مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

صد کلمه در مورد معماری


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

امروز ، دامنۀ نفوذ و حوزه کاربرد معماری بی انتها است و معماری اگر چه کماکان شاخه ای از هنر محسوب می شود ، اصول  منطقی و محکمات بی شمار علمی و عقلی اثر گذار در شکل گیری آن ، معماری کاربردی را به یک فن آمیخته با ذوق شخصی تبدیل کرده است .
      معماری هدف نیست بلکه ظرفی است که کاربری در آن جاری می شود . در عین حال معماری فقط جسم بیرونی نیست ، جوهر اصلی معماری افشاندن روح در محیط باروری فضا و نقشی است که به موازات پاسخ به کاربری در ضمیر بهره برداران در طول زمان حک می شود . با این نگاه ، طرح های معماری که روی کاغذ باقی می مانند بی تردید آثاری نا تمام هستند .
معماری حتی بعد از تولد باید در انتظار باقی نمراتی بماند که با گذشت زمان کسب می شوند و کارنامه قبول یا مردود یک اثر را رقم می زنند .
معماری هدف نیست . معماری ظرفی است که روح و طعم مظروف ( فضای کاربری ) را تعیین می کند .
دامنۀ نفوذ و حوزه کاربرد معماری بی انتهاست . طراحی زمین گلف ، یک مرکز تحقیقات فضایی و حتی آغل نگهداری دام همگی به معمار نیاز دارند .
امروز معماری دیگر تنها شاخه ای از هنر نیست و محکمات و منطق مؤثر در شکل گیری آن معماری را به علم یا فنی البته توأم با ذوقی عقلانی تبدیل کرده است .
معماری تمامی یا بخش اعظم عینیت دادن به کاربری است . بی تردید ، روند عینیت پذیری تا بهره برداری از یک اثر معماری به سایر علوم و فنون نیز نیازمند است و معماری به عنوان اصلی ترین بخش در این روند بدون تجانس ، همخوانی و پیوند با سایر بخش ها فقط پیکره ای ناقص است .
در عین حال معماری فقط جسم نیست . ذات معماری روح جاری در فضا و تأثیری است که به موازات پاسخ به کاربری در ذهن استفاده کننده یا ساکنین در طول زمان حک می شود. با این نگاه طرح های حتی کامل معماری که روی کاغذ باقی می مانند بی تردید آثاری نا تمام هستند .
اگر چه معماری کاربردی در یک روند گروهی با تخصص های گوناگون تکامل می یابد لیکن بر خلاف سایر علوم و فنون حرفه ای بسیار شخصی است که از یکسو در اثر عمق یابی و تجربه می تواند حتی سبک اختصاصی طراح قلمداد شود و از سوی دیگر در عین حال تجربه و تکرار به تنهایی نمی تواند تضمین کننده توفیق الزامی آن باشد زیرا در شروع روند هر طراحی ، معماری نیز رفته رفته با آن متولد شده و تمامی سیر تحول مثبت یا منفی ممکن را به اعتبار یافته های اولیه قبل از طراحی یا هدایت بعدی کار گروه تخصصی می پیماید . معماری بعد از ساخت و شروع بهره برداری باید در انتظار باقیمانده نمراتی بماند که در طول زمان کسب می شوند و معدل قبول یا مردود یک اثر را رقم می زنند .
امروز ما معماران در فضایی متضاد از یکسو با روند رو به رشد فن آوری ها و نیازهای جدید مواجهیم و از سوی دیگر میراث دار معماری و معماران با ارزش سرزمین کهن خود هستیم . امید آن که هر چه سریعتر از بی هویتی و آشوب حرفه ای امروزی با درک عقلانی روز و همزمان رجوع مدیرانه به گنجینه اسلاف خود در پیشگاه تاریخ سربلند بیرون آییم .

اکنون که از این دیر کهن در گذریم                    با هفت هزار سالگان سر به سریم
کیومرث بیات 

 

منبع: انجمن مفاخر معماری ایران


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد