مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

هویت از دید فاطمه کاتب



 

به نام خداوند خالق زیبایی ها

 

دکتر فاطمه کاتب، نویسنده ، پژوهشگر ، استاد دانشگاه و تخستین زن ایرانی است که عهده دار ریاست دانشگاه در ایران بوده است. وی گذشته از تدریس در دانشگاه های ایران و انگلستان ، عضویت در شوراهای گوناگون علمی و فرهنگی، و سخنرانی و ارائه مقالات پژوهشی در مجامع علمی جهانی، عهده دار سمت های علمی ، آموزشی و اجرایی گوناگونی بوده است.

دکتر کاتب دارای فیلوشیپ افتخاری از دانشگاه UCE و دانشگاه آکسفورد و همچنین پژوهشگر برگزیده دانشگاه مرکزی انگلستان ( 1998 ) و سازمان میراث فرهنگی ( 1379 ) است.

وی درجه فوق لیسانس معماری داخلی خود را از دانشگاه هنر تهران و دکترای معماری را از دانشگاه انگلستان دریافت کرده است.

دکتر کاتب چهره ای آشنا و بنام در عرصه هنر و به ویژه معماری است. ایشان همچنین کتابهایی را در زمینه معماری داخلی ترجمه و تالیف کرده است.

متن زیر نوشته دکتر فاطمه کاتب ، مدیر مسئول و سردبیر مجله ایران آذین ، نخستین نشریه آرایه ای و دکوراسیون در ایران است. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

هویت، مجموعه صفات و مشخصاتی است که سبب تمیز دادن یک فرد از افراد دیگر ، یا تشحیص یک شئ از دیگر اشیا می شود. هویت ، بازتاب و تبلوری از سلسله صفات و ویژگی هایی است که وجه تمایز افراد و اشیا به شمار می رود. بازشناسی وجوه مشترک در گروهی خاص ، برای سنجیدن کامل هویت آن گروه و دسته ، دارای اهمیت و ضرورت است. بر این اساس ، برای شناسایی هویت ، می بایست وجوه تمایز و اشتراک به گونه ای توامان مورد توجه و برسی قرار گیرند.

بارزترین شرط هویت مندی ، قابلیت تشخیص است ؛ از این رو لازم است امکان بازشناسی بر اساس شباهت داشتن با هر پدیده هم سنخ ، یا بر خلاف آن ، تفاوت داشتن با پدیده های ناهمگون ، وجود داشته باشد. زمانی که فرد در برابر عینیتی قرار گیرد که با آن احساس اشتراک و همدلی دارد ، آن عینیت را بخشی از « من » خود یا « مای » جمع می پندارد. چنین ارتباطی معمولا زمانی به وجود می آید که حس اشتراک در زندگی روزمره هر فرد دخالت داشته باشد و پیوسته تکرار شود. در این صورت است که آسودگی خاطر ، امنیت ، آرامش و اعتماد به نفس در گروه های مختلف انسانی پدید می آید. تعلق خاطر نسبت به شخصی یا الفت یافتن با مکانی خاص ، از دستاوردهای اساسی احراز هویت است.

در همین راستا ، می توانیم با تامل بیشتری به ارزشی که هویت « خانه من » یا « خانه تو » و ... دارد، بنگریم و از میان تمان الگوهای معرفی شده ، همانی را برگزینیم که با هویت و شخصیت ما هماهنگی دارد. چنانکه از همین دریچه به پیرامون خود نظر بیفکنیم، میبینیم که همه رنگ ها ، نور ها ، بافت ها ، و انواع چیدمان ، بیانگر هویت واقعی هر یک از ما خواهند بود.


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد