مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

برگزیدگان یادمان سومین دوره جایزه معماری میرمیران معرفی شدند

به گزارش سایت خبری خانه‌ی هنرمندان ایران،محمد سعیدی کیا وزیر مسکن شهرسازی در پیامی که به مناسبت سالروز درگذشت سید هادی میرمیران ارسال نمود خاطرنشان کرد: شاید جامع ترین تعریف از معماری را بتوان ساماندهی به جریان زندگی انسان تلقی نمود، چنین تعریف علاوه بر آنکه وظیفه مهم معماران را در لزوم ایجاد ارتباط عمیق انسان‌های جامعه معین می‌سازد دارای انعطافی متناسب با زمان، مکان، فرهنگ و تاریخ نیز خواهد بود. چنین تعریفی البته مبین گوناگونی آثار معماری در طول زمان و مکان نیز می‌باشد و به همین سبب اصول، ارزش‌ها و ویژگی‌های متجلی در معماری کشورهای متمدن علاوه بر آنکه امکان شناسایی نحوه زندگی و مرتبه فرهنگی ساکنین ادوار مختلف را فراهم می نماید، آموزگاری امین برای فراگیری نحوه ساماندهی به جریان زندگی به تناسب شرایط زمانی، مکانی و فرهنگی معاصر نیز خواهد بود.

بیان معماری البته به ایما و اشاره است پس عنایت به اینکه آن کس است اهل بشارت که اشارت داند، درک راز و رمز پیام های موجود در آثار معماری نیاز به دقت نظر، سعی، تمرین و ممارست دارد و به همین دلیل در دوره های درخشان تمدن سرزمین ما آفرینش آثار فاخر معماری حاصل تجربه، تلاش و اشراقی هزاران ساله است.

جریان معماری در سرزمین ما امری مستمر و تا پیش از آغاز سده معاصر هجری مبتنی بر مبانی نظری مستحکم از یکسو و کوششی کمالگرایانه و لاینقطع است و اگرچه در برهه‌هایی دارای فراز و فرود ناشی از جنگ‌ها، طلوع و افول سلسله‌های حکومتی است، لیکن سیر تکامل و تعالی فرهنگ و تمدن و مظاهر آن از جمله معماری استمرار یافته است.

اما در دوره معاصر نیز علی رغم تغییرات بنیادین ایجاد شده در جریان زندگی مردم ایران و نحوه آموزش معماری از روش های سنتی به روش های مدرن که موانعی جدی در تداوم جریان معماری ارزشمند تاریخی ایجاد نموده ستاره های درخشانی در صحنه معماری معاصر طلوع نمودند که تلاش‌های وافری برای تسری روح معماری گذشته در معماری زمان و تلفیق آموزش دانشگاهی با آموزه های ناشی از مشاهده و مکاشفه در اثار گرانسنگ معماری تاریخی نموده و قرائت جدیدی از معماری ارزشمند گذشته را به بیان معماری معاصر ارایه نموده اند بدون تردید شادروان سیدهادی میرمیران در زمره موفقترین این گروه از معماران معاصر به شمار می آید که علاوه بر انکه در آفرینش آثار معماری پیگیر تحقیق چنین آرمانی بوده است در آموزش بسیاری از دانشجویان و حرفه مندان نیز نقشی بسزا داشته است.

سالروز درگذشت این هنرمند گرانقدر معاصر فرصتی برای یادآوری و قدردانی از زحمات این فقید سعید است. یاد او را گرامی داشته از درگاه خداوند متعال علو درجات ایشان را خواستارم و امیدوارم روند گستره اندیشه ایشان در میان نسل جوان معمار تداوم یافته و شاهد شکوفایی و تجلی دوباره معماری ایرانی اسلامی در سرزمینمان باشیم.

ایرج احتشام درباره بنیاد معماری میرمیران گفت: فکر ایجاد بنیاد معماری میرمیران که قبل از درگذشت میرمیران برگزار می‌شود او عقیده داشت که ایجاد یک بنیاد معماری غیر دولتی می تواند در حرکت معماری معاصر ایران موثر باشد او میخواست معماری معاصرایران با نسبت مستقیمی که با گذشته معماری ایران دارد بتواند جایگاه مناسبی در معماری جهان بیابد. میرمیران به مسابقات معماری خیلی توجه داشت و همیشه می خواست که این مسابقات معماری در ایران برگزار شود. بنیاد معماری میرمیران مستقل است و سعی دارد در جریان حرکت معماری امروز ایران مثمر ثمر باشد یکی از اهداف اصلی این بنیاد برگزاری مسابقات معماری و هر مسابقه زیر نظر شورای سیاستگذاری برنامه ریزی می شود و هر برنامه ریزی فرایند خاص خود را دارد.

اولین دوره مسابقه معماری بنیاد میرمیران به کسانی که اختصاص داشت که به تازگی وارد دانشگاه شده بودند دوره دوم مربوط به فارغ التحصیلان بود و دوره سوم مربوط که هم اکنون شاهد برگزاری آن هستیم مربوط به موضوع نور و معماری است.

کامران افشار نادری درباره ارتباط نور و معماری گفت: نور در معماری سنتی ایران اهمیتی بسیار زیادی دارد و در بناهای مذهبی ایران این امر را شاهد هستیم بدون نور معماری تبدیل می شود به روابط فیزیکی و نور در معماری بر کیفیت فضا تاثیر می گذارد در عین حال می دانیم که به تنوع نوری برای هر فضا احتیاج داریم . با پیدایش نورپردازی مصنوعی هم اکنون به نور به عنوان یک موجود مستقل در معماری نگاه می شود و نه مکمل معماری و ساختمان‌ها می توانند به مثابه چراغ باشند.

داراب دیبا درباره سومین دوره مسابقه بنیاد معماری میرمیران گفت: حدود 70 طرح دریافت کردیم 5 جلسه داوری با حضور علی صارمی، شهاب کاتوزیان، حمید میرمیران، عباس کیارستمی، سیدعلیرضا قهاری، ایرج احتشام و داراب دیبا برگزار شد و سعی کردیم مسایل مختلفی را که در موضوع معماری و نور مطرح می‌شود را از زوایای گوناگون بررسی کنیم و کارها مورد قضاوت و داوری قرار دهیم هر چند که اغلب کارها بسیار شاخص بودند و کار قضاوت را سخت تر می‌کرده اند.

برندگان سومین دوره جایزه بنیاد معماری میرمیران، به ترتیب ذیل اعلام شد.

رتبه اول بطور مشترک به شهاب میرزائیان، گلناز مشیریان و طرح حامد سلطانی تعلق گرفت.

رتبه دوم بطور مشترک به صبا بارانی و طرح اشکان صدیق تعلق گرفت.

رتبه سوم بطور مشترک به معصومه شریفی، شیما تاج و طرح هانیه مروارید فروش تعلق گرفت.

هیات داوران طرح 15 تن از شرکت کنندگان را به شرح ذیل شایسته قدردانی و دریافت لوح تقدیر دانست.

ساناز افتخارزاده

محسن اکبرزاده

نسیم پورسعید و زهره معینی "به طور مشترک"

نیما جلیلوند

مصطفی رستمی فرد

نسترن رسولیان

رضا سلطانی زاده

فراز سلیمانی

مهرداد عزیزی قهرودی

نیما فرزانه

سمیرامیس قربانی

فرشاد کازرونی

الهام کیانی راد و محمدرضا مانی "به طور مشترک"

حمید محمودپور ، احسان حتمی و ندا لطفی "به طور مشترک"

محمدرضا مرعشی و بابک تقی خانی "به طور مشترک"

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد