مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

شانزدهمین کارگاه پیشرفته معماری

شانزدهمین کارگاه پیشرفته معماری
دبیر خانه کارگاه های آموزشی طی اطلاعیه ای اعلام نمود که طبق برنامه ریزی انجام شده قرار است در روزهای پنجشنبه 8و جمعه 9 دیماه شانزدهمین کارگاه پیشرفته معماری با حضور آقای یونگ جون کیم مهندس معمار کره جنوبی شانزدهمین کارگاه پیشرفته معماری در تهران برگذار شود.
بنا به دعوت مرکز رشد معماری و ساختمان آقای نادر تهرانی رئیس دپارتمان معماری دانشگاه MITامریکا و مشاور بین المللی مرکز نامبرده در این کارگاه سخنرانی خواهند نمود.
ثبت نام از علاقمندان از تاریخ 12/9/90 از طریق وب سایت پژوهشکده توسعه کالبدی به نشانی WWW.TOSKAL.IRآغاز شده است.
محل برگذاری کارگاه سالن اجتماعات مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن واقع در بزرگراه شیخ فضل ا.......نوری می باشد.

ادامه مطلب ...

کتاب های آموس راپاپورت-2

بخش اول

مروری بر آثار و اندیشه‌های آموس راپاپورت-3

Amos Rapoport Books-2

The first part

Overview of the works and ideas of Amos Rapoport-3

«معنی محیط ساخته شده: رویکردی در ارتباط غیر کلامی» 
راپاپورت، آموس، 1384، معنی محیط ساخته شده: رویکردی در ارتباط غیر کلامی، ترجمه فرح حبیب، تهران، انتشارات پردازش و برنامه ریزی شهری.
کتابی 232 صفحه‌ایست که در قالب 7 فصل جمع‌بندی شده است:
•اهمیت معنا
•مطالعه معنی
•معنی محیطی، ملاحظات ابتدایی برای رویکرد ارتباط غیرکلامی
•ارتباط غیرکلامی و معنی محیطی
•مثال‌های کاربردی در مقیاس کوچک
•مثال‌های شهری کاربردی
•محیط، معنی و ارتباطات

ادامه مطلب ...

اولین همایش معماری دست کند

The First Troglodytic Architecture Conference

اولین همایش معماری دست کند

معماری دست کند از جمله گونه های معماری است که در دو دهۀ اخیر توجه مجامع حرفه ای و علمی جهانی را به خود مشغول کرده است، این نوع از معماری که در دهه های 70 میلادی بی اهمیت و غیر قابل قبول تلقی می نمود، در سالهای اخیر به عنوان هنر خلاقانۀ بشر در به آشتی رسیدن با طبیعت مطرح شده و در سرا سر جهان مورد عنایت قرار گرفته است.
در ایران نیز این نوع از معماری کم کم جایگاه و اعتبار خود را بازمی یابد. اگر زمانی سایت هایی همچون میمند برای بسیاری نا شناخته بودند اکنون شاهد رقابت آنها با سایر سایت های تاریخی در جهت ثبت جهانی می با شیم.
کشور پهناور ایران با پیشینه ی ارزشمند خود و بویژه به دلیل ویژگی های اقلیمی وجغرافیایی متنوع آن، یکی از کشور های دارای آثار دست کند در انواع گونه ها بوده که جا دارد به نحو شایسته در شناسایی و معرفی آنها تلاش گردد. همچنین شناخت و بهره برداری از تجربیات سایر کشور ها در جهت حفاظت این آثار ارزشمند می تواند بسیار مفید تلقی گردد.
با برگزاری همایش بین المللی معماری دست کند که در نوع خود همایشی تخصصی و بدیع می باشد می توان در دستیابی به اهداف فوق کمک شایانی نمود. با توجه به آنکه در جهان در دهه اخیرهیچ گونه سمینار مشابهی در سطح بین المللی تحت این موضوع برگزار نگردیده است، این همایش که برای اولین بار در ایران مطرح می شود ، موجب معرفی هر چه بهتر ایران و آثار آن در سطح جهانی خواهدگردید. همچنین برگزاری چنین همایشی در آستانه ی بررسی پرونده ی ثبت جهانی میمند تأکیدی بر ارزش های بی نظیر این منظر فرهنگی خواهد بود، ضمن این که با تبادل تجربیات داخلی و خارجی می توان هر چه بهتر در تحقق اهداف و برنامه های حفاظتی آتی این سایت گام برداشت.

ادامه مطلب ...

فراخوان مسابقه طراحی معماری نمای برج های هزاره سوم

مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران" به همراه "معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران" و "تعاونی مسکن آشیانه هلی کوپتر" در نظر دارد طراحی نمای برج های هزاره سوم _ Third MillenniumTowers- واقع در بزرگراه همت، جنب پل شیخ بهایی را به عنوان یک عنصر شاخص شهری از طریق مسابقه در سطح گسترده و با هدف نیل به ایده ها و تفکرات جدید و خلاقانه در عرصه معماری و ایجاد اثری ارزنده و ماندگار،به اجرا بگذارد. انتظار می رود طرح علاوه بر استفاده از آخرین امکانات تکنولوژیک صنعت ساختمان، دارای ویژگیهای مناسب به عنوان یک عنصر شاخص در فضای شهری باشد.

ادامه مطلب ...

هادی تهرانی معمار برجسته ایرانی

هادی تهرانی معمار برجسته ایرانی

هادی تهرانی متولد سال 1334 تهران است. تهرانی مدت شش سال در ایران زندگی کرد و در سال ۱۹۶۰ به همراه خانواده‌اش به آلمان رفت. پس از گذراندن دوران دبیرستان، در سال ۱۹۷۷ تحصیلات خود را در رشته معماری در دانشگاه صنعتی (براونشوایک) آغاز کرد و تا سال ۱۹۸۴ در این رشته به تحصیل پرداخت. پس از آن مدتی در مدرسه‌ عالی (آخن) تدریس کرد و همزمان روی پروژه‌های معماری کار می‌کرد. او استعداد و خلاقیت فراوانی در این رشته از خود نشان می‌داد.

ادامه مطلب ...

سومین گردهمایی گفتمان معماری

سومین گردهمایی سالروز گفتمان معماری همزمان با هشتادمین سالروز تولد زنده‌یاد محمد امین میرفندرسکی برپا می‌شود.

در این گردهمایی سیروس‌ باور، علیرضا قهاری، فرخ زنوزی، سیاوش انصاری میا، داریوش پرنیاکان و سعید سادات‌نیا سخنرانی خواهند کرد. این نشست روز دوشنبه هفتم آذرماه  ساعت 17 تا 20 در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. این در حالی است که سال 88 نکوداشت زنده‌یاد محمدامین میرفندرسکی در نخستین برنامه گفتمان معماری همزمان با هفتادمین سالروز تاسیس دانشکده‌ی هنرهای زیبا در تالار شهید آوینی دانشگاه تهران برگزار شد.

سومین گردهمایی گفتمان معماری

ادامه مطلب ...

دومین سمینار معماری

با حضور نادر تهرانی ، رئیس معماری دانشگاه ام آی تی MIT

دومین سمینار معماری در دانشگاه تهران با حضور نادر تهرانی ، رئیس معماری دانشگاه ام آی تی MIT

ادامه مطلب ...

مراسم بزرگداشت مهندس محسن میرحیدر

مراسم بزرگداشت مهندس محسن میرحیدر

کمیته فرهنگی شورای گروه معماری جامعه مهندسان مشاور ایران، برنامه پاییز 1390 خود را به نکوداشت پنج دهه فعالیت حرفه‌ای هم‌دانشکده‌ای پیشکسوت، آقای مهندس محسن میرحیدر اختصاص داده است. این مراسم با حمایت کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران، انجمن صنفی مهندسان معمار و شهرساز و انجمن مفاخر معماری ایران برگزار می‌شود.

ادامه مطلب ...