به نام یگانه معمار هستی
با سلام به تمام دوستان و معماران عزیز
من یک عذرخواهی به چند تن از نویسندگان عزیز بدهکارم
من در این وبلاگ به کمک تعدادی از عزیزان مطالب این وبلاگ را تهیه میکنیم و در اختیار شما سروران قرار میدهیم
از این پس شما با تیم مدیریت این وبلاگ بیشتر آشنا خواهید شد و حتما مطالبی را که ارسال میشود با نام خود نویسنده ارسال میشود.
به امید روزی که بتوانیم تمام نیازها و مقالاتی که شما بازدیدکنندگان احتیاج دارید را بتوانیم فراهم کنیم
به درخواست تعدادی از دوستان که یکسری مطلب نیاز داشتند رسیدگی شد و در وبلاگ قرار دادیم
از این به بعد هم سعی خود را میکنیم تا با مطالب و عکسهای مفید در خدمت شما باشیم و انچه شما میخواهید را در اختیارتان قرار دهیم.
شاد و سربلند باشید
|
|
|
|
|
|
|
ارتفاع مجسمه عظیم الجسه رودس با پایه اش به اندازه یک ساختمان 15 طبقه امروزی است. این مجسمه یک شاهکار برجسته معماری می باشد که بر روی جزیره رودس در حدود 280 قبل از میلاد ساخته شده است. هیچ کس به درستی نمی داند که این مجسمه شبیه چه بوده و یا در کجا قرار داشته است. نظریه بسیار مورد توجه آن است که مجسمه رودس در روی ورودی لنگرگاهی بنا شده بوده و پاهای مجسمه در دو طرف قرار داشته است بطوریکه کشتیها از بین پاهای آن عبور می کرده اند. البته این فرضیه بسیار محتمل به نظر میرسد. این بنا مشکلات غیر قابل حل در 3 قرن پیش از میلاد را مطرح می کند. همچنین تجارت در این بندر در زمان احداث این مجسمه دارای رکود شده و این بندر از رونق اقتصادی افتاده است. این مجسمه یکی از عجایب هفتگانه به شمار می رود که برای مدت کوتاهی تقریبا 53 سال پا بر جا بوده است. |
|
|
|
|
|
|
گالری هنر Opera City شهر توکیو، این روزها میزبان نمایشگاهی از آثار جالبتوجه و تحسینبرانگیز معمار شهیر ژاپنی، تویو ایتو (Toyo Ito)، با عنوان "تویو ایتو: حقیقتی جدید در معماری" (Toyo Ito: The New "Real" in Architecture) است. این نمایشگاه که روز هفتم اکتبر 2006 با سخنرانی تویو ایتو شروع شده است، تا 24 دسامبر ادامه خواهد داشت.
تویو ایتو، یکی از خلاقترین معماران دهههای اخیر است که همواره خالق طرحهایی نوآورانه و برخوردار از سازههای مبتکرانه بوده و اغلب آنها را با نگاهی به الگوهای موجود در طبیعت (natural archetypes)، درختان، غارها و ... طراحی نموده است.
این نمایشگاه در واقع مروری است بر ایدههای نوآورانه تویو ایتو، با تمرکز ویژه بر 9 طرح معماری وی؛ از پروژه سندای مدیاتک (Sendai Mediatheque) تا پروژه اخیر وی یعنی خانه اپرای تایچونگ (Taichung Metropolitan Opera House). آنچه این نمایشگاه را از نمایشگاههای مشابه متمایز میکند، امکان تجربه ملموس (body-and-mind experience) ایدههای معمارانه تویو ایتو است که تماشاگر و مخاطب در تمام فضاهای نمایشگاه به نوعی با آنها در چالش است. البته حضور خود تویو ایتو به عنوان طراح فضای نمایشگاه در این امر بیتأثیر نبوده است.
یکی از بخشهای خاص و جالبتوجه نمایشگاه که بازدیدکنندگان میبایست هنگام ورود به این فضا، کفشهای خود را درآورند، فضای اصلی نمایش آثار است که این فضا به نوعی تجربه حضور در فضای طرحهای مختلف تویو ایتو را در اختیار مخاطبان و بازدیدکنندگان قرار میدهد. کف این فضا به صورت سطح موجدار سفیدی (همچون یک تپه شنی سفیدرنگ) طراحی شده و ماکتهای مختلفی از طرحهای تویو ایتو بر روی آن جانمایی شده است. ورودی این فضا به صورت ماکت یکبهیک بخشی از پوسته بیرونی ساختمان Tod طراحی شده است.
در بخشی از نمایشگاه (فضای A)، طرح شگفتآور و نامتعارف تویو ایتو برای اپرای تایچونگ که طی یک مسابقه بینالمللی برگزیده شده، به نمایش در آمده است. در بخش دیگر (فضای B)، ماکت یکبهیک سیستم سازهای طراحی شده برای مردهسوزخانه Kakamigahara که یک پوسته موجدار وسیع میباشد، معرفی شده است. مبلمانهای طراحی شده توسط تویو ایتو برای شرکت ایتالیایی Horm نیز در بخش دیگری از این نمایشگاه به نمایش در آمده است.
بخش دیگر این نمایشگاه با عنوان فضای C، به صورت کریدوری همراه با یک پانل به طول 30 متر طراحی شده است و مجموعهای از اسکیس¬ها، نقشهها، تصاویر و ماکتهای طرحها، پروژهها و ایدههای تویو ایتو، طی سالهای مختلف، بر روی آن به نمایش گذاشته شده است. در واقع، این پانل مروری بر 35 سال فعالیت معماری این معمار 65 ساله ژاپنی، از زمان شکلگیری دفتر وی در سال 1971، است. لازم به یادآوری است که تویو ایتو دفتر معماری خود را در ابتدا با عنوان (urban robot) urbot تأسیس نمود که بعدها در سال 1979، به "تویو ایتو و همکاران" (toyo ito & associates) تغییر نام داد.
موزه بین المللی سئول در کره جنوبی
اثر رم کولهاس از معمار های بنام دنیا