مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

مجموعه آثار باغ‌های ایرانی در دوازدهمین دوسالانه معماری ونیز

Iranian works in the twelfth Gardens Venice Architecture Biennial


40 اثر مرتبط با پنج باغ ایرانی که شامل باغ‌های «شازده» ماهان کرمان ، باغ «فین» کاشان ، باغ «دولت‌آباد» یزد ، باغ «چهلستون» اصفهان و باغ «نارنجستان» شیراز می‌شود، قرار است در دوازدهمین دوسالانه معماری ونیز از سوی ایران نمایش داده شود.
باغ ایرانی، تجلی تصویر مثالی بهشت است که در روح و خاطره‌های ازلی قوم ایرانی همیشه وجود داشته است و در گوشه ذهن هر ایرانی باغی نهفته است به طوریکه به نمایش گذاشتن جلوه‌هایی از جهان فرح‌بخش و سرشار این باغ ها یکی از اهداف نمایش این آثار است.
گفتنی است؛ دوازدهمین دوسالانه معماری ونیز از 29 آگوست برابر با هفتم شهریورماه آغاز می‌شود.

ادامه مطلب ...

همایش ملی منظر شهری در آذر ماه 1389 برگزار می‌شود

Urban Landscape National Conference will be held in November 2010


مقدمه

منظر شهر یکی از مهم‌ترین مباحث مربوط به شهر است که در سالیان اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. نارضایتی از سیمای شهر و حس بیگانگی در شهرهای امروزی کشور و لزوم هویت بخشیدن به این شهرها نیاز ارتقای منظر شهری را فراهم نموده است. لزوم توجه به این مقوله تا آن حد است که روشنفکران حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، معماری و شهرسازی بارها در مقالات، کتب و نوشته‌های خود بر آن تأکید دارند. فقدان تعریف علمی و بهره‌برداری روز‌افزون از این مقوله باعث سطحی‌نگری با این مفهوم پیچیده شده است. علاوه بر آن با توجه به جدید بودن موضوع جامعه علمی و دانشگاهی کشور تاکنون کمتر به این مقوله پرداخته‌اند که نهایتاً نگاه کالبدی و فیزیکی به منظر شهری در ایران به واقعیتی غیرقابل انکار تبدیل شده است.

لذا برای بیان جایگاه منظر شهری، انجام پژوهش‌های علمی و کاربردی، برگزاری همایش، کارگاه و نشست‌های علمی - تخصصی را ضروری ساخته است.


ادامه مطلب ...

نخستین همایش توسعه شهری پایدار

The first conference of urban sustainable development


نخستین همایش "توسعه شهری پایدار" 2 و 3 آذر 1389 از سوی قطب علمی توسعه شهری پایدار و دانشکده شهرسازی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

-تاریخ های کلیدی در برگزاری همایش
انتشار فراخوان : 18 اردیبهشت 1389
آخرین مهلت دریافت چکیده : 7 تیرماه 1389
اعلام فهرست چکیده مقالات پذیرفته شده : 9 مرداد ماه 1389
دریافت متن کامل مقالات : 30 مهر 1389
آخرین مهلت ثبت نام جهت شرکت در همایش : 2 آبان 1389
اعلام نهایی مقالات پذیرفته شده : 15 آبان 1389
برگزاری همایش : 2 و 3 آذر ماه 1389

سایر اطلاعات برای ارسال مقالات و نحوه ثبت نام در همایش، در فراخوان و اطلاعیه های بعدی از طریق سایت اختصاصی همایش و همچنین سایت دانشگاه تهران اعلام می شود.
-دبیرخانه همایش
آدرس : تهران – خیابان انقلاب – خیابان قدس – خیابان ایتالیا – پلاک 47 -ساختمان شماره 2 پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران – طبقه هشتم – دفتر «قطب علمی توسعه شهری پایدار » تلفن : 88962743-021 - نمابر : 88962743-021

منبع : دانشگاه تهران

ادامه مطلب ...

غرق شدن بلندترین محوطه باستانی همدان

The highest drowning Hamadan Archeological


در حالی که تنها 8 متر تا غرق تپه باستانی گونسپان باقی‌مانده هنوز زمان برای نجات بنایی متعلق به دوره مادها که تا کنون به صورت خشت‌های منظم دیده شده، هست. این درحالی است که ذخیره آب پشت سد کلان ادامه دارد ولی هنوز خبری از ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی نیست.

منبع : CHN

ادامه مطلب ...

سمپوزیوم معماری ایران و اتریش برگزار می شود

Architecture Symposium will be held in Iran and Austria


( سه شنبه 4 خرداد - چهارشنبه 5 خرداد - پنحشنبه 6 خرداد )

سمپوزیوم سه روزه معماری ایران و اتریش در روز چهارم خرداد در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

این سمپوزیوم با حضور 2 معمار از اتریش و 2 معمار از ایران برگزار می شود
سمپوزیوم معماری ایران و اتریش توسط بخش فرهنگی سفارت اتریش در ایران برگزار می شود.
از چهارم خرداد‌ماه خانه هنرمندان ایران میزبان چهار معمار برجسته‌ی ایرانی و اتریشی است. علی دشتی و اردشیر سیروس از کشور ایران و کریستف مونشاین و پروفسور هولگر نویزیرت از کشور اتریش در اولین جلسه از این سمپوزیوم سه روزه قرار است درباره‌ی موضوعات مورد توجه در معماری سخنرانی کنند.
در دومین روز از این سمپوزیوم نیز که چهارشنبه پنجم خرداد‌ماه برگزار می‌شود هر یک از استاد معمار با حضور سه دانشجو کارگاه آموزشی کوچکی برگزار می‌کنند.
کریستف مونشاین در این برنامه کارگاهی با موضوع «کیفیت جوی و کار با سطوح و هاپتیک» و پروفسور هولگر نویزیرت با موضوع «خانه‌ای در شمیران» این کارگاه را هدایت خواهند کرد. دو استاد ایرانی نیز براساس موضوعات مورد علاقه‌ی دانشجویان کار می‌کنند. در آخرین و سومین روز از این سمپوزیوم نشست تخصصی معماری با حضور جمعی از معماران ایران در محل خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

از دوستان و معماران عزیز دعوت میشود تا در این برنامه شرکت کنند

ساعت برگزاری : 13 الی 18

مکان برگزاری : خانه هنرمندان

خیابان طالقانی،‌ بعد از ایرانشهر،‌خیابان شهید موسوی شمالی،ضلع جنوبی باغ هنر ادامه مطلب ...

برگزاری نمایشگاه اسکیس و راندو

Exhibition Askys and Randv


نظر به اهمیت توسعه خلاقیت هنری دانشجویان و به پاسداشت هنرمندان عرصه معماری ایران، خانه معماران آرمانشهر اقدام به برگزاری نمایشگاه اسکیس و راندو می نماید.
در این نمایشگاه 100 اثر از آثار دانشجویان معماری سراسر کشور به نمایش درخواهد آمد. در آیین افتتاح این برنامه جمعی از اساتید و دانشجویان دانشکده‌های مختلف معماری حضور خواهند داشت.
این نمایشگاه به بازخوانی اندیشه ها و خلاقیت هنرمند معمار می پردازد.
ضمنا در حاشیه برگزاری این نمایشگاه که از روز یکشنبه دوم  لغایت دوازدهم خرداد ماه بر پا می گردد، کارگاه عملی اسکیس و راندو در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار میشود.
علاقمندان می‌توانند جهت ثبت نام در کارگاه با شماره 4900 93 88 تماس حاصل نمایند.
ادامه مطلب ...

برگزاری همایش طراحی معماری با محور پدافند غیرعامل

Conferences with an emphasis on architectural design of passive defense


دفتر مطالعات مشترک ایران و ایتالیا وابسته به موسسه آموزش عالی سوره با همکاری حوزه هنری و دانشگاه «ساپینزا» ی رم همایش طراحی معماری با محور پدافند غیر عامل را دوم خرداد در تالار سوره، برگزار می‌کند.
این همایش با رویکرد مقاوم سازی ساختمان‌های شهری و طراحی معماری با رعایت اصول ایمنی در برابر تهاجم خارجی، برگزار می‌شود.
در این همایش از کارشناسان ایرانی و خارجی که از دانشگاه« ساپینزا»ی رم و وزارت خارجه ایتالیا و شرکت مهندسین مشاور ناموران دعوت شده‌اند، درباره موضوع یاد شده سخنرانی خواهند کرد.
این همایش ساعت 15 روز یکشنبه دوم خرداد در تالار سوره، واقع در تقاطع خیابان‌های حافظ و سمیه، ساختمان ستادی حوزه هنری ، طبقه زیر همکف، برگزار می‌شود.
گفتنی است، دانشکده معماری موسسه آموزش عالی سوره و روابط امور بین‌الملل این موسسه با راه اندازی دفتر مطالعات مشترک ایران و ایتالیا ، همکاری‌های گسترده ای با دانشگاه‌های مختلف جهان به ویژه ایتالیا درباره معماری و دیگر موضوعات مرتبط آغاز کرده‌اند، که برگزاری همایش، نمایشگاه، اعزام دانشجو و اخذ مدارج عالی از دانشگاه‌های ایتالیا، از آن جمله است.

ادامه مطلب ...

چند راه برای داشتن آپارتمان دلباز

Several ways to have a beautiful apartment


امروزه با افزایش روز افزون جمعیت شهری و قیمت زمین، ساخت و ساز آپارتمان و زندگی آپارتمانی مقرون به صرفه‌تر شده است . بیشتر ما حداقل یک بار زندگی در محیط بسته آپارتمانی را تجربه کرده ایم و از معایب و مشکلات آپارتمان نشینی آگاهیم. یکی از عمده معایبی که بیشتر مردم از آن گله مند هستند خفه و بسته بودن فضای آپارتمان است . ما با استفاده از چندین نکته کوچک که بیشتر جنبه بصری دارد میتوانیم این فضای مرده را زنده‌تر و آپارتمان خود را دلباز‌تر نماییم .

ادامه مطلب ...

مقاله ی منتخب در مسابقه ی مقاله نویسی دانشگاه برکلی

Selected article article writing competition at UC Berkeley


ایمان رئیسی :

سرکار خانم مهرنوش خلوقی، یکی از دانشجویان درس مبانی نظری معماری ترم جاری و همکارش آقای احسان سخی نیا موفق شده اند که در جمع 25 برگزیده ی مسابقه مقاله نویسی دانشگاه برکلی حضور داشته باشند. این افتخار مهمی است که در دنیا فقط یک مقاله از ایران برگزیده شده است و آن هم از دانشکده معماری آزاد قزوین است. تا اینجا سهم کمی در هدایت این دانشجوی نمونه داشتم، اما در ادامه باید سعی کنیم که آنچه در توان داریم به ایشان کمک نماییم. لذا خواهشمندم چنانچه منبع معتبری یا ایده ای در مورد ادامه ی مقاله دارید، دریغ نفرمایید. در مرحله ی بعد باید یک مقاله ی 2500 کلمه ای نوشته شود. امیدوارم در جمع 5 برگزیده ی مرحله ی بعد هم ایشان را ببینیم.
لینک مربوط به فهرست منتخبان را هم از اینجا ببینید.

ادامه مطلب ...

طنز؛ نکته هایی در باب "معمار اسمی" شدن

Humor; some point about "architecture nominal" being


نویسنده : سهیل کارآگاه

درس اول: به "بچه معروف ها"، سنگ پرانی کنید!
در دنیای رسانه ها، اولین قدم برای پیشرفت، کاویدن با دانه درشت هاست: اینکه تا می توانی به آنها سنگ پرت کنی؛ آن هم در ملأ عام؛ جوری که همه ببینندت.به جز پاپاراتزی ها، خیلی از ستون بنویس ها، منتقدان و مخالفان کاپیتالیسم را می توان از مریدان این تز به حساب آورد. باور نمی کنید که چقدر زودبازده است این "سنگ اندازی".
البته قضیه به این سادگی ها هم نیست. بد نیست بدانید که "فرش قرمز" برای جهش شما تنها در جامعه ای پهن خواهد شد که رسانه ها، سلاطین بی چون و چرای آن باشند. بنابراین با فرض اینکه "توده، نقش هیأت منصفه این دادگاه های بعضا غیر عادلانه را بازی خواهند کرد"، اغوا کردن مردم، برای اینکه "اسمی ها" را بدون وکیل مدافع در یک دادگاه صحرایی به صلابه بکشید، به نفع شماست.
مهم نیست که این آدم کی هست؛ چکاره است؛ قرار است به بهشت برود یا جای دیگر؛ حتی مهم نیست که آدم باشد یا نباشد! می تواند یک غول تجاری باشد. تنها چیزی که مهم است، "توی چشم بودن" آن است؛ و اینکه طرف به جایی رسیده که شما تحمل دیدن ریختش را نداشته باشید. قضاوت کنید: آیا لذت بخش نیست که شما در کنج خانه خود بنشینید و در حالی که در تهیه پول سیگار خود وامانده اید، یک هنرپیشه خوش چهره و یا یک آرشیتکت مؤلف را نقدش کنید ... نه ... لهش کنید!؟
می دانم که شما بالقوه، پرتابگران خوبی هستید، اما به یاد داشته باشید که نباید همه سنگ هایتان را یکهو پرت کنید؛ منظورم این است که نقدهایتان قابلیت معامله را نیز داشته باشد: جوری ضربه بزنید که طرف تا راند آخر دوام آورد؛ بلکه کوتاه آمد! دورانی است که چرخ زندگی فقط با پول می چرخد.
من اینها را گفتم؛ البته این حرف ها وقتی به درد می خورد که بخواهید پیشرفت کنید؛ وگرنه می توانید سی- چهل سال مطالبی بخور و نمیر در باب فواید افتتاح فلان کارخانه و یا خدمات ادیسون و شیخ بهایی ارائه دهید.

ادامه مطلب ...

استقبال دانشجویان و اساتید معماری از کتاب «خلاقیت در فرایند طراح

Welcoming students and professors of architecture book "Creativity in the design process


کتاب «خلاقیت در فرایند طراحی معماری»به تالیف علی خیابانیان کتابی جامع از فرایند طراحی معماری، ترسیم دیاگرام،تولید ایده، تبدیل ایده به فرم، کانسپت، ساختار معماری، تکنیک های ارتقاء خلاقیت،اسکیس های مفهومی تفکر معماری و تجسم خلاق است.
این کتاب که در نوع خود در میان کتاب های منتشر شده به زبان فارسی کم نظیر است این روزها مورد توجه دانشجویان و اساتید معماری قرار گرفته، در جایگاه کنابی کمک آموزشی کاربرد یافته است.

ادامه مطلب ...

معصومه سیحون مادر گالری هنری ایرانی درگذشت

Masumeh Seyhoun mother died in Iranian art gallery


معصومه سیحون (تصویر از صفحه فیسبوک خانم مریم سیحون)


منیر نوشین متولد ۱۳۱۳ در رشت (که بعدها پس از ازدواج نامش را به معصومه سیحون تغییر داد) از هنرمندان نقاش و از پیشکسوتان ترویج هنرهای تجسمی در ایران بود. وی همسر هوشنگ سیحون هنرمند برجسته و رییس وقت دانشکده هنرهای زیبا و معماری دانشگاه تهران بود. خانم سیحون در سال ۱۳۴۵ گالری سیحون را که یکی از اولین گالری ها (نمایشگاهها) ی هنری ایران بود در تهران افتتاح کرد. این گالری که علیرغم مشکلات فراوان حتی پس از انقلاب به کار خود ادامه داد تا کنون بیشتر از ۱۵۰۰ نمایش از آثار معاصر هنرمندان جوان و با استعداد ایرانی ارائه داده است از جمله آثاری از هنرمندانی که بعدها به معروفیت ملی و جهانی رسیدند نظیر سهراب سپهری، مسعود عربشاهی، حسین زنده رودی، رضا مافی و علیرضا اسپهبد. در سال ۱۳۶۰ خانم سیحون به مدت یکسال در زندان اوین زندانی بود ولی پس از رهایی مجدداً به فعالیت گالری و حمایت خود از هنرمندان جوان ادامه داد.

مریم سیحون، دختر خانم معصومه سیحون، در سال ۲۰۰۴ میلادی شعبه ای دیگر از گالری سیحون را در لس آنجلس کالیفرنیا افتتاح کرد (لیست رویدادهای این مرکز در این لینک).

امروز در صفحات فیسبوک اعلام شد که خانم معصومه سیحون دار فانی را وداع گفته اند. وی را میتوان از وفادارترین و قدیمی ترین حامیان هنر معاصر و هنرمندان تازه کار و مستعد ایرانی دانست (تصویر ضمیمه زیر از آرشیو کلوب عکاسی کارون).

زندگی نامه خانم معصومه سیحون


ادامه مطلب ...