مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

نمایشگاه عکس معنویت در معماری

مدیر مرکز معماری حوزه هنری توجه معماران به معنویت را از هدف اصلی برگزاری این نمایشگاه دانست و گفت: در گذشته معنویت و اخلاق در فضاهای شهری وجود داشت، اما این موضوع در معماری امروز فراموش شده است. محمدخانی افزود: حوزه هنری برای بررسی بیشتر این موضوع، مسابقه عکاسی با عنوان معنویت و معماری برگزار کرد، که حدود 8 هزار عکس از 1200 هنرمند به دبیرخانه مسابقه رسید. وی اضافه کرد: پس از سه مرحله داوری، 100 اثر به عنوان برگزیده مسابقه انتخاب و در این نمایشگاه به نمایش درامده است.
مدیر مرکز معماری حوزه هنری ادامه داد: در حاشیه این نمایشگاه نیز نخستین نشست از سلسله نشست های اندیشه ورزی در معماری با عنوان معماری و صهیونیسم برگزار شده است. محمدخانی با اشاره به اینکه ما اردوهایی با محوریت دشمن شناسی در حوزه معماری در حال برگزاری است، گفت: از آنجا که در حوزه معماری، کمتر به زوایای تهاجم دشمن توجه شده است، موضوع نخستین نشست، به معماری و صهیونیسم اختصاص داده شده است.
علاقه مندان می توانند برای بازدید از نمایشگاه آثار برگزیده عکاسی معماری تا دوم شهریور، از ساعت 9 تا 14 به نشانی خیابان ولی عصر(عج)، نرسیده به خیابان جمهوری، کوچه لقمان الدوله، شماره هفت،مرکز معماری حوزه هنری مراجعه کنند.

گزارش روز خبرنگار 17-05-1390

موزه هنر امام علی (ع)

انجمن مفاخر معماری ایران


رئیس انجن مفاخر معماری ایران در شروع مراسم به ایراد سخنرانی پرداختند و در شورع مراسم روز خبرنگار را به جامعه خبرنگاران تبریک گفتند. ایشان فرمودند : خبرنگاران جا پای بزرگان گذاشته اند و هم ردیف دیگر عناوین به حرکت خود ادامه داده اند.

آقای مهندس قهاری با طرح سوالی که چرا خبرنگاران مهم هستند ادامه دادند : هنگامی که ما از گذشتگان با خبر هستیم پس یکی خبر آنها را برای ما بازگو کرده است.

در دوران ما کار خبرنگار جدا از سختی ، کاری ستودنی است و در تمام دنیا یک شخص کاملا ستایش شده شناخته شده است.

جناب آقای قهاری در پایان صحبت های خود به این نکته اشاره کردند که خبرنگار نمیتواند تحت تاثیر وقایع و اتفاقات رخ داده شده قرار گیرد و دنیا ، دنیای انفجار اطلاعات است.

جناب آقای رهبر رئیس انجمن انبوه سازان با تبریک روز خبرنگار و آرزوی موفقیت برای تمامی آنها در ادامه برنامه اشاره کردند که تمام رشته ها و شغل های موجود در دنیا را یک خبرنگار باید دارا باشد و رشته خبرنگاری به سوی تخصصی شدن باید جرکت کند. خبرنگار باید خبرها را تازه و به موقع به مردم برساند و آن خبرنگار موفق خواهد بود.

آقای رهبر در ادامه سخنرانی خود فرمودند : اگر مطلب گرفته شده توسط مسئولین و کارشناسان به واسطه خبرنگاران به درستی و کامل ارائه شود ، این اطلاع رسانی میشود امانت داری و صداقت در کار خود ، ولی اگر اینگونه نباشد و در خبر دست برده شود و به درستی به گوش مردم نرسد موجب بی اعتمادی و رنجش مردم خواهد شد.

تمام خبرنگاران در ایران متاهد و صادق هستند.

جناب آقای بنی هاشم مدیریت موزه هنر امام علی با خیرمقدم گفتن به خبرنگاران و تبریک این روز فرمودند این روز بهانه ای بشود برای آنکه بتوان از خبرنگاران تشکر و قدردانی کنیم.

ایشان در ادامه سخنرانی خود فرمودند : در صبح روز 2شنبه 17-05-1390 دز مراسمی جداگانه از عده ای از خانم های خبرنگار تجلیل شد و گفته شد که وب سایتی راه اندازی شده است برای دریافت اطلاعات شخصی خبرنگاران و برای اطلاع رسانی به آنها و همچنین اعلام شد که برای خبرنگاران بیمه اختصاص داده اند تا تمامی انها از این امکان استفاده کنند.

آقای دکتر محمودی بعد از تبریک به خبرنگاران گفتند : خبرنگاران در حوزه معماری وظیفه خود را انجام داده اند.

ایشان به بیان صفات یک خبرنگار پرداختند : عاشق ، مسئول ، تیزبین ، نکته سنج ، بی طرف ، متاهد ، صادق ، شجاع ، خطر پذیر و ... خوشابحال شما خبرنگاران که همه صفات را دارا هستید.

آقای محمودی به ویژگیهای خبرنگار هم اشاره کردند :

اطلاع رسانی به عموم جامعه

مستند سازی

افزایش سطح آگاهی عموم مردم

ثبت وقایع جامعه

سخنگوی حامعه

و ...

شباهت معمار و خبرنگار :

مخاطب هر دو حرفه مردم هستند

هر دو حرفه حساس و در خطر هستند

هر دو حرفه ذهنیت مردم را دارا هستند

هر دو مسئول در قبال جامعه

هر دو باید مردم دار باشند

آشنایی به فرهنگ

ساده و بی ریا هستند

تعاملات اجتماعی قوی دارند

و همیشه مردم باید انها را داوری کنند

آقای محمودی فرمودند : معماری مربوط به هویت تاریخ است. معماری و هویت و آثار ارائه شده، توسط خبرنگاران بازتاب داده می شود، برای آیندگان همانطور که الان ما از گذشته با خبر هستیم.

بازتاب نظرات مردم از آثار طراحی شده به معماران امری الزلمی است. نقد مردمی خبرنگاران از معماران باعث دانش بیشتر و طراحی های بهتر می شود.

و در پایان مراسم از خبرنگاران معماری و شهرسازی تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

تجلیل و قدردانی از خبرنگاران 17-05-1390

پیش درآمدی بر هم اندیشی مردم شناسی فرهنگی

مردم شناسی فرهنگی (مبانی نظام فرهنگ انسانی)
دانش مردم شناسی در نیمه قرن نوزدهم شکل گرفته و گروهی از اندیشمندان اروپایی، با بهره برداری از مجموعه داده های گردآوری شده بوسیله جهانگردان، میسیونرها و فاتحان از یکسر و مجموعه تفکرات فلسفی اجتماعی، این علم را بنیان نهاده اند. مردم شناسی عمدتا در کشورهای انگلیس، فرانسه و امریکا پدید آمد و رشد کرد. در انگلیس، مردم شناسی فرهنگی که از داشتن هدف های استعماری نیز برکنار نبود به مطالعه اقوام افریقایی و آسیایی پرداخت اما در فرانسه بیشتر جنبه فلسفی بخود گرفت و به کار میدانی چندان رغبت نکرد، به روش تحقیق علمی روی آورد و به زبان شناسی و تفسیر اسطوره ها پرداخت.
هدف از مردم شناسی مشاهده جوامع برای شناخت واقعه های اجتماعی است. که به ثبت و ضبط این واقعه ها پرداخته و با تحلیل آماری، به انتشار اسناد و مدارک معتبر می پردازد. مردم شناسی فرهنگی و درکنار مردم شناسی زیستی (کالبدی) دو شاخه مهم این علم را تشکیل می دهند.
مردم شناسی فرهنگی با زبان شناسی علمی نیز سر و کار دارد و از نتیجه تحقیقات آن برخوردار می شود. بدین ترتیب حوزه بررسی این شاخه از مردم شناسی، شامل همه دستاوردهای بشری یا نظام فرهنگ انسانی می شود.
موزه هنر امام علی (ع) روز چهارشنبه 12 مردادماه جاری پذیرای اندیشمندان حوزه گفتمان هنر و معماری از انجمن مفاخر معماری ایران است که پیرامون مردم شناسی فرهنگی بحث و بررسی خواهند داشت.
آقایان دکتر منصور فلامکی، دکتر فرخ باور، مهندس کیکاوس امینی و شهریار سیروس، آغازگر هم اندیشی خواهند بود.
زمان: ساعت 16 الی 19 – چهارشنبه 12 مردادماه 1390
مکان: موزه هنر امام علی (ع) – سرسرای نور
خیابان ولیعصر – چهارراه نیایش – خیابان اسفندیار – شماره 35

مرکز خدمات شهری

پروژه های دانشجویی معماری

پروژه نهایی
طراحی سایت توسط فتانه فرخی
محل پروژه:

خیابان گلبرگ  - تهران

URBAN SERVICE CENTER
Projects of Architecture's Students
FINAL PROJECT
DESIGNING BY FATANEH FAROKHI
PROJECT LOCATION:
GOLBARG ST - TEHRAN


مرکز خدمات شهری

ادامه مطلب ...

ایده هایی برای چیدمان وسایل اتاق کودک

زمانی که قصد خرید وسایل برای چیدمان اتاق کودک خود را دارید همواره در ذهن داشته باشید که در بازار وسایلی وجود دارد که تنها مخصوص کودکان و برای استفاده آن‌ها در سن کودکی طراحی و ساخته شده‌اندو این موضوع در خصوص تمام وسایل برای اتاق کودک صدق می‌کند اما برخی از والدین تمایل دارند وسیله و لوازمی را برای اتاق کودک خود خریداری کنند که به نوعی پابه‌ پای فرزندشان رشد کند یا به عبارت دیگر وسیله‌ای را خریداری کنند که با رشد کودک نحوه و مورد استفاده آن نیز عوض شود و تغییر کند و یا اینکه وسایلی را ترجیح می‌دهند که از دوران کودکی تا نوجوانی فرزندشان را پاسخ گو باشد و نیازی به تعویض نداشته باشد.
این کار نادرست نیست و جنبه اقتصادی دارد اما مهم این است که علاوه بر جنبه اقتصادی نکات و مواردی را که لازم است یک وسیله که در اتاق کودک قرار گیرد  ویژگی‌ها و شرایط ایده‌آل آن‌ها نیز باید مدنظر قرار داد.
در این مطلب قصد داریم نکات و اطلاعات لازم را که باید در خصوص وسایل اتاق کودک بدانید برایتان مطرح کنیم و در مطالب آتی کمی جزئی‌تر در خصوص گروه‌بندی‌های سنی و انواع مناسب وسایل اتاق کودک بحث خواهیم کرد.
مواردی که در این مطلب به آن‌ها پرداخته‌ایم عبارتند از: وسایل مربوط به خواب و استراحت کودک، قفسه‌بندی و نوع قرارگیری آن‌ها.

ادامه مطلب ...

موارد حیاتی و مهم در دکوراسیون سینمای خانگی

سیستم سینمای خانگی یک گزینه سرگرم کننده و هیجان انگیز در هر خانه است که هر خانه ای به چنین فضایی حتی در ساده ترین حالت ممکن نیاز دارد. در این قسمت مهم ترین فعالیت هایی که صورت می گیرد دیدن و شنیدن است از این رو باید شرایط را برای هرچه بهتر و راحت تر انجام شدن این دو فعالیت فراهم شود. در این مطلب قصد داریم در خصوص موارد مهم و ضروری برای داشتن یک سینمای خانگی مناسب و ایده آل صحبت کنیم. با ما همراه باشید.
مواردی که برای داشتن یک سینمای خانگی متعادل به موارد زیر نیاز دارید :

ادامه مطلب ...

ایده هایی برای دکوراسیون اتاق ورزش

راه اندازی و طراحی یک اتاق ورزش در خانه یک ایده بسیار خوب است. خصوصا برای افرادی که سلامت جسم و تناسب اندام برایشان مهم است و از طرفی  به دلیل مشغله زیاد وقت ثیت نام و رفتن به باشگاه های ورزشی را ندارند. این کار سبب می شود شما در کنار کارها و فعالیت های روزانه خود به ورزش نیز بپردازید و از آن غافل نشوید و هر زمان که فرصت پیدا کردید بدون توجه به اینکه صبح است یا روز یا شب به ورزش بپردازید.
ایجاد یک  قسمت به عنوان اتاق ورزش در خانه کار دشواری نیست و ابتدا باید به خرید تعدادی تجهیزات  و لوازم ورزشی بپردازید و سپس به ایده هایی که ما در این مطلب برایتان مطرح کرده ایم عمل کنید. این ایده ها می تواند بسیار الهام بخش و موثر باشد.

ادامه مطلب ...

چند روش برای دکوراسیون دیوار

یکی از رازهای مهم موفقیت یک دکوراسیون رسیدگی به جزئیات دکوراسیون دیوارها است. کاغذ دیواری ، قاب ها ، و حتی کاشی کاری و دیگر تکنیک ها روی دیوار می تواند به مقدار زیادی جذابیت و گیرایی را به دکوراسیون فضا اضافه کند.

ادامه مطلب ...

چهارمین کنفرانس بین المللی دکو ۲۰۱۱

چهارمین کنفرانس بین المللی دکو با نام دکو 2011  در تاریخ 17 و 18 مهر ماه سال 1390 در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار می گردد.
محورهای کنفرانس دکو 2011
- چشم اندازو چالش های صنعت مبلمان کشور در بخش های واردات، تولید، توزیع و صادرات
- روند تکاملی طراحی و تولید مبلمان ایرانی ( تاریخچه، جایگاه در ایران و جهان، چشم انداز )
- آسیب شناسی مراکز آموزش عالی و دانشگاه های تخصصی مبلمان و دکوراسیون در ایران
- راهبردهای نوین طراحی و توسعه مبلمان و دکوراسیون
- ساز و کار های بازار ها و فروشگاه های زنجیره ای مبلمان در ایران و جهان
- تحقیق و توسعه (R&D) در دوره های تخصصی مبل
- تأثیر تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات (ICT) در توسعه صنعت مبلمان و دکوراسیون

ضوابط و معیار های طراحی دانشکده معماری

عملکرد هر فضا در نهایت تابعی از انسان است. استفاده هایی است که انسان به عنوان یگانه موجودی که روح فضا را درک میکند،از فضا دارد.حال این فضا می خواهد یک بیمارستان باشد،یا یک مرکز تفریحی یا یک ارامگاه یا ...انچه که مهم است شناخت نیاز های انسان در ان فضایی ست که میخواهیم طراحی کنیم برای تعیین درست تر این نیازها باید عواملی مانند فرهنگ ، اقلیم ، اقتصاد ، جامعه شناسی و... را مورد دقت و بررسی قرار دهیم برای بررسی عملکرد فضا ها در دانشکده معماری در سایت شهر یزد،ابتدا نیازمند یک دسته بندی کلی هستیم که با کمک این دسته بندی و جزء جزء کردن فضا ها ،راحت تر بتوانیم کار بررسی را انجام دهیم.لازم به ذکر است که این تقسیم بندی شناور بوده و به هیچ عنوان قطعیت ندارد.
قبل از هر چیز به صورت اجمالی به بررسی کلی عملکرد یک فضای اموزشی می پردازیم. هدف از طراحی فضای اموزشی،حل کردن روابط فضایی مورد نیاز جهت فر ایند آموزش است. به این معنا که فضا هایی که امر اموزش در هر رشته ای نیازمند ان فضا ها و امکانات است، به چه صورت و با چه نظمی در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا بتوانند هدف نهایی را به بهترین صورتی حاصل کنند.در این مقاله سعی بر ان شده که بر اساس تقسیم بندی انجام شده، عملکرد جزئی هر بخش و هر فضا را به تفکیک بر اساس نور و فرم و روابط و مصالح و... بررسی و ذکر نماییم. 

ادامه مطلب ...