مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

شانزدهمین برنامه "پاکت آبی"

با حضور " بهرام شکوهیان "

پنجشنبه 18 آبان ماه

پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران

شانزدهمین برنامه

بهرام شکوهیان در این برنامه درباره "هنرستان دخترانه پاپلی خلعتبری" و چند اثر دیگر خود با شرکت کنندگان به گفتگو خواهد نشست و  مسائل طراحی تا اجرای آنها را بازگو خواهد کرد.

در این کارگاه ها که به صورت ماهانه با موضوع یکی از آثار شاخص معماری معاصر ایران و با حضور طراح(یا طراحان) آن برگزار میشود، یک پاکت به رنگ آبی با محتوای مدارک موضوع کارگاه در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد. سلسله کارگاههای فکر تا عمل"پاکت آبی" با هدف  آشنایی دانشجویان و معماران جوان با فضای معماری معاصر ایران تشکیل شده  و حاصل تلاش کارگروه دانشجویی دانشگاه تهران، کانون مهندسان معمار و قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران است.

ادامه مطلب ...

معماری معاصر سوییس

SWISS CONTEMPORARY ARCHITECTURE
Graeme Mann & Patricia Capua Mann

معماری معاصر سوییس

بررسی و تحلیل
دوشنبه 15 آبان ماه 1391
1. جلسه سخنرانی : 9 تا 11:30 ( آزاد و رایگان)
2. کارگاه  تحلیلی: 13 تا 18 (با ثبت نام، پرداخت شهریه و ارائه مدرک کارگاه)
مکان: دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا، دانشکده معماری

ادامه مطلب ...

پنجمین سمینار معماری

The Fifth International Architecture Seminar
مجله  "نقش معمار" با همکاری پژوهشکده OD
با سخنرانی
پروفسور همافرجادی
Professor Homa Farjadi
  استاد دانشگاه هاروارد، کلمبیا، ادینبورگ، پنسیلوانیا، اِی اِی لندن-داور جایزه آقاخان کرسی استادی 1995 "سارینن" در مدرسه معماری ییل مدرسه معماری "ییل" از1984 هر ترم کرسی استادی "سارینن" را به یکی از معماران سرشناس دنیا برای تدریس معماری تحویل می دهد: 1995هما فرجادی، 1999فیلیپ جانسون و آیزنمن، 1985راجرز، 2008فرانگ گهری، 2002زاها حدید
 کرسی استادی 1992 "هنری بیشاپ" در مدرسه معماری "ییل" مدرسه معماری "ییل" از1984 هر ترم کرسی استادی " هنری بیشاپ " را به یکی از معماران سرشناس دنیا برای تدریس معماری تحویل می دهد: 1992هما فرجادی، 1975ریچاردمیر،1973هنری کاپ، 1982ایسوزاکی،2001گلن مورکات
 در سال 1994 مجموعه آثار  پروفسور هما فرجادی و همسرش محسن مصطفوی در نشریات معماری پرینستون منتشر شد

ادامه مطلب ...

عکاسی در معماری

معماری بناها علاوه بر اینکه به خاطر جاذبه های آن از جمله سو‍ژه های پرطرفدار عکاسی محسوب می شود،در زمینه بررسی وی‍ژگی های معماری و یا مرمت آثار یک امر ضروری است.در واقع عکاس در این سبک هنری،تلاش می کند ازدریچه دوربین عکاسی به ذخیره ‌سازی نکات با ارزش معماری یک بنا و‌ ثبت آن در لحظات خاص کمک کند.
از این رو هر عکسی که موضوع آن اهمیت کاربردی یا زیبایی شناختی و طراحی معماری باشد،شامل این نوع عکاسی است. در واقع نمای بیرونی، داخلی، جزییات تزئینات ساختمان،‌ معماری محوطه، پل‌ها، مجسمه‌ها ، نورپردازی و حتی مبلمان یک بنا از مهمترین موضوع های ثبت یک تصویر محسوب می شوند. پیش از شروع یک پروژه عکاسی،عکاس باید درک واضحی از هدف های مورد نظر کار داشته باشد،تا جهت دوربین را در راستای آن هدف تنظیم کند.
افزون بر آن در عکاسی معماری، آگاهی از ویژگی ها و مولفه های یک بنا نیز بسیار اهمیت دارد.ویژگی هایی که یک اثر معماری تاریخی را از دوره های قبل و یا بعد مجزا می کند یا فرهنگ و دیدگاه مردمان آن سرزمین را به معرض نمایش می گذارد.به عنوان مثال ویژگی های ساخت یک مسجد در شهر اصفهان با مسجدی در اسپانیا بسیار متفاوت است و عکاس با آشنایی نسبت به این مولفه ها، می تواند تصاویر گویاتری از یک اثر تاریخی ثبت کند.بنابراین عکاس باید برای کسب این اطلاعات و بازدید از بنا وقت کافی صرف کرده و هنگام بازدید زوایای متفاوت آن را ارزیابی کند.

ادامه مطلب ...