مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

برندگان جایزه‌ی معمار 90 معرفی شدند

برندگان جایزه‌ی معمار 90 معرفی شدند

عصر روز پنج‌شنبه ۲۸ مهرماه ۹۰، حدود ۷۰۰ نفر از معماران و صاحب‌نظران معماری ایران در سالن سازمان ایرانی مجامع بین‌الملل گرد هم آمدند تا طرح‌های برگزیده‌ی یازدهمین دوره‌ی جایزه‌ی معمار را بشناسند.

یازدهیمن دوره‌ی جایزه‌ی معمار با اضافه‌شدن گروه بازسازی به دو گروه مسکونی و عمومی، امسال ۹ طرح برنده و دو طرح برگزیده داشت.

*گروه مسکونی ،
رتبه‌ی اول : طرح آپارتمان مسکونی در آبادان کار فرشاد مهدی‌زاده و رها اشرفی امینه
رتبه‌ی دوم : مجموعه مسکونی کاشانک کار آرش مظفری
رتبه‌ی سوم : خانه‌ی آجربافت کار علیرضا مشهدی‌میرزا

*گروه عمومی ،
رتبه‌ی اول :  موسسه‌ی فرهنگی آموزشی نور مبین کار آرش نصیری و انسیه خمسه
رتبه‌ی دوم : اقامتگاه اسکی بارین طرح عباس ریاحی‌فرد، فریناز رضوی‌نیکو، اشکان باقری‌اقدام و نوید نصرالله‌زاده
رتبه‌ی سوم : مهمانسرای پدری طرح ارسالی پارسا اردم، محمد‌رضا قدوسی، فاطمه رضایی،‌ شهرزاد فدایی، پونه صدری‌منش

*گروه بازسازی ،
رتبه‌ی اول : بازسازی ویلای امیر کار علیرضا تغابنی
رتبه‌ی دوم : بازسازی خانه‌ی گلابدره کار بیژن صفوی و وفا وفائی
رتبه‌ی سوم : اسنک‌ بار دایره کار فرشاد مهدی‌زاده.

در این دوره‌ی مسابقه ۱۰۳ طرح از ۱۲۴ طرح ارسالی که مدارک لازم را داشتند به مرحله‌ی ارزیابی رسیدند، از این میان ۳۴ پروژه در گروه بازسازی، ۲۴ پروژه در گروه عمومی و ۴۵ پروژه در گروه مسکونی در جلسات داوری ارزیابی شدند که ۷ طرح از هر یک از گروه‌ها به مرحله نهایی راه یافتند و برندگاه سه گروه از میان آن‌ها انتخاب شد.
مجله‌ی معمار با همکاری شرکت سوپرپایپ اینترناشنال، جایزه معمار را همه ساله برگزار می کند. هیئت داوری یازدهمین دوره این جایزه معماری معتبر ( جایزه معمار 90) عبارت‌ بودند از: آقایان مهدی علیزاده، سیدرضا هاشمی، بهرام شیردل، کامران افشار نادری، و معمار خارجی مهمان امسال هم آقای Chris Bosse بود. مبلع کل جوایز ‎۴۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده بود که بنا به صلاحدید داوران بین برندگان سه گروه تقسیم شد. شرکت سوپرپایپ اینترناشنال مبلغ جوایز را پرداخت می کند.

روایت یک عکاس از معماری کشورها

نمایشگاهی از عکس‌های آریا ابوالحسنی در گالری آتبین برپاست که روایت او را از معماری و آسمان کشورهای مختلف به نمایش می‌گذارد.
در این نمایشگاه 20 عکس دیجیتال رنگی با ابعاد 90×60 و 76×114 ارائه شده است که تقابل بین سازه‌های انسانی و آسمان را با دیدی مینیمالیستی به تصویر می‌کشد. او بناهای تاریخی و مذهبی که در ایران و خارج از ایران از اهمیت زیادی برخوردار است را سوژه آثارش قرار داده است و با زاویه نگاهی متفاوت تقابل آن را با آسمان بی کران مورد بررسی قرار داده است.
این هنرمند جوان با گروهی از عکاسان به مکانهای تاریخی و مذهبی مسافرت کرده است و با دیدی مینیمالیستی و متفاوت از دیگر عکاسان، این بناها را در کنار آسمان بی کران در تقابل قرار داده است. همین نگاه متفاوت عکس‌های او را از دیگر عکاسان متمایز کرده است. عکس‌هایی که وی در این نمایشگاه ارائه داده است حاصل سه سال تلاش اوست که در مکانهای توریستی شهرهای ایران و خارج از ایران ترکیه، گرجستان و ... گرفته شده است.

ادامه مطلب ...

سومین مراسم شب معمار

بررسی زمینه های اجتماعی در معماری و شهرسازی ایران

( بخش دوم 1357ـ1320 )


شامل سخنرانی ، نمایش فیلم ، گفتگو روز دوشنبه بیست و پنجم مهرماه 1390 از ساعت 17 الی 20 در خانه ی هنرمندان ایران ـ تالار استاد جلیل شهناز ( بتهون سابق ) برگزار می شود در این مراسم آقایان دکتر پرویزپیران در مورد جامعه شناسی شهری ایران ، دکتر سیدمحسن حبیبی در مورد شهرسازی ایران ، دکتر وحید قبادیان در مورد معماری ایران و مهندس کاوه خورابه در مورد موسیقی ایران در مقطع زمانی 1357ـ1320 سخنرانی خواهند نمود. ضمناٌ علاوه بر سخنرانان ذکرشده آقایان دکتر ایرج اعتصام ، دکتر سیروس باور و دکتر اسکندر مختاری در جلسه گفتگو شرکت خواهند داشت . گروه معماران جوان بنیاد معماری میرمیران از تمامی معماران و شهرسازان ، دانشجویان معماری و شهرسازی و سایر علاقمندان دعوت بعمل می آورد تا در این مراسم شرکت فرمایند. آدرس : خیابان طالقانی ، بعداز خیابان ایرانشهر ، خیابان موسوی شمالی ، باغ هنر خانه ی هنرمندان ایران تالار استاد جلیل شهناز

کتاب های آموس راپاپورت-1

مروری بر آثار و اندیشه‌های آموس راپاپورت-2

Amos Rapoport Books-1
Overview of the works and ideas of Amos Rapoport-2

آموس راپاپورت

از راپاپورت تاکنون سه کتاب «منشا فرهنگی مجتمع‌های زیستی»، «معنی محیط ساخته شده: رویکردی در ارتباط غیر کلامی» و نیز «انسان‌شناسی مسکن» به فارسی منتشر شده که در این بخش به کتاب «منشا فرهنگی مجتمع‌های زیستی» میپردازیم

راپاپورت، آموس، 1366، منشا فرهنگی مجتمع‌های زیستی، ترجمه راضیه رضازاده، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت.
کتابی 59 صفحه‌ای است که مجموعا در قالب 10 فصل زیر مرتب شده است:
•درباره منشا فرهنگی مجتمع‌های زیستی
•مبدا شهرها
•تعاریف شهر
•دیدگاه‌های مختلف درباره شهر
•عملکردهای انتظام‌بخش
•طرح، نظام و مدل
•نظام محیط زیست
•سیستم‌های مقایسه‌ای نظم‌دهی
•مجتمع‌های زیستی نمونه
•نتایج

ادامه مطلب ...

طراحی داخلی رستوران درختی Train Sushi

معماران: کویچی تاکادا
مساحت : 198m2
تاریخ اتمام : دسامبر 2010
سیدنی ، استرالیا

Train Sushi restaurant interior design tree
Architects: Koichi Takada
Area: 198m2
Completion Date: December 2010
Sydney, Australia

طراحی  داخلی رستوران درختی Train Sushi

ادامه مطلب ...

کارگاه طراحی پوستر

کارگاه طراحی پوستر

کانون معماری دیجیتال برگزار می‌کند
کارگاه آموزش یک روزه طراحی پوستر
توسط مولف کتاب معماری دیجیتال مهندس مهندس میثم صدیق
جمعه 8 مهر ماه ۱۳۹۰
هزینهٔ ثبت نام ۵۰،۰۰۰ تومان
آخرین مهلت ثبت نام: 6/7/90
جهت ثبت نام با شماره تلفن ۰۹۱۲۶۳۸۹۹۰۷ -5347 8868تماس حاصل نمایید
آدرس: خ سعادت ّاباد- بلوار دریا- نبش خیابان صرافها- پلاک 65- طبقه 3-واحد 4

گزارشی از دژ سپهر سپهران و گردشگری در استان لرستان

دکتر محمود دهقانی 

فلک الافلاک یا دژ سپهر سپهران

خرم آباد مرکز استان لرستان در جنوب غربی کشور در میان دره های زاگرس قرار گرفته و از این منظر از زیباترین مراکز استان های کشور است. لرستان با ساختمان های تاریخی و آثار باستانی با ارزش، یکی از مستندات برجسته فرهنگی ایران است. با وجود غار و اشکفت های فراوان و چشمه سارها و اشیاء بدست آمده در این ناحیه از کشور چنین پیداست که از هزاره ها پیش از میلاد مسیح محل سکونت انسان بوده است.  با پیشرفت علم و تکنولوژی و همچنین پیدایش دانشکده ها و مراکز علمی در کشور به پژوهش های گسترده تر بدون آب و تاب نیاز است تا پرده بر نکات کشف نشده در این استان بردارد. از ریشه و دنباله آنچه مورخان و پژوهشگران ایرانی نگاشته اند و با اطلاعاتی که از پژوهش های اروپائیان از روزگار گذشته در مورد این ناحیه در دست است و با دعوت و برقراری رابطه های بین دانشگاه های ایران با کشورهای گوناگون نکات پوشیده باستانی بیشتر از پیش برملا می شوند. اما شوربختانه آنچه که می بایست به آن تجربیات تلخ تر از ذقنبوت نام نهاد این که در بازار شوم تاراج میراث های کشور دست به هر گونه کنکاش تا به امروز بجز پشیمانی و حسرت ملی چیزی به بار نیاورده است. گوئی سرنوشت چنین رقم خورده که ما باید اشیاء و لوحه ها و گل نبشته های تاریخی دودمان های گذشته این سرزمین را با ساز و کرنا از موزه های بیگانه به صورت موقت قرض کنیم.

ادامه مطلب ...

بزرگترین سازه چوبی در دنیا

سایبان متروپل

سوییا، اسپانیا

The World’s Largest Wooden Structure
Metropol Parasol
Sevilla, Spain

بزرگترین سازه چوبی در دنیا

معماران: J. MAYER H. Architects
عملکرد : سایت باستان شناسی، بازار کشاورزان، افزایش میدان، میله های متعدد و رستوران ها
مساحت کل : 18000 متر مربع
مساحت ساختمان  : 5،000 متر مربع
مساحت مجموع : 12670 متر مربع
تعداد طبقات : 4
ارتفاع ساختمان : 28.50 متر
سازه : بتن، چوب و فولاد
قسمت بیرونی : چوب و الوار و گرانیت
قسمت داخلی : بتون ، گرانیت و فولاد
طراحی دوره : 2004-2005
مدت ساخت : 2005-2011
هزینه : 90 میلیون یورو

بزرگترین سازه چوبی در دنیا


ادامه مطلب ...

بیرجند مولد فرهنگ و معماری

مدیر مرکز مطالعات شهرسازی و معماری ایران گفت: بیرجند مولد فرهنگ و معماری بوده و سابقه فرهنگی و تاریخی در آن هویدا است.
حمیدرضا سپهری در برگزاری کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بیرجند اظهار کرد: این کارگاه با حمایت مقامات استان و با تلاش هیئت علمی پس از کاشان، شوشتر و گرگان حالا در بیرجند برگزار می‌شود. وی ادامه داد: بیرجند خطه‌ عجیبی بوده و مولد فرهنگ است و سابقه فرهنگی و تاریخی در آن هویداست. ‌همچنین فیلم مستندی درباره‌ بیرجند مربوط به دهه چهل خورشیدی و مستند باغ ایرانی در مینیاتور در نمایشگاه کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بیرجند به نمایش در آمد.
مستندساز کارگاه فهم معماری ایران درباره‌ فیلم مستندی که در نمایشگاه کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بیرجند، به نمایش در می‌آید، گفت: تعدادی راش 8 میلی‌متری توسط زهرا وحیدنیا در قالب یک دی‌وی‌دی در اختیار دبیرخانه رویدادهای معماری قرار گرفته بود. احسان راطبی افزود: البته نمی‌دانیم که این راش‌های قدیمی مربوط به دهه‌ 40 خورشیدی را چه کسی تهیه کرده و خیلی هم خوشحال می‌شویم که اگر کسی خبر دارد، ما را مطلع کند.

ادامه مطلب ...