مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

توجه به معماری در ساخت بنای مساجد ضروری است


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

معماری مساجد نسبت به گذشته کمرنگ شده، به طوریکه در ساخت آن توسط متولیان حساسیت های لازم وجود ندارد.

سیدعلیرضا قهاری، رئیس انجمن مفاخر معماری ایران گفت: با ورود اسلام به ایران، ساخت مساجد در کشور آغاز شد که یکی از نخستین مساجد ایرانی مسجد فهرج یزد اشاره کرد.
وی افزود: بر روی معماری مساجد از یکصد سال اخیر آن طور که باید کار نشده، وقتی صحبت از معماری دوران معاصر می کنیم، مساجد جای شایسته خود را در بین سایر بناهای معماری ندارد. باشکوه ترین دوره ای که می توان از بنای فاخر معماری مساجد نام برد، مربوط به دوره صفوی است. در دوره قاجار این معماری کمرنگ شده و در دوره معاصر نیز تقریبا سبک معماری خاصی برای مساجد نداریم.
قهاری تصریح کرد: مساجدی که امروزه ساخته می شوند، تقلیدی از دوره های گذشته است، به طور کلی مباحث مربوط به نمادهای فرهنگی در کشور کمرنگ شده و به طبع آن معماری مساجد نیز کمرنگ شده است؛ به ویژه در مراکز آموزشی و در مراجع تصمیم گیری در مورد ساخت بناهای مساجد حساسیت لازم وجود ندارد.
رئیس انجمن مفاخر معماری ایران گفت: در مراکز آموزشی و در مراجع تصمیم گیری در مورد ساخت بناهای مساجد و معماری آن حساسیت های لازم وجود ندارد. بنای مساجد همپای بناهای مدارس بیشترین نوع ساخت و ساز در بناهای عمومی کشور محسوب می شوند، بنابراین اگر به این نوع معماری توجه نشود، الگوی مورد نیاز برای ساخت این بناها ارائه نخواهد شد.
وی افزود: با وجود آنکه در ساخت بناهای مساجد بیش از 16 تصمیم گیرنده در کشور وجود دارد، به علت عدم مدیریت واحد بین این سازمانها و وجود سلایق شخصی هنوز به الگوی واحد یا شاخصه های مشخص در زمینه معماری مساجد همان طور که در گذشته با فرهنگ، اقلیم، تکنولوژی زمان خود ساخته می شد، نرسیدیم. معمولا مساجد امروزی مشابه مساجد دوره قبل ساخته می شود بدون آنکه فرهنگ معاصر و اقلیم در نظر گرفته شود.

*معماران در ساخت مساجد امروزی نقش تعیین کننده ای ندارند
پرویز مختاری معمار، در ادامه افزود: معماری مساجد در شرایط فعلی تقلید گذشته بوده و کارها ضعیف تر است. امروزه محل ساخت مساجد درست انتخاب نمی شود.
وی تصریح کرد: در ساخت بناهای مذهبی باید معنویت، تعالی و جاودانگی رعایت شود، اما در بیشتر مساجدی که امروز ساخته می شوند، این موضوع حس نمی شود، در گذشته به خصوص در دوره صفویه این معنویت در مساجد دیده می شد که می توان به مسجد شیخ لطف الله اصفهان اشاره کرد.
مختاری گفت: در ساخت مساجد امروزی معماران نقش تعیین کننده ای ندارند و دستشان باز نیست که خلاقیت و نوآوری به کار ببرند و آن اراده ای که در ساخت مساجد حاکم است، معماران را مجبور می کند تا از گذشته تقلید کنند.
وی افزود: در حال حاضر متولیان ساخت مساجد می گویند مساجد باید بر طبق گذشته ساخته شود و کسانی هم که می خواهند مسجد بسازند، تحت تاثیر شرایط موجود قرار می گیرند و براین اساس می سازند، بدون آنکه فرهنگ امروزی را در نظر بگیرند؛ به همین دلیل مسجدی نمی بینیم که متناسب با اندیشه و فرهنگ متعالی زمان باشد.

*مساجد باید به شکل مربع یا مربع مستطیل ساخته شود
ابوالحسن میرعمادی، عضو انجمن مفاخر معماری ایران درباره تاریخچه معماری مساجد گفت: اولین الگوی ما در ساخت مساجد، مسجد حضرت محمد (ص) بود که در شهر مدینه ساخته شده و به عنوان نخستین و قدیمی ترین مسجد در جهان مطرح است.
این الگو کم کم وارد کشورهای اسلامی می شود، از جمله ایران که در کشورمان این الگو براساس معماری ایرانی فرم می گیرد. معماری ایرانی با سابقه تاریخی که داشته، در ساخت مساجد اثرگذار بوده است.
وی افزود: یکی از ویژگیهای مساجد این است که ایده اصلی اسلام که مساوات و سادگی در ساخت آن رعایت شود به همین دلیل در گذشته مساجد به شکل مربع و مربع مستطیل می ساختند اشکان پنج ضلعی و هشت ضلعی بیشتر در ساخت مقابر و آرامگاه ها به کار می برند، صفوف نمازگزار باید به صورت منظم باشد بنابراین مساجدی که در دوران معاصر ساخته می شود به صورت هشت ضلعی بوده و در حقیقت برداشت غلطی کرده اندو مثل آرامگاه ها ساخته اند.
میر عمادی تصریح کرد: در گذشته مساجد مرکز اجتماعات بوده و فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی در آن صورت می گرفته و علوم مختلفی در آن تدریس می شده و فضایی برای تفکر و مطالعه بوده است، اما امروزه مساجد تنها به مکانی تبدیل شده اند برای نماز خواندن که ساعتی بسته و ساعتی باز است.
وی درباره نحوه ساخت مساجد امروزه گفت: مسجد سازی یک رشته تخصصی است به نظر من در طراحی مساجد باید نگاه تخصصی شود تا بتوانیم مساجدی را که شایسته دینمان اسلام است بنا کنیم.
عضو هیئت مدیره انجمن مفاخر معماری ایران افزود: متاسفانه در حال حاضر فضاها و ارتباطی که در بخشهای مختلف یک مسجد در گذشته وجود داشت در حال حاضر رعایت نمی شود.
طبیعتا هیچ جوان و آدم متفکری را جذب نمی کند در حالیکه کشورهای اسلامی بر روی این مسائل کار کرده اند، ما باید یک نهضت جدیدی در بازنگری و اهمیت نحوه ساخت مساجد بدهیم و به طراحی مسجد به عنوان تخصصی فوق العاده اهمیت بدهیم تا بتوانیم به شان معماری ایرانی و اسلامی برسیم.

*مساجد تجلی گاه ویژگیهای فرهنگی و هنری جهان اسلام به شمار می آید
دکتر حسین سلطانزاده عضو هیئت علمی دانشکاه معماری واحد تهران مرز گفت: طراحی مکانهای مقدس مذهبی در همه ادیان از مهمترین طرحها و فضاها محسوب می شود،چون تجلی جنبه های هنری و نماد پروازی هر دینی را در این مکانها می بینیم در حقیقت مساجد مهمترین تجلی ویژگیهای فرهنگی و هنری جهان اسلام به شمار می آید.
وی افزود: مساجد به انواع گوناگون مساجد جامع، ناحیه ایف محله ای و نمازخانه ای تقسیم بندی می شود، مساجد جامع به این جهت اهمیت دارند که در طول تاریخ بیشترین سرمایه گذاری مالی، معنوی و هنری برای طراحی آنها صرف شده به همین دلیل در ایران و کشورهای اسلامی بیشترین تجلیات هنری را می توان در مساجد دید، به عنوان نمونه در حوزه کاشیکاری، آجرکاری و گچبری بهترین ابداعات در مساجد مشاهده می شود.
سلطانزاده تصریح کرد: نکته مهمی که در طراحی مساهد وجود دارد، این است که علاوه بر ویژگیهای فرهنگی، هنری و دینی طرحهای ملی در طراحی مساجد معاصر در نظر گرفته به گونه ای که متناسب با شرایط امروز باشد، به عبارتی دیگر مساجد امروز نه تنها باید در ادامه مساجد کهن باشد بلکه لازم است ویژگیهای این دوره نیز در آنها منعکس شود.
وی با اشاره به اینکه تقلید از گذشته به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیازهای کنونی و آینده باشد، گفت: مساجدی که به طور عمده به تقلید از گذشته ساخته می شوند کمتر ابداعات هنری در آن به چشم می خورد، این نوع از فضاها به لحاظ خلاقیت هنری قالبا در سطحح عالی ارزیابی نمی شود و نشان دهنده تکامل طراحی معاصر نیست.
نوع دیگری از مساجدی که ساخته می شوند ارتباط فرهنگ با اصول طراحی گذشته به خوبی لحاظ نمی شود و نوعی گسست فرهنگی و هنری در آنها دیده می شود به نظر می رسد این نوع مساجد نیز به حد کافی تداوم بخشنده فرهنگ معماری ایرانی و اسلامی نیست.
عضو هیئت علمی دانشکده معماری واحد تهران مرکز افزود: مساجدی هم هستند که در طرالحی آنها از ویژگیهای معماری سنتی ایرانی استفاده و در عین حال تلاش می شود ابداعات هنری متناسب با دوره معاصر در آنها شکل گیرد به نظر می رسد این گروه از مساجد می توانند بالقوه امکان توسعه طراحی مساجد معاصر را فراهم کند. 

 

منبع:  انجمن مفاخر معماری ایران


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

ایجاد کتابخانه الکترونیکی معماری و شهرسازی


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

بزرگترین کتابخانه الکترونیکی کشور با همکاری نهاد فرهنگی و معماری انجمن مفاخر معماری ایران، بنیاد میرمیران، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران و شورای فناوری معماری و ساخت در زمینه معماری و شهرسازی ایجاد می شود.

سیدعلیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری ایران گفت: صبح امروز نهم تیر در نشستی که با حضور چهار نهاد فرهنگی و معماری انجمن مفاخر معماری ایران، بنیاد میرمیران، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران و شورای فناوری معماری و ساخت در محل انجمن مفاخر معماری ایران برگزار شد، تصمیم به ایجاد بزرگترین کتابخانه الکترونیکی در کشور در زمینه معماری و شهرسازی گرفته شد.
وی افزود: این کتابخانه الکترونیکی با مخزن بیش از چهار هزار کتاب راه اندازی می شود و جدیدترین کتاب ها در زمینه معماری و شهرسازی از سال 2000 تا 2009 در این مخزن قرار می گیرد.
قهاری تصریح کرد: راه اندازی کتابخانه الکترونیکی برای دانشجویان و استادان معماری و شهرسازی این امکان را فراهم می کند تا از جدیدترین کتاب های منتشر شده در این حوزه بدون پرداخت هزینه ای استفاده کنند با توجه به آنکه قیمت کتاب های معماری و شهرسازی گران است.
رئیس انجمن مفاخر معماری ایران گفت: دوست داران حوزه معماری و شهرسازی این امکانات را به صورت وقف در اختیار این نهادها قرار دادند و این کتابخانه الکترونیکی را به حوزه معماری و شهرسازی کشور اهدا می کنند.
وی افزود: هنوز محل راه اندازی کتابخانه الکترونیکی مشخص نشده و چنانچه نهادهای عمومی مثل شهرداری و میراث فرهنگی برای در اختیار قرار دادن محل مناسب همکاری کنند این کتابخانه می تواند هرچه زودتر آغاز به کار کند.
گفتنی است، افتتاح بزرگترین کتابخانه الکترونیکی در زمینه معماری و شهرسازی چهارم آذر مصادف با سالروز تولد محمدامین میرفندرسکی خواهد بود. 

 

منبع: انجمن مفاخر معماری ایران


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

معماری مسجد و مدرسه سپه سالار، تلفیق یا برداشت


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

پایگاه اطلاع‌رسانی شهرسازی و معماری: مسجد و مدرسه سپهسالار (شهید مطهری) نخستین و بزرگ ترین مسجد و مدرسه عالی در تهران است که از نزدیک ترین تلفیقها میان معماری ایرانی و معماری مساجد استانبول است.

مسجد سپهسالار گنبد ویژه‌ای دارد؛ تعداد مناره‌های بیش از اندازه متداول آن که حدود 10 مناره است و گنبد دو گوش خوابیده‌اش نشان از سبک معماری مساجد ترکیه دارد.

کارشناسان معماری معتقدند که این بنا با بهره‌گیری از کاشیکاریها و مجموعه هنرهای معماری دوره قاجار طراحی و ساخته شده است.

«سید علیرضا قهاری»، رییس هیات مدیره انجمن مفاخر معماری ایران، یکی از این کارشناسان است و می گوید: «به طور کلی طرح این بنا ملهم از مسجد جامع اصفهان، مسجد اباصوفیه استانبول و مدرسه چهارباغ اصفهان است

وی می گوید: «وقتی درباره معماری اصیل و سنتی سخن می گوییم، منظورمان 30_40 سال پیش است، چون از 30 سال قبل به این طرف، با ورود تمدن، تکنولوژی و معماری جدید، بسیاری از سازه ها و بناها دستخوش تغییرات شده است

هر بنایی دارای ارزش و اعتبار و بیان کننده سلیقه معمار بنا است. بناهای تاریخی هر کشور بخشی از شناسنامه فرهنگ و کارنامه مردمی است که در آن زندگی می کرده اند. از این رو توجه به تاریخچه بناها و شاهکارهای هنر معماری، مهم است.

مسجد و مدرسه سپهسالار؛ تلفیقی از هنر و مذهب

بانیان این بنای بزرگ و نیز سازندگان ساختمان مجلس شورای ملی، «حاج میرزا حسین خان سپهسالار قزوینی»، صدراعظم دوره ناصرالدین شاه قاجار و برادرش «مشیرالدوله» بودند. که ساخت این بنا در دو سال پایانی عمر میرزا حسین خان سپهسالار آغاز شد و هزینه آن نیز از محل عواید شخصی وی تامین می شد. ولی تکمیل مجموعه پس از مرگ وی توسط برادرش یحیی‌خان مشیرالدوله صورت گرفت.

قهاری در همین باره می گوید: «میرزا حسین‌خان سپهسالار سا‌لها سفیر ایران مقیم در استانبول بود. برای همین زمانی که به ایران بازگشت با نگاهی به مساجد ترکیه شروع به ساخت این مسجد کرد

وی می گوید: «شاید این نزدیک‌ترین تلفیق میان معماری ایرانی و معماری مساجد استانبول باشد

همچنین قهاری از «حاج ابوالحسن معمار» و «استاد جعفرخان معمارباشی کاشانی» به عنوان معماران اصلی مسجد و مدرسه یاد کرد.  

 مسجد سپهسالار گنبد ویژه‌ای دارد؛ تعداد مناره‌های بیش از اندازه متداول آن که حدود 10 مناره است و گند دو گوش خوابیده‌اش نشان از سبک معماری مساجد ترکیه دارد. اما با بهره‌گیری از کاشی کاریها و مجموعه هنرهای معماری دوره قاجار نه تنها یکی از زیباترین مساجد بلکه یک مدرسه نیز هست.

قهاری ضمن تاکید بر این مطلب که طرح این بنا ملهم از مسجد جامع اصفهان، مسجد اباصوفیه استانبول و مدرسه چهارباغ اصفهان است، می گوید: «نمازخانه مسجد که به چهل ستون  معروف است (اما 44 ستون دارد)، در شرق صحن قرار دارد؛ صحنی که دارای چهار باغچه، چهار خیابان و حوض بزرگی در میانه است که از آب جاری قنات تهران (که برای مدرسه، مسجد و عمارت بهارستان می‌آمد) سیراب می‌شد

وی می افزاید: «چهار ایوان مرتفع روبه‌روی هم قرار دارند که کوتاه‌ترین آنها رو به قبله است و گنبدی دارد که با گنبد مساجد قدیمی‌تر از خود تفاوت می‌کند و معماری جدیدی را ارایه می‌دهد. چهار مناره بلند که پایه‌های هر یک تا کمر از سنگ است و به شیوه ظریفی حجاری شده، به همراه دو مناره دیگر در دو طرف جلوخان، در مجموعه شش مناره مسجد را تشکیل می‌دهند؛ از چهار مناره اولی، دو مناره به دو پهلوی ایوان متصل است و دو مناره دیگر روبه‌روی ایوان قرار دارد. تمامی مناره‌ها از آجر ساخته شده و پوششی با کاشیکاری بسیار زیبا دارند

مسجد و مدرسه سپهسالار؛ در گذر زمان

 در حال حاضر در بخش بالای کتابخانه مسجد، یک نمایشگاه دایمی از آثار قدیمی مانند مجموعه آثار «میرزا طاهر تنکابنی»، «مجموعه کتابهای سیدمحمدصادق طباطبایی» و بسیاری دیگر از مجموعه‌های تاریخی و باارزش وجود دارد.

 قسمتی از دیوار مدرسه سپهسالار که متعلق به دبیرستان علمی قدیم بود در حال مرمت و بازسازی است. بخش‌هایی به بافت این مدرسه الحاق شده که به لحاظ معماری کارهای غلطی است. محل استقرار فرهنگستان اول زبان و ادب پارسی نیز در این مسجد بود، که در آن مکان امروز کتابخانه مسجد سپهسالار واقع شده است. از این رو خاطرات فرهنگستان اول را در این کتابخانه که در حال حاضر بازسازی شده، می‌توان یافت. 

 

منبع: انجمن مفاخر معماری ایران


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

معماری مناسب کتابخانه ها در رشد کتابخوانی موثر است


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

سید علیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری ایران به باشگاه خبرنگاران، گفت: کتابخانه ها به دلیل کارکردی که دارند دارای معماری خاص بوده که به علت پیشرفت فناوری در زمینه تولید و ارایه اطلاعات شکل ظاهری و محتوایی این نوع بناها در حال تغییر است.

وی تاکید کرد: کتابخانه ها دارای یک مخزن برای نگهداری کتاب های ارزشمند و یک سالن برای مطالعه بوده که معمولا از کمترین امکانات رفاهی مانند گرمایش و سرمایش مناسب مورد نیاز برخوردارند.

قهاری تصریح کرد: امروزه در شهرهای مختلف از فضایی استفاده می شود که برای کتابخانه مناسب نیست به همین دلیل مراجعه کننده ها ترجیح می دهند کتاب را به امانت گرفته و در محل دیگری مطالعه کنند.

وی اظهار داشت: معماران باید در طراحی کتابخانه ها تکنولوژی روز را در نظر بگیرند.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران گفت: ورود معماران در طراحی کتابخانه ها حداقل دستاوردی که می تواند داشته باشد ایجاد فضای مناسب،روان شناختی و زیبا شناسی بوده، معماران باید فضای آرامش را در نظر بگیرند و طوریکه در کتابخانه ها فضایی لازم است که انسان آن چیزی را که طالب بوه بتواند به آسانی بدست آورد.

وی با اشاره به اینکه با افزایش جمعیت تعداد کتاخانه ها افزایش نیافته، افزود: کتاب و کتابخانه در فرهنگ ما مقوله فراموش شده ای است و فضای مناسبی برای تامین کتابخانه وجود ندارد که در صورت وجود فضای مناسب می توانیم افراد را برای مطالعه کتاب ترغیب کنیم.

*فضای داخل کتابخانه باید طوری طراحی شود که آرامش لازم را برای مخاطب به وجود آورد

دکتر فرخ باور، معمار و استاد دانشگاه، در ادامه گفت: جایگاه کتابخانه ها را باید در اوقات فراغت در نظر بگیریم، زیرا مطالعه به خلاقیت منجر می شود.

وی افزود: کتابخانه باید در داخل پارک ساخته شده و فضای داخل طوری طراحی شود که آرامش لازم را برای مراجعه کننده ها فراهم کند.

دکتر باور تصریح کرد: سازه معماری کتابخانه ها باید آشکار باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اصالت فرم کتابخانه بدون محتوا بوده و آن چیزی که بلای معماری امروزه کتابخانه ها شده زیبایی فرم است.

وی یادآور شد: در طراحی کتابخانه باید علاوه بر معمار، جامعه شناس، روان شناس و مهندس فنی حضور داشته باشند و باید معماری کتابخانه به گونه ای باشد که نسبت به آن فضا تعلق خاطر پیدا کنیم.

*استفاده از حداکثر فضای کتابخانه ها ضروریست

دکتر ایرج اعتصام، معمار، گفت: فضای کتابخانه مانند فضای موزه ها در حال دگرگون شدن است و مردم علاقه بیشتری برای مطالعه پیدا کرده اند و به طوریکه در کتابخانه مردم با قشرهای مختلف ارتباط برقرار می کنند.

وی افزود: در گذشته محیط کتابخانه ها بسته بود و فقط فضا برای خواندن کتاب وجود داشت.

این معمار تصریح کرد: امروزه کتابخانه ها به محل برای برقراری ارتباطات اجتماعی تبدیل شده اند.

وی گفت: ساختمان و معماری کتابخانه باید خوانندگان را برای مطالعه کتاب تشویق کند که در حال حاضر داخل فرهنگسراها کتابخانه طراحی می شود و این ترکیب فرهنگسرا با کتابخانه به نوبه خود فضای جاذبی را برای مطالعه به وجود می آورد.

اعتصام با اشاره به اینکه معماران دستشان در طراحی کتابخانه باز است افزود: معماران در طراحی کتابخانه مشکلی ندارند و فقط محدودیت آنها در مساحت زمین است. 

 

منبع: انجمن مفاخر معماری ایران


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

برگزاری همایش ملی "معماری پایدار"


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

همایش ملی معماری پایدار در اسفندماه سال جاری به همت مرکز آموزشی و فرهنگی سما همدان برگزار می‌شود.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و رئیس مرکز آموزشی و فرهنگی سما گفت: با توجه به توانمندی‌های موجود در گروه معماری آموزشکده سما و تجربه برگزاری موفق دو همایش ملی در حوزه کامپیوتر در سال‌های قبل توسط این مرکز، طی جلسات متعدد با حضور اساتید و کارشناسان حوزه معماری، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت برگزاری اولین همایش ملی معماری پایدار به عمل آمد.

مهدی شعبانیان افزود: فراخوان مقاله و داوری نخستین همایش معماری پایدار با اطلاع رسانی به دانشگاه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت های مهندسین مشاور از مهرماه سال جاری آغاز و براساس برنامه زمان بندی، در اوایل اسفندماه، همدان شاهد برگزاری این همایش خواهد بود.

مرکز آموزشی و فرهنگی سما همدان در حال حاضر با داشتن 8 رشته درمقطع کاردانی و بیش از 450 دانشجو در حال فعالیت است.

مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

چهارمین جایزه «میرمیران» با موضوع «آب و معماری»


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

چهارمین دوره از جایزه معماری «میرمیران» با موضوع «آب و معماری» برگزار می‌شود. بنیاد معماری میرمیران با توجه به اهمیت نقش آب در معماری ایران و جهان، اعم از معماری سنتی و مدرن و بعد از مدرن درنظر دارد تا در چهارمین دوره از این مسابقه به این موضوع بپردازد.

گفتنی است،این موضوع در جلسه تیر ماه شورای سیاست‌گذاری بنیاد معماری میرمیران انتخاب شد و قرار است به زودی فراخوان این مسابقه برای اطلاع عموم و دعوت از معماران ایرانی و خارجی در داخل و خارج از کشور منتشر شود.

سومین دوره جایزه معماری میرمیران مسابقه طراحی مفهومی (Concept Design) با موضوع «خانه‌ی نور» ( پیوند ناگسستنی نور و معماری) اردیبهشت ماه سال 88 برگزار شد

مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

دکوراسیون سبک کلاسیک


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

سبک کلاسیک راحتی و آسایش را با خود به همراه دارد. می توان اظهار داشت که سبک کلاسیک همان سبک سنتی است که قدری رنگ و روی عصر معاصر را به خود گرفته است. خیلی از ما ایرانی ها در خانه هایی متولد شده و رشد کرده ایم که دارای سبک کلاسیک بوده اند. این سبک دارای ویژگی هایی است که آنرا از سایر متدها جدا می سازد. در این بخش نگاه کوتاهی به برخی ویژگی های بارز این سبک می اندازیم؛

•    در این نوع دکوراسیون هر وسیله جای مخصوص به خودش را دارد و هیچ اثری از درهم ریختگی و شلوغی در آن به چشم نمی خورد. از نظر بصری نظم و تقارن خاصی را به بیننده القا می کند.
•    سبک کلاسیک آرامبخش است. در آن همه چیز از یک قاعده و قانون پیروی می کنند و نحوه چیدمان قابل پیش بینی است. هیچ چیز دور از انتظار نیست.
•    مبلمان کلاسیک است و شاید قدری دمده به نظر برسد. همه ی اجزا و وسایل با یکدیگر همخوانی دارند و چیدمان کلی ثابت و پایدار است.
•    همه وسایل با یکدیگر همخوانی دارند. با هم به راحتی ست می شوند و هیچ گونه سورپرایزی در آن به چشم نمی خورد.
•    خانه های کلاسیک برای تمام گروههای سنی مناسب هستند و همه اعضای خانواده در آن احساس راحتی می کنند.
•    رنگ ها با هم آمیخته شده اند و اغلب وسایل در امتداد یک خط افقی قرار می گیرند. برخی انحناهای ملایم در برخی از وسایل جانبی نظیر کوسن ها و گلدانها مشاهده می شود.
•    پارچه ها نه خیلی براق هستند نه خیلی مات. طرح پارچه های رومبلی معمولاً گلدار با استفاده از رنگ های ساده و اغلب خنثی، و طرح های متقارن هستند.
•    در کاربرد رنگها اصولاً یک حد وسط رعایت می شود. البته گاهی می توان از رنگ های خیلی روشن و یا خیلی تیره نیز در آن استفاده کرد.
•    جنس مبلمان معمولاً چوب است. چوب ها اصولاً منبت کاری شده هستند و روی آنها کار دست مشاهده می کنید.
•    رنگ دیوارها سفید، کرم بسیار روشن یا استخوانی است. سقف گاهی دارای گچ بری است.
•    در یک خانه سنتی منطقه غذاخوری یک مکان جداگانه را به خود اختصاص می دهد. درون آن بجز میز نهارخوری و صندلی ها یک بوفه یا ویترین برای نگهداری سرویس غذاخوری نیز در نظر گرفته می شود.
•    یکی از ویزگی های برجسته در خانه های کلاسیک پرده ها هستند. پرده ها به راحتی می توانند یک خانه کلاسیک را از سایر سبک ها مجزا سازند.
•    لوازم جانبی که در خانه های کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: آباژور، گل و گیاهان طبیعی، آینه، قاب و تابلو، و کلکسیونی از کتابها.
•    انتخاب نورپردازی مناسب می تواند ویژگی های یک خانه کلایسک را برجسته تر نماید. افزودن لامپ های دیواری علاوه بر لامپ های سقفی در دکوراسیون خانه های کلایسک متداول است. نور لامپ ها اصولاً خنثی و با رنگ های بسیار ملایم یا رنگ روز در نظر گرفته می شوند.
•    سایر وسایل اصولاً از جنس چینی، نقره، و شیشه هستند. در آنها طرح هایی از نقوش موجود در طبیعت به چشم می خورد.


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

16 مهر روز جهانی کودک مبارک باد

برای شرکت در طرح عضویت کودکان حامی محک اینجا کلیک کنید

 

 16 مهر روز جهانی کودک بر تمامی کودکان جهان مبارک باد، از درگاه ایزد منان، جهانی سرشار از شادی، سلامتی و صلح و دوستی را برای کودکان عزیزمان آرزومندیم و امیدواریم کودکان معصوم مبتلا به سرطان نیز در سایه عنایت خداوند و حمایت های مردم نیکوکار سلامتی خود را بازیافته و زندگی شاد و موفقی را پیش رو داشته باشند.

محک 

 

برای شرکت در طرح عضویت کودکان حامی محک اینجا کلیک کنید

کلیسای نوتردام

کلیسای نوتردام 

برای دیدن ادامه عکس ها بر روی لینک زیر کلیک کنید 

کلیسای نوتردام

هتل آلکاتراز

این هتل که آلکاتراز نامیده می شود در آلمان ساخته شده است و اثری نسبتا جالب میباشد که البته طراحی و ساخت این هتل از سبک زندان معروف آلکاتراز در امریکا پیروی شده است. صاحب و سازنده این هتل درباره هدفش از ساختن این هتل گفت: " ما این هتل را ساختیم تا کسانی که می خواهند طعم زندان را بچشند و از نزدیکی با محیط زندان آشنا شوند و حداقل یک شب در زندان خوابیدن را تجربه کنند. ولی با این تفاوت که در اینجا به شما خیلی خوش می گذرد و هر وقت بخواهید می توانید اینجا را ترک کنید! " کرایه یک اتاق معمولی در این هتل حدود 700 دلار می باشد!

پیش از این سازمان پارک های ملی آمریکا تصمیم داشت در جزیره آلکاتراز در خلیج سان فراسیسکو که زمانی محل زندان آلکاتراز یکی از مشهورترین و مخوف ترین زندان های جهان بود، یک هتل لوکس را احداث کند! به گزارش خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی نشنال پارک سرویس که اداره جزیره آلکاتراز را به عهده دارد ، گفت: توریست ها دائم می گویند مایل هستند زمان بیشتری را در جزیره آلکاتراز سپری کنند. احداث یک هتل لوکس این امکان را به توریست ها می دهد تا شرایط جالبی را تجربه کنند.

آلکاتراز هم اکنون دومین سایت توریستی سان فرانسیسکو محسوب می شود. هر سال بیش از 1.5 میلیون توریست با کشتی هایی که ارتباط میان سان فرانسیسکو و "صخره" (نام دیگر جزیره آلکاتراز) را برقرار می کنند برای بازدید از زندان متروکه به این جزیره می روند.

با این حال هنوز ورود به بخشی به وسعت 5 هکتار از جزیره که شامل از جمله سالن قدیمی سینمای زندانیان و سالن بازی بولینگ نگهبانان است، برای بازدیدکنندگان ممنوع است. زندان فدرال آلکاتراز که مشهور بود فرار از آن غیر ممکن است و خطرناکترین زندانیان آمریکایی در آن محبوس بودند در سال 1963 تعطیل شد.

از آن زمان طرح های زیادی از جمله احداث یک زندان جدید در این جزیره در نظر گرفته شدند، اما به دلیل موقعیت جزیره که به عنوان یک بنای تاریخی و پارک ملی محسوب می شود مقررات سختی برای هرگونه طرح توسعه در آن تعیین شده اند. جزیره آلکاتراز یک جزیره صخره ای در میان آب های خروشان خلیج سان فرانسیسکو است که آب های آن مملو از کوسه بوده و تنها راه دسترسی به آن از طریق کشتی و یا هلی کوپتراست.

هتل آلکاتراز 

هتل آلکاتراز 

برای دیدن ادامه عکس ها بر روی لین زیر کلیک کنید 

هتل آلکاتراز