مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

قلعه تاریخی هرمز در خلیج فارس

نویسنده مقاله :
دکتر محمود دهقانی

Historical castle of Hormuz in the Persian Gulf
Author:
Dr.Mahmoud Dehghani


قلعه تاریخی هرمز پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ مرمت نشده  و بدون محافظت به حال خود رها شده است. از دیوارهای بلندی که مثل کوه بوده و الان در حال ریزش اند، بز و بزغاله ها بالا می روند و دژ مستحکمی برای  گربه های ویلان جزیره شده. دردناکتر این که در سراسر ایران هر جا ساختمانی تاریخی وجود دارد شاهد داربست های آهنی زنگار بسته هستیم. فرصت طلبان  سال هاست  بودجه ای گرفته اند و کار را به امان خدا رها کرده اند. شبانه از سنگ ها ی ساختمان های تاریخی کم می شود و تا یکی دو دهه ی دیگر آثاری از آن ها باقی نخواهد ماند و این ملت است که همیشه باید در سوگ آنچه از دست داده با چشمی گریان افسوس بخورد.







قلعه تاریخی هرمز گوشه ی مهمی از تاریخ خلیج فارس را در سینه دارد. نکات مهمی از ماجراجوئی قدرت های اروپائی، در روزگاری که سر دودمان صفوی شاه اسماعیل اول تازه زمام امور در دست گرفته را برای آیندگان بازگو می کند. ولی حیف که گوش کسی بدهکار تاریخ این سرزمین نیست و متاسفانه هر چیز و هر دوره ای که بوی غیر امروزی بدهد منفور بوده و باید ویران شود! آن هم در روزگار کنونی که کفتارهای درنده و روباهای حیله گر بین المللی ی ضد منافع ملی ی ملت ایران، در گوشه و کنار و در بیخ گوش ملت، برای مخدوش کردن نام تاریخی آبراه خلیج فارس و جزایر ایرانی هزاران دسیسه چیده اند. حال که آب های خلیج فارس این بار با کرشمه ی کشورک های قارچ گونه، محل تجمع ناوهای اروپائی و امریکائی شده، گوشه ی بسیار کوچکی درمورد تاریخ معماری و تاریخ سیاسی قلعه هرمز و هجوم کشتی های جنگی اروپائیان از هند به خلیج فارس، در روزگار صفوی، شاید بتواند  ما را از گذشته و حال و آینده بیشتر آگاه کند.

 پس از آنکه پرتقالی ها وارد سرزمین هند شدند "فرانسیسکو د آلمیدا" از طرف "دون مانوئل"  پادشاه وقت پرتقال برای اداره امور آنجا انتخاب شد. بنگاه های بازرگانی پرتقالی ها در هندوستان بنیان گذاشته شد و نوبت گسترش آن فرا رسیده بود. درست در روزگاری که شاه اسماعیل اول صفوی ۲۰ سال سن داشت و فقط حدود پنج سال یعنی در ۱۵ سالگی زمام امور سراسر ایران را در دست گرفته بود و در جنگ های سخت و طاقت فرسا با دو دشمن سنتی، ازبک ها و عثمانی ها دست و پنجه نرم می کرد  و در جنگ چالدران از عثمانی ها شکست خورده بود، دریا سالار "آلفونسو د  آلبو کرک" به دستور "دون مانوئل" پادشاه پرتقال  از آن موقعیت استفاده و از هند با شتاب به سوی خلیج فارس حرکت کرد. این دریانورد که با چندین ناو جنگی به خلیج فارس آمده بود پس از درگیری با نیروهای ابوالمظفر سیف الدین ابا نصر حاکم هرمز که او نیز خیلی جوان بود، در نبردی خونین جزیره ی هرمز را تسخیر کرد.  در آن روزگار چون پرتقالی ها در هند مستقر شده بودند، در عرصه ها ی جهانی قدرت دریائی اشان میدان مانور بیشتری داشت. در روزگار شاه اسماعیل اول صفوی، ایران قدرت دریائی آنچنانی نداشت و این امر باعث شد تا پرتقالی ها از آن ضعف استفاده  و پس از مستقر شدن در چند نقطه ی خلیج فارس قلعه و برج و باروهای مستحکم بسازند.
 قلعه هرمز در سال ۱۵۰۷ میلادی برابر با ۹۱۳ هجری یکی از قلعه ها ئی بود که به فرمان دریا سالار آلبوکرک، شالوده ی آن آغاز و پس از آن در چند نوبت ساختن آن ادامه پیدا کرد و برای استحکام بیشتر، در همان دوران مرمت شد. هدف پرتقالی ها  از ساختن  قلعه ها، فرمانروائی و  سیطره ی بر تنگه ی هرمز و سراسر خلیج فارس بود. آلبو کرک وقتی حاکم هرمز را دست نشانده خود کرد مذبوحانه تلاش نمود با شاه اسماعیل از در دوستی درآید. تلاش آلبو کرک  با فرستادن "میگل فرییرا" در سال ۱۵۱۳ میلادی برابر با ۹۱۹ هجری قمری با هدایای بسیار به دربار او در تبریز، در واقع دعوت شاه اسماعیل به همکاری برای تسخیر شهرهای  جده و بحرین و چند شهر در منطقه بود. در حین چانه زنی های دروغین سیاسی، آلبوکرک  سفارش کرده بود اگر شاه اسماعیل قبول نماید سلطان هرمز به دستور پرتقال عمل کند ما شاه را در جنگ با عثمانی وبحران های دیگر یاری می کنیم. با شکست شاه اسماعیل در جنگ چالدران و نیاز او در رویاروئی با ارتش امپراتوری عثمانی،  پرتقالی ها موفق به بستن معاهده با پادشاه تازه کار صفوی شدند تا سلطان هرمز فرمانبردار آن ها باشد. نامه های آلبوکرک به شاه اسماعیل حاوی نکات جالبی است که با غور در آن از نظر سیاسی، نیرنگ های استعمارگران اروپائی بهتر شناخته می شود. براین اساس و با این طرح و نقشه ها بود که پرتقالی ها دست به ساختن دژ های مستحکم خود در جزایر خلیج فارس، بویژه توسعه دادن هر چه بیشتر قلعه ی هرمز شدند. این قلعه گنجایش زیادی دارد و چون مقر فرماندهی بود در طرح ساختن آن کوشش فراونی شده است.
 طرح قلعه هرمز و همه ی قلعه هائی که پرتقالی ها در خلیج فارس ساختند از سبک معماری اواخر سده های میانی ی اروپائی کشور پرتقال و شبه جزیره ی "ایبریکا" و تا حدود کمی نیز الهام گرفته از سبک معماری قلعه های تاریخی ایران  پیروی می کند. با وصف آن، بنا به شرایط آب و هوائی و مصالح موجود در هر نقطه، آنها مبادرت به ساختن دژ های خود می کردند. در قلعه هرمز  چون مقر فرماندهی بود همه چیز از جمله تالار برای سخنرانی و جشن ها، آب انبار بسیار بزرگ، انبار خواربار، کلیسا برای نیایش و حتا نوشخانه نیز برای آسایش و خوش گذرانی سربازان نیروی دریائی و فرماندهان در نظر گرفته شده بود. از سوی دیگر قلعه شامل انبار های مهمات، زندان و سربازخانه نیز می باشد. ساختن قلعه هرمز به مدت سه دهه  به درازا کشیده است. در ساختن این قلعه معماران پرتقالی با استفاده از کارگران بومی و احتمالا هندی دست به کار بوده و درست در انتهای پوزه ی شمالی جزیره، قلعه را مشرف به دریا ساخته اند. در اطراف ساختمان با روزنه هائی که در دیوار تعبیه کرده بودند از دژ مستحکم خود محافظت و بر دریا نظارت داشتند.
یکی از نکاتی که باعث استحکام این قلعه شده بود احتمالا وجود کوه  و خاک مناسب در جزیره است. با چفت کردن سنگ های محکمی که از کوه آورده اند، تاق های هلالی تاقچه ها و دروازه های تو در توی درونی را ساخته اند و همراه آن از مصالحی از جمله سنگ های مرجانی و ساروج در ساختن دیوارها و سقف ها استفاده شده. یادآوری این نکته شاید بی جا نباشد که در جزیره، خاک سرخ به وفور یافت می شود و حتا تا به امروز این خاک قیمتی، به هندوستان صادر و برای استفاده های چند منظوره خریدار دارد. بدون شک نقطه ای که قلعه هرمز را بر روی آن ساخته اند، دماغه ا ی سنگی  بوده، چرا که در رویاروئی با موج توانسته بیش از پنج سده دوام بیاورد. این قلعه به دلیل وسعت آن از پشت بام وسیعی نیز برخوردار بوده . در هنگام شب نسیم سینه به دریا می سائیده و بر بلندی های بادگیر پشت بام فضا را دلپذیر و خواب و استراحت فرماندهان را آسان می کرده است. قلعه از همه سو دارای پنجره بوده و نور سپیده دم و تیغ آفتاب و از سوئی رنگ نارجی غروب  و روشنائی ماه و ستارگان درشب، به درون قلعه درخشش ویژه  و خلسه آوری داشته است. آب انبار قلعه را به سبکی بسیار زیبا ، تاقدار و با دیواره ی آهکی ساخته اند. در هنگام بارندگی آب های پشت بام به مخزن سرازیر  و با اندود پشت بام از سرازیر شدن خاک  به درون مخزن جلوگیری می شده است. برای نظافت و لایروبی مخزن از در ورودی پله بلندی که به مخزن می رسد استفاده می کرده اند. در حد فاصل انتهای ستون ها با هلالی های تاق، دور تا دور مخزن، یک راهرو یا دالان باریک وجود دارد که احتمالا  با دهنه های بازی که در فواصل راهرو دیده می شود چند نفر می توانسته اند همزمان، برداشتن آب از مخزن را با دلو های جداگانه انجام دهند. این خود از شمار بسیار افسران، درجه داران و سربازان در قلعه حکایت دارد که با مستقر بودن و فرماندهی بخشی از نیروی دریائی برون مرزی پرتقال در قلعه، تسلط و نظارت آن ها بر تنگه هرمز به مدت بیش از یک قرن دوام پیدا کرده است. فراز و نشیب هائی که در طول ۱۱۵ سال، یعنی از ۱۵۰۷ میلادی برابر با ۹۱۳ هجری، درپنج سال نخست آغاز فرمانروائی شاه اسماعیل اول بنیانگذار دودمان صفوی آغاز شده بود با روی کار آمدن شاه عباس اول به سر آمد.
در سال ۱۶۲۲ میلادی برابر با ۱۰۳۲ هجری با دلاوری سرلشکر امام قلی خان فرمانده برومند ارتش شاه عباس صفوی،  دژ مستحکم پرتقالی ها پس از ۱۱۵ سال یکه تازی تسخیر و  آن ها از جزیره بیرون رانده شدند. شاه عباس با حمایت انگلیس که در آن روزگار رقیب پرتقال بود، توانست پرتقالی ها را از خلیج فارس بیرون کند ولی پس از پرتقالی ها و بعدها با پیروزی انگلیسی ها بر هلندی ها و ضعف پله به پله ی صفوی ها و دودمان های پس از آن ها در ایران،  انگلیسی ها توانستند در خلیج فارس لنگر بیندازند و کنگر بخورند و تا به امروز ماشک دماغ ایران باشند و بشدت بر علیه منافع ملت ایران موضع بگیرند و تا آنجا پیش بروند که با تحریک کشورهای عرب و ساکنان شیخ نشین های خلیج فارس در پی مخدوش کردن  نام تاریخی آبراه خلیج فارس باشند.
پی نوشت ها:
1- Arnold, Sir Thomas Wilson. “Early Spanish and Portuguese travelers in Persia”. Ames Library of South Asia. University of Minnesota Library. St. Paul Minnesota U.S.A, 1950.
2- Albuqerque, Braz de. Comentarios de Grande Afonso de Albuquerque, Imprensa de Universidade, Coimbra, 1923.
3- Cartas de Afonso de Albuquerque, Tomo I, Lisboa, 1884
4- G. Battista Ramusio: Primo Volume et Terza edition delle navigutioni et viaggi raccolto gia de M. Gio, Battista Ramusio, Venis, 1563
۵-در مورد "آلفونسو د آلبوکرک" دریا سالار پرتقالی به زبان فارسی  نگاه کنید به "اسناد فارسی و عربی و ترکی دولت پرتقال" جهانگیر قائم مقامی. تهران ۱۳۵۴.

نظرات 4 + ارسال نظر
از قشم سه‌شنبه 10 اسفند 1389 ساعت 10:28 http://www.irna.ir/NewsShow.aspx?NID=30267089

صفحه اصلی کد خبر: 30267089 (1644727) تاریخ انتشار : 07/12/1389 - 15:24

با درود به آقای منفرد عزیز در پی انتشار مقاله قلعه هرمز در خلیج فارس آقای دکتر دشتی زاده رئیس میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم مصاحبه خبر گزاری ایرانا را برایم با ایمیل فرستاده اند که تقدیم می شود:
پژوهش های باستانشناسی قشم حاکمیت علمی ایران بر خلیج فارس را مستندتر می کند
قشم _ رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: قطعا توجه جدی به انجام پژوهش های باستانشناسی در جزیره قشم موضوع حاکمیت علمی ایران بر خلیج همیشه فارس را مستندتر می کند.


'عبدالرضا دشتی زاده'عصر شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: جزیره قشم به دلیل دارا بودن دشت های ساحلی و میانکوهی و شرایط زیستی متنوع و همچنین قرار گرفتن این سرزمین در میان جزایر لارک، هنگام و هرمز از اهمیت مهم تاریخی برخوردار است که نقش این جزیره را به عنوان یک مرکز مسلط بر تنگه هرمز و جزایر یاد شده متجلی می سازد.
به گفته وی، هرگونه عملیات پژوهشی و اجرایی در جنبه های مختلف مدیریت میراث فرهنگی شامل (باستانشناسی و علوم میان رشته ای، مرمت و ساماندهی آثار تاریخی، ایجاد موزه و همچنین برنامه های فرهنگی _ آموزشی) ارتباط مستقیم با پاسداشت میراث مادی و معنوی خلیج فارس دارد.
رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم بیان داشت: مطالعات باستاشناسی در چند سال اخیر در کشور های حوزه جنوب خلیج فارس حاکی از حضور ایرانیان در دوره های هخامنشی، اشکانی و ساسانی دارد.
وی ادامه داد: متاسفانه کشورهای عربی حوزه جنوب خلیج فارس با حمایت دولت های استکباری منکر این مدرک تاریخی شده و محوطه های مربوط به این ادوار را با فرهنگ'پیش از اسلام' توصیف می کنند اما پژوهش های باستانشناسی در جزیره قشم بر حضور ایرانیان در دوره های متعدد در خلیج فارس تصریح دارد.
دشتی زاده معتقد است: ثبت و مستند نگاری یکی از وظایف مهم حوزه میراث فرهنگی است که در این راستا بررسی و بازدید های متعددی بوسیله اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد قشم انجام شده و این پژوهش ها و بررسی های جدید منجر به شناسایی آثار باستانی مهمی در این جزیره شده که همگی نشان از حضور ایرانیان باستان در دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی دارد.
وی گفت: این بررسی ها با تصریح بر حضور ایرانیان در خلیج فارس همچنین بر تسلط حاکمیت علمی ایران بر روی این دریای مهم از دوران باستان نیز صحه می گذارد.
رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: متاسفانه کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس با گماردن باستانشناسان خارجی که درک کاملا ابتدایی از فرهنگ های گذشته بشری در حوزه خلیج فارس دارند تلاش گسترده ای در تحریف نام خلیج فارس دارند.
به گفته وی، بناهای تاریخی به ویژه سازه دفاعی متعدد در جزیره قشم نشان از این حقیقت دارد که این جزیره شاهد وقایع خاص در تاریخ خلیج فارس بوده که قلعه پرتغالی ها، قلعه نادری و برج های دیده بانی لافت و همچنین محوطه کولغان و کلات کشتاران از جمله سازه های مهم دفاعی محسوب می شوند که در صورت مطالعه می توانند صفحات مبهم حوادث خلیج فارس را روشن و تفسیر نمایند.
دشتی زاده در پایان با اشاره به اهمیت حفظ آثار باستانی بیان داشت: عدم توجه مطلوب به حفظ آثار باستانی موجود در جزیره قشم می تواند صدمات جبران ناپذیری به میراث مادی خلیج فارس و موازی با آن هویت ملی ایرانیان برساند. ک/3
1387/667
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 30267089

درود دوشنبه 9 اسفند 1389 ساعت 06:07 http://dehgani.persianblog.ir

با درود به محمد منفرد عزیز. این مقاله در سایت ها، وبلاگ ها ، نشریات و رادیوهای زیر به چاپ رسیدو پژواک داده شد:

سایت ایران نامه دکتر شاهین سپنتا اصفهان:

http://drshahinsepanta.blogsky.com/1389/11/14/post-532/

هفته نامه نسیم جنوب بوشهر:

http://www.nasimjonoub.com/articles/article.asp?id=12928

وبلاگ مصطفی دهقان جزیره خارگ:

http://www.icarius.blogfa.com/post-38.aspx

سایت معماری . محمد منفرد تهران:

http://www.memarbashi.blogsky.com/1389/11/26/post-622/

سایت ملی مذهبی های ایران:

http://www.mellimazhabi.org/news/012011news/2901romoz.htm

وبلاگ بابک دهقانی دانشگاهی بوشهری:

http://tarikhtheater.blogfa.com/post-116.aspx

رادیوهای فارسی در سیدنی. آلمان، هلند و امریکا.

در نشریات و رادیوهای مختلف دیگری پژواک داشته که متاسفانه دسترسی به آدرس ها برایم فراهم نشد و نادیده از همه عزیزان دلسوز فرهنگ و تاریخ سپاسگزارم.

فرزانه - یه معمار چهارشنبه 27 بهمن 1389 ساعت 11:58

سلام عرض میکنم خدمت شما آقا مهندس پر توان
وبلاگ خوبی دارید
این مقاله رو هم خودنم و لذت بردم
بازم سر میزنم

سلام فرزانه خانم
از حضورتون در اینجا ممنونم
آقای دکتر دهقانی هم حتما خوشحال خواهند شد که ببینن مقالشون مورد تائید دوستان هستش
موفق باشید

نسرین چهارشنبه 27 بهمن 1389 ساعت 03:53 http://www.unsw.com

با سپاس از شما و پژواک این مقاله خوب از دکتر دهقانی در سایت ارزشمند تان . برای شما و همه دست اندرکاران گستره معماری آرزوی پیروزی دارم.

سلام نسرین خانم
خوشحالم که این مقاله توجه شما رو جلب کرده
از آرزویی که برای همه معماران و گستره معماری کردید و بابت بازدید از وبلاگ تشکر میکنم
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد