مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

کتاب عناصر طراحی بصری در منظر

به گزاش پایگاه اطلاع رسانی معماری منظر ایران، دکتر محمدرضا مثنوی به تازگی کتاب عناصر طراحی بصری در منظر نوشته‌ سایمون بل را به فارسی ترجمه و توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است. از این نویسنده پیشتر کتاب منظر: الگو ادراک فرایند به فارسی ترجمه شده بود. این کتاب با استفاده از گسترده وسیعی از مثال هایی از حوزه منظر، معماری و طراحی شهری، برای گسترده کردن جاذبه آن مصور شده است. مولف امیدوار است این کتاب بتواند برای تعداد وسیعی از طراحان و غیر طراحان، دانشجویان و متخصصان اجرایی، زبان مشترک زیبایی شتاختی فراهم آورد که در نتیجه آن مباحثات بهتر و آگاهانه تری در خصوص ارایه راهکارهای مدیریتی بصری محیط زیست مان صورت گیرد.

پیشگفتار مترجم

محیط پیرامون ما متشکل از پدیده های طبیعی مانند دشت ها، کوه ها، جنگل ها، رود خانه ها و دریا ها و توسعه شهری و روستایی و نواحی صنعتی و کشاورزی می باشد. این پدیده ها به نوعی منظر قابل رویتی را در قالب منظر طبیعی و منظر انسان ساخت تعریف می کنند. مولف کتاب، سایمون بل قریب سه دهه دست اندرکار آموزش و مشاوره در طراحی منظر و حرفه های مرتبط با جنگل، طراحی پارک و جنگل های شهری در اسکاتلند، ایرلند، انگلستان، دانمارک و امریکا بوده است. او در این کتاب با طرح سلسله مراتبی فرآیند طراحی، زمینه مناسبی برای شناخت الگوها و طراحی منظر فراهم نموده و سپس با تبیین عناصر اساسی طراحی، به تشریح متغیرهای طراحی و در نهایت به اهداف سازماندهی منظر می پردازد.

پیشگفتار مولف به اعتقاد مولف بسیار مهم است که بتوان اصول طراحی بصری را به شیوهء منطقی و ساختارمندی مورد بحث و استفاده قرار داد. فهرست کردن اصول، مساله جدیدی نیست و برای بسیاری از معماران، معماران منظر و طراحان شهری آشناست، اما نیاز به بسط این اصول و کاربرد آنها از محیط مصنوع و شهری به محیط و منظر وسیع تر، جایی که فضای سه بعدی اهمیت بیشتری دارد، جایی که مقیاس بزرگ و الگوها وفرآیند های طبیعی بر انواع انسان ساخت آن تسلط دارند، ضروری به نظر می رسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد