مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

تلفیق سنت و مدرنیته در طرح های معماری ضروری است

" حسین سلطان زاده " به خبرنگار ایرنا گفت: تقلید صرف از طرح های معماری و شهرسازی گذشته در برهه کنونی به دلیل بوی کهنگی دیگر جوابگو نبوده و باید از ان طرح ها به عنوان پس زمینه طراحی های مدرن متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی بهره گرفت.



وی با بیان این مطلب که کپی برداری صرف از طرح های معماری قدیمی کار نادرستی است ، افزود: باید از طریق آموزش و راه اندازی تشکل های تخصصی ، بسترهای لازم برای نوآوری در حوزه معماری و شهرسازی را فراهم کرد.
وی اظهار داشت: در طراحی طرح های معماری و شهرسازی در کشورمان در طول تاریخ یک سنت منحصربفرد حاکم نبوده ، بلکه در این حوزه سنت های متفاوت و متنوعی رایج بوده که باید از تلفیق آنها با عناصر امروزی نسبت به ارایه طرح های جدید و شهرسازی اقدام کرد.
" سلطان زاده " از نبود منابع غنی نظری به عنوان یکی از چالش های اساسی در حوزه معماری و شهرسازی یاد کرد و گفت: بخش عمده ای از ضعف معماران و شهرسازان ایرانی ، ریشه در این مساله دارد.
وی با ابراز تاسف از این که برنامه ریزی و تفکر بلندمدت در زمینه هویت معماری و شهرسازی کشور
وجو د ندارد ، گفت : ضعف اصلی در این حوزه بیش از آن که به نفوذ مکاتب معماری و شهرسازی خارجی برگردد به ضعف های داخلی برمی گردد.
وی ، ضعف هویت در معماری و شهرسازی را از دیگر معضلات اساسی ساخت و ساز در شهرهای کشور خواند و اضافه کرد: این مساله از 400 سال قبل و از زمان صفویان آغاز شده و نگارگری ایرانی نخستین حوزه از هنر کشورمان بود که تحت تاثیر هنر و معماری غربی قرار گرفت.
استادیار معماری دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز یادآور شد: در دوره قاجار ، تضاد بین سنت و مدرنیته در حوزه معماری و شهرسازی نمودد عینی یافته و در اواخر ده 1340 و دهه 1350 شمسی ، عکس العمل اجتماعی به گسترش طرح های معماری غربی در سطح کشور شکل عمومی یافت.
وی با تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری در زمینه تعمیق داشته های علمی و نظری گفت: مدیران اجرایی مرتبط با حوزه معماری و شهرسازی به دلیل صرف 99 درصد از زمان شان به امور روزمره ، فرصتی برای آینده نگری و برنامه ریزی طولانی مدت در این حوزه ندارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد