مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

معماری مدرن ایران و کمبود حافظه تاریخی

دکتر محمود دهقانی 

Modern architecture and historical memory
Dr Mahmoud Dehghani

 

معماری مدرن ایران و کمبود حافظه تاریخی
پس از ورود سبک مدرن معماری اروپائی به ایران دیری نپائید که آفت  بساز و بفروشی بدون هنر گریبان همه شهرهای ایران را گرفت و از جانب دولت ها و شهرداری ها نیز راهی ارائه نشد. این آفت تا آنجا پیش رفت که ایرانی ساختمان را فقط برای خورد و خوراک و خواب در نظر گرفت و از فضا و زیبائی و چشم انداز و دیگر اموری که در هنر معماری به کار گرفته می شود بی بهره ماند. مصالح ساختمان بویژه کاشی ها مثل ماشین پیکان سال ها هم رنگ و هم شکل و در بازار آن تنوع و ابداعی  نبود. سود جوئی بازار بساز و بفروشی و چشم پوشی دولت ها به دلیل سود اقتصادی، تاثیر ناخوشایندی بر هنر معماری و شهر سازی ایران گذاشت. هنگامی که موجی از دلسوزان گستره معماری که تعدادی از آن ها چشم بر جهان فرو بسته اند و چند نفری هنوز در تلاشند و عده ای در غربت عمر خود را سپری می کنند، با الهام از تاریخ معماری کشور و با راه اندازی مجله هنری و مقالات معماری خواستند چهره زیبائی از پایتخت و شهرها بسازند، در غناهشت بیل و کلنگ بساز و بفروش ها صدایشان خفه بود. اما چند نماد باقی مانده از دهه های پایانی  پیش از انقلاب  در چند نقطه کشور حاصل پا پس نکشیدن و حقانیت  همین غول های دلسوز معماری آن روز ایران است.

ادامه مطلب ...

کارگاه تخصصی معماری اصفهان

 

کارگاه تخصصی معماری اصفهان با همکاری انجمن معماران اصفهان ، شرکت معماری لب استودیو و دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان ( خوراسگان ) برگزارخواهد شد.
بنا بر اعلام دبیرخانه کارگاه هدف از برگزاری این کارگاه معرفی تکنیکها و دستاوردهای جدید و دغدغه های معماری روز دنیا و ایجاد یک پل ارتباطی بین گذشته و آینده در معماری ایرانی است.
این کارگاه تخصصی به صورت ویژه بر روی چهره ها و منظرهای پارامتریک گنبد و نحوه بسط و گسترش این ایده از طریق تکنیکهای پارامتریک روز دنیا متمرکز خواهد شد وآموزش عملی و نظری تکنیکهای طراحی پارامتریک و تاثیرات آن را در روند طراحی هدف خود قرار داده است. شرکت کنندگان با اشتراک گذاشتن تجربه خود در محیط آموزشی میتوانند نقش به سزایی در پیشبرد این ایده داشته باشند.

ادامه مطلب ...

فراخوان مسابقه طراحی معماری سایه گاه آشنایی

 

اداره کل میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان با حمابت شرکت سوپرپایپ اینترنشنال در نظر دارد با توجه به ارزشهای معماری, فرهنگی و محیطی روستای لافت واقع درجزیره قشم  مسابقه ایی با موضوع سایه گاه آشنایی( طراحی کیوسک اطلاع رسانی گردشگری) برگزار نماید . لذا جهت دست یافتن به طرحی شایسته و درخور از تمامی مهندسان معمار دعوت می شود تا در این مسابقه شرکت نمایند.

ادامه مطلب ...

فراخوان مقاله با موضوع ” نویافته‌های معماری دوره اسلامی”

موسسه فرهنگی ایکوموس ایران به مناسبت چهارمین سالگرد درگذشت دکتر باقر آیت الله زاده  شیرازی در نظر دارد جلسه سخنرانی با موضوع ” نویافته‌های معماری دوره اسلامی”را بر برگزار نمایید.لذا به شرح ذیل اقدام به فراخوان مقاله نموده است.
دکتر باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی به دلیل مطالعات و پژوهشهای مستمرشان در مبحث معماری دوره اسلامی، شخصیتی شناخته شده در سطح جهانی هستند. ایشان هیجان به خصوصی در دنبال کردن و کشف موضوعات نو در معماری دوره اسلامی در سراسر قلمرو جغرافیایی تمدن ایرانی(ورای مرزهای سیاسی امروزی) از خود نشان می‌دادند. ایکوموس ایران قصد دارد جهت بزرگداشت خدمات علمی ایشان روز ۲۸ مرداد ۱۳۹۰همزمان با چهارمین سالروز درگذشتشان سخنرانی‌هایی را با موضوع ” نویافته‌های معماری دوره اسلامی” برگزار نماید. این سخنرانی‌ها شامل ارائه چند مطالعه موردی(Case Study) در خصوص بناها، محوطه‌ها یا بافت‌هایی است که طی سه سال اخیر اطلاعات تازه‌ای در خصوص آنان بدست آمده است.

ادامه مطلب ...

خانه های به سبک روستایی

در خانه های به سبک روستایی از مصالحی استفاده میشود که در طبیعت یافت می شوند.الوارهای چوبی که در این خانه ها بکار رفته ،طبیعت خارج از خانه را برایمان تداعی می کند.تخته سنگها و سنگهای رودخانه ای که برای شومینه و دیوارها بکار می روند،حس قدرت وگرما بخشی را در ما ایجاد می کنند.سنگهای طبیعی و صخره سنگها که در این خانه ها بکار میروند در زمستان گرما را حفظ کرده و در تابستان خانه را خنک نگه میدارند.پنجره ها و درهای بزرگ چشم انداز زیبایی را در خانه ایجاد میکنند و با وجود اینکه در خانه هستید احساس می کنید در قلب طبیعت قرار گرفته اید.

ادامه مطلب ...

اتاق خواب با رنگ سبز لیمویی

سبز لیمویی نوعی سبز روشن است. این رنگ رنگی پر جنب و جوش و شاد است و زمانی که در فضایی استفاده می شود احساس تازگی و سبکی می دهد. برای داشتن این رنگ زیبا در دکوراسیون اتاق خواب به بهترین نحو لازم است مراحل تکمیلی را انجام دهید که ما شما را با این مراحل در این مطلب آشنا می سازیم.

ادامه مطلب ...

اطلاعاتی در مورد فرهنگسرای نیاوران

فرهنگسرای‌ نیاوران در سال 1356 ، با مساحت 25000 مترمربع ساخته و افتتاح شد. کامران دیبا معمار و طراح فضای فرهنگسرا‌ بوده که هم‌زمان موزه هنرهای معاصر و پارک شفق را نیز طراحی و اجرا کرده است‌.
ساختمان فرهنگسرای نیاوران در بخش جنوب غربی بستر طرح واقع شده و ترکیبی از اجزاء مختلف است که به گرد حیاط مربع شکلی انتظام یافته اند و حجم نعلی شکلی دارد.
 حجم کلی بنا با با ارتفاعی حدود 2 طبقه دیده می شود و تمامی اجزاء محموعه دارای ارتفاع تقریبا یکسانی هستند. ضخامت حجم ساختمان در همه جا یکسان نیست، به این دلیل حجم را نیمه منظم و گوناگون می یابیم. در حقیقت ساختمان فرهنگسرا از کنار هم نشستن احجام کامل و منفرد به وجود آمده است، این احجام در یکدیگر حل نشده اند تا کل واحدی را بسازند، بلکه در کنار هم نشسته اند، در بعضی مواقع گویی احجام با هم برخورد کرده اند و مجموعه ای را فراهم ساخته اند. تفاوت طراحی نما در آن ها نیز به گونه گونی و استقلال آنها از یکدیگر کمک می کند. این گونه گونی و تنوع، فرهنگسرا را نه به شکل یک بنا، که به صورت مجموعه ای از بناها و حیاط آن را به صورت مرکز محله ای کوچک جلوه می دهد.

ادامه مطلب ...