مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

تویو ایتو: حقیقتی جدید در معماری

گالری هنر Opera City شهر توکیو، این روزها میزبان نمایشگاهی از آثار جالب‌توجه و تحسین‌برانگیز معمار شهیر ژاپنی، تویو ایتو (Toyo Ito)، با عنوان "تویو ایتو: حقیقتی جدید در معماری" (Toyo Ito: The New "Real" in Architecture) است. این نمایشگاه که روز هفتم اکتبر 2006 با سخنرانی تویو ایتو شروع شده است، تا 24 دسامبر ادامه خواهد داشت.

toyo-ito_01a.jpg


تویو ایتو، یکی از خلاق‌ترین معماران دهه‌های اخیر است که همواره خالق طرح‌هایی نوآورانه و برخوردار از سازه‌های مبتکرانه بوده و اغلب آنها را با نگاهی به الگوهای موجود در طبیعت (natural archetypes)، درختان، غارها و ... طراحی نموده است.

toyo-ito_02a.jpg


این نمایشگاه در واقع مروری است بر ایده‌های نوآورانه تویو ایتو، با تمرکز ویژه بر 9 طرح معماری وی؛ از پروژه سندای مدیاتک (Sendai Mediatheque) تا پروژه اخیر وی یعنی خانه اپرای تایچونگ (Taichung Metropolitan Opera House). آنچه این نمایشگاه را از نمایشگاه‌های مشابه متمایز می‌کند، امکان تجربه ملموس (body-and-mind experience) ایده‌های معمارانه تویو ایتو است که تماشاگر و مخاطب در تمام فضاهای نمایشگاه به نوعی با آنها در چالش است. البته حضور خود تویو ایتو به عنوان طراح فضای نمایشگاه در این امر بی‌تأثیر نبوده است.

toyo-ito_03a.jpg


یکی از بخش‌های خاص و جالب‌توجه نمایشگاه که بازدیدکنندگان می‌بایست هنگام ورود به این فضا، کفش‌های خود را درآورند، فضای اصلی نمایش آثار است که این فضا به نوعی تجربه حضور در فضای طرح‌های مختلف تویو ایتو را در اختیار مخاطبان و بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. کف این فضا به صورت سطح موج‌دار سفیدی (همچون یک تپه شنی سفیدرنگ) طراحی شده و ماکت‌های مختلفی از طرح‌های تویو ایتو بر روی آن جانمایی شده است. ورودی این فضا به صورت ماکت یک‌به‌یک بخشی از پوسته بیرونی ساختمان Tod طراحی شده است.

toyo-ito_04a.jpg


toyo-ito_05a.jpg


در بخشی از نمایشگاه (فضای A)، طرح شگفت‌آور و نامتعارف تویو ایتو برای اپرای تایچونگ که طی یک مسابقه بین‌المللی برگزیده شده، به نمایش در آمده است. در بخش دیگر (فضای B)، ماکت یک‌به‌یک سیستم سازه‌ای طراحی شده برای مرده‌سوزخانه Kakamigahara که یک پوسته موج‌دار وسیع می‌باشد، معرفی شده است. مبلمان‌های طراحی شده توسط تویو ایتو برای شرکت ایتالیایی Horm نیز در بخش دیگری از این نمایشگاه به نمایش در آمده‌ است.

toyo-ito_06a.jpg

toyo-ito_07a.jpg


بخش دیگر این نمایشگاه با عنوان فضای C، به صورت کریدوری همراه با یک پانل به طول 30 متر طراحی شده است و مجموعه‌ای از اسکیس¬ها، نقشه‌ها، تصاویر و ماکت‌های طرح‌ها، پروژه‌ها و ایده‌های تویو ایتو، طی سال‌های مختلف، بر روی آن به نمایش گذاشته شده است. در واقع، این پانل مروری بر 35 سال فعالیت معماری این معمار 65 ساله ژاپنی، از زمان شکل‌گیری دفتر وی در سال 1971، است. لازم به یادآوری است که تویو ایتو دفتر معماری خود را در ابتدا با عنوان (urban robot) urbot تأسیس نمود که بعدها در سال 1979، به "تویو ایتو و همکاران" (toyo ito & associates) تغییر نام داد.

toyo-ito_08a.jpg

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد