تنها نشریه معمارى داخلى ایران یا همان ایران آذین از دیگر عناوینى است که او در کارنامه طولانى و بلند خود دارد.
با این همه باید گفت کاتب این همه، همه او نیست: چه او مادرى است دلسوز که سه فرزند خود را در جهت مسیر خلاف جریان آب به دنبال خود کشیده است و حالا هرکدام از فرزندانش باعث افتخار و اعتبار او هستند. آنقدر که هر وقت مى خواهد درباره هرکدام از آنها حرف بزند، اشک ذوق پرده اى مى شود میان چشم هاى چهره جدى اش. از همین روست که با وجود این همه سابقه و افتخار، انتخاب خودش به عنوان مادر نمونه از طرف  British Cauncil  در دوره دکترایش را بهترین افتخار خود مى داند و به خود مى بالد که به عنوان دانشجوى نمونه و نیز فرزندانش هرکدام نمونه بارز در کالج خود بوده اند. آنهم در زمانى که به قول خودش « هر چهار نفر مشغول تحصیل بودیم.»   در میان ویژگى هاى گوناگونى که در شخصیت فاطمه کاتب دیده مى شود، گذشته از صبورى و استقامتش یک ویژگى دیگر شاید بیش از همه خودنمایى مى کند. او از معدود زنانى است که صرفاً به واسطه تخصص و تجربیاتش و نه قوم و خویشى با کسى به مقامات عالى علمى دست یافته و این پدیده در کشور ما امرى است مهجور و عجیب و شما دائماً از خود مى پرسید « چطور مى شود زنى بتواند ۹ سال رئیس یک دانشکده در اساسى ترین دانشگاه زنانه ایران باشد و خط و ربطى با هیچ حزب و دسته و گروهى نداشته باشد؟» اما واقعیت این است که کاتب به گفته خودش از آن دسته زنانى است که علیرغم وجود این امکان، تاکنون هیچ خط و ربط حزبى و جناحى نداشته و ندارد و شاید به همین دلیل است که به همان راحتى که مدیریت یک دانشگاه یا دانشکده را پذیرفته، به همان راحتى نیز با ترک سمت و مسؤولیت خود کنار آمده است. 
کاتب چند عنصر را براى یک زن ایرانى و پیشرفتش مهم مى داند. 

یکى «مسؤولیت پذیرى» است. و در این بین مسؤولیت پذیرى او زبانزد عام و خاص است. او در حالى ریاست دانشکده هنر دانشگاه الزهرا را به عهده گرفت که « به دلیل آنکه در سال ۱۳۶۱ تمامى رشته هاى هنر در ایران با توجه به مقوله انقلاب فرهنگى با مشکل مدرس مواجه شده بودند، استادان نبودند و او تمامى دوره هاى تئورى هنر در کلیه رشته ها را» به تنهایى تدریس کرد. این رشته ها عبارت بودند از: تاریخ هنر جهان، تاریخ و تمدن ایرانى ۱و،۲ انسان طبیعت و طراحى ۱و،۲ طرح اشیا و تمدن اسلامى، آشنایى با هنرهاى سنتى، آشنایى با هنرهاى معاصر، و... ضمن آنکه در کارنامه او مى توان بیش از صد مورد تشکیل و انجام و برگزارى پروژه هاى نهایى رشته معمارى داخلى، طراحى صنعتى، صنایع دستى و پژوهش هنر را دید. او هم اکنون نیز به تدریس دوره فوق لیسانس در ایران و انگلستان و تدریس دوره دکترا نیز مشغول است.  از سر همین مسؤولیت پذیرى است که او در اوج مسؤولیت و مدیریت در کوران جنگ و سالهاى پس از آن هرگز نقش مادر بودن یک زن را به فراموشى نسپرده و چه شبها که تا صبح براى پختن غذاى فرزندانش بیدار مانده و آنها را تیمار کرده. چنانکه خودش مى گوید: «گاه فرزندانم بیمار مى شدند و من در بحبوحه کار باید در دانشگاه حضور مى یافتم و از سر ناچار دائماً بین دانشگاه و منزل در آمد و شد بودم و بیشتر وقتم را به رانندگى مشغول بودم».  
از سر همین مسؤولیت پذیرى است که او بسیارى از هزینه هاى مربوط به کار و دانشگاه را   از جیب خود پرداخت مى کرد. در این باره مى گوید: روزهایى که مسؤولیت مدیریت دانشگاه را به عهده گرفتم به سراغ اساتید مهجور اما پرآوازه اى رفتم که تا پیش از آن کسى به سراغشان نرفته بود. پیرمردهایى که یک عمر تجربه و تخصص در آستین شان بود و به دلیل سیاستهاى غلط، غافل مانده تصمیمات مسؤولین مانده بودند.   کسانى چون استاد دهنوى، استاد باقرى، کریمى، بیات، استاد هاکوپیان، استاد حمیدى و ...
من مجبور بودم هزینه آمد و شد اینها را پرداخت کنم. با این همه نه خودرویى در اختیارم بود و نه بودجه اى که صرف آژانس آنها شود و خودم هزینه آنها را، هزینه آژانس شان را پرداخت مى کردم. »شاید از سر همین مسؤولیت پذیرى بود که کاتب بسیارى دیگر از مواقع نیز مجبور مى شد که با پرداخت هزینه پروژه ها از محل درآمدهاى شخصى، کار را به پیش ببرد». 
مى گوید : « همین مسؤولیت پذیرى بود که مرا وامى داشت در سالهایى که دانشگاه هنر اصفهان چون خرابه اى تحویلم شد براى راه اندازى اش ساعتها جلوى در استاندار یا فرماندار یا فلان مدیر کل بنشینم و تمام حقارت ها را تحمل کنم تا پروژه توسعه دانشگاه پیش برود. خیلى وقتها مى شد که در جلسات سران آموزش عالى این مملکت شرکت مى کردم و چون تنها زن حاضر در آن جلسات بودم، آقایان حتى یادشان مى رفت که غذایى براى من تدارک ببینند. حتى یک بار بعد از جلسه اى که در ماه رمضان تشکیل شده بود، چون براى افطار تنها زن میهمان جلسه غذایى تدارک ندیده بود ، عذر مرا خواستند و من مجبور بودم بى افطار منتظر پایان افطار آقایان شوم!»   «مهرورزى» از دیگر مشخصه هاى فاطمه (نسرین) کاتب است. او از دانشجویانى مى گوید که على رغم تمام محبت هایى که در حق آنها روا داشته به او جفا کردند و با این حال همه شان را بخشیده. او مى گوید: « من حتى تمام آقایانى را که چشم دیدن یک زن را به عنوان مسؤول فرهنگى بخش کوچکى از جامعه علمى نداشته اند را نیز بخشیده ام».  کاتب درباره وظیفه زنان ایرانى مى گوید: « به نظر من زنان ایرانى باید چهار شاخصه اصلى را داشته باشند. اول همان مسؤولیت پذیرى است و دومى تخصص و سومى مهرورزى و چهارمى حس مادر بودن و مادرانه اندیشیدن. به این ترتیب آنها خواهند توانست مردهاى دور و بر خود و زنانى که مردسالارانه مى اندیشند را ببخشند و از آنها درگذرند. »
براى کاتب طبیعت آموزنده ترین معلم است و او چیزهاى فراوانى از طبیعت آموخته چنانکه خودش مى گوید :« به طبیعت نگاه کنید. همه چیز در آن بى منت است. نعمت درخت بى منت است و او میوه هاى خود را نه از آدم بد، نه از آدم زشت دریغ نمى کند. چنانکه از خوبان و خوبرویان. او صبور است و شکیبا. من در تمام زندگى ام خواسته ام مثل یک درخت باشم. نمى دانم آیا چنین بوده ام یا نه اما همه تلاش خود را در این باره به کار برده ام.» با این همه تلخ ترین جمله یکى از معدود زنان مقاوم و مسؤولیت پذیر ایرانى جمله اوست درباره مرگ مى گوید: اگر امروز بمیرم از همه چیز راحت مى شوم و دیگر شانه هایم از تحمل این همه سنگینى آسوده مى شود. گرچه در نگاه و محبت او مى شود چیزى فراتر از مردن دید و آن خود زندگى است. آنچه که در نگاه کاتب موج مى زند. 


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

هویت از دید فاطمه کاتب



 

به نام خداوند خالق زیبایی ها

 

دکتر فاطمه کاتب، نویسنده ، پژوهشگر ، استاد دانشگاه و تخستین زن ایرانی است که عهده دار ریاست دانشگاه در ایران بوده است. وی گذشته از تدریس در دانشگاه های ایران و انگلستان ، عضویت در شوراهای گوناگون علمی و فرهنگی، و سخنرانی و ارائه مقالات پژوهشی در مجامع علمی جهانی، عهده دار سمت های علمی ، آموزشی و اجرایی گوناگونی بوده است.

دکتر کاتب دارای فیلوشیپ افتخاری از دانشگاه UCE و دانشگاه آکسفورد و همچنین پژوهشگر برگزیده دانشگاه مرکزی انگلستان ( 1998 ) و سازمان میراث فرهنگی ( 1379 ) است.

وی درجه فوق لیسانس معماری داخلی خود را از دانشگاه هنر تهران و دکترای معماری را از دانشگاه انگلستان دریافت کرده است.

دکتر کاتب چهره ای آشنا و بنام در عرصه هنر و به ویژه معماری است. ایشان همچنین کتابهایی را در زمینه معماری داخلی ترجمه و تالیف کرده است.

متن زیر نوشته دکتر فاطمه کاتب ، مدیر مسئول و سردبیر مجله ایران آذین ، نخستین نشریه آرایه ای و دکوراسیون در ایران است. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

هویت، مجموعه صفات و مشخصاتی است که سبب تمیز دادن یک فرد از افراد دیگر ، یا تشحیص یک شئ از دیگر اشیا می شود. هویت ، بازتاب و تبلوری از سلسله صفات و ویژگی هایی است که وجه تمایز افراد و اشیا به شمار می رود. بازشناسی وجوه مشترک در گروهی خاص ، برای سنجیدن کامل هویت آن گروه و دسته ، دارای اهمیت و ضرورت است. بر این اساس ، برای شناسایی هویت ، می بایست وجوه تمایز و اشتراک به گونه ای توامان مورد توجه و برسی قرار گیرند.

بارزترین شرط هویت مندی ، قابلیت تشخیص است ؛ از این رو لازم است امکان بازشناسی بر اساس شباهت داشتن با هر پدیده هم سنخ ، یا بر خلاف آن ، تفاوت داشتن با پدیده های ناهمگون ، وجود داشته باشد. زمانی که فرد در برابر عینیتی قرار گیرد که با آن احساس اشتراک و همدلی دارد ، آن عینیت را بخشی از « من » خود یا « مای » جمع می پندارد. چنین ارتباطی معمولا زمانی به وجود می آید که حس اشتراک در زندگی روزمره هر فرد دخالت داشته باشد و پیوسته تکرار شود. در این صورت است که آسودگی خاطر ، امنیت ، آرامش و اعتماد به نفس در گروه های مختلف انسانی پدید می آید. تعلق خاطر نسبت به شخصی یا الفت یافتن با مکانی خاص ، از دستاوردهای اساسی احراز هویت است.

در همین راستا ، می توانیم با تامل بیشتری به ارزشی که هویت « خانه من » یا « خانه تو » و ... دارد، بنگریم و از میان تمان الگوهای معرفی شده ، همانی را برگزینیم که با هویت و شخصیت ما هماهنگی دارد. چنانکه از همین دریچه به پیرامون خود نظر بیفکنیم، میبینیم که همه رنگ ها ، نور ها ، بافت ها ، و انواع چیدمان ، بیانگر هویت واقعی هر یک از ما خواهند بود.


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

مسابقه طراحی المان شهری میدان ولیعصر (عج) آباده



 

شهرداری آباده جهت طراحی المان شهری میدان ولی عصر (عج)، از کلیه صاحب نظران در این خصوص با شرایط ذیل دعوت به همکاری می نماید :

1. خواسته های طراحی :

- نظر به اینکه نام میدان ولی عصر (عج) می باشد، ارتباط فرم و محتوای المان طراحی شده از اهمیت خاصی برخوردار است و با توجه به قدمت و مرکزیت میدان، طرح پیشنهادی نمادی شاخص از شهر خواهد بود.

- طرح پیشنهادی اجرایی ، اقتصادی و توجیه پذیر باشد.


- حداکثر ارتفاع المان مورد نظر در طراحی هشت متر لحاظ گردد.


2. آثار ارسالی می بایست حداکثر تا تاریخ 31/04/88 به دبیرخانه مسابقه طراحی المان شهری مستقر در شهرداری آباده (امور اداری) ارسال و یا حضوراً در قبال اخذ رسید تحویل گردد. (ارسال آثار به صورت CD یا DVD الزامیست . در صورت نظر طراح حداکثر در قطع 70×50 سانتیمتر ارائه گردد. ) ضمناً ارسال آثار در قالب ایمیل تنها مختص به شرکت کنندگان خارج از کشور خواهد بود.


3. آثار وصولی توسط کارشناسان بررسی و انتخاب گردیده و طی مراسمی در تاریخ 15/05/88 به مناسبت میلاد مسعود امام زمان (عج) از برگزیدگان مسابقه تقدیر به عمل خواهد آمد.


4. کلیه حقوق و مسئولیت های ناشی از ارائه طرح مزبور بر عهده ارائه دهنده طرح می باشد.


5. آثار دریافتی عودت داده نخواهد شد.


ارائه نقشه ها و تصاویر لازم به شرح ذیل :

1. تحلیل سایت و زوایای دید به میدان


2. پلان شب و روز ( با مقیاس و اندازه گذاری)


3. نما و برش از زوایای مناسب و گویا ( با مقیاس و اندازه گذاری)


4. رنگ و جنس مصالح و نور پردازی.


5. تصاویر سه بعدی از طرح ( کامپیوتری، دستی و ... ) از زوایای مناسب و گویا همراه با اشل های انسانی برای شرکت در مسابقه الزامی است.


6. تشریح ایده های طراح حداکثر در یک صفحه A4 .


7. ارائه موارد بیشتر با نظر طراح.


هیئت داوران مسابقه :

اساتید برجسته معماری استان و دانشگاه.

اعطای جوایز به شرح زیر :

نفر اول : چهارده سکه تمام بهار آزادی.

نفر دوم : هفت سکه تمام بهار آزادی.

نفر سوم : چهار سکه تمام بهار آزادی.

اهدای لوح تقدیر برای 10 اثر برگزیده و ارائه در نمایشگاه و سایت شهرداری.

شرکت کنندگان محترم :

خواهشمند است اطلاعات ذیل را به نشانی shahrdariabadeh@yahoo.com ارسال نمایید.

1- نام طراح یا طراحان

2- حقیقی حقوقی


3- نشانی کامل پستی


4- تلفن تماس ( ثابت،‌همراه،‌فکس )


تصاویر میدان ولی عصر ( عج ) 

 


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

خصوصیات آشپزخانه مدرن و کلاسیک



خصوصیات آشپزخانه مدرن

آشپزخانه مدرن، بعد از جنگ جهانی دوم مورد توجه قرار گرفت. در این نوع آشپزخانه استفاده از اشکال مکعبی و متریال جدید در سبک امروزی یا مدرن نقش مهمی ایفا می کند.

برخی از مشخصات سبک مدرن عبارتند از :

1-      کابینت های دیواری با عمق کم.

2-      کابینت ها معمولا بلند و کشیده هستند.

3-      اختلاف سطح در طراحی کابینت ها وجود دارد.

4-      تضاد در طراحی رنگ محسوس است، مثلا استفاده از شیشه و فلز در طراحی.

5-      استفاده از فن آوری های جدید مثل سینک توکار، هود استیل، فر و غیره.

6-      استفاده از نورهای طبیعی در نورپردازی

خصوصیات آشپزخانه کلاسیک

سبک کلاسیک همانطور که از نامش پیداست مطابق با سلایق و خط مشی دوره کلاسیک است. در این سبک، دکوربندی و تقسیم بندی ها کاملا هندسی است.

برخی از مشخصات سبک کلاسیک به شرح ذیل است :

1-      درها تاج و پاخور کابینت از جنس چوب با طراحی قرینه هستند.

2-      تاج روی کابینت آشپزخانه از جنس چوب با طراحی بسیار مجلل همانند ابزارهای گچ بری است.

3-      پاچراغی ها ابزار خورده هستند.

4-      استفاده بسیار زیاد از فرم های قوس دار و دایره شکل.

5-      استفاده از رنگ های تیره چون قهوه ای ، سبز زیتونی ، آبی پر رنگ و ...

6-      کنترل نور طبیعی در نورپردازی و استفاده از نورهای مصنوعی.

7-      استفاده از جزیره یا میزهای چند کاره در وسط آشپزخانه.


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها