مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

معرفی کتاب "از مفهوم تا فرم در طراحی منظر"

 

From Concept to Form

کتاب "از مفهوم تا فرم در طراحی منظر" تالیف گرانت دبلیو. ری با ترجمه دکتر محستن فیضی و دکتر مهدی خاک زند  توسط انتشارات فرهنگ متین منتشر شده است. خواندن این کتاب ارزشمند را توصیه می کنیم. این کتاب را می‌توان از کتابهای بدیع و جذاب در حوزة معماری منظر دانست که به جهت سادگی در گفتار و توجه به فرایندهای واقع بینانه، در زمرة آثار موفق درا ین عرصه قرار گرفته است. در این کتاب می خوانیم:

به طور کل می توان رویکردهای فرایندهای طراحی را به دو دسته کلی تقسیم کرد: دستة نخست آنهایی که به دنبال استعاره‌ها و مفاهیم ویژه‌ای هستند و در این راه به فرمهای خاص و متفاوتی نیز دست پیدا می‌کنند و گروه دوم آنهایی که تلاش می‌کنند با در نظر گرفتن مفاهیمی کلی و منطقی پروژه را به سمت طراحی فرمهایی معین و تعریف شده سوق دهند. رید نیز در کتاب خود تلاش کرده با بیانی سلیس و روان یک فرایند طراحی منظر از دستة دوم را تصویر نماید و با معرفی چند پروژه واقعی بیش از پیش بر عملی بودن این فرایند صحه گذارد.

آنچه مسلم است دست مداخله‌گر انسان همیشه طبیعت را تهدید کرده است و چنانچه ایان مک هارگ نیز در کتابش (طراحی با طبیعت) ذکر می‌کند بهترین شیوه، کنار آمدن با طبیعت است. چنانچه دراین کتاب نیز می‌بینیم رید در تلاش است تا در رویارویی با موقعیت‌های طبیعی و درک آنها مناسب‌ترین شیوة برخورد مفهومی (ذهنی) و عملی (طراحی) را برگزیند ولی تفاوتی که نگاه رید با بسیاری از معماران و بخصوص معماران منظر دارد توجه خاص به مقولة فرم و کنکاش‌های وی در این عرصه است. او با دسته‌بندی ویژه‌ای می‌کوشد تا فرمهای اطراف ما را (طبیعت‌گرا یا غیر آن) بشناسد و با بهره‌گیری از خصوصیات ذاتی هر یک که از روان آدمی نیز نشأت می‌گیرد، به بحث کردن در مورد هر کدام بپردازد و به حق که چه شایسته با معرفی و انتخاب شواهدی مناسب در انتهای کتاب مهر تأئیدی بر نظریه‌پردازی‌های خود می‌زند. شاید همین بیان ساده و بی‌پیرایه اوست که اندکی کار مترجمین را با مشکل مواجه ساخت. کتاب از نظم خاصی در فصل‌بندی و نوشتار برخوردار بود و به همین جهت مترجمین تلاش کردند که حتی در فرم کلی و کلیات محتوای صفحات نیز امانتدار باشند و همان را که نویسنده انجام داده، مورد توجه قرار دهند.

در مجموع می توان اذعان نمود که کتاب از "مفهوم تا فرم در طراحی منظر" با حجم کم خود، نگاههایی بزرگ را به دنبال دارد و به راحتی می‌توان دریافت که توسعة این مفاهیم و فرمها نمی‌تواند دور از ذهن باشد. این موضوع تلاش بیشتر دانشجویان و متخصصین در حوزة معماری منظر را می‌طلبد تا با سعی و کوشش به توسعه این مفاهیم و فرمها به خصوص در فرهنگ ایرانی ما بپردازند و در این راه به معرفی ارزشهای ناب طراحی منظر ایرانی دست یابند.

فهرست عناوین نسخه اصلی این کتاب را در اینجا ببینید. 

منبع : معماری منظر ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد