مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

دکوراسیون آشپزخانه



علی رغم توجه به مسائل استاندارد، ھنوز ھم طرز ساخت و ابعاد آشپزخانه و لوازم آن بصورت قابل ملاحظه ای در حال تغییر و تحول است .

در یک آشپزخانه مھندسی ساز، تمام وسایل طوری چیده می شوند که غیر قابل تغییر بوده ودارای سطوح کاری و ذخیره مواد باشند. در این نوع آشپزخانه مواد مورد استفاده در آشپزخانه، معمولا از جنس چوب-تخته چند لا- نئوپان و پلاستیک ھستند .

روی سطوح چوبی رو باز را می توان با پوششی از لاک چوب یا روکشی از پلاستیک پوشاند. قفسه ھای آشپزخانه بصورت چوبی یا تخته ای با روکش پلاستیکی ھستند، استفاده از قفسه ھای فلزی برای قرار دادن قابلمه و ماھی تابه بھتر است. در صورت کوچک بودن فضای آشپزخانه نصب درھای کشویی یا تاشو توصیه می شود. زیرا این درھا در ھنگام باز شدن فضای چندانی را اشغال نمی کنند .

از کابینت ھای طبقه دار برای نگھداری ظروف بزرگ – سنگین یا وسایلی که از آن ھا به ندرت استفاده می شود، می توان بھره گرفت. کابینت ھای دیواری عمق کمی دارند بنابراین از سطوح کاری زیر آنھا می توان بدون ھیچ مشکلی استفاده کرد. با گذاشتن ظروف چینی داخل این کابینت ھا فرد می تواند بدون خم شدن، آنھا را بر دارد و به آنھا دسترسی داشته باشد. کمدھای یکسره بلند برای نگھداری مواد پاک کننده وجارو و ... مناسب ھستند. می توان یخچالھای خانگی کوچک، اجاق گازھا یا ماکروویوھا را با ارتفاع مناسب روی آنھا قرار دارد .

سینکھای ظرفشویی و تخته ھای آبگیری ظروف باید متناسب با داخل کابینت ھای طبقه دار باشند چون در داخل این کابینت ھا می توان یک سطل زباله ماشین ظرفشویی و چیزھای مصرفی دیگر را ( در صورت لزوم یک آبگرمکن برقی ) جای دارد .

وجود دستگاه مکش ھوا در بالای اجاق الزامی است ھودھای مکنده برای این کار بسیار مناسب ھستند. یک تفاوت عمده بین سیستم مکش ھوا و سیستم چرخشی وجود دارد و آن اینکه در سیستمھای مکنده، باید حفره ای رو به بیرون تعبیه شود. این سیستم ھا نسبت به سیستمھای چرخشی کارآمدتر بوده و بیشتر مورد توجه افراد واقع می شوند . در ھنگام طراحی و نقشه کشی و به منظور ایجاد فضای کافی برای نگھداری و ذخیره مواد در آشپزخانه، باید به ابعاد کابینت ھا و لوازم داخل آنھا توجه کرد اجاق ھای گازی و برقی مدرن باید طوری طراحی شوند که متناسب با لوازم دیگر بوده و در مجموع باعث سھولت روند کار در آشپزخانه گردند. در چنین محیطی باید از پریز به حد کافی استفاده کرد . یعنی برای ھر منطقه کاری و آماده سازی مواد غذایی یک جفت پریز کافی است .

استفاده از سینکھای ظرفشویی دو لنگه مناسب تر است چون از یک طرف آن رای آبگیری ظروف و از طرف دیگر برای قرار دادن ظروف کثیف استفاده می شود . ماشین ظرفشویی باید در طرف راست یا چپ سینک قرار گیرد. اگر فضای آشپزخانه بسیار کوچک باشد، ساخت آشپزخانه فشرده راه حل مشکل است . چون چنین آشپرخانه ھایی نیاز به فضایی کم داشته و متناسب با لوازم دیگر ھستند .

آشپزخانه ھا باید طوری ساخته شوند که در جھت شمال به شرق یا شمال به غرب بوده و مجاور باغھای گل وگیاه / سبزیجات و زیر زمین باشند. معمولا آشپزخانه باید به دروازه باغ، درب خانه، محل بازی بچه ھا وحیاط دید داشته باشند و از لحاظ داخلی متناسب با آبدارخانه، ناھار خوری واتاق پر مصرف ساخته شود .

ھرچند آشپزخانه یک محل کار در داخل خانه است، ولی اتاقی است که کدبانوی خانه بیشتر اوقات خود را در آن سپری می کند بنابراین طراحی آن باید در نھایت دقت انجام شود. ھمچنین اگر در داخل آشپزخانه میز ناھار خوری وجود داشته باشد، محلی مناسب برای جمع شدن افراد خانواده در کنار یکدیگر است .

در طراحی آشپزخانه، نحوه استقرار کابینت ھا و لوازم باید بر حسب استاندارد بوده که ضمن اینکه مقدار فضای چرخش و تردد را کاھش می دھد، فضای کافی برای حرکت آزادانه را فراھم می سازد. در صورت امکان، کار به حالت ایستاده باید به حداقل رسیده ووضعیت نامناسب بدن بر حسب کار، ارتفاع وسایل وا ندازه بدن فرد کاھش یابد، تامین روشنایی مناسب سطوح کاری امر مھمی محسبو می شود .

نحوه چیدن وسایل آشپزخانه باید طوری باشد که فرد در ھنگام کار از راست به چپ حرکت کند . این کارھا عبارتند از :

استفاده از سطوح نگھداری وسایل، آشپزی، تدارک مواد غذایی، شستشوی ظروف در سینک و آبگیری ظروف.


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد