مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

انسان شناسی محله های شهری

Anthropological City neighborhoods


جمعیت و تراکم بالا،تنوع فرهنگی و جامعه مبتنی بر روابط نوع "دومین" از جمله ویژگی هایی است که واژه "شهر" به ذهن متبادر می سازد و در موارد بسیاری نیز از این مولفه ها با عنوان وجه تمایز روستا و شهر نام برده می شود.اما به واقع آیا شهر، کلیتی با چنین مشخصاتی است؟ آیا فردگرایی و روابط خشک و رسمی و محدود، جزء لاینفکی از شکل زندگی شهری است؟ آیا شهر الزاما مفهوم "تنهایی" را به مثابه حاصلی از روابط درونی خویش ایجاد می کند؟ آیا فرهنگ زندگی شهری الزاما، با افزایش فاصله روانی بین انسان ها و کاهش تعلقات سنتی گذشته، واجد جنبه های بیمارگونه روانی است؟


ادامه مطلب ...

بازتاب سنت در معماری معاصر ایران

حسین سلطان‌زاده

Iran contemporary architecture reflect the Tradition
Hossein Sultan Zadeh


معماری، همانند برخی از دیگر هنرها و پدیده‌های اجتماعی در ایران تا اوایل دوره قاجار به‌طور عمده از عوامل و پدیده‌های درونی جامعه تأثیر می‌پذیرفت و تحول و تطور آن به‌صورت درون‌زا، از آهنگی کٌند و هم‌آهنگ با سایر پدیده‌های هنری و اجتماعی برخوردار بود. از دورة قاجار در پی‌آمدوشد سفرا و هیئت‌های سیاسی، اقتصادی و در مواردی کمیسیون‌های مذهبی اروپایی، روسی و هیئت‌های عثمانی به ایران، به‌تدریج برخی عناصر و خصوصیات معماری ایرانی به تقلید از سرزمین‌های مزبور و به‌ویژه اروپا دگرگون شد.

ادامه مطلب ...

نمایش فیلم -

با سخنرانی کاوه بذرافکن
پنجشنبه 28 بهمن ماه 1389
ساعت 17:00 الی 19:30
خانه هنرمندان ایران
تالار بتهوون

Film - "What is architecture? Renzo Piano "
with a Lecture Kaveh Bazrafkan
Thursday 17 February 2011
17:00 to 19:30
Iranian Artists
Beethoven Forum


قلعه تاریخی هرمز در خلیج فارس

نویسنده مقاله :
دکتر محمود دهقانی

Historical castle of Hormuz in the Persian Gulf
Author:
Dr.Mahmoud Dehghani


قلعه تاریخی هرمز پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ مرمت نشده  و بدون محافظت به حال خود رها شده است. از دیوارهای بلندی که مثل کوه بوده و الان در حال ریزش اند، بز و بزغاله ها بالا می روند و دژ مستحکمی برای  گربه های ویلان جزیره شده. دردناکتر این که در سراسر ایران هر جا ساختمانی تاریخی وجود دارد شاهد داربست های آهنی زنگار بسته هستیم. فرصت طلبان  سال هاست  بودجه ای گرفته اند و کار را به امان خدا رها کرده اند. شبانه از سنگ ها ی ساختمان های تاریخی کم می شود و تا یکی دو دهه ی دیگر آثاری از آن ها باقی نخواهد ماند و این ملت است که همیشه باید در سوگ آنچه از دست داده با چشمی گریان افسوس بخورد.


ادامه مطلب ...

تهران، پایداری و ناپایداری توسعه

دکتر سیروس باور
عضو هیئت امناء انجمن مفاخر معماری ایران

Dr. Sirus bavar
Board member of Trustees Community iranian architecture Figures


دهه 30 را بخاطر بیاوریم،‌ هنگامی که بخش خصوصی مشغول تسطیح تپه‌های کوتاه‌تر جنوب تپه‌ی امانیه بود (یعنی حدوداً در منطقه‌ بولوار ناهید و سایر بولوارهای جنوب و شمال آن در محدوده بین خیابان ولیعصر و آفریقا) این فکر وجود داشت که، چه خوب می‌شد که شهرداری سعی می‌کرد از گسترش شهر تهران به سمت شمیرانات جلوگیری کرده و کمربند سبزی از چمن‌زار و جویبار و درخت‌ها بین تهران و شمیرانات ایجاد نماید تا محوطه‌ای برای تنفس شهر و فضای تفریحی برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان باقی بماند. ولی چنین ایده‌ای هرگز به عمل نرسیده و گسترش شهر بطرف شمال، این فضای خالی را هم از ساختمان‌سازی پر کرد و تهران را به شمیرانات و شمیران تا جایی که امکان داشت به رشته‌ کوههای توچال آنچنان چسباند که جایی برای تنفس شهر باقی نگذاشت.

ادامه مطلب ...

" یکی از ما دو نفر " فیلم معماری ، آری یا نه ؟

"One of the two of us" Film Architecture, yes or no?


کیفیت به شدت ضعیف فیلم تازه میلانی موجب آن شد که نمایش این فیلم در سالن رسانه ها، با انتقاد شدید منتقدان روبه رو شود. تهمینه میلانی که سالها پیش از این و با دستیاری کیمیایی در «خط قرمز» فعالیت حرفه ای سینمایی خود را آغاز کرده بود در هیچ زمینه ای که با کیمیایی شباهت نداشته باشد، در یک زمینه به شدت شبیه کیمیایی است و آن هم اینکه هر دوی این فیلمسازان مدتها است که به پایان عمر هنری خود رسیده اند اما همچنان سعی می کنند بر ایده های مستعمل خود جامه ای جدید پوشانده و آنها را به عنوان آثار سینمایی روز به مخاطب عرضه کنند.

ادامه مطلب ...

کنفرانس بین المللی مطالعه و حفاظت از میراث معماری خشتی

International Conference on the study and protection of architectural heritage adobe


بدین وسیله از جامعه بین المللی علاقه مند به معماری خشتی (گلی) دعوت می شود تا خلاصه مقالات خود را برای یازدهمین کنفرانس بین المللی مطالعه و حفاظت از میراث معماری خشتی (گلی)، Terra   2012 با توجه به موارد اشاره شده در زیر ارسال نمایند.

ادامه مطلب ...

مستند «کنکاش در سبک‌های هنری معماری» روی آنتن شبکه آموزش

مستند «کنکاش در سبک‌های هنری معماری» با بررسی آثار معماری در ادوار مختلف تاریخ در شبکه آموزش سیما روی آنتن می‌رود.


ادامه مطلب ...

یادداشتی بر روند معماری معاصر ایران

حسین سلطان‌زاده
عضو هیئت امناء انجمن مفاخر معماری ایران

Note the trend of Iran contemporary architecture

Hossein Sultan Zadeh

Board member of Trustees Community iranian architecture Figures


ریشه آغاز تحولات معماری معاصر ایران را باید از دوران صفوی جست‌وجو کرد. از یک سو جنگ‌ها و کشاکش‌های متعدد با حکومت عثمانی و برخی از حکومت‌های اروپایی مانند پرتغال و انگلیس،‌ و از سوی دیگر آمد و شد هیئت‌های نمایندگی و گروه‌های سیاسی اروپایی به ایران و در مواردی بازرگانان اروپایی و روسی موجب آشنایی بیش از پیش ایرانیان با برخی از دستاوردهای فنی و بعضی از ویژگی‌های فرهنگی و هنری اروپاییان شد. در زمینه های هنری می‌توان به طراحان یا نقاشانی که همراه با برخی از هیئت‌های سیاسی به ایران آمدند، اشاره کرد. آشنایی هنرمندان ایرانی با آنان موجب شد معدودی از هنرمندان از شیوه طراحی و نقاشی آنان اقتباس کنند. محمدزمان یکی از نقاشان دوره صفویه بود که به شیوه اروپایی نقاشی می‌کرد. او در آثار خود از سایه و روشن و پرسپکتیو استفاده می‌کرد.

ادامه مطلب ...

علی اکبر خزینه، استاد کاشیکاری ایران درگذشت

علی اکبر خزینه استاد برجسته کاشیکاری ایرانی و هنرهای سنتی، درگذشت. وی کاشیکاری کتابخانه پارک شهر تهران، بسیاری از مساجد، برخی مرمت‌ها در کاخ گلستان و مرمت گنبد کاخ مرمر را در کارنامه خود داشت.

ادامه مطلب ...

نکوداشت «داوید اوشانا» ـ معمارآشوری ـ در آستانه هشتاد سالگیش

Liliette "David Avshana" Assyrian architect eighty years ahead


انجمن مفاخر معماری ایران نکوداشت داوود اوشانه، معمارآشوری را در آستانه هشتادمین سالروز تولد او برپا می‌کند.

ادامه مطلب ...

فضای خانگی و شخصیت

Household and personal space


صحبت از انسان و زندگی انسانی همواره با مفهومی آشنا ولی پیچیده گره خورده، مفهومی که سال‌هاست اندیشمندان مختلف درصدد تعریف و بررسی آن برآمده‌اند. فرهنگ، همین مفهوم مورد مناقشه است. عده‌ای آنرا یک نظام ذهنی و انتزاعی معرفی می‌کنند و عده‌ای دیگر، مادیات و دست‌ساخته‌های بشری را تبلور آن می‌دانند. در این بین، مکتب "فرهنگ و شخصیت"اما به هیچ‌کدام از این تعاریف قائل نیست. این مکتب که در محدوده مرزی بین انسان‌شناسی و روان‌شناسی پا گرفته، فرهنگ را مجموعه‌ای "رفتار"می‌داند که بیش از هر چیز در "شخصیت انسانی"متجلی می‌شود. از دید این مکتب، انسان‌ها به مثابه رسانه و حاملانی هستند که فرهنگ را در درون خود پذیرفته و حفظ می‌کنند. بنابراین برای بررسی یک فرهنگ، کافیست افراد آن فرهنگ و رفتار و شخصیت‌هایشان را مطالعه کنیم، شخصیت‌هایی که از نظر اهالی این مکتب، برخلاف نظریه فروید، زاییده غرایز و کالبد آدمی نبوده بلکه محصول جامعه هستند. فرهنگ چگونه وارد یک فرد می‌شود، چه شخصیت(‌های)ی را می‌سازد و چرا؟ درنهایت، این شخصیت‌ها چه تبعاتی را برای جامعه و اهداف آن به دنبال دارند؟ این‌ها مهمترین سوالات مکتب فرهنگ و شخصیت است که هرکدام از نظریه‌پردازانش سعی دارند از منظری به آن‌ها بپردازند. از آنجایی که تاکنون بیشتر نظریه‌پردازان این مکتب، از نقش "نهادها"در شکل‌گیری شخصیت انسان صحبت کرده‌اند، این یادداشت از منظر دیگری به مسئله خواهد پرداخت و آن، تاثیر فضاها خصوصا فضای خانگی بر این مفهوم است. این مسئله، طی دهه‌های اخیر توسط برخی اندیشمندان مطرح شده که یکی از مهمترین آنها مارتین هایدگر، فیلسوف آلمانی معاصر است. در اینجا با نگاهی به آموزه‌های مکتب فرهنگ و شخصیت و نیز با اشاره‌ای به نظریات و صحبت‌های هایدگر، رابطه بین فضای خانگی و شخصیت، به عنوان یک مسئله قابل‌بررسی طرح خواهد شد.

ادامه مطلب ...