مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

پریتزکر در شانزه­لیزه قدم می­زند

این بار قرعه به نام ژان نوول فرانسوی افتاد و او وام­دار جایزه بزرگ معماری، "پریتزکر" در سال 2008 شد. دریافت چنین جایزه­ای در سن 58 سالگی، بی­شک یکی از بهترین خاطرات دوران کاری وی خواهد بود. دوست عزیز وبلاگ نویس، حسام­الدین عتیقی در نقل قولی از دوست فرانسوی خود، مطلبی تحت عنوان " همیشه بهترین­ها برنده نمی­شوند" نوشته بودند، این نوشته، حکایت از شخصی مادی­گرا، خسیس و دیکتاتور به نام "ژان نوول" داشت و باقی ماجرا در مورد معماری متوسط او بود. به نظر من معماری نوول مانند منحنی سینوسی است، گاه در اوج، گاه خوب و گاه ... یک فلارمونیک جالب، یک لوور (لوورک!) و ... او معمار پرکاری است یا به روایتی قبضه­گر بازار کار! با این حال فکر می­کنم امسال می­توانست نوبت او باشد و او معماری است که بسیاری از ما،کارهایش را دنبال و تحسین می­کنیم. در مورد اخلاقیات وی نمی­توانم چیزی بگویم و  اینکه برداشت یک نفر، تنها می­تواند دربردارنده یک زاویه از درون فرد دیگر باشد. پارسال و در همین ماه، "نوول" در مصاحبه­ای با Designboom، به سوالاتی پاسخ داده بود که بخشی از آن را در اینجا می­خوانیم.

به نظر شما در طول روز بهترین زمان، چه موقعی است؟ در اصطلاح می­توان گفت من "پرنده شب"، هستم و شب را ترجیح می­دهم.

به چه نوع موسیقی علاقه دارید و گوش می­کنید؟ من به موسیقی که دوست دخترم ترجیح می­دهد، گوش می­کنم، برای اینکه چیزهای زیادی را می­توانم کشف کنم. من صدای انسان­ها، اپرا و آهنگ­های مذهبی را دوست دارم.

چه کتاب­هایی را همیشه می­خوانید و در حقیقت کتاب­های بالینی شما هستند؟ کتاب "The book of disquite" نوشته "Fernando Pessao". برای اینکه پیام آور صلح و دوستی است. در این کتاب درس­هایی فلسفی وجود دارد، وقتی شما انسانی مانند من باشید که پر مشغله و کمی عصبی هستم، چنین چیزهایی می­تواند لازمه ادامه زندگی باشد.

آیا به رادیو گوش می­کنید؟ در ماشین

اخبار را چگونه تعقیب می­کنید؟ من هر روز روزنامه می­خرم و هر هفته، مجلات را تهیه می­کنم، چون زیاد مسافرت می­کنم.!I am a paper eater

چه نوع لباسی می­پوشید؟ من لباس سیاه را ترجیح می­دهم. سیاه در بهار، پاییز و زمستان، ولی در تابستان، هنگامیکه در جنوب فرانسه هستم، بطور کامل، سفید می­پوشم.

حیوان خانگی دارید؟ در واقع نه، البته چند تا پشه!

آیا با سایر طراحان در کارتان بحث و مشورت می­کنید؟ من در مورد معماری با بسیاری از دوستانم بحث می­کنم، به خاطر اینکه با بسیاری از شرکت­های مشاور در ارتباطم و آن­ها را سازماندهی می­کنم، من یک بحث را به دفعات متوالی ادامه می­دهم، ما به طور مشابه فکر می­کنیم. برای هر پروژه، یک تیم خوب از شرکت­های مشاور برای انجام کارهای مختلف، پیدا می­کنم. اما بدبختانه، در فرانسه مکانی به نام "سالن معماری" برای این گفتگوها وجود ندارد.

کجاها طراحی می­کنید؟ در تختخوابم، کنار یک میز در رستوران هنگامیکه با دیگران صحبت می­کنم و بیشتر اوقات در روی میز برزگی در دفتر کارم. پژوهش­های من همیشه حول ایده­های اختصاصی بوده­اند، من دوست ندارم که کلمات همسانی را تکرار کنم و معماری یکنواختی در تمامی نواحی انجام دهم. من همیشه چیزهایی را جستجو می­کنم که به مکان­هایی منحصر بفرد منتهی شود.

آیا کار معمارانه­ای در گذشته وجود دارد که بر معماری شما تاثیر گذاشته باشد؟ من به مساله نور در معماری بسیار حساس هستم، بسیاری از کاتدرال­ها و کلیساهای قرن یازده و دوازده مانند "Saint Chapel" در پاریس، این چنین بوده­اند.

آیا توصیه­ای برای جوانان دارید؟ من از نصیحت کردن خوشم نمی­آید. هرکسی داری خرد شخصی است که نیاز است آن را تجزیه و تحلیل کند و مسیر خود را بیابد. و...

این هم بخشی از روزمرگی­های یک معمار، احتمالا با جزئی از زوایای دیگر شخصیت او هم آشنا شدیم، خلاصه که آقای نوول پریتزکر مبارکتون باشه!  

پی نوشت:آقای نوول در Designboom متولد سال ۱۹۵۰ و در سایت پریتزکر متولد سال ۱۹۴۵،اعلام شده اند. با این حساب در آستانه یک تولورانس ۵ ساله (۶۳-۵۸) به این جایزه دست پیدا کرده اند!

منبع : فضای رویداد - اولدوز فضلعلی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد