مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

بررسی آثار یک معمار ایتالیایی در تهران

Effects of an Italian architect in Tehran


آثار معماری میکله دلوکی Michele De Lucchi طراح سرشناس ایتالیایی که امروزه آثارش به عنوان نمادی از طراحی مدرن ایتالیا در سراسر جهان محسوب می‌شود، در روز 11 آذر در موزه نگارستان کاخ سعد آباد بررسی می‌شود.

در کنار این برنامه نمایشگاهی برای مرور آثار این هنرمند برگزار می‌شود که شاخص ترین المان طراحی وی با عنوان Tolomeo به معنی چراغ به نمایش گذاشته می‌شود.
دلوکی چراغ‌ را در سال 1987 با همکاری جیانکارلو فاسینا برای یکی از شرکت‌های ایتالیایی با نام Artemide طراحی کرد اما موفقیت این محصول به حدی بود که در طول سال‌ها به نماد طراحی مدرن ایتالیا تبدیل شده است و علاوه بر دریافت جوایز گوناگون طراحی، در موزه‌های متعددی در سراسر جهان نگهداری می شود.
چراغ‌ وی در بسیاری از کاتالوگ‌های تجاری و فیلم‌های سینمایی نشان داده شده. از سوی دیگر میکله دلوکی خود یکی از اعضای اصلی گروه آوانگارد ممفیس به رهبری اتوره سوتساس است که موفق شد نگاه صنعت ایتالیا را به مقوله طراحی دگرگون ساخته و طراحی ایتالیایی به شکل امروزی‌اش را بنیان گذاری کند.
دلوکی در مورد این المان گفته است: من این چراغ را در سال 1986 طراحی کردم و شاید بهتر است بگویم اختراع کردم!همه چیز از تماشای مکانیزم قلاب ماهیگیری شروع می‌شود. این ایده بنظرم خیلی هوشمندانه آمد. وقتی که ماهیگیر برای راحت شدن کارش سر چوب را در زمین فرو می کند و منتظر صید می‌ماند. وی در مورد خانه‌های کوچک چوبی که دیگر اثر وی محسوب می‌شود، می‌افزاید: این مدل‌ها لزوما خانه‌هایی به منظور ساخته شدن در ابعاد واقعی و برای انبوه سازی نیستند. هنوز برای من روشن نیست دقیقا چرا این خانه‌ها را می‌سازم و اینکه چرا اینها بدین حد زیبا، کوچک و ناصاف هستند، در حالیکه اگر در اندازه‌های واقعی ساخته شوند، همگی سرراست و بی عیب می‌شوند. خانه‌هایی با شیارهای دقیق، پنجره‌ها، پرده‌ها، بالکن‌ها و کلیدهای روشنایی.
همچنین در حاشیه این نمایشگاه و در یک بخش ویژه با نام Montjuic با طراحی معمار سرشناس اسپانیایی سانتیاگو کالاتراوا که با الهام از برجی مخابراتی یه همین نام در بارسلونا طراحی و ساخته شده، به نمایش در می‌آید. بخش دیگری از این نمایشگاه به مروری بر سیر تحولات طراحی در شرکت Artemide اختصاص دارد.
میکله دلوکی (Michele De Lucchi) در سال 1951 در فرارا متولد شد و در سال 1975 از دانشگاه فلورانس ایتالیا در رشته معماری فارغ التحصیل شد. این دوره با اوج جنبش‌های طراحی تجربی و آوانگارد مصادف بود. دلوکی در گذر بیش از سه دهه از شروع فعالیت‌هایش امروزه یکی از برجسته ترین معماران، طراحان و مدیران هنری جهان به شمار می‌رود که مدیریت پروژه‌های متعددی را از طریق دفاتر استودیو خود در شهرهای میلان و رم بر عهده دارد.
به پاس خدمات عظیم وی در زمینه معماری و طراحی در سال 2000 از سوی رئیس جمهور وقت ایتالیا به وی نشان Officer of Italian Republic اهدا شد. در سال‌های 2001 و 2008 به عنوان پرفسور گروه هنر و معماری به ترتیب در دانشگاه‌های ونیز و پلی تکنیک میلان برگزیده شد.
تمایز مشخص دلوکی با بسیاری از معماران دیگر به جایگاه وی در تحولات تاریخی طراحی برمی‌گردد. در واقع وی نقش غیر قابل انکاری را در توسعه طراحی به عنوان ابزاری در راستای بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها بر عهده داشته است و از سوی دیگر امروزه وی و آثارش نمادی از طراحی مدرن ایتالیا در سراسر جهان محسوب می شوند.

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] دوشنبه 8 آذر 1389 ساعت 10:41


سایت کاملیه
گود لاک مهندس ........

ممنون دوست عزیز
نظر لطف شماست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد