مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

روایت تصویری از معماری و مردم هند

مطالعه معماری معاصر دهلی ( تحولات قرن بیستم )

رضا کارفر

روایت تصویری از معماری و مردم هند

جلسه گفتمان روایت تصویری از معماری و مردم هند با نمایش تصاویری از مردم هند و فرهنگ و معماری آن سرزمین در پردیس هنرهای زیبا برگزار خواهد شد. در جریان این جلسه یکی از دانشجویان ایرانی که در کشور هندوستان تحصیل می کند آثار و تصاویر و یافته های خود از فرهنگ و معماری آن سرزمین به همره مطالعه خود در معماری معاصر دهلی را ارایه کرده و به بحث و گفتگو خواهد گذاشت.

ادامه مطلب ...

بررسی پروژه طراحی جداره های میدان امام خمینی

بیست و سومین جلسه شورای تخصصی سازمان زیباسازی شهر تهران
در خصوص ارائه و بررسی ایده‌های طراحی
پروژه طراحی جداره های میدان امام خمینی
زمان: چهارشنبه 7/4/91 – ساعت 17:30 الی 19:30
مکان: خیابان قدس- ضلع شرقی دانشگاه تهران- درب نگارخانه تهران
حضور برای عموم علاقمندان آزاد است

کارگاه بکارگیری زبان انگلیسی در زندگی حرفه‌ای معماری

ویژه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان معماری


سر فصل‌های کارگاه:

نگارش CV بر طبق محورهای اصلی شغل مورد رجوع؛
اصول نامه نگاری اداری؛
تهیه آلبوم حرفه‌ای (portfolio) و جایگاه فعالیت‌های فراحرفه‌ای در شکل‌گیری پورت فولیو؛
آشنایی با اصول مقاله‌نویسی و مهارت‌های نگارش؛
آشنایی با جستجو در مراجع معتبر علمی؛
آشنایی با ساختار مقالات ISI؛
ارائه فهرستی از واژگان پرکاربرد در حوزه معماری؛
توصیه‌هایی برای تقویت مهارت درک مطلب؛
توصیه‌هایی برای تقویت مهارت ارائه شفاهی مطالب در سمینارها؛

ادامه مطلب ...

وانگ شو برنده جایزۀ پریتسکر 2012

نوشتۀ کلیفورد ا. پی یرسون
ترجمه س.ر.هـ

وانگ شو برنده جایزۀ پریتسکر 2012

وانگ شو، معمار 48 سالۀ چینی که در کارش فصل مشترک تکنولوژیهای جدید و حساسیتهای سنتی را جستجو می کند، جایزه معماری پریتسکر 2012 را برده است. او سی و هفتمین نفری است که جایزۀ معتبر یکصد هزار دلاری بنیاد هایت را می برد ـ و اولین چینی مقیم چین است که به دریافت آن مفتخر شده است. (آی. ام. په یی، برنده سال 1983 در چین به دنیا آمده بود ولی در آمریکا زندگی و کار می کند.) وقتی در گفتگویی تلفنی از او دربارۀ برنده شدنش سؤال شد، جواب داد " خیلی غیر مترقبه است. من هنوز جوانم! ".
وانگ و همسرش، لو ونیو، شرکت خود به نام کارگاه معماری آماتور را در 1997 در هانگژو، که خیلی وقت است یکی از زیباترین شهرهای چین به شمار می رود، تأسیس کردند. به رغم رشد بی محابای سالهای اخیر، هانگژو هنوز جاذبۀ راز آمیزش خیال انگیز و جایی برای شکوفایی هنر و سنت است. ساختمانهای وانگ، در عین استفاده از عناصر و سیستمهای سازه ای معاصر، از آبشخور فرهنگ باستان آب می خورد. وانگ هنوز با کامپیوتر طراحی نمی کند و می گوید " من فقط با مداد کار می کنم".

ادامه مطلب ...

دومین جشنواره عکس ایران شناسی

معماری ایران (قبل و بعد از ظهور اسلام)

ایران سرزمینی است که ارمغان های متعددی به جهان معماری عرضه داشته است و متأسفانه دقیقاً نمی دانیم آنها چه هستند ،تا آن جا که حتی بسیاری از معماران و صاحب نظران خودی نیز سبک های معماری ایران را اشتباه با نام های بیگانه معرفی می کنند. نامیدن این سبک ها با نام هایی غیر از نام ایران و ایرانی که خالق این سبک ها بوده اند غیرفنی، غیرعلمی، غیراخلاقی و بی انصافی است.
معماری ایرانی، در سرزمین ایران شکل گرفته و هنرمند ایرانی آن را به اوج رسانده است وآنچنان مسحور کننده و جذاب می نماید که بسیاری از محققان غربی و شرقی همه عمر خود را صرف شناخت و عرضه آن نموده اند.
معماری ایران دارای ویژگی هایی چون طراحی مناسب، محاسبات دقیق، شکل درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوان های رفیع، ستون های بلند و سرانجام تزئینات گوناگون است.
هر یک از این ویژگی ها موجب شده است، آثار معمارانه ایرانی در عین سادگی معرف شکوه معماری این سرزمین باشد. به اعتقاد شادروان محمد کریم پیرنیا، معماری ایران بر اصولی چون مردمداری، خودبسندگی، پرهیز از بیهودگی، درون گرایی و ... نهاده شده است.
بنیاد ایران شناسی با دعوت از تمامی علاقه مندان و عکاسان کشور معرفی تصویری آثار معماری ایرانی قبل و بعد از ظهور اسلام را دستور کار خود قرار داده است و دومین «جشنواره عکس ایران شناسی» را برگزار می کند.

ادامه مطلب ...