مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

به دنبال یک مدرنیسم دیگر

 

گالری هنر معاصر Kirin Plaza در مرکز شهر اوزاکای ژاپن که یکی از شاهکارهای Shin Takamatsu، معمار 58 ساله ژاپنی می‌باشد، موقعیت بسیار مطلوبی برای برگزاری نمایشگاه‌های هنر آوانگارد فراهم نموده است. در راستای تلاش‌های Taro Igarashi، منتقد و مورخ معماری، برای برگزاری نمایشگاه‌هایی با موضوع معماری آوانگارد، این گالری، از 15 جولای تا 3 سپتامبر 2006، میزبان نمایشگاهی با عنوان «معماری هندسه نوین: به دنبال یک مدرنیسم دیگر» (New Geometry Architecture: Toward an Alternative Modernism) است که آثار Shuhei Endo و Sou Fujimoto، دو معمار از دو نسل مختلف معماران ژاپن، در آن به نمایش در می‌آید. با وجود این‌‌که دو معمار فوق رویکردهای متفاوتی در زمینه طراحی معماری دارند، اما تمایل مشترکی به استفاده از فرم‌های غیرمعمول و صفحات منحنی‌وار پیچیده در آثار آنها دیده می‌شود.
Shuhei Endo متولد 1960 و دانش‌آموخته دانشگاه هنر کیوتو می‌باشد. Endo دفتر خود را در سال 1988 با عنوان Shuhei Endo Architect Institute تأسیس نمود. وی بیشتر به خاطر تجربه‌های خود در استفاده از صفحات فولادی موج‌دار شهرت دارد. Endo با تغییر شکل این صفحات، آنها را به فرم‌هایی پیوسته (شاید در این مورد بتوان آثار Endo را با طرح‌های گروه FOA مقایسه نمود) تبدیل می‌کند. استفاده از این صفحات برای تعریف فضای معماری (کف، سقف و دیوار) به Endo این امکان را می‌دهد که خوانایی لازم را برای نمایش ایده‌های خود در تداوم فضایی میان داخل و خارج فراهم نماید.
Sou Fujimoto متولد 1971 شهر Hokkaido و دانش‌آموخته دانشگاه توکیو می‌باشد. وی دفتر خود را در سال 2000 تأسیس نموده است. Fujimoto نیز تجربه‌های متعددی با استفاده از فرم‌های غیرعادی دارد که از میان آنها می‌توان به طرح وی برای مسابقه Annaka Environment Art Forum در سال 2003 اشاره نمود.
نکته جالب‌توجه در این نمایشگاه طراحی و سازمان‌دهی فضای آن است؛ در واقع به جای آرایش فضای گالری با ماکت، عکس‌ و پوستر پروژه‌های این دو معمار، هر کدام از آنها در نیمی از فضای گالری، چیدمان‌های مختلفی از ایده‌های شخصی خود درباره فضا و فرم را در مقیاس واقعی به نمایش گذاشته‌اند. در ساخت این آثار از مصالح سبکی همچون مواد پلی‌استیرن استفاده شده است؛ از آنجایی‌که این مصالح در طرح کف گالری نیز مورد استفاده قرار گرفته است، بازدیدکنندگان می‌بایست قبل از ورود به فضای نمایشگاه کفش‌های خود را درآورده و با دمپایی وارد شوند.

alternative-modernism_01.jpg


alternative-modernism_02.jpg

اثر چیدمانی Endo

اثر چیدمانی Endo، ردیفی از نوارهای فوم‌ پلی‌استیرن است که به صورت چندلایه در حالت‌های گوناگون و آزاد در فضا قرار گرفته‌اند. البته برخی از این صفحات پلی‌استیرن این قابلیت را دارند که به عنوان پرده‌های نمایش، برای نمایش تصاویر ساختمان‌های طراحی‌شده توسط Endoمورد استفاده قرار گیرند.

alternative-modernism_03.jpg

alternative-modernism_04.jpg

اثر چیدمانی Fujimoto

در کنار این اثر Endo، Fujimoto یک دیوار ضخیم با پلانی دایره‌ای‌شکل، با استفاده از فوم‌ پلی‌استیرن طراحی کرده است. روش نورپردازی و نوع مبلمان انتخابی برای فضای درونی این دیوار عموماً در کنتراست با فرم دیوارها انتخاب شده‌اند. همچنین شکاف‌های روی دیوار دیدهای مختلفی از فضای درون و نیز طرح‌های Endo که در پشت این اثر قرار گرفته‌اند، ارائه می‌دهند. در واقع این دو چیدمان در آرایش فضایی گالری، به نوعی مکمل هم هستند، بدین معنی که همانند قاب‌‌ها و پس‌زمینه‌هایی برای تعریف همدیگر عمل می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد