مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

متن اختتامیه دومین همایش مدرسه ایرانی ـ معماری ایرانی

ساختمان مدارس در طی دوران معاصر تحت تأثیر عوامل بسیار متعدد و متنوعی شکل گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان نخست به نظام آموزشی اشاره داشت که آن نیز به طور عمده بر پایه برنامه‌ها و نظام‌ها و تجربیات غیرایرانی استوار بود.

چارچوب‌ها و مقتضیات کارکردی چنان بر شکل‌گیری مدارس در طی سده اخیر تأثیر گذاشت که اگر چه فضاهاایی بیاد ماندنی را سبب گردید ولی از طرف دیگر در بیشتر موارد فضاهایی خطی و یکنواخت شکل گرفت که نه تنها اغلب فاقد هویت، روحیه و فرهنگ ایرانی بود، بلکه به نظر کارشناسان تعلیم و تربیت حتی از فضایی تلطیف شده، پویا و زنده برای جلب نظر کودکان و نوجوانان نیز برخوردار نبود و به این ترتیب در یک نگاه کلی و عمومی، بسیاری از مدارس فضایی یکنواخت، سرد و بی‌روح یافتند که محیط آنها امکان مناسبی برای تعاملات و کنش‌های ذهنی و رفتاری دانش‌آموزان فراهم نمی‌آورد.
در حالی که فضاهای آموزشی نه تنها مکانی برای آموزش زبان، علوم و برخی از فنون به شمار می‌آیند، بلکه لازم است این امکان در آنها فراهم شود که کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی بتوانند از حضور در آن فضاها لذت ببرند و همزمان با آن الگوهای رفتاری و آداب فرهنگی را نیز فرا گیرند.
فضای معماری مدرسه افزون بر آن که می‌تواند برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان و کسانی که با آن سر و کار دارند، به عنوان یک الگو و بیانیه‌ای بصری و هنری مطرح باشد، برای محیط مجاور آن، محله پیرامون آن و نیز کما بیش برای همسایگان و شهروندانی که آن را می‌بینند، می‌تواند نمونه و الگویی از نوعی فضای فرهنگی و پیشرو باشند. به عبارت دیگر، آموزش تنها در درون فضاهای ساخته شده و بسته مدارس نباید شکل گیرد، بلکه آموزش در سطحی عمومی و به لحاظ جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی آن می‌تواند از طریق صورت و شکل معماری مدرسه در سطحی وسیع مورد نظر قرار گیرد. از این دیدگاه، باید به فضای معماری مدارس بیش از یک فضای کارکردی ساده نگریست، و لازم است آن را به نوعی شاخص فرهنگی برای جامعه در نظر گرفت و هویت فضایی و معماری آن، هم فی‌نفسه و هم در کنار سایر فضاها، بناها و مجموعه‌های شهری از جنبه‌ای متعالی برخوردار شود.
یکی از عوامل و پدیده‌های مهمی که لازم است در شکل‌گیری فضای معماری مدارس مورد توجه قرار گیرد، فرهنگ و هویت ایرانی است. زیرا هویت فرهنگی و دینی معماری ایرانی که طی هزاره‌ها و سده‌های متوالی شکل گرفته است، علاوه بر آن که نوعی حس هویت و تعلق می‌تواند پدید آورد، در پویایی فرهنگ، هنر و جنبه‌های آیینی این سرزمین نیز نقش مهم و مؤثری می‌تواند ایفا نماید.
Mohssen Mirheydarدر عرصه‌ها و حوزه‌های فرهنگی و به ویژه در زمینه عوامل فرهنگی تأثیرگذار بر فضای معماری مدارس، لازم است به احکام و آداب دین اسلام توجه کرد که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در شکل دادن به فضای معماری می‌تواند مؤثر باشد، چون دین اسلام در حوزه انسان‌سازی، احکام و آدابی دارد که برخی از آنها در شکل دادن به فضا می‌تواند مورد توجه و استفاده قرار گیرد. البته تأثیر دین، و آداب و احکام اسلامی در شکل دادن به فضا که طی قرون مختلف و طی زمانی بیش از هزار سال تجربه شده است، تنها به یک شکل و صورت واحد تجلی نمی‌یابد، بلکه تأثیر عواملی چون محیط، اقلیم، خرده فرهنگ‌ها و سایر پدیده‌های موثر در شکل‌گیری فضاهای معماری، موجب شده که طراح هنرمند برای دستیابی به اهداف فرهنگی و دینی، باید راه‌حل‌های کما بیش متنوعی را بیازماید. و مهمتر از همه اینکه در هر زمان و دوره، لازم است که بتواند روح و فرهنگ زمان خود را در اثر هنری متجلی سازد.
نکته بسیار مهم این است که هر عصر روح و فرهنگ خاص خود را دارد که حاصل فرهنگ و سنتهای گذشته، اصول و احکام دینی و تبادلات فرهنگی آن زمان است و همانگونه که اعتقاد داریم اسلام دینی برای همه دورانهاست، فضای معماری نیز ضمن تأثیرپذیری از احکام دینی، باید روح زمان را در خود منعکس کند و به این ترتیب تقلید از گذشته همانند تقلید از دست‌آورد بیگانگان نه فقط کافی نیست، بلکه فاقد ارزشهای خلاقانه و هنری می‌باشد.
پیرو مسایل و مشکلاتی که در طراحی بسیاری از مدارس کشور پدیده آمده بود سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزون بر توجه به طراحی، ساخت و بازسازی و مرمت بسیاری از مدارس برای پاسخگویی به نیازهای کمی و روزمره؛ به موضوع کیفیت طراحی مدارس و به خصوص به موضوع توجه به فرهنگ معماری ایرانی در طراحی مدارس عنایت کرده و برای این منظور فعالیت‌های متنوعی را آغاز کرده است که از آن جمله به برگزاری مسابقه‌های معماری در زمینه طراحی مدارس با هویت ایرانی و برگزاری نشست‌ها و همایش‌هایی در این عرصه می توان اشاره کرد.
در متن اختتامیه همایش که در اسفند ماه سال گذشته در دانشگاه تهران با موضوع مدرسه ایرانی ـ معماری ایرانی برگزار شد به بعضی از نکاتی که در طراحی مدارس باید مورد تاکید قرار گیرد اشاره شده است که از آن جمله نکات زیر را می‌توان برشمرد:
الف: به برنامه‌ریزی آموزشی (روز و آینده)‌و کالبدی ساختمان توجه ویژه‌ای مبذول شود.
ب: شرایط جغرافیایی محل احداث بنا و سازگاری با اقلیم و شرایط اجتماعی، هماهنگی با شهر و محله و سرانجام سازگاری با شرایط فرهنگی، آداب، دین، سنن و تمدن باید رعایت شود.
پ : توجه به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و توسعه پایدار.
ت : توجه به تأمین مقاومت عناصر سازه‌ای و غیره سازه‌ای ساختمان.
ث : انتخاب و استفاده از مواد و مصالح ساختمانی مناسب.
ج : توجه به فناوری‌های روز.
چ : رعایت الزامات و مقررات ملی ساختمان.
در همایشی که در اسفند‌ماه سال جاری برگزار گردید برخی از سخنرانان علاوه بر اصول طراحی پیش گفته در سال گذشته، به نکاتی چند از جمله:
توجه به نشانه‌های فرهنگی و آیینی و توجه به برخی از نشانه‌های سازه‌ای و کارکردی (که باید براساس تحقیقات و نظر کارشناسان ذیربط تهیه گردد) و توجه به نشانه‌های زیبایی شناسانه و نماد پردازانه که حاصل نقد معماری گذشته باشد تأکید داشته‌اند.

نظرات 1 + ارسال نظر
نصیر زرین پناه پنج‌شنبه 23 اسفند 1386 ساعت 23:56 http://zarrinpanah.blogspot.com

آقای منفرد،
سلام. سال نو پیشاپیش مبارک.
لطفاً در نظرخواهی برای انتخاب موضوع ضیافت پنجم شرکت کنید. ممنونم.
در مورد طراحی پایگاه جدید هم به نظر مشکلاف فنی مانع از دسترسی سایر دوستان به صفحه ی جدید شده. اگر چاره ای به نظر می رسه، لطفاً دریغ نکنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد