مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

ماجرای پاساژ دایی جان ناپلئون

Passage story Uncle Napoleon


مقاله ای خواندنی از استاد گرانقدر آقای دکتر علی اکبر صارمی، در روزنامة شرق روز چهارشنبه 22 دی ماه 1389 چاپ شده بود. قسمت هایی از این مطلب را با هم مرور می کنیم:

". . . . . خبر تأسف آوری بود، اگر راست باشد. مجموعه یا بخشی از خانه هایی را که زمانی لوکیشن سریال دایی جان ناپلئون در خیابان لاله زار بود خراب می کنند . . . . . تخریب یک عمارت با ارزش همانند خشکاندن و بریدن درختان چند صد ساله است که متأسفانه هر دو جنایت هنوز ادامه دارد. یاد دروازه های تهران دورة قاجار افتادم که وقتی از کریم آقا بوذرجمهری، شهردار تهران در زمان پهلوی اول، در دوران کهنسالی اش پرسیده شد که چرا بناهای به این زیبایی را خراب کردی، در لفافه شخص شاه را مقصر دانست ولی اعتراف کرده بود که تخریب این آثار به  سبب جهل و بی سوادی اش بوده و اضافه کرده بود که وقتی آثار گذشتگان را در اروپا دیده، شاهد بوده که آنان چگونه با خرج هزینة کلان و با غرور بسیار آنها را نگهداری کرده و به آیندگان سپرده اند. کریم آقا سپس گفته بوده که از کرده خود پشیمان و هنوز پیش وجدان خود و مردم تهران خجلم . . . . .
راستی این روزها چه بر سر شهرهای ما می آید؟ بسیاری از بناهای زیبا و با ارزش تهران به عنوان بافت فرسوده در حال تخریب است. در عودلاجان و دیگر مناطق مرکزی تهران تعداد اندکی از چنین خانه هایی برجای مانده اند که ظاهراً آنها هم در انتظار بولدوزر تخریبند. همچنین خانه های بسیار زیبای دوران پهلوی اول، حدفاصل خیابان های جمهوری تا انقلاب که زمانی محل سکنای طبقه متوسط تازه به دوران رسیده آن زمان بودند، به جز تعدادی اندک ، همگی از بین رفته اند و جایشان را همه می دانیم که چه نوع بناهایی گرفته اند . . . . .
نکته آخر اینکه تهران یکی از معدود پایتخت های جهان است که در آن حضور حداقل توریست به معنای واقعی آن
مشاهده می شود. غیر از این است که توریست چون مهمانی است که باید خانه را برایش آب و جارو کرد و در بهترین مکان از او پذیرایی کرد؟ آیا خانه های از گذشته به جای مانده، چنین مکان هایی نیستند؟ همان طو ر که در شهرهایی چون کاشان و یزد و اصفهان شاهد حضور تعدادی از چنین مهمان پذیرهایی هستیم و چقدر لذت بخش است خوابیدن در یکی از اتاق های این خانه های بسیار زیبا. باور کنید تهران هم چنین خانه هایی دارد که اگر زمان بگذرد نه از تاک اثری می ماند و نه از تاک نشان."


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مطلب مرتبط : روایت توکا نیستانی از باغ امین‌السلطان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد