مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

چهره‌های سرشناس و ناشناس

مروری بر آثار و اندیشه‌های آموس راپاپورت-1

Prominent figures and unknown
Overview of the works and ideas of Amos Rapoport-1


چهره‌های سرشناس و ناشناس

آموس راپاپورت ، یکی از چهره‌های سرشناس معماری و طراحی شهری است که نظریات متفاوتی درباره فضا دارد، نظریاتی که بسیار بر بعد فرهنگ تاکید می‌کنند. از همین‌رو او توانسته علاوه بر حوزه معماری و طراحی شهری، در حوزه انسان‌شناسی نیز جای خود را به عنوان یکی از نظریه‌پردازان فضا تثبیت کند. نتایج پژوهشی که چند سال پیش، موسسه "طراحی شهری" بریتانیا انجام داد و در آن با روش دلفی از 3000 متخصص شهرسازی در سطح بین‌المللی نظرسنجی کرد گویای نقش غیرقابل انکار راپاپورت و نظریات او در دوران معاصر است. نتایج این نظرسنجی، نام راپاپورت را در لیست 26 نویسنده برتر دنیا در نیمه دوم قرن بیستم قرار داد و کتاب «جنبه های انسانی شکل شهر» او نیز جزء  34 کتاب مرجع برتر حوزه شهرسازی شناخته شد.در مباحث نظری معماری از رویکردهای مختلفی در بررسی و مطالعه فضا یاد می‌شود که از آن جمله می‌توان به «رویکرد تاریخی» اشاره کرد که هدف اصلی آن، تعیین قدمت بناست و از این طریق قصد دارد بنا را در شرایط اجتماعی و سیاسی و اقتصادی زمان خود تحلیل کند. «رویکرد معناگرا یا سنت‌گرا» دغدغه شناخت نمادها و معانی و مفاهیم نهفته در اثر معماری را دارد. «رویکرد عملکرد‌گرا» ویژگی‌های کاربردی بنا را بررسی کرده و از نظر آن‌ها همه بخش‌های ساختمان باید کاربرد داشته باشد. در مقابل این رویکرد، »رویکرد فرم‌گرا» قرار می‌گیرد که بیشتر جنبه‌های زیبایی‌شناسانه را مدنظر قرار می‌دهد تا عملکرد. تناسبات، ترکیب‌بندی‌ها و مسائل مربوط به زیبایی در این‌جا بررسی می‌شوند. «رویکرد تکنولوژی‌گرا» هم به دنبال آشکار ساختن مظاهر تکنولوژی در بناست. «رویکرد طبیعت‌گرا» محیط زیست را مدنظر دارد و چرخه زندگی و انرژی‌های پایدار را کانون توجه خود قرار می‌دهد. در کنار همه این‌ها می‌توان از «رویکرد فرهنگی- اجتماعی» هم نام برد که هدف اصلی این دسته از معماران، شناخت جامعه و فرهنگ با استفاده از بناست و توجه ویژه‌ای نیز بر معماری عامیانه و مردمی دارند. آموس راپاپورت از نظریه‌پردازان مهم این رویکرد نسبت به معماری است.

معرفی راپاپورت:

راپاپورت  در سال 1929 در ورشوی لهستان متولد شد و تا زمان بازنشستگی‌اش در سن 72 سالگی همچنان به فعالیت‌های مطالعاتی و آموزشی خود ادامه می‌داد. او در سال 1954 مدرک کارشناسی خود را در رشته ی معماری از دانشگاه ملبورن استرالیا و مدرک کارشناسی ارشد را در سال 1956 در همین رشته از دانشگاه رایس اخذ کرد. او همچنین به تحصیلات خود در رشته «برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای» ادامه داد و توانست در سال 1966 مدرک کارشناسی‌ارشد دیگری را در این رشته از دانشگاه ملبورن دریافت کند. هشت سال بعد یعنی در سال 1974 به عنوان پروفسور معماری و انسان‌شناسی در دانشگاه ویسکانسین میلواکی  آمریکا مشغول به کار شد و تا زمان بازنشستگی در سال 2001 در همان‌جا تدریس می‌کرد.
او یکی از بنیانگذاران رشته مطالعات رفتار محیطی  است و علاقه بسیاری به نقد نظریات قبلی و ترکیب و تغییر آن‌ها دارد. توجه به فاکتور فرهنگ، مطالعات تاریخی و نیز میان فرهنگی از علاقمندی‌های اوست. بررسی ارتباط رفتار-محیط ، طراحی شهری و محیط‌های ساخته شده در کشورهای در حال توسعه از جمله علاقمندی‌های راپاپورت است.
سفر در زندگی راپاپورت و کارهای علمیش نقش ویژه‌ای دارد و نمود این سفرها را می‌توان در بسیاری از کارها و مثال‌های او دید. او تاکنون از کشورهای اسرائیل، ترکیه، بریتانیای کبیر، آرژانتین، برزیل، کانادا، مکزیک، پوارتو ریکو ، هند و سوئیس بازدید داشته و همچنین در دانشگاه‌های ویسکانسین میلواکی، دانشگاه  ملبورن  و سیدنی استرالیا، دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و دانشگاه کالج در لندن به تدریس پرداخته است. او سردبیر مجله «محیط‌شناسی شهری»   بوده و در انجمن بین‌المللی منتقدین معماری  ، بنیاد استرالیایی سلطنتی معماران  و نیز بنیاد سلطنتی معماران انگلیسی  عضویت دارد.
او هم‌اکنون زنده است و هشتمین دهه زندگی خود را سپری می‌کند. کتاب «فرهنگ، معماری و طرح» محصول دوره بازنشستگی اوست. راپاپورت هم‌اکنون درحال بازبینی کتب پیشین خود و نیز جمع‌بندی آن‌هاست. نمونه کارهای این روزهای او را در مقاله «تاملاتی بیشتر بر فرهنگ و محیط» می‌توان دید که توسط نگارنده این مجلد، ترجمه شده و در ادامه مباحث آمده است. خود او در آن‌جا درباره اهمیت خلاصه کردن چند دهه کار پژوهشیش توضیح داده است. او نماد یک معمار و شهرساز منتقد است و دامنه انتقاداتش نسبت به آن‌ها تا حدی می‌رسد که در یکی از مصاحبه‌هایش خود را «ضدمعمار» می‌نامد.  راپاپورت از بی‌توجهی این قشر نسبت به فرهنگ، تاریخ و نیز ساخته‌های مردمی گله دارد و معتقد است طراحی درست با شناخت این عوامل ممکن خواهد شد.

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] دوشنبه 23 شهریور 1394 ساعت 00:37

با عرض سلام و خسته نباشید
رویکرد پایان نامه من ارتباط غیر کلامی بود و به دلیل علاقه ی شخصی ام به موضوعات اجتماعی و فرهنگی این رویکرد رو انتخاب کردم.
از مطالب شما بسیار استفاده کردم و خواستم از این طریق تشکر کرده باشم.
سپاس.

سلام دوست عزیز
سپاس از توجه شما
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد