تعریف معماری :
منظور از "معماری" تعیین ساختار کلی سیستم و روشهایی است که این ساختار را قادر به تامین ویژگیهای کلیدی سیستم مینماید.
این ویژگیها مربوط به یکی از موارد وظیفهمندی،کارآیی، مسایل و محدودیتهای اقتصادی، نوع فناوری و یا مصالح مورد استفاده، وضوح طرح، قابلیت استفادهی مجدد، قابلیت تغییر در سیستمهای بزرگ (پویایی)، قابلیت درک و جنبه های هنری است.
بنابراین کلمهی معماری علاوه بر وجوه "ساختاری"، دربردارندهی وجوه "رفتاری" نیز هست.
معمار کیست؟
معمار صرفا یک طراح سطح بالا نیست، بلکه طراحی است که در بخشهای مختلف با سیستم درگیر است و در مراحل مختلف یک پروژه، اجزا را به یکدیگر پیوند میدهد
معمار در اکثر موارد میتواند ابداع کننده و مخترع باشد. او تنها یک مدیر پروژه یا متخصص فنی نیست، بلکه بیشترین نقش را در برقراری ارتباط ایفا مینماید. یک معمار متبحر طرح خود را با توجه به آینده و تغییرات احتمالی تهیه و ارایه مینماید، هرچند که زندگی یک معمار به طور معمول دنبالهای طولانی از تصمیمات نیمه بهینه است که عمدتا در فضایی تاریک و روشن اتخاذ شدهاند.
توصیف معماری اطلاعات:
مفهوم "معماری اطلاعات" قابل قیاس با مفهوم "معماری ساختمان" است. نقشههای ساختمان شامل برداشتهای اولیهای در مورد الکتریسیته، لولهکشی، کابلکشی، ورودیها، خروجیها، پلهها و آسانسورهاست. به علاوه، نقشهها دیدگاههایی را در مورد طراحی کلی ساختمان شامل ساخت از جمله تعداد طبقات، دیوارهای درونی و بیرونی و کیفیت پشت بام ارایه مینماید. همچنین نقشههای دیگری که در سطح پایینتر نشان دهندهی چیدمان تجهیزات به کار رفته و ساخت مواد موردنیاز است، این معماری را تکمیل میکند.
ارایهی یک معماری خوب از ساختمان به همراه طرحی است که با در نظر گرفتن وضعیت آینده باشد. به گونهای که تغییرات بتواند به خوبی در آن انجام گیرد، اما در عین حال ساختاری پایدار را فراهم آورد، به شکلی که جزییات درگیرشده بدون ایجاد خرابی در ساختمان و یا آغاز دوبارهی آن قابل اصلاح باشند.
معماری اطلاعات نیز از اصول مشابه در معماری ساختمان استفاده میکند تا بنیان درستی را برای تصمیمگیری دربارهی سبک کلی موردنظر، نحوهی کاربرد محاسبات و فناوری در هدایت عملیات، اعم از تجاری یا دولتی فراهم سازد. زیرمعماریهای تولیدشده در هنگام ایجاد طرح معماری اطلاعات دقیقا شبیه به همان نقشههای معماری ساختمان هستند. آنها نشان دهندهی راههایی هستند که اطلاعات و فناوری به منظور تمرکز سیستمها و قابلیتهای آنها بر حمایت از نیازهای مشتریان درحال حاضر و آینده با یک شیوهی کارآمد و موثر میتوانند مورد استفاده قرار گیرند.
اگرچه باید توجه داشت که یک معماری اطلاعات، تنها یک مجموعه از مستندات نیست. زیرا که مقاصد، اهداف و ماموریتها دایما در حال تغییر هستند. درنتیجه، هنگامی که معماری اطلاعات تهیه شود، یا حتی زمانی که بخشی از آن تکمیل شد، هر مولفه ای ممکن است درصورت نیاز تغییر نماید. در این تلاش، مهم فعالیت مستندسازی و به روز نگهداری تغییرات از یک طرح معماری اطلاعات، یک خواست ویژه و گام موثر در حفظ دستاوردهای آن تلقی میگردد.
به نقل از :مقاله فراروش معماری اطلاعات
تعریف معماری سازمانی :
معماری سازمانی EA)) یک بیان کامل از سازمان است: یک برنامه کلان که تحت عنوان " نیروی مشارکت" بین جنبه های برنامه ریزی حرفه مانند اهداف، دیدها، راهبردها و اصول حاکمیت؛ جنبه های عملکردهای حرفه مانند ترم های حرفه، ساختارهای سازمان، وظایف، فعالیتها و اطلاعات؛ جنبه های اتوماسیون مانند سیستم های اطلاعاتی و پایگاههای داده؛ و فعال کردن زیر ساخت فناوری فعال حرفه مانند کامپیوترها، سیستم های عملیاتی و شبکه ها، عمل می کند.
در یک سازمان مدرن وسیع، وجود چارچوب معماری سازمانی که با دقت تعریف شده، ضروری است تا بتوانیم دید کلی از " سازمان کامل " را با تمام ابعاد و پیچیدگی هایش بدست آوریم.
امروزه تعاریف متعددی از معماری سازمانی موجود است. تعریف معماری سازمانی که تو سط " Open Group" ارائه شده از این قرار است:
" معماری سازمانی عبارت است از شناخت تمام عناصری است که سازمان را تشکیل می دهند و بیانگر نحوه ارتباط عناصر مذکور با یکدیگر می باشد."
تعریف عناصر :
منظور از عناصر همه اجزایی است که حوزه، مردم، فرآیندها، حرفه و فناوری را در بر می گیرند. در این حالت مثالهایی از عناصر از این قرارند: راهبردها، پیشرانه های حرفه، اصول، ذینفع ها، واحدها، مکان ها، بودجه ها، حوزه ها، توابع، وظایف، فعالیتها، خدمات، اطلاعات، ارتباطات، برنامه های کاربردی، سیستم ها، زیر ساختها و غیره.....
تعریف سازمان :
به هر گونه اجتماعی از ساختار ها که مجموعه مشترکی از اهداف / اصول داشته باشند می توان سازمان اطلاق نمود. در این حالت، یک سازمان می تواند یک شرکت کامل و یا بخشی از شرکت باشد، سازمان دولتی، اداره منفرد، یا یک شبکه از سازمانها با فواصل جغرافیایی باشد که توسط اهداف مشترکی به هم پیوند خورده اند.
معماری سازمانی، مکانیزمی را برای ارتباطات بین عناصر ضروری و عملکرد سازمان ایجاد می کند. در نتیجه اطلاعات متمرکز، قابل اطمینان و هماهنگ درباره محیط سازمان بدست می آید. اطلاعات جامع و با کیفیتی که برنامه معماری سازمانی فراهم می کند، پاسخ به تغییرات و در نتیجه تصمیم گیری را برای سازمان تسهیل می نماید و در نهایت، به دلیل اینکه معماری سازمانی به سازمانها امکان نسخه برداری دقیق از اطلاعات و دقت در صحت اطلاعات را میدهد، مدیران قادرند نرح بازگشت اطلاعات سازمانی را بهبود بخشیده و منبع مطمئنی برای نگهداری اطلاعات ایجاد نمایند. تمرکز بروی EA ، تمرکز ارزش افزوده بروی حرفه در ترم های ROI ( بازگشت به اطلاعات ) و همزمان با آن وبه صورت موازی بروی فناوری برای کاهش پیچیدگی و هزینه ها ست.
http://www.enterprise-architecture.info/: به نقل از
چارچوب:
از دیدگاه معماری چارچوب ابزاری برای اندیشیدن سازماندهی شده می باشد. این ابزار برای معماری سازمانی عبارت است از یک ساختار منطقی برای دسته بندی و ساماندهی مدل های توصیفی که برای مدیریت سازمان و به همان میزان برای توسعه سیستم های سازمانی دارای اهمیت هستند.
به نقل از : Inmon, W., J. A. Zachman, J. G. Geiger. Data stores, data warehousing
and the Zachman framework, Managing enterprise knowledge. McGraw-Hill.
1997.
سازمان گسترده:
عبارتست از سازمانی که دارای محدوده کاری متنوع و توزیع شده باشد و تحقق رسالت از پیش تعریف شده ای را دنبال نماید. در این صورت سازمان گسترده شامل منابع متعدد نظیر نیروی انسانی، سازمان های مرتبط و فناوری است که می باید عملکرد آنها را هماهنگ کند و اطلاعات مشترک جهت تحقق رسالت های مشترک نشر دهد.
http://www.enterprise-architecture.info/: به نقل از
معماری سامانهها :
همبندی مؤلفههای سامانهای (درون و برون سامانهای) .
به نقل از : مقاله برنامه ریزی و مدیریت راهبردی فناوری اطلاعات با استفاده از فناوری معماری اطلاعات
معماری فناوری اطلاعات:
یک چارچوب یکپارچه برای ارتقا یا نگهداری فناوری موجود و کسب فناوریهای اطلاعاتی جدید برای نیل به اهداف راهبردی سازمان و مدیریت منابع آن (قانون کلینگر-کوهن)
به نقل از: Office of Managmenet and Budget. Clinger-Cohen Act.
معماری مبنا:
مجموعه ای از محصولات است که وضع موجود فناوری اطلاعات در سازمان گسترده را توصیف می کند ، همچنین فرایند های کارهای جاری و بستر فنی سازمان را ثبت می نماید. از اینرو به معماری مبنا "آنچنان که هست" نیز می گویند.
معماری مرجع:
هر موضوعی برای خود مدل مرجع دارد. معماری مرجع مبتنی بر مدل مرجع است. اگر مدل مرجع را به مولفههای نرمافزاری نگاشت نماییم بگونهای که گردش اطلاعات بین این مولفهها را بتوان نشان داد معماری مرجع بوجود آوردهایم. طبیعتاً این مولفههای نرمافزاری عامل پیادهسازی وظیفهمندی تعریف شده در مدل مرجع میباشند. به بیان دیگر در مدل مرجع مولفههای مورد نیاز و تعریف آنها مشخص گردیده است. همچنین وظیفه این مولفهها و ارتباط آنها تعیین گردیده است. در صورتیکه بتوان یک نگاشت نرمافزاری میان این مولفهها و مولفههای نرمافزاری برقرار نمود یا به عبارت دیگر برای این مولفهها نرمافزار طراحی کرد و ارتباط میان این مولفهها و مولفههای نرمافزاری را تعیین نمود آنگاه به یک معماری مرجع دست خواهیم یافت.
بنابراین نقش مدل مرجع تقسیم وظیفهمندیها و شناسائی مولفههایی با وظایف مشخص میباشد، در حالی که نقش معماری مرجع انطباق این مولفهها با بخشهای نرمافزاری و برقراری نگاشتی مابین آنها است. این نگاشت الزاماً یک به یک نیست. بنابراین میتوان گفت معماری مرجع ابزاری است که در اختیار فراهمکنندگان راهکار میتواند قرار داشته باشد تا بتوانند با کمک و بکارگیری آن برای هر صورت مسئله مشابهای در حوزه معماری مرجع راهکاری مناسب با آن ارائه نمایند.
معماری مطلوب :
مجموعه ای از محصولات است که وضع نهایی فناوری اطلاعات در سازمان گسترده را ترسیم می کند. از اینرو به معماری مطلوب " آنچنان که باید باشد" نیز می گویند.
به نقل از: کتاب برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و ارتباطات نوشته دکتر علیرضا علی احمدی، مهدی ابراهیمی و حجت سایمانی ملکان