مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

طراحی جا دوچرخه ای

طراح : علی مقدمی خمامی

Design a biicycle rack
Designer: Ali Moghaddam Khmamy


این وسیله به منظور قفل کردن دوچرخه در حالت ایستاده و استراحت کردن کوتاه مدت شخص روی آن طراحی شده است . این جا دوچرخه ای بهترین وسیله برای قرار گیری کنار فست فود ها ، رستورانها ، پارک ها ، مکان های تفریحی و سایر مکان های مشابه می باشد. این محصول با رنگ خاص و انتشار نور، خود را نمایان می سازد و با توجه به موقعیت مورد استفاده خود، می تواند رنگ های مختلفی داشته باشد.

این طرح یکی از طرح های برگزیده مسابقه طراحی دوچرخه سئول می باشد.این مسابقه با میزبانی دیزاین بوم در جولای ۲۰۱۰ در سه یخش طراحی دوچرخه، طراحی لوازم جانبی دوچرخه و همچنین طراحی امکانات حمل و نقل و ترافیکی برای دوچرخه در سطح شهر برگزار شده بود

طراحی جا دوچرخه ای

ادامه مطلب ...

طراحی دکوراسیون با تکنیک Hidden sketch

Hidden sketch decoration design techniques


این سه طرح ، نمونه ای از کارهای تدریس رندرینگ فرزاد برخورداری در کلاسهای جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران هستند که در رشته طراحی دکوراسیون انجام میگیره. تکنیک کار هم مارکر و پاستل بر روی مقوای رنگی فابریانو ، کانسن و یا اشتنباخ است که قسمتهایی از کار توسط محلول سفید کننده (وایتکس) سفید شده ، و بعد از ماسکه کردن با چسب کالک و یا کاغذی ، درون منطقه ماسکه شده رندر شده که با این تکنیک شما مثلاً یک طرح آشپزخونه رو با سه حالت مختلف تکسچر و نوع رنگ آمیزی ام دی اف ها میتونید نشون بدید.

اندازه کارها ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر و زمان اجراء هر کدام هم حدود ۳ ساعت بوده.

 تکنیک Hidden sketch - فرزاد برخورداری

ادامه مطلب ...

بازتاب مقاله قلعه تاریخی هرمز در خلیج فارس

در پی انتشار مطلب قلعه تاریخی هرمز در خلیج فارس ، از جناب آقای دکتر دهقانی پیامی دریافت کردم که در ذیل مطالعه خواهید کرد.

همچنین از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) پیامی دریافت شد که متن خبر رو در لینک داده شده میتوانید بخوانید ، که البته در همین مطلب هم اشاره ای به خبر مربوطه شده است

______________________________

با درود به محمد منفرد عزیز. این مقاله در سایت ها،  وبلاگ  ها ، نشریات  و رادیوهای زیر به چاپ رسیدو پژواک داده شد:
سایت ایران نامه دکتر شاهین سپنتا اصفهان:
http://drshahinsepanta.blogsky.com/1389/11/14/post-532/
هفته نامه نسیم جنوب بوشهر:
http://www.nasimjonoub.com/articles/article.asp?id=12928
وبلاگ مصطفی دهقان جزیره خارگ:
http://www.icarius.blogfa.com/post-38.aspx
سایت معماری . محمد منفرد تهران:
http://www.memarbashi.blogsky.com/1389/11/26/post-622/
سایت ملی مذهبی های ایران:
http://www.mellimazhabi.org/news/012011news/2901romoz.htm
وبلاگ بابک دهقانی دانشگاهی بوشهری:
http://tarikhtheater.blogfa.com/post-116.aspx
رادیوهای فارسی در سیدنی. آلمان، هلند و امریکا.
در نشریات و رادیوهای مختلف دیگری پژواک داشته که متاسفانه دسترسی به آدرس ها برایم فراهم نشد و نادیده از همه عزیزان دلسوز فرهنگ و تاریخ سپاسگزارم.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

با درود به آقای منفرد عزیز در پی انتشار مقاله قلعه هرمز در خلیج فارس آقای دکتر دشتی زاده رئیس میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم مصاحبه خبر گزاری ایرانا را برایم با ایمیل فرستاده اند که تقدیم می شود:
پژوهش های باستانشناسی قشم حاکمیت علمی ایران بر خلیج فارس را مستندتر می کند
قشم _ رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: قطعا توجه جدی به انجام پژوهش های باستانشناسی در جزیره قشم موضوع حاکمیت علمی ایران بر خلیج همیشه فارس را مستندتر می کند.
'عبدالرضا دشتی زاده'عصر شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: جزیره قشم به دلیل دارا بودن دشت های ساحلی و میانکوهی و شرایط زیستی متنوع و همچنین قرار گرفتن این سرزمین در میان جزایر لارک، هنگام و هرمز از اهمیت مهم تاریخی برخوردار است که نقش این جزیره را به عنوان یک مرکز مسلط بر تنگه هرمز و جزایر یاد شده متجلی می سازد.
به گفته وی، هرگونه عملیات پژوهشی و اجرایی در جنبه های مختلف مدیریت میراث فرهنگی شامل (باستانشناسی و علوم میان رشته ای، مرمت و ساماندهی آثار تاریخی، ایجاد موزه و همچنین برنامه های فرهنگی _ آموزشی) ارتباط مستقیم با پاسداشت میراث مادی و معنوی خلیج فارس دارد.


ادامه مطلب ...

تهران میزبان کنفرانس بزرگ معماری و سازه

مدیر قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران گفت: دومین کنفرانس بین‌المللی "معماری و سازه " و سومین کنفرانس ملی "سازه‌های فضاکار " در روزهای پایانی اردیبهشت ماه سال 1390 از سوی قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

ادامه مطلب ...

فراخوان مسابقه طراحی معماری

الگوی دانشکده های واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی

Call Design Competition
Model Schools Science and Research Branch Islamic Azad University


فراخوان مسابقه طراحی معماری الگوی دانشکده های واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی

بسمه تعالی

معاونت عمران و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار می نماید:

مسابقه طراحی معماری الگوی دانشکده های واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی (شعب استانها)

شرح موضوع:

نظر به اهمیت روزافزون امکانات کالبدی و فضای آموزشی و تأثیر آن بر کیفیت امر آموزش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، با رویکرد ارتقاء کیفی فضاهای مورد استفاده دانشجویان و اساتید محترم و تأمین زیرساختهای مورد نیاز هر رشته، جهت طراحی معماری الگوی دانشکده ها و ساختمانهای مورد نیاز خود در شعب سراسر کشور اقدام به برگزاری مسابقه معماری می نماید.


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منبع : www.omrani.srbiau.ac.ir

ادامه مطلب ...

ونکوور، الگوی شهری 2020

Vancouver, City model 2020


تلاش برای ایجاد و حفظ شهری که در آن احترام به محیط‌زیست بخشی از اولویت‌های مدیریت شهری به‌شمار می‌آید، یکی از اصولی است که شهرداری‌ها در کانادا به آن توجه خاص می‌کنند.
 در شهر ونکوور، مسئولان شهر خود را ملزم می‌دانند تا برنامه‌های زیست‌محیطی ویژه‌ای را برای بهره‌مندی از شهری سازگار با محیط‌زیست، تدوین و اجرا کنند. یکی از بخش‌های ویژه این برنامه شامل سازه‌ها و سازندگان ساختمان‌ها می‌شود که رعایت اصول ساخت‌وساز سبز به عنوان یک اصل برای آنها الزامی است.

ادامه مطلب ...

حضور ایران در المپیاد طراحی شهری اسکان بشر

شهردار نیشابور گفت: شهرداران شهرهای یزد، گرگان، کاشان و نیشابور در برنامه المپیاد طراحی شهری سازمان اسکان بشر ملل متحد در دانشگاه آکسفورد لندن شرکت می‌کنند.
عباس‌علی مدیح اظهار داشت: ارتقای کیفیت فضای شهری در شهرهای شرکت‌کننده، بهبود رفاه و آسایش مردم شهر همراه با ارتقای کیفیت محیط زیست، بهبود کارآیی اقتصادی برای از بین بردن فقر شهری و بهبود کیفیت فضایی و کالبدی از طریق ارتقای کیفیت زیرساخت‌ها و منظر شهری از اهداف المپاد طراحی شهری، است.

ادامه مطلب ...

نقد و بررسی کتاب طراحی با طبیعت

Design Book Review with nature


استاد معماری و شهرسازی دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر هیچ کتابی به اندازه کتاب طراحی با طبیعت، نمی‌تواند در ارتباط با آنچه که در اطراف ما می‌گذرد، به ما درس بیاموزد.
 دکتر حسین بحرینی در پنجمین نشست کتاب انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد با عنوان نقد و بررسی کتاب "طراحی با طبیعت" که در محل جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، در این خصوص اظهار داشت: نقطه شروع طراحی با طبیعت توسط "ایان مک هارگ "نویسنده کتاب طراحی با طبیعت باعث شد که دانشگاه پنسیلوانیا به عنوان مکتب این نوع تفکر در دنیا مطرح شود.

ادامه مطلب ...

استفاده از دستاوردهای فکری ایتالیا در معماری

Intellectual achievements of Italian Architecture


علی‌محمد سادات‌افسری، مترجم کتاب معماری در آستانه هزاره سوم، ضمن بیان این نکته که ایتالیاییها عشق بسیاری به آب و خاک خود می‌ورزند، کوشش خود را در ترجمه‌هایش معطوف به این امر می‌داند که بتواند دستاوردهای فکری و نظری جامعه ایتالیا را در اختیار جامعه ایران قرار دهد.
در ادامه سلسله نشستهای مرکز فرهنگی شهر کتاب، نشست نقد و بررسی کتاب معماری در آستانه هزاره سوم، روز سه‌شنبه سوم اسفندماه و با حضور کامبیز نوایی (منتقد) و علی‌محمد سادات‌افسری (مترجم) برگزار شد.

ادامه مطلب ...

عوامل انسجام در دکوراسیون داخلی

چشم عناصر را انتخاب می‌کند و ترکیب می‌کند،. او در جستجوی آسان‌ترین موجزترین شکل می‌گردد و سعی می‌کند قسمت‌های گوناگون را ادغام کند. دوباره معماری بر سر دوراهی میان هنر و علم قرار می‌گیرد. انسجام یک اثر هنری می‌تواند منطق درونی خود را داشته باشد که نه با علم طبیعی و نه با علم تعبیر و تفسیر شناخته نمی‌شود. یک شکل حتی اگر انتزاعی هم باشد، مشخصه‌های خاص خود را دارد. یک اثر از قسمت‌هایی تشکیل می‌شود که آن قسمت‌ها در کنار هم تاثیر دسته و گروه را می‌بخشند. این اصل دسته کردن یا گروهی کردن توسط تکرار، تشابه، مجاورت، چهارچوب مشترک، تقارن و جهت‌گیری قسمت‌ها تقویت می‌شود. هدف ما صحبت درباره روابط میان شکل و مضمون نیست، بلکه باید اشاره کنیم که به این ترتیب وحدت معنایی می‌تواند تقویت شود و حتی گاهی جایگزین انسجام نظم شود. ساخت کلیسا در دوره تمدن روم آغاز شد و تا دوره گوتیک ادامه یافت و در رنسانس کار تکمیل شد. با این حال این کلیسا، علی‌رغم اختلافات سبکی، یک‌پارچگی خاصی را از خود نشان می‌دهد. این نمونه تبدیل به نظریه کلیسا شد که بر کل مجموعه مسلط است و آن را یکپارچه می‌سازد.

ادامه مطلب ...

چگونه یک اتاق خواب را کمی کلاسیک تر جلوه دهیم؟

در گذاشته افراد اصرار بیشتری بر استفاده از تنها یک سبک در دکوراسیون داشتند اما امروزه اغلب تمایل به ادغام و تلفیق سبک‌ها وجود دارد و یا در درجه خفیف‌تر بسیاری از افراد دوست دارند برای مثال اگر اتاق خوابی مدرن دارند در آن احساسی از کلاسیک و سنتی بودن نیز به چشم بیاید و حس شود.

ادامه مطلب ...

اویی، اثر معماری منحصر به فرد!

کاوشگر شهر زیرزمینی اویی در نوش‌آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل گفت: این مجموعه با معماری دست‌کن یکی از نمونه‌های منحصر به فرد ایران است.

ادامه مطلب ...