مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

معماری زلزله

روایتی از هم اندیشی معماری زلزله

انجمن مفاخر معماری ایران

Earthquake Architecture
The narrative of architectural thinking Earthquake


مهندس سید علیرضا قهاری :
زلزله ای شب قبل در منطقه کرمان ، کهنوج اتفاق افتاد و این زلزله هشداری بود که مرتب تکرار می شود ، زیرا کشور ما بر روی یک گهواره قرار گرفته است . یعنی گهواره ای که کمترین حرکت آن 2 ریشتر است . بنا بر این ما مدام در حال حرکت هستیم اما گاهی اوقات که این حرکت شدید می شود و تلفات ایجاد می کند ، ما متوجه می شویم که باید در این رابطه اقدامی انجام دهیم .
تاریخ تمدن ما نیز این امر را نشان می دهد ، از منطقه آلپ تا هیمالیا در دوره آخر زمین شناسی قرار گرفته است . یعنی باید حرکت داشته باشد . سرزمین هایی هستند که دوره های اول ، دوم تا سوم زمین شناسی را گذرانده اند ، مانند : شمال اروپا و آنها دیگر از حرکت باز ایستاده اند . البته این گفته ها مربوط به میلیونها سال است و حرکاتی هستند که در طول عمر زمین اتفاق می افتند . به هر حال کشور ما روی پهنه زلزله قرار گرفته است .
90 درصد سرزمین ما آمادگی زلزله را داراست . پس وظیفه متخصصین و دانشوران این حوزه بسیار سنگین است . یعنی شاید زمانی مانند 100 یا 200 سال قبل وقتی زلزله ای رخ می داد شخصی نبود که به دنبال راه حلی برای پیشگیری آن باشد و آنرا به عنوان بلایایی می شناختند که ناگزیر نازل می شود . ولی دانش امروز قطعا این نظریات را مردود دانسته و در مقابل آن به ما راه حل نیز نشان داده است . یعنی معتقد است که لزومی ندارد که انسانها تسلیم حوادث طبیعی گردند .
ما از متخصصین چه توقعی برای ساختن خانه های امن خواهیم داشت ؟ و یا به عبارت دیگر خانه امن به چه خانه ای اطلاق می شود ؟ ما باید زلزله را بپذیریم و بدانیم که کشور ما جزء 10 کشوری است که بالاترین بلایای طبیعی در آن اتفاق می افتد . ما از متخصصین متوقع دانش تجهیز هستیم . باید از دانشجویان معماری ، عمران ، شهرسازی و ... درخواست شود تا در این موارد دانش کافی کسب کنند . به عنوان مثال شاید در کشوری مانند سوئد احتیاجی نیست به این امر بیندیشند ولی در کشور ما برای این موارد باید چاره اندیشی گردد .


متن کامل هم اندیشی : معماری زلزله

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد