مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

بازتاب مقاله قلعه تاریخی هرمز در خلیج فارس

در پی انتشار مطلب قلعه تاریخی هرمز در خلیج فارس ، از جناب آقای دکتر دهقانی پیامی دریافت کردم که در ذیل مطالعه خواهید کرد.

همچنین از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) پیامی دریافت شد که متن خبر رو در لینک داده شده میتوانید بخوانید ، که البته در همین مطلب هم اشاره ای به خبر مربوطه شده است

______________________________

با درود به محمد منفرد عزیز. این مقاله در سایت ها،  وبلاگ  ها ، نشریات  و رادیوهای زیر به چاپ رسیدو پژواک داده شد:
سایت ایران نامه دکتر شاهین سپنتا اصفهان:
http://drshahinsepanta.blogsky.com/1389/11/14/post-532/
هفته نامه نسیم جنوب بوشهر:
http://www.nasimjonoub.com/articles/article.asp?id=12928
وبلاگ مصطفی دهقان جزیره خارگ:
http://www.icarius.blogfa.com/post-38.aspx
سایت معماری . محمد منفرد تهران:
http://www.memarbashi.blogsky.com/1389/11/26/post-622/
سایت ملی مذهبی های ایران:
http://www.mellimazhabi.org/news/012011news/2901romoz.htm
وبلاگ بابک دهقانی دانشگاهی بوشهری:
http://tarikhtheater.blogfa.com/post-116.aspx
رادیوهای فارسی در سیدنی. آلمان، هلند و امریکا.
در نشریات و رادیوهای مختلف دیگری پژواک داشته که متاسفانه دسترسی به آدرس ها برایم فراهم نشد و نادیده از همه عزیزان دلسوز فرهنگ و تاریخ سپاسگزارم.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

با درود به آقای منفرد عزیز در پی انتشار مقاله قلعه هرمز در خلیج فارس آقای دکتر دشتی زاده رئیس میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم مصاحبه خبر گزاری ایرانا را برایم با ایمیل فرستاده اند که تقدیم می شود:
پژوهش های باستانشناسی قشم حاکمیت علمی ایران بر خلیج فارس را مستندتر می کند
قشم _ رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: قطعا توجه جدی به انجام پژوهش های باستانشناسی در جزیره قشم موضوع حاکمیت علمی ایران بر خلیج همیشه فارس را مستندتر می کند.
'عبدالرضا دشتی زاده'عصر شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: جزیره قشم به دلیل دارا بودن دشت های ساحلی و میانکوهی و شرایط زیستی متنوع و همچنین قرار گرفتن این سرزمین در میان جزایر لارک، هنگام و هرمز از اهمیت مهم تاریخی برخوردار است که نقش این جزیره را به عنوان یک مرکز مسلط بر تنگه هرمز و جزایر یاد شده متجلی می سازد.
به گفته وی، هرگونه عملیات پژوهشی و اجرایی در جنبه های مختلف مدیریت میراث فرهنگی شامل (باستانشناسی و علوم میان رشته ای، مرمت و ساماندهی آثار تاریخی، ایجاد موزه و همچنین برنامه های فرهنگی _ آموزشی) ارتباط مستقیم با پاسداشت میراث مادی و معنوی خلیج فارس دارد.


رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم بیان داشت: مطالعات باستاشناسی در چند سال اخیر در کشور های حوزه جنوب خلیج فارس حاکی از حضور ایرانیان در دوره های هخامنشی، اشکانی و ساسانی دارد.
وی ادامه داد: متاسفانه کشورهای عربی حوزه جنوب خلیج فارس با حمایت دولت های استکباری منکر این مدرک تاریخی شده و محوطه های مربوط به این ادوار را با فرهنگ'پیش از اسلام' توصیف می کنند اما پژوهش های باستانشناسی در جزیره قشم بر حضور ایرانیان در دوره های متعدد در خلیج فارس تصریح دارد.
دشتی زاده معتقد است: ثبت و مستند نگاری یکی از وظایف مهم حوزه میراث فرهنگی است که در این راستا بررسی و بازدید های متعددی بوسیله اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد قشم انجام شده و این پژوهش ها و بررسی های جدید منجر به شناسایی آثار باستانی مهمی در این جزیره شده که همگی نشان از حضور ایرانیان باستان در دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی دارد.
وی گفت: این بررسی ها با تصریح بر حضور ایرانیان در خلیج فارس همچنین بر تسلط حاکمیت علمی ایران بر روی این دریای مهم از دوران باستان نیز صحه می گذارد.
رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: متاسفانه کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس با گماردن باستانشناسان خارجی که درک کاملا ابتدایی از فرهنگ های گذشته بشری در حوزه خلیج فارس دارند تلاش گسترده ای در تحریف نام خلیج فارس دارند.
به گفته وی، بناهای تاریخی به ویژه سازه دفاعی متعدد در جزیره قشم نشان از این حقیقت دارد که این جزیره شاهد وقایع خاص در تاریخ خلیج فارس بوده که قلعه پرتغالی ها، قلعه نادری و برج های دیده بانی لافت و همچنین محوطه کولغان و کلات کشتاران از جمله سازه های مهم دفاعی محسوب می شوند که در صورت مطالعه می توانند صفحات مبهم حوادث خلیج فارس را روشن و تفسیر نمایند.
دشتی زاده در پایان با اشاره به اهمیت حفظ آثار باستانی بیان داشت: عدم توجه مطلوب به حفظ آثار باستانی موجود در جزیره قشم می تواند صدمات جبران ناپذیری به میراث مادی خلیج فارس و موازی با آن هویت ملی ایرانیان برساند. ک/3
1387/667
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 30267089

تاریخ انتشار : 07/12/1389 - 15:24

نظرات 2 + ارسال نظر
‌بابک چهارشنبه 18 اسفند 1389 ساعت 08:26 http://tarikhtheater.blogfa.com/

سلام عرض می کنم و از بابت این بازتاب از شما تشکر می کنم

آرش سه‌شنبه 17 اسفند 1389 ساعت 23:58 http://shifting.blogfa.com/

سلام داداش
سوال فوری!
لطفا زود جواب بدید
خواهش[تشویش]
بهم بگید راز این عکس چیه؟؟؟؟
http://www.funpatogh.com/uploads/akram/20110111/796571a80e.jpg

یه روز روش فکر کردم ولی نتونستم بفهمم
تورو خدا بگید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد