مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

رویکرد شکلی به معماری هادی میرمیران و بهرام شیردل

خلاصه :
رویکرد شکلی به آثار معماری از مباحث مطرح در معماری معاصر است، به‌گونه ای که متفکران بسیاری با این رویکرد به تحلیل آثار معماری پرداخته‌اند. توجه به فرم اثر بدون‌توجه به مفاهیم شکل‌دهنده‌ی آن و تجزیه و تحلیل روند شکل‌گیری فرم از مهمترین مسائل در رویکرد شکلی هستند که در این مقاله به آن پرداخته می شود و آثار معماری هادی میرمیران و بهرام شیردل با این رویکرد تجزیه و تحلیل خواهند شد .
مقدمه :
یکی از نخستین کسانی که به شکل در معماری توجه ویژه کرد، دوران3 (1760-1834 م.) متفکرو معمار فرانسوی بود. او در سال 1800 میلادی معماری را چنین تعریف کرد : « معماری هنر ترکیب اشکال است ، به نحوی که در تمام ساختمانهای عمومی وخصوصی قابل‌تحقق باشد.» هدف اصلی دوران از این تعریف، تئوریزه‌کردن مباحث طراحی برای آموزش معماری بود که آنها را در کتاب معروفش به نام « دقت و تأکیدی بر درس‌های معماری» نشان می دهد. عناصر معماری که دوران از آنها نام می‌برد عبارتند از : «دیوارها، ستونها و طاق‌ها» و با این عناصر به دسته‌بندی و تحلیل آثار معماری دوره‌های مختلف می‌پردازد.
راب کرایر در ادامه‌ی کار دوران به بررسی و تحقیق آثار معماری جهان با توجه به شکل آنها پرداخت. او در کتاب « ترکیب‌بندی معماری» شکل های پایه،یعنی مربع، دایره و مثلث را تعریف کرده و براساس آنها به تحلیل آثار معماری پرداخته است. کرایر علم هندسه را مبنای مشترک همه‌ی معماری ها قرار داده و عناصر معماری را به دسته‌های زیر تقسیم می‌کند : 1ـ نقطه 2ـ خط 3ـ سطح 4ـ حجم 5ـ فضای داخلی 6ـ فضای خارجی، و در ترسیم‌های زیادی، حالت‌های گوناگون این عناصر را بررسی می‌کند. او دسته‌بندی بسیار مشخصی در مورد مهمترین سیستم‌های سازماندهی عملکرد دارد که عبارت اند از: سازماندهی مرکزی ، سازماندهی خطی ، سازماندهی مرکزی و خطی ، سازماندهی چندشاخه‌ای ، سازماندهی شبکه‌ای ، سازماندهی سطوح مختلف بر روی هم ، سازماندهی پیچ در پیچ .
در مجموع کرایر هم باتوجه به شکل، به‌عنوان تنها مرجع مشترک و با ابزار هندسه به تحلیل معماری می‌پردازد.
کلاوس هردگ از دیگر متفکرانی است که در تحلیل‌هایش از رویکرد شکلی استفاده می‌کند.او در کتاب « ساختار و شکل در معماری اسلامی ایران و ترکستان» به بررسی شکل در معماری ایران و ترکستان ــ از فضاهای بزرگ شهری تا یک اتاق کوچک ــ می‌پردازد و با تحلیل نمونه‌های شاخص معماری و مقایسه‌ی آنها باهم ، در جستجوی فهم و درک معماری آنها است. بعنوان نمونه در مقایسه‌ی شکلی یک مینیاتور متعلق به 1520 میلادی و پلان مسجدشاه اصفهان (1630ـ1597 م.) به این نتیجه می‌رسد که احتمالاً در طرح این مسجد از ساختار شکل آن مینیاتور استفاده شده است.
در این مقاله با رویکرد شکلی آثار معماری دو معمار ارزشمند ایرانی ــ هادی میرمیران(1323) و بهرام شیردل(1330) ــ بررسی و بدون توجه به مفاهیم مطرح شده در آن پروژه‌ها دیاگرام فرم آنها تحلیل می شود.پرسش اصلی در هنگام مقایسه ی آثار این دو معمار این است که فرم چه جایگاهی در آثار این دو معمار دارد؟ در این بررسی هر گروه از آثار در گرایش غالب شکلی حاکم بر آن تعریف شده، اما در هر گروه غیر از گرایش های غالب،گرایش های فرعی دیگری هم دیده می شود.منظور از دیاگرام در این مقاله، خلاصه ی فکر است که به ساده ترین شکل بیان می شود.به عبارت دیگر دیاگرام فرم،خلاصه ی فکر هنرمند در مورد اثر است. طرح این مقاله می تواند آغازگر راهی در تجزیه و تحلیل و نقد آثار معماری معاصر ایران باشد و نگارنده از نظرات کارشناسان استقبال می نماید.
1- آثار معماری میرمیران را می‌توان در سه گرایش شکلی دسته بندی کرد :
1-1‌ استفاده از دیاگرام فرم آثار معماری
میرمیران در پروژه‌های ابتدای دهه هفتاد خورشیدی از این روش در طراحی پروژه‌های معماری استفاده کرده است.در این روش، او با انتخاب دیاگرام فرم یک اثر معماری، طراحی را آغاز کرده ــ به تعبیر بهرام شیردل، معماری را از معماری شروع می‌کند ــ و در روند طراحی گاهی پروژه تا آخر، تحت تأثیر دیاگرام اولیه باقی مانده و گاهی دچار تغییرات شگرفی شده است.
میرمیران در پروژه فرهنگستان‌های ایران (اردیبهشت 1373) با استفاده از عناصر فضایی معماری ایران مانند : مدخل، صفه، دروازه، چهارطاق، حیاط و ایوان شروع به طراحی کرده و در روند طراحی از تناسبات افقی و عمودی مسجد کاج اصفهان ( در حدود 1325 م.) هم استفاده کرده و در نهایت به پروژه‌ای دست یافته که دیاگرام فرم آن تاحدودی تحت تأثیر دیاگرام فرم مسجد کاج اصفهان است.
در پروژه کتابخانه ملی ایران (دی ماه 1373) که به فاصله زمانی اندکی نسبت به پروژه فرهنگستان‌ها طراحی شد، یکباره دیاگرام فرم پروژه متحول می شود. البته این تحول در اثر آشنایی میرمیران با شیردل و تأثیری که از او می‌گیرد، حاصل شده است.گفته شده" او از شکل تجرید شده ی دماوند در ایجاد فرم طرح خود استفاده کرده است" اما به‌نظر می‌رسد دیاگرام فرم این پروژه تحت تأثیر پروژه‌ی سردر ورود به یک غار باستانی (72ـ1967) اثر ماسیمیلیانو فوکساس است.البته پروژه‌ای که در نهایت خلق شده، دارای شکلی منحصر به فرد است و به تعبیر بهرام شیردل از معدود پروژه های آن مسابقه بود که قابل مطرح شدن در عرصه ی بین المللی است.
پروژه‌ی دیگری که در این گروه قرار می‌گیرد، مجموعه ورزشی رفسنجان (80ـ1373) است.این پروژه هم تحت تأثیر دیاگرام فرم یک یخچال سنتی است که در نزدیکی سایت پروژه قرار دارد. این پروژه تفاوت شکلی زیادی با یخچال موردنظر ندارد ، بلکه تفاوت عمده در تغییرکاربری و مصالح ساختمانی آن است. بنابراین خلاقیتی برای آفرینش فرم معماری صورت نگرفته است.

2-1 استفاده از دیاگرام فرم آثار هنری و طبیعت
در این مرحله میرمیران با استفاده از فرم‌های موجود در طبیعت یا آثار هنری موجود ، شروع به طراحی کرده و در روند طراحی کاملاً از آنها فاصله گرفته و به پروژه ای با دیاگرام متفاوت دست می‌یابد.
او در پروژه موزه ملی آب ایران (1374) از خواص شکلی دو عنصر آب و خاک استفاده می‌کند و به اصطلاح تر و خشک را باهم می‌بیند و به آن‌ها تجسم می بخشد. فرمی که در نهایت خلق شده بسیار بدیع است و ارتباط عمیقی با سایت پروژه دارد. البته به نظر می رسد رابطه ی ظریفی بین دیاگرام شکل این پروژه و دیاگرام شکل پروژه ی ترمینال بین المللی بندر یوکوهاما اثر کاتزیو سجیما وجود دارد.
در پروژه کتابخانه مجلس کانسای- ژاپن (1375)، او و همکارانش با سه ‌دیاگرام، فرم پروژه را تکمیل کردند. ابتدا ساختار سه‌قسمتی شعر هایکو مدنظر میرمیران قرار گرفت ، سپس به پیشنهاد دانشمیر از مجسمه‌ی آلبرتو جیاکومتی ــ دستانی که تهی را دربرگرفته‌اند ــ استفاده شد وساختار سه‌قسمتی موردنظر به دو فرم و یک فضای بینابین تبدیل شد. ( این دیاگرام در آینده بیشتر مورداستفاده ی میرمیران قرار می‌گیرد) و در نهایت با نظر شیردل مجسمه‌ای از رایمو اوتراینن ((TOMENA,1976 آخرین تأثیر را بر فرم کتابخانه گذاشت و باعث شکل‌گیری خطوط افقی و برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌هایی در پروژه شد. در مجموع پروژه‌ای که حاصل شد، دارای دیاگرام فرم جدیدی است و به‌نظر می‌رسد از موفق‌ترین پروژه‌های معماری معاصر ایران است.
اثر دیگری که در این گروه قرارمی گیرد ، پروژه بانک توسعه صادرات ایران (1376) است. دیاگرام فرم پروژه از مکعبی شکل گرفته است که شکافی در‌آن قرار دارد و یادآور فرم گاوصندوقی است که در‌ش اندکی بازمانده است. همچنین به‌نظر می‌رسد پوسته‌ی خارجی پروژه تحت تأثیر اثری از رابرت اسمیتسون بنام Strati Pendenti (1988)است.
3-1 استفاده از دیاگرام دو فرم و فضای بینابین
این دیاگرام را می‌توان در آثار گذشته‌ی میرمیران هم مشاهده کرد، اما در چند پروژه ی متاخر‌ نقش اساسی را در سازماندهی پروژه‌ها به‌عهده می‌گیرد.خصوصیت اصلی این فضای بینابین، ترکیب‌شدن با فضاهای عمومی و شهری است و به‌نظر می‌رسد میرمیران در این آثار به زبان شخصی ویژه ای دست یافته و دیاگرام فرم جدیدی از آن حاصل شده است.
پروژه کانون وکلای دادگستری تهران (80- 1374) ازجمله آثاری است که درآن از دیاگرام دو فرم و فضای بینابین استفاده شده است. این پروژه هم مانند پروژه کتابخانه کانسای از مکعبی تشکیل شده است که یک فضای تهی به‌صورت مورب آنرا بریده است. استفاده از فرم ترازو (نماد عدالت) بعنوان دیاگرام فرم اولیه، تأثیر به‌سزایی در معلق‌شدن دو قسمت حجم داشته است و باعث‌شده فرم‌ها در فضای بینابین بصورت معلق دیده شوند.
میرمیران در پروژه توسعه حرم حضرت معصومه (1378) هم از این دیاگرام استفاده می‌کند. دیاگرام فرم پروژه از دو حجم، یکی بزرگ و دیگری کوچک با فضایی بینابین آنها شکل گرفته است. فضای بینابین گذری شهری است که مردم را به‌طرف سمت سایت هدایت می‌کند. در شکل‌گیری فرم این پروژه،منابع دیگری مانند: الهام از «موجهایی که در اثر وزش باد در شن‌های کویر و یا آب دریاچه پدید می‌آید»، و برداشتی از جریان معماری نواری هم تأثیر داشته است.
دیاگرام مورد بحث در پروژه‌ی سفارت ایران در فرانکفورت (1379) به اوج بیان شکلی خود می‌رسد. در این پروژه هم فضای بینابین به گذری عمومی تبدیل‌شده و هم به رابطه ی شهر و معماری توجه ویژه شده است.
سرانجام جالب است بدانیم که دیاگرام فرمی که میرمیران در این پروژه‌ها از آن استفاده کرده است در دوره‌ی عیلامی برای سازماندهی معابد استفاده می شده است. راه موربی که به درون معبد وارد می شد ، فضا را به سه قسمت تقسیم می کرد.
2- آثار معماری شیردل را هم می‌توان در سه گرایش شکلی دسته بندی کرد :
1-2 استفاده از دیاگرام‌های هندسه فولد
شیردل قبل از بازگشت به ایران ،سه پروژه‌ی موفق در عرصه‌ی بین‌المللی طراحی کرد که همه‌ی آنها اهمیت د‌ارند. بحث اصلی در شکل‌گیری فرم این پروژه‌ها، هندسه ی فولد و سطوحی است که بر هم تا می شوند. شیردل در این‌باره گفته است : " بحث درباره‌ی نظریه‌ی فولدینگ تقریباً دوسال است که به‌صورت فعلی مطرح شده است و به‌نظر من از تحولاتی است که در کار ما و آرشیتکت‌های دیگری که به آن شهرت یافته‌اند، پدید آمده است. همه‌ی پروژه‌هایی که طراحی کرده‌ایم، در ادامه‌ی یکدیگر قرار دارند، تحولی که خود پایه‌ی تحول دیگری می‌شود. زمانی که پروژه‌هایی را در لوس‌آنجلس آغاز کردیم و بخصوص طرح کتابخانه اسکندریه، اساس طراحی بر فولدینگ بود، بدون‌آنکه از این مبحث ریاضی که یک ریاضی‌دان فرانسوی پایه‌گذار آن است اطلاعی داشته باشیم.برحسب اتفاق با این نظریه آشنا شدیم و در پروژه‌های بعدی با دقت نظر بیشتری نسبت به آن، فضاها را طراحی کردیم. مثلاً در طرح نارا ،کار قبلی را ازنظر فضایی با این نظریه‌های ریاضی تطبیق دادیم."
به‌نظر می‌رسد که طرح تالار همایش نارا44 (1992) بجز هندسه فولد، (دیاگرام زین اسبی که 90 درجه چرخیده است) تحت تاثیر یکی از اسکیس‌های اولیه ی پیتر آیزنمن در طرح مجموعه نانوتانی ژاپن (92ـ1990) است. مسئله‌ی دیگری که در مورد این طرح مطرح شده است، شباهت ساختار فضایی معابد بودایی با ساختار فضایی پروژه ی نارا است، که در اثر مقایسه‌ی دیاگرام فرم آنها متوجه این مسئله خواهیم شد. در مجموع فرم بدست‌آمده بسیار پیچیده و پیشرو بوده که در سطح بین‌المللی مطرح شده است.
پروژه‌ی دیگری که در آن از هندسه فولد استفاده شده ، موزه ملی اسکاتلند ( 1992 ) است که با فاصله زمانی اندکی از تالار همایش نارا طراحی شده است. الهام ازعناصر موجود در طبیعت نقش اساسی در بوجودآمدن فرم این پروژه داشته است.شیردل در مورد این پروژه گفته است:"حجم کلی ساختمان خصوصیاتی نظیر Great Glen (دره‌ای در اسکاتلند)، کوههای Grampian، پیچ و خمهای کالدونیا و سنگ‌های ایستاده باستانی و مرموز را تقلید می‌کند."
2-2 استفاده از دیاگرام فرم آثار هنری
شیردل در این مرحله به مجسمه‌های رایمو اوتراینن (94ـ1927) علاقه‌مند شد و در پروژه‌های معماری اش از دیاگرام فرم آثار اوتراینن استفاده کرد و توانست به پروژه‌های موفقی ازلحاظ تولید فرم و فضای تجربه نشده دست یابد. همچنین جریان معماری نواری- که محصول دوران پست‌مدرن و نگاه پلورآلیستی به جهان هستی است- در این دوره موردتوجه شیردل بوده است.
به نظر میرسد در پروژه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (1374) شیردل از دیاگرام فرم یکی از آثار اوتراینن استفاده کرده و توانسته به خلق فرمی بدیع در طرح فرودگاه دست یابد. در اثر مقایسه ی این دو اثر می توان وجوه مشابهی را در آنها دید. کشیدگی در امتداد افق و لایه لایه شدن فضا از مهمترین ویژگی های شکلی این پروژه است .
پروژه بانک توسعه صادرات ایران (1376) از موفق‌ترین آثار شیردل در این دوره است که در طرح آن از دو دیاگرام استفاده شده است.ساختار اصلی این پروژه از کنار هم قرار دادن برش‌هایی از دیاگرام Cusp بدست آمده است. اما به‌نظر می‌رسد دیاگرام فرم یکی دیگر از آثار اوتراینن( ( Water Shadow,1980 در شکل‌گیری این اثر نقش به‌سزایی داشته است. در مجموع فرم نهایی خلق شده از فرم‌های بسیار پویا است. به‌گونه‌ای که پروژه تعداد نامحدودی نما دارد و مسئله‌ی طراحی نما به‌صورت سنتی، در این پروژه مورد نقد قرار گرفته است.

در طرح توسعه حرم حضرت معصومه (1378) به نقش حیاط و فضای خالی آن در مرکز توجه می شود. از آنجا که مرکز در فضاهای معماری ایران دست‌نیافتنی است، در این پروژه هم مرکز دست‌نیافتنی شده و کل پروژه حول این مرکز و مرکز دیگری که در خارج از طرح قرار دارد، شکل گرفته است.
همچنین به‌نظر می‌رسد که در طرح نماهای داخل حیاط و نحوه‌ی قرارگیری گنبد در حجم بنا از دیاگرام فرم یکی دیگر از آثار اوتراینن( ( Light Ship,1978 استفاده شده است. اما نکته‌ی قابل‌توجه در این پروژه نسبت به پروژه‌های دیگر این دوره، نقدی است که به دیاگرام فرم معماری‌های گذشته وارد شده است. دیاگرام معماری‌های قبل از معماری مدرن «فرم بر روی زمین» بود، در دوره معماری مدرن« فرم بر فراز زمین» دیاگرام غالب شد و اما در دوره معاصر، دیاگرام «فرم از زمین» مطرح شده است که در این پروژه‌ شیردل به این دیاگرام معماری معاصر توجه کرده است.
3-2 استفاده از دیاگرام فرم بدون مرکز
شیردل در پروژه‌های اخیرش نوعی بازگشت به معماری ایران را تجربه کرده است. سازماندهی فرم در اطراف یک تهی، ساختاری است که منشاء شکل‌گیری مساجد ، مدارس و خانه‌های بسیاری در معماری ایران بوده است. البته این سازماندهی، که شیردل حول تهی مطرح می‌کند،بسیار پیچیده‌تر است و با خود مفاهیم معماری معاصر را به‌همراه دارد. ــ مانند طرح توسعه حرم حضرت معصومه که به آن اشاره شد ــ او در پروژه مجموعه مسکن استیجاری یزد (1379) از این سازماندهی استفاده کرده و دو فضای خالی عظیم را در مجموعه قرار داده و با شبکه راههای شیب‌دار و پیوسته‌ای، سطوح مختلف پروژه را سازماندهی می‌کند.
او در این باره گفته است : «سازماندهی فضایی عناصر سایت در اطراف یک تهی صورت می‌گیرد و این خود استعاره‌ای است از اینکه در بافت شهرهای ایران ما نومنتالیسم مورد نقد قرار گرفته و مرکز وجود ندارد.»
نکته‌ی دیگری که شیردل همواره بدان توجه دارد- و در کار میر میران هم به آن اشاره شد- ، رابطه ی شهر با طرح معماری پروژه است، که در این پروژه باعث به وجود آمدن راهی عمومی شده است که از بین ساختمان های موجود حرم و پروژه ی شیردل می‌گذرد وگذرهای اطراف را به هم متصل می کند .
پروژه دیگری که به دقت بحث رابطه ی شهر با معماری و دیاگرام فرم از زمین در آن مطرح شده است، سفارت ایران در برزیل (1380) است. ساختار پروژه از کنارهم قرارگیری سه ‌فرم با سه‌کاربری مشخص بوجود آمده است، که به‌نظر می‌رسد علاوه بر ساختار فضایی باغ ایرانی، تحت تأثیر دیاگرام فرم خانه‌ی شماره 10 جان ‌هیدک هم می‌باشد. سه گذر طراحی شده در طرح، حول یک تهی به ‌هم می‌پیچند و فضایی خالی را در دل حجم پروژه بوجود می‌آورند. ارتباط این خالیِ معلق به‌طور آگاهانه با زمین قطع شده است و درمجموع با این پروژه، شیردل بیشتر به هدف اصلی‌اش که همانا خالی‌کردندر معماری است، نزدیک شده است. سرانجام شیردل در طرح مرکز فناوری نهاد ریاست‌جمهوری (پاییز 1380) دوباره به فضای خالی در مرکز روی می‌آورد و فضاها را حول یک تهی سازماندهی می‌کند. نکته ی قابل توجه پس از مطالعه ی آثار شیردل، دسته بندی خود او از پروژه هایش است. -که به دسته بندی نگارنده بسیار نزدیک است- او آثارش را به چهار دوره تقسیم می کند: " 1.پروژه اول معماری 2. پروژه دوم معماری 3. پروژه سوم معماری 4. پروژه چهارم معماری."
نتیجه گیری
در مجموع از این مقاله می توان به نتایج زیر دست یافت:
1. میرمیران و شیردل در فرایند طراحی معماری،از یک دیاگرام فرم به عنوان نقطه ی آغاز طرح استفاده می کنند.این روش شاید اولین بار توسط مارسل دوشان ابداع شده باشد.دوشان هنگامی که با دخل و تصرف در مونالیزای داوینچی اثری بنام L.H.H.O.Q. تولید کرد،آغازگر راهی بود که تحت عنوان حاضر-آماده (Ready-Made) معروف شد و شاید بتوان استفاده از دیاگرام فرم آثار موجود را در معماری میرمیران و شیردل در ادامه ی کار دوشان قرار داد که در نوع خود روش بسیار مطرحی در طراحی معماری معاصر محسوب می شود. به عنوان نمونه میتوان به استفاده ی رم کولهاس از دیاگرام فرم ویلا ساووا ی کوربوزیه در پروژه ی ویلا دال آو اشاره کرد.
2. میرمیران بیشتر بر فرم و ویژگی های تندیسگونه ی آن تاکید می کند و این ویژگی باعث به وجود آمدن شباهت هایی در کل کارهای سه دوره ی مورد بحث این مقاله شده است و از این جهت شاید بتوان کارهای او را با کوربوزیه مقایسه کرد که همواره یکی از دغدغه های او هم فرم تندیسگونه ی پروژه بود (مانند نمازخانه رنشان).
3. شیردل به فضا و روابط فضایی بین احجام توجه می کند و به همین دلیل در هر دوره فرمی که تولید می کند ،دارای ویژگی های متفاوتی نسبت به فرم های قبلی است و از این جهت می توان آثار او را با جان هیدک مقایسه کرد،که دغدغه ی فضا و روابط فضایی بین احجام را داشت (مانند پروژه ی ماسک برلین).
4. با دقت در روند شکل‌گیری آثار معماری این دو معمار ‌ می‌توان بازگشتی به معماری ایران را در آثار متاخر آنها مشاهده کرد. میرمیران با کاستن از فرم و افزودن به فضا(حرکت از ماده به روح) و شیردل با توجه به فضای خالی در مرکز به دنبال برقراری ارتباط با معماری ایران هستند که هر دو روش حرکتی در جهت پیشبرد معماری ایران در عرصه های بین المللی است.

ایمان رِییسی

Approach to architectural Hadi Mirmiran and Bahram Shirdel


Summary:
Form approach to the architecture of contemporary issues in architecture, many thinkers Bhgvnh that this approach to architectural analysis paid. Considering the form of a concepts Bdvntvjh Shkldhndhy it and analyze the formation process form the most important issues in a form that approaches it in this article are paid and architecture Hadi Mirmiran and Bahram I of England with this approach will be analyzed.
Introduction:
One of the first people to pay special attention to the architecture, period 3 (1760-1834 M). Mtfkrv was a French architect. He in 1800 Julian defined such an architecture: "Architecture is the art of combining forms, so that all public buildings is Vkhsvsy Qablthqq." Primary goal during this definition, Tyvryz·hkrdn discussions designed to educate them in the architecture that famous book called precision and emphasis on architectural subjects "shows. Architectural elements that take time from their name include: walls, columns and Taqha "and with these elements to the classification and analysis examines the architecture of different periods.
Rob Krayr more time working to investigate the world of architecture with regard to the pay. His book "Trkybbndy architecture" basic shape, ie square, circle and triangle defined and analyzed based on their architecture is discussed. Krayr geometry based on the joint placed in all architectural elements of the architecture is divided into the following clubs: line 3 1 2 point level 6 4 Size 5 interior outer space, and in many Trsymhay, various modes of these elements is assessed. His very specific classification systems to organize the most important functions which are: the central organizing, organizing linear, and linear central organizing, organizing Chndshakhhay organized network, different levels of organization on time, organizing winding.
Considering the total Krayr form, as the only common reference and tool geometry analysis examines the architecture.
Klaus Hrdg other intellectuals who Thlylhaysh approach uses a form. His book on the structure and architecture of Iran and Turkistan "to review the architecture of Iran and Turkistan large urban areas to a small room and deals with Analysis of samples and compare them together indicator architecture, architecture in search of understanding them. For instance, compared to a miniature form reserved Msjdshah of 1520 and plans (16,301,597 M..) Reaches the conclusion that probably the mosque project structure has been used to miniature form.
In this paper, a form of architecture with the approach of two valuable Iranian architect Hadi Mirmiran (1323) and Bahram I of England (1330) reviews and regardless of the concepts discussed in the project diagram form, they analyzed. When the question of comparison The two architects that form in place of what is both an architect? In this study, each group of the dominant trend in dominated by defined forms, but in any group other than the dominant trend, other sub-trends can be seen. The purpose of the diagrams in this article summarizes the idea that simple is the most expresses. In other words diagram form, the summary of the artist is thinking. This article can design primers in the way of analysis and critique of contemporary architecture in Iran and is the author of expert opinions should welcome.
1 - Mirmiran architecture can be classified in three forms tend to:
1-1 using the architecture diagram form
Mirmiran solar projects early seventies, this method has used architectural design projects. In this way, he diagram form of a selection of architecture, design begun to interpret Bahram I of England, from architecture and architecture starts Sometimes project design process to the end, remained the primary influence diagram and sometimes change is dramatic.
Mirmiran Academies project in Iran (in Persian date Ordibehesht 1373) using spatial elements of architecture such as: entry, platform, gate, Chhartaq, yard and porch design and start the design process of horizontal and vertical proportions of pine mosque (about 1325 M .) used to project and ultimately achieved the diagram diagram form and partly influenced by the form of pine is a mosque.
Iran's National Library project (January 1373) that small interval to the academies project was designed, once the project is changing diagram form. This change of course familiar with Lionheart Mirmiran and influence that he is, has been made. Said, "He is an abstraction of the Damavand in creating their plan has used the form" diagram form, but it seems this project affect project entrance entering an ancient cave (721,967) Effect Masymylyanv is Fvksas. Of course, a project that ultimately created, a unique way to interpret Mars Lionheart few projects that can be made that race being the international arena.
Another project is placed in this group, Rafsanjan Sport Complex (801,373). This project also influence diagram is a traditional form of a refrigerator that is located near the project site. This project forms a large difference with no refrigerator desired, but major differences in the Switch and building materials is. So for the creation of architectural creativity has been done.

2-1 diagram form the use of art and nature
At this stage, Mirmiran using existing forms existing in nature or art, he began to design and process design quite a distance from the project and hand marked with a different diagram.
He National Museum of the water project in Iran (1374) form two elements of the properties of soil and water uses and the so-called wet and dry together and sees them give visualization. Ultimately created a form that is very innovative and has a deep connection with the project site. However, it seems delicate relationship between the project diagram and diagram form terminal project of Yokohama International Port Katzyv Sjyma there.
Parliament library project Kansai - Japan (1375), he and three colleagues diagram form to complete the project. First, the structure of haiku poetry S·hqsmty Mirmiran were considered, then the proposed statue Danshmyr Alberto Jyakvmty Drbrgrfthand empty hands that was intended Vsakhtar S·hqsmty two form an intermediate space has become. (This diagram used in the future more Mirmiran placed) and finally with comments Lionheart statue of Raymv Avtraynn ((TOMENA, 1976 Last effect on form and put the library and Bramdgyha cause the formation of horizontal lines and the project was Frvrftgyhayy. The total project that was obtained, a diagram is a new form and seems most successful projects of contemporary architecture in Iran.
Another effect of this group is to justify the Project, Export Development Bank of Iran (1376) is. Diagram form the cubic shaped projects that gap is where form and a reminder that the lid slightly Gavsndvqy is surviving. It also seems to slough project work influenced Robert Smithsonian called Strati Pendenti (1988) is.
Diagram 3-1 using two intermediate form and space
This diagram can also view the works of past Mirmiran, but several recent projects play a vital role in organizing projects are deprived. The main characteristics of this intermediate space, with public spaces and urban Trkybshdn and Mirmiran appears in the language of personal achieved a special new form of diagrams and it has been made.
Tehran Bar Association Project (80-1374), including works that diagram where the two intermediate form and space used. This project, like the cube Kansai library project that consists of a vacuum is suitable diagonal cut it. Scale using the form (the symbol of justice) as the primary form of diagrams, in effect Bhszayy Mlqshdn volume has two parts and forms Basshdh intermediate space be seen as suspended.
Mirmiran Masumeh shrine Development Project (1378) also uses this diagram. Diagram form of the two volume project, one large and one small intermediate space are formed. Intermediate space is a city that people pass Bhtrf is directed towards the site. In shaping the form of this project, other sources such as: inspiration from the waves caused by wind or water in the desert sands lake comes into existence, and withdrawal from the current architecture has impacted tape.
Diagram in the project discussed the Iranian Embassy in Frankfurt (1379) reaches peak expression form. The intermediate space in the project to pass Tbdylshdh and public relations in both architecture and special attention has been.
It is interesting that we finally diagram form Mirmiran this project that it has used to organize the Elamite period temples have been used. Diagonal path that was entered into the temple, the space is divided into three said.
2 - Lionheart architecture also can be classified in three forms tend to:
1-2 geometry using diagrams Fvld
Lionheart before returning to Iran, the three successful projects in the international arena design that all of them are important. The central argument in the formation of form this project, the geometry Fvld levels that are on the up. Lionheart entry said: "Talk about the theory Fvldyng almost two years that the current basis has been proposed and that changes my opinion of our work and other Rshytkthay Yafthand its reputation, has emerged. All projects that have designed, in continuation of each other are based transformation that is another change. When we began projects in Los Angeles and Alexandria especially the library, designed based on Fvldyng was Bdvnankh this topic, a French mathematician math grounder to have the information. in terms of event and we are familiar with this theory in the next projects are more carefully considered it, we design spaces. For example, in Nara project, previous work from the standpoint of mathematical theories of space with this we adapt. "
It seems that the plan Nara Conference Hall 44 (1992) except Fvld geometry, (diagram horse saddle that is rotated 90 degrees) under the influence of Peter Yznmn Askys·hay initial plan set Nanvtany Japan (921,990) is. Another issue in this case has been proposed project, structure similar spatial structure of Buddhist temples Nara Space project, which compare the diagram of the form they will understand this problem. Overall Bdstamdh form very complex and has been leading the international level has been raised.
Another project in which the geometry used Fvld, National Museum of Scotland (1992) that a small interval Nara Conference Hall has been designed. Aznasr inspiration in the nature of the basic role in this project has Bvjvdamdn form. Shirdel about this project, said: "The overall volume of construction features such as Great Glen (Scotland doors), Mountains Grampian, twist and curves Caledonia and ancient standing stones and mysterious can simulate. "
2-2 diagram form using art
Lionheart at this stage to sculptures Raymv Avtraynn (941,927) became interested in his architectural projects of Avtraynn diagram form and could be used to project a successful experience of space and form matched production not reach. The current tape architecture - the product during Pstmdrn and look to the universe is pluralistic - in this period has been Mvrdtvjh Lionheart.
It seems that Imam Khomeini International Airport Project (1374) Lionheart diagram of one form of use Avtraynn able to create a form and exquisite designs to achieve the airport. Comparison of these two effects can be similar funds in their vision. Elongation along the horizon and delaminate space form the most important features of this project.
Project Development Bank Saderat Iran (1376) Lionheart most successful works in this period that the plan diagram of two is used. The main structure of the project of putting together Brshhayy Cusp diagram is derived. But it seems diagram of another form of Avtraynn ((Water Shadow, 1980 Bhszayy role in shaping this work has had. In total, the final form of the created forms are very dynamic. Therefore, a project and issue an unlimited number Thumb Thumb basis of traditional design , this project has been reviewed.

Masumeh shrine in the Development Plan (1378) and the role of yard space that is at the center of attention. Since the center has spaces Dstnyaftny architecture, this project also Dstnyaftny center and project center around the center and the other is located outside the project, has been formed.
It also appears that project into the yard and how the placement of shots in the volume of the dome of the diagram form of another Avtraynn ((Light Ship, 1978 has been used. But at this point attach the project to other projects during this period, the cash diagram form the past architectures has been entered. architectures before modern architecture diagram "form on Earth was in the course of modern architecture" form over land and the diagram was dominant in the contemporary period, diagram "form of the land proposed Lionheart is the project to the attention of contemporary architecture diagram has.
Using diagrams without 3-2 center form
Lionheart projects a return to recent architecture has experienced. Organized around an empty form, the structural origin of the formation of mosques, schools and many homes had been in architecture. Of course, this organization, which centered around the empty Lionheart asks, is very complicated and concepts with contemporary architecture is plus. Masumeh shrine such as the development plan, which he referred to Yazd Leased Housing Complex (1379) have used this to organize two large empty space in the collection and placed with steep and continuous network of roads, different levels of project is organized.
He has said about it: "to organize the space around an empty site elements takes place and this metaphor is that in the context of our cities Nvmntalysm been reviewed and there is no center."
Another point that it always focuses Lionheart - Mir Miran and work together referred to - relationship with the city of architectural design project, the project caused by public road between the existing buildings and Haram Project Lionheart Vgzrhay passes around the time together.
Another project carefully discussed in relation with the architectural diagram in the form of land it has been suggested, the Iranian Embassy in Brazil (1380) is. Structure of the project with three forms of exposure Knarhm S·hkarbry specified is created, which appears in addition to the structure of the garden space, Iranian influence diagram form, House No. 10 is John Hideki time. Tuesday designed to pass the plan, together Mypychnd around a hollow and empty space in the heart of the project Make a volume. This relationship generally suspended consciously empty land has been cut and the overall project goal Lionheart more Aslyash Khalykrdndr architecture that surely has been close. Lionheart eventually plan technology center presidential institution (Fall 1380) back to space in the center and brings the empty spaces around an organization makes. Point after considerable study of Lionheart, his classification of his project is. - Categories that the writer is very close - he has his work is divided into four periods: "1. The first architectural project 2. The second project architecture 3. The third project architecture 4. Architectural Project IV."
Conclusion
In total, this paper can be achieved the following results:
1. Mirmiran and I of England in the architectural design process, a diagram form as a starting point plan to use. This method may first be developed by Marcel fallen upon the man. Fallen upon the man when income and tenure in a work called The Da Vinci Mona Lisa LHHOQ Produced, primers that way as the present - ready (Ready-Made) became known and perhaps the use of diagrams in the architectural form of Mirmiran and more work Lionheart fallen upon the man placed in the very method of its kind introduced in the design Contemporary architecture is considered. For example, can use the diagram form, Rome Kvlhas the Kvrbvzyh Savva Villa Villa in the project pointed to evidence Ave.
2. Mirmiran more on form and its features Tndysgvnh Highlights and features similar to those caused total work of the three periods discussed in this article is perhaps this works for him compared with Kvrbvzyh always one His concern was project Tndysgvnh form (such as prayer Rnshan).
3. Lionheart space and spatial relationships between Ahjam attention to and why each course a form that is produced, with different features than the previous form and this can be for his work with John Hideki compared to that concerned with space and spatial relationships between Ahjam had (such as the Berlin project mask).
4. Carefully in the process of formation of these two architects architectural architecture can return to Iran in recent works they see. Mirmiran form with ease and add space (motion of matter to spirit) and I of England with regard to space in the center looking for architecture to communicate with both methods are in motion to advance the field of architecture is international.

Iman raisy

نظرات 1 + ارسال نظر
سامره دوشنبه 25 تیر 1386 ساعت 15:00 http://samere22.blogfa.com

سلام
خسته نباشید
من دنبال چندتا منبع یا مقاله در ارتباط با فضای بینابین یا بینابینی در معماری هستم
میتونید کمکم کنید؟؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد