مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

ماجرای پاساژ دایی جان ناپلئون

Passage story Uncle Napoleon


مقاله ای خواندنی از استاد گرانقدر آقای دکتر علی اکبر صارمی، در روزنامة شرق روز چهارشنبه 22 دی ماه 1389 چاپ شده بود. قسمت هایی از این مطلب را با هم مرور می کنیم:

ادامه مطلب ...

فراخوانِ طبیعت به خانه

جنگ‌های طولانی، بخشی از گذشته بشر بوده‌اند، جنگ‌هایی که علاوه بر هزینه‌های اقتصادی و جانی، دوری‌ها و جدایی‌های طولانی مدتی را نیز بر دست‌اندرکاران و سربازان جنگی تحمیل می‌کرده‌اند. واژه "نوستالوژی" را قطعا همه ما شنیده‌ایم. این واژه برای اولین بار توسطی پزشکی به‌کار گرفته شد که وضعیت روحی و مشکلات روانی سربازان درگیر جنگ را بررسی می‌کرد. مطالعات او نشان داد که دوری سربازان از سرزمین، خانه و خانواده‌شان نوعی دلتنگی کشنده و عذاب‌آور را برای آنها ایجاد کرده، نوعی اشتیاق شدید برای بازگشت به خانه. او واژه "نوستالوژی" را برای تبیین این حالت سربازان ساخت و با این کار، به ما کرد تا کلمه‌ای مناسب برای بیان نوع خاصی از تجربه‌های روحی و روانی‌مان داشته باشیم. به تدریج، این واژه عمومیت بیشتری پیدا کرد و امروز نه تنها برای بیان غربت و دوری فرد از خانه‌اش، بلکه برای توصیف هر نوع "اشتیاق به بازگشت" به ‌کار گرفته می‌شود. امروزه ما بسیاری از اشیاء و بخش‌های زندگی خود را نوستالوژیک می‌نامیم و معتقدیم که آنها به گونه‌ای عجیب و جادویی ما را به چیزی، کسی یا حسی در گذشته گره می‌زنند.

ادامه مطلب ...

دوره فشرده تخصصی طراحی داخلی فروشگاهی آکادمی داموس ایتالیا در ایران

Fabrizio Lipore, Shop Interior Design
Fabrizio Lepore licensed architect.
Place and date of birth: Genoa (Italy), September 15, 1965.


به دنبال استقبال علاقمندان هنر و طراحی ایرانی از دوره های فشرده تخصصی آکادمی طراحی داموس ایتالیا در ایران، دوره جدید این آکادمی با همکاری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، قطب علمی- فناوریِ معماری دانشگاه تهران و جامعه مهندسان معماری داخلی ایران برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است، پس از اتمام این دوره، مدرک بین المللی دوره های کوتاه مدت آکادمی داموس ایتالیا، که بر طبق آخرین رده بندی، در رده نهم دانشگاه ها و آکادمی های برتر طراحی دنیا قرار دارد، به شرکت کنندگان اعطا خواهد شد.
دوره فشرده تخصصی آکادمی داموس در ایران به شرح زیر می باشند:
 طراحی داخلی فروشگاهی Shop Interior Design
مدرس: پروفسورFabrizio Lepore  طراح و معمار و استاد ارشد آکادمی داموس
زمان: 16 تا 20 بهمن 1389
مکان: دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا
هزینه دوره: 940یورو معادل 13200000 ریال
• مدرس این دوره، از برترین طراحان و اساتید دنیا در زمینه طراحی داخلی می باشد که دوره های تخصصی بسیاری را در نقاط مختلف دنیا برگزار نموده است.
• سطح دوره پیشرفته در نظر گرفته شده است که مستلزم آشنایی شرکت کنندگان با مباحث پایه هنر و طراحی می باشد.
• تعداد شرکت کنندگان دوره تنها 30 نفر خواهد بود و شرکت کنندگان بر اساس اولویت در زمان ثبت نام پذیرفته خواهند شد و ثبت نام از متقاضیان پس از تکمیل ظرفیت دوره به اتمام خواهد رسید.
•دوره به زبان انگلیسی ارائه خواهد شد و ترجمه همزمان فارسی صورت خواهد گرفت.
• دوره علاوه بر ارائه مباحث پیشرفته نظری روز دنیا، همراه با انجام پروژه های عملی فردی یا گروهی برگزار خواهد شد.
• امکان حضور شرکت کنندگان این دوره در دوره های تکمیلی آکادمی طراحی داموس در میلان ایتالیا وجود خواهد داشت.
• بنا بر هماهنگی های انجام شده با آکادمی داموس ایتالیا، تخفیفاتی برای دانش آموختگان و دانشجویان رشته های معماری و معماری داخلی دانشگاه های داخلی و خارجی و اعضای جامعه مهندسان معماری داخلی ایران در نظر گرفته شده است.
• علاقه مندان برای دریافت فرم ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می توانند از آدرس ها و شماره تلفن زیر استفاده نمایند:
آدرس: تهران- سعادت آباد- میدان کاج- سرو شرقی- خیابان بهزاد- ساختمان تیراژه – طبقه دوم- واحد 8
تلفن: 22117643(21)98+


برای اطلاعات بیشتر به لینک ذیل مراجعه فرمائید :

http://www.iranias.com/tabid/196/Default.aspx


لینک مطلب مرتبط : فراخوان سومین دوره تخصصی فشرده آکادمی داموس ایتالیا در ایران

_________________________________________

:: منبع : جامعه مهندسان معماری داخلی ایران

تاریخ حفاظت معماری منتشر شد

Released on architectural conservation


کتاب تاریخ حفاظت معماری نوشته یوکا یوکیلهتر با ترجمه محمدحسن طالبیان و خشایار بهاری است.
مترجمان کتاب در مقدمه نوشته‌اند: حفاظت در سال‌های اخیر عمدتا در نتیجه راهبرهای جهانی یونسکو به دنبال تاریخ و باستان شناسی در زمره درس های دانشگاهی گنجانده شده است...
اهمیت این کتاب بیشتر از این نکته مایه می گیرد که خواننده درمی‌یابد حفاظت نه فقط یک تدبیر برای حفظ آثار تاریخی که خود برآیند تحول اندیشه بشر در طول سده‌ها است. به این معنی که پس از گذر از دوران باستان و قرون میانه و وسطی، مرمت و حفاظت در عصر روشنگری، همزمان با ایده‌های خلاقانه در حوزه‌های دیگر از جمله ادبیات و علوم پایه مطرح شد...»
این کتاب ریشه در پایان نامه دکترای نویسنه با عنوان تاریخ حفاظت معماری؛ افزوده‌های انگلیسی‌ها، فروانسویان، ایتالیایی‌ها در راه خلق یک روش بین المللی برای حفاظت از اموال فرهنگی» دارد که موسسه مطالعات پیشرفته مهماری در دانشگاه یورک انگلستان در فاصله سال‌های 1978 تا 1986 ارائه شده است.
این کتاب 10 فصل دارد.
گذر از جامعه سنتی به مدرن، کشف دوباره آثار کهن، عصر روشنگری، آثار دوره کلاسیک، دوره رمانتیک، مرمت سبکی، حفاظت، نظریه‌ها و مفاهیم، تاثیرات و مشارکت‌های بین المللی و تعاریف و گرایش‌ها عنوان فصل‌های کتاب هستند.
انتشارات روزنه کتاب تاریخ حفاظت معماری را در 394 صفحه با قیمت 15 هزار تومان منتشر کرده است.

صحنه کارآیی های ما در گستره ثروت فرهنگی کشور

یاداشت های دکتر منصور فلامکی

Efficiency of our scenes in the country's cultural wealth range
Notes
Dr. Mansour Falamak


اول – نگاهی به دیروزمان ، به نور امروز
هر آینه تجربه های دیروزمان را نادیده بگیریم و به رسم و راه رسیدن به دست آوردهایش اندیشه نکنیم ، نه امروزمان را می توانیم به درستی دریابیم و نه قادر خواهیم بود فردای مان را – به محتوایی مقبول و به قدر مطلوب – تصویر و ترسیم کنیم . و این سخن آن جا بیش تر بر دل می نشیند که مطلب اش نگه داشت زنده و کارای ثروت های فرهنگی ایران است.
هفتادو پنج سال پیش ، به همت کسانی که دل به فرهنگ و ادب ایران گرم داشتند و در جست و جوی افقی مترقی و مدرن برای سرزمین های کشور بودند ، اولین «قانون» برای نگه داشت آثار ارزشمند گونه گون سرزمین های ایران تصویب شد ؛ انجمن آثار ایران پیش تر به این مهم پرداخت و حدود سه دهه بعد که شکل نوسازی شده اش را در سازمان میراث فرهنگی می یابیم .
قانون 1309 ایران ، یک سال پیش از صدور «قطعنامه» آتن به تصویب رسید؛ و این نکته بس مهم است زیرا گواه بر بیداری به هنگام دانشمندان و ادیبان و هنرمندان ایران است و نمایانگر این که عشقی مقدس ، مردمان این آب و خاک را به نمادهای نمایانگر ارزش های اصیل شان پیوند میدهد.


ادامه مطلب ...

معماری زلزله

روایتی از هم اندیشی معماری زلزله

انجمن مفاخر معماری ایران

Earthquake Architecture
The narrative of architectural thinking Earthquake


مهندس سید علیرضا قهاری :
زلزله ای شب قبل در منطقه کرمان ، کهنوج اتفاق افتاد و این زلزله هشداری بود که مرتب تکرار می شود ، زیرا کشور ما بر روی یک گهواره قرار گرفته است . یعنی گهواره ای که کمترین حرکت آن 2 ریشتر است . بنا بر این ما مدام در حال حرکت هستیم اما گاهی اوقات که این حرکت شدید می شود و تلفات ایجاد می کند ، ما متوجه می شویم که باید در این رابطه اقدامی انجام دهیم .
تاریخ تمدن ما نیز این امر را نشان می دهد ، از منطقه آلپ تا هیمالیا در دوره آخر زمین شناسی قرار گرفته است . یعنی باید حرکت داشته باشد . سرزمین هایی هستند که دوره های اول ، دوم تا سوم زمین شناسی را گذرانده اند ، مانند : شمال اروپا و آنها دیگر از حرکت باز ایستاده اند . البته این گفته ها مربوط به میلیونها سال است و حرکاتی هستند که در طول عمر زمین اتفاق می افتند . به هر حال کشور ما روی پهنه زلزله قرار گرفته است .
90 درصد سرزمین ما آمادگی زلزله را داراست . پس وظیفه متخصصین و دانشوران این حوزه بسیار سنگین است . یعنی شاید زمانی مانند 100 یا 200 سال قبل وقتی زلزله ای رخ می داد شخصی نبود که به دنبال راه حلی برای پیشگیری آن باشد و آنرا به عنوان بلایایی می شناختند که ناگزیر نازل می شود . ولی دانش امروز قطعا این نظریات را مردود دانسته و در مقابل آن به ما راه حل نیز نشان داده است . یعنی معتقد است که لزومی ندارد که انسانها تسلیم حوادث طبیعی گردند .
ما از متخصصین چه توقعی برای ساختن خانه های امن خواهیم داشت ؟ و یا به عبارت دیگر خانه امن به چه خانه ای اطلاق می شود ؟ ما باید زلزله را بپذیریم و بدانیم که کشور ما جزء 10 کشوری است که بالاترین بلایای طبیعی در آن اتفاق می افتد . ما از متخصصین متوقع دانش تجهیز هستیم . باید از دانشجویان معماری ، عمران ، شهرسازی و ... درخواست شود تا در این موارد دانش کافی کسب کنند . به عنوان مثال شاید در کشوری مانند سوئد احتیاجی نیست به این امر بیندیشند ولی در کشور ما برای این موارد باید چاره اندیشی گردد .


متن کامل هم اندیشی : معماری زلزله

نمایشگاه عکس معماری هلیا طاهری

عنوان نمایشگاه "من و گوشه هایی از ایران سرزمین من"
نگارخانه دانشگاه تهران

Helia Taheri Architecture Exhibition
Fair "I and my corner of the land of Iran"
Tehran University Art Gallery


نمایشگاه عکس معماری هلیا طاهری با عنوان

نمایشگاه عکس معماری  هلیا طاهری با عنوان "من و گوشه هایی از ایران سرزمین من" از 4 دی ماه الی 13 دی ماه 1389 در نگارخانه دانشگاه برپا می گردد.
در این نمایشگاه 35 قطعه عکس  70*50 رنگی با موضوعات معماری و طبیعت در معرض دید عموم قرار گیرد.
هلیا طاهری ، متولد 1365 کرمان، دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشکده هنرهای زیبا و عضو انجمن عکاسان ایران می باشد. ایشان جوایزی در جشنواره و نمایشگاه های متعددی شرکت کرده و جوایز متعددی را دریافت نموده است. از جمله افتخارات او کسب رتبه اول مسابقه عکاسی معماری  با موضوع  معنویت در معماری می باشد.این نمایشگاه اولین نمایشگاه انفرادی اوست.
ایام نمایشگاه 4 لغایت 13 دی ماه ، ساعت بازدید همه روزه به جز جمعه ها از ساعت 9 الی 20 و پنجشنبه ها از ساعت 9 الی 17 می باشد.
آدرس نگارخانه: دانشگاه تهران-خیابان انقلاب-خیابان قدس-درب شرقی دانشگاه تهران-نگارخانه دانشگاه تهران
_________________________
:: منبع: آرامنشهر

با گیسو حریری؛ بحث جنبش معماری معاصر نباید فرم باشد...

گزارشی از سپهر مرآت

With Hariri tress; discuss movement of contemporary architectural forms should be ...
Report Sepehr Meraat


دفتر "حریری و حریری" اکنون قریب 24 سال است که در نیویورک به معماری می پردازد؛ خواهران ایرانی، مژگان و گیسو حریری، هر دو فارغ التحصیل از دانشگاه کرونل - یکی از معتبر ترین مراکز آموزش معماری در جهان - معماری را در این دفتر پیش می برند که بدون اغراق می توان بوی شاعرانگی و لطافت را در کنار صلابت و پویایی از آن استشمام کرد.

حضور اخیر این دو در ایران و معرفی آثارشان به علاقه مندان ایرانی به اعتقاد بسیاری می تواند فتح بابی باشد برای دیدن ردپای معماری آنها در سال های آتی در کشور.
وقتی گیسو حریری در پاسخ یکی از سوال هایمان در مورد معماری ایران می گوید "به عنوان یک فرهنگ با تاریخ شگفت انگیز از معماری و شهرسازی، نبوغ سازه، هنر و صنعت، پایداری و معنویت، معماری معاصر ایران از پتانسیل عالی برخوردار است"؛ طبعا نگاه امیدوارانه وی به معماری ایران در جایگاه مدیر یک دفتر مطرح در مقیاس جهانی می تواند نوید بخش نسل جوان معماران ما باشد.
در ادامه ترجمه گفتگویمان را با گیسو حریری به نمایندگی از دفتر "حریری و حریری" می خوانید:

ادامه مطلب ...

از سرپناه‌های عصرسنگ به آپارتمان‌های عصر دیجیتال

From shelters to apartments Stone Age Digital Age


زمانی که هنوز خبری از شهرها و کلانشهرهای امروزی با ابزارهای دفاعی و نهادهای امنیتی متعدد آن نبود، انسان با دستی خالی در طبیعتی زندگی می‌کرد که همسایه‌هایش نه مردمانی از فرهنگ‌های دیگر، که گونه‌های دیگری از موجودات زنده بودند. حیوانات رام‌نشده‌ای که از نظر جسمی، به مراتب، توانایی‌های بیشتری نسبت به انسان‌ها داشتند. شاید حضور چنین همسایه‌های قدرتمند و خطرناکی بود که هوموهابیلیس، قدیمی‌ترین اجداد گونه انسانی ما را در دو میلیون سال پیش وادار کرد که به فکر ساختن چیزی شبیه مسکن بیفتد. البته نقش فشارهای آب‌وهوایی را هم در حفظ و گسترش مفهوم مسکن نمی‌توان نادیده گرفت. گرمای بسیار شدید برخی مناطق و یا سرمای طاقت‌فرسای دوره‌های متوالی یخ‌بندان، تاثیر بسیاری بر تصمیم‌گیری انسان درباره سرپناه داشته است. البته عده‌ای نیز معتقدند که به این دو عامل می‌بایست عامل دیگری را نیز اضافه کرد و آن، نیاز انسان فرهنگی به داشتن فضایی خصوصی و صمیمانه است، "فضایی برای خلوت با خود و دیگران، بدون تعرض غیر." (1) اینگونه بود که نیاز به مسکن و یا به عبارت دقیق‌تر "سرپناه" برای انسان ایجاد شد، نیازی که در دوره‌های مختلف زندگی او، پاسخ‌های متفاوتی یافت. طبیعتا مسکن برای انسان کوچ‌نشین اولیه که شکارچی و گردآوردنده غذا بود همان معنایی را نداشت که برای انسان یکجانشین امروز دارد؛ شیوه‌ای از زندگی که گرچه برای ما بسیار آشنا می‌نماید ولی تنها ده‌هزار سال از عمر دو میلیون ساله گونه انسان را تشکیل می‌دهد.


ادامه مطلب ...

انرژی بخشی تنگ ماهی و گلدان

Narrow part of energy and fish pots


استفاده از وسایل زینتی در دکوراسیون داخلی خانه روحیه شما را باز می کند و آرامش بیشتری را به شما هدیه می دهد. برای ایجاد این آرامش حتی در انتهای کتاب های خود نیز می توانید از طرح های خلاقانه استفاده کنید. همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید از این ظروف شیشه ای هم به عنوان گلدان و هم به عنوان تنگ ماهی می توانید استفاده کنید. این ظروف دو کاره هستند و کارکرد اولیه آنها نگهدارنده کتاب است و در وهله دوم می توانند به عنوان وسیله زینتی در خانه نیز به کار روند.

انرژی بخشی تنگ ماهی و گلدان
ادامه مطلب ...

برنامه‌های معماری خانه هنرمندان ایران در دی 1389

Artist Forum Architecture programs in December 2010


چهارشنبه 1 دی ، ساعت 19-17 ، تالار امیرخانی
معماری زلزله / انجمن مفاخر معماری ایران

یکشنبه 5 دی ، ساعت 17-15 ، تالار بتهوون
سخنرانی تخصصی شهرسازی / جامعه مهندسان شهرساز

دوشنبه 6 دی ، ساعت 20-17 ، تالار بتهوون
گفتمان های شهرسازی و معماری / جامعه مهندسان معمار

چهارشنبه 8 دی ، ساعت 19-17 ، تالار بتهوون
شهر به مثابه مقوله ای میان دانشی / کانون ایرانیان دانش آموخته در ایتالیا

چهارشنبه 8 دی ، ساعت 19-17 ، تالار امیرخانی
مبانی CDS / انجمن مفاخر معماری ایران

یکشنبه 12 دی ، ساعت 16:30-15 ، تالار بتهوون
عکاسی در معماری و معماری داخلی / جامعه مهندسان معماری داخلی ایران

یکشنبه 12 دی ، ساعت 20-17 ، تالار بتهوون
شب معمار و رونمایی کتاب 75 سال معماری معاصر ایران / بنیاد معماری میرمیران

چهارشنبه  15 دی ، ساعت 19-17 ، تالار امیرخانی
شهر دوستدار کودک / انجمن مفاخر معماری ایران

پنجشنبه 16 دی ، ساعت 17-15 ، تالار بتهوون
نسبت معماری و معماری داخلی / جامعه مهندسان معماری داخلی ایران

چهارشنبه 22 دی ،  ساعت 19-17 ، تالار امیرخانی
حس مکان / انجمن مفاخر معماری ایران

دوشنبه 27 دی ، ساعت 20-17 ، تالار بتهوون
گفتمان تهران / جامعه مهندسان معمار

سه شنبه 28 دی ،  ساعت 17-15 ، تالار بتهوون
خلاقیت در فرآیند طراحی معماری داخلی / جامعه مهندسان معماری داخلی ایران

چهارشنبه 29 دی ،  ساعت 19-17 ، تالار امیرخانی
منظر تاریخی /  انجمن مفاخر معماری ایران

پنجشنبه 30 دی ،  ساعت 20-17 ، تالار بتهوون
نمایش فیلم تخصصی معماری
/ خانه فیلم معمار


_________________________
:: منبع: سایت خانه هنرمندان ایران