مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

کتاب «معماری خانه‌های ایرانی» منتشر شد

کتاب «معمارى خانه‌هاى ایرانى» بیانگر مرور همه ‏جانبه‏ معمارى و هنرهاى سنتى ایران است و براى هنرمندانی که از تاریخ تمدن و فرهنگ ایران آگاه ‏هستند، معمارى ایرانى را به تصویر می‌کشد.


اهمیت کتاب «معماری خانه‌های ایرانی» در کامل بودن تحقیق و ماهیت گسترده‏ پژوهشى آن است، به‏طورى که پیوند چشمگیرى بین‏تاریخ، معمارى، هنرهاى تزئینى و برنامه‏ریزى شهرى ‏ایجاد مى‏کند.
این اثر براى کسانى که ازتاریخ تمدن و فرهنگ ایران آگاه ‏هستند و معمارى ایرانى را نیز مى‏شناسند ولى منبعى که‏ جنبه‌هاى مختلف این مباحث را به شکلى معقولانه و منطقى‏کنار هم قرار دهد، در دسترس ندارند، بسیار سودمند است ‏و به محققان این رشته کمک‏هاى بسیار ارزشمندى ‏مى‏رساند.

دکتر«فاطمه کاتب»  انگیزه اصلى انتخاب موضوع این کتاب اشاره کرد و  گفت: «دلیل اصلى این انتخاب، در درجه نخست، توجه دادن ایرانیان مخصوصا نسل جوان به زندگى در خانه‌هایى ‏است که باید معنویت در آن شکل بگیرد. نخستین فضایى که در شکل‏گیرى شخصیت انسان‏ها تاثیر دارد، همان مکانى است که ‏فرد در آن زاده می‌شود و این مکان، بسیار ارزشمند و مقدس است.»

وی در ادامه افزود: «شأن ‏مکانى که در آن درس اخلاق، حرمت، محرم و نامحرم و... مطرح می ‏شود قابل تأمل است. از این روست که خانه باید الگویى داشته‏ و طراحى آن داراى ویژگى‏هایى باشد که تمام خواست‌هاى ‏انسانى که داراى ریشه‌هاى مذهبى قوى است در آن شکل بگیرد و شخصیت اجتماعى‏ افراد به تکامل برسد؛ ولى امروزه الگوى زندگى ما بنا به دلایل مختلفى دچار تغییراتى شده ‏است.»

وی گفت: «براى آپارتمان‏نشینان که زندگى را در قوطى‏هایى به‌نام خانه تجربه ‏مى‏کنند که از انعطاف روح انسانى بهره‏اى ندارند، دیگر خبرى از زیبایى‏هایى که در معمارى گذشته داشته‏ایم نیست و امروزه باید راهکارهاى جدیدى را به کار ببریم تا باز هم نشاط و شادى و معنویت را درون خانه‌ها بیابیم.»

دکتر «فاطمه کاتب» پژوهشگر و استاد رشته معماری از سال 1360 و بعد از آن فعالیت‏هاى فرهنگى و آموزشى خود را شروع کرد و به ‏عنوان نخستین بانوی رئیس دانشگاه، ریاست‏ دانشگاه الزهرا(س) را برعهده گرفت و توانست واحدهاى درسى رشته‏ معمارى را به انجام برساند. در دانشگاه تهران نیز مسوولیت دو دانشکده را در رشته‌هاى هنرهاى تجسمى و کاربردى عهده‏دار شد. همچنین براى نخستین‌بار رشته صنایع‌دستى را در ایران پایه‏گذارى‏کرد.

وی بعد از چندین سال که در فضاهاى آموزشى هنر و توسعه آن‏ فعالیت داشت، براى اخذ مدرک دکترا به انگلیس رفت و در آنجا هم ‏به دلیل سوابق آموزشى، براى نخستین‌بار رشته «مرمت ساختمان» را با همکارى دانشگاه پایه‏گذارى و واحدهاى درسى رشته معمارى را در کشورهاى مالزى و یونان برنامه‏ریزى کرد و به همین دلیل‏ مدرک فوق تخصص (فیلوشیپ افتخارى) آن دانشگاه به او اعطا شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد