مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

دهمین دوره جایزه معمار برگزار می شود

Architect of the tenth award will be held

دهمین دوره جایزه معمار با عنوان "معمار 89 "، مهرماه سال جاری در تهران برگزار می شود.
 به گزارش شبکه اطلاع رسانی ساختمان ایران شاسا، دهمین دوره جایزه معمار، مهرماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد. جایزه معمار که طی ده سال گذشته به طور مستمر برگزار شده است هر سال به برترین طراحان معماری ساختمانهای کشور به لحاظ خلاقیت، و نحوه به کارگیری فضا در خدمت کاربری ساختمان تعلق می گیرد.
با توجه به اینکه هیات داوران جایزه معمار از بین معماران برجسته بین المللی تشکیل می شوند، این جایزه در بین جامعه معماری کشور دارای اعتبار ویژه ای می باشد. از سویی دیگر برگزاری جایزه معمار طی سالهای اخیر، با معرفی طرحها و ساختمانهای برتر، باعث شکوفایی مفهوم معماری ایرانی گردیده است.
هیات داوران این دوره از جایزه معمار را هادی تهرانی (معمار ایرانی مقیم آلمان) نادر تهرانی (معمار ایرانی از امریکا) گیسو حریری (معمار ایرانی ساکن امریکا) مژگان حریری (معمار از امریکا) و نسرین سراجی (معمار ایرانی مقیم فرانسه) تشکیل می دهند.
بنابر این گزارش جایزه معمار، توسط موسسه معمار نشر و با حمایت مالی شرکت سوپرپایپ اینترناشنال برگزار می شود.
علاقه مندان به شرکت در این دوره جایزه معمار، تا پایان روز 20 مهرماه فرصت دارند تا طرح ساختمانهای خود با کاربری های عمومی و مسکونی را به ستاد این جایزه ارسال نمایند. لازم به ذکر است که داوری طرحهای رسیده در اواخر مهر ماه برگزار خواهد شد و برندگان طی مراسمی در روز 30 مهر ماه معرفی خواهند شد. اطلاعات تکمیلی جایزه معمار 89 را می توان در سایت www.memar-award.com مشاهده نمود.

ادامه مطلب ...

فراخوان مقاله دومین کنفرانس بین المللی معماری و سازه

CALL FOR PAPERS The Second International Conference on Architectural and Structural


فراخوان مقاله دومین کنفرانس بین المللی معماری و سازه که در اردیبهشت سال آینده توسط دانشگاه تهران برگزار خواهد شد منتشر شد.


با توجه به برگزاری دومین کنفرانس بین المللی معماری و سازه در اردیبهشت ماه 1390، توسط قطب علمی فناوری معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران از کلیه علاقه مندان به ارائه مقاله دعوت می شود تا چکیده مقالات خود را به فارسی و یا انگلیسی ، در 250 کلمه و در ارتباط با محورهای برگزاری کنفرانس، حداکثر تا تاریخ 30 مهر ماه 1389 ، از طریق سایت کنفرانس http://ceat.ut.ac.ir/icas2011 ارائه نمایند.

محورهای دومین کنفرانس بین امللی معماری و سازه :
- آموزش سازه در معماری
- تأثیر متقابل سازه، فرم، عملکرد
- تکنولوژی معماری و هویت فرهنگی
- معماری دیجیتال و تاثیر آن بر روند طراحی سازه
- سازه تعیین کننده فرم در معماری
- سازه و روح زمان
- سازه و معماری پایدار
- سازه های نو و مصالح آینده
- سیر تحول سیستم های ساختمانی
- فناوری های نوین ساختمانی
- معماری ایرانی در آستانه هزاره سوم : باید ها و نباید ها
- مقاوم سازی سازه های تاریخی
- هنر مهندسی سازه

ادامه مطلب ...

طراحی 311 مدرسه توسط پدر معماری نوین ایران

311 schools of architecture designed by the father of modern Iran


محمدکریم پیرنیا پدر معماری نوین معماری درحالی در فاصله سالهای 1332 تا 1350 مدارسی در تهران ساخت که با وجود گذشت سالیان، این مدراس هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرهاد تهرانی، استاد دانشگاه و از دوستان محمدکریم پیرنیا که از وی به عنوان پدر معماری نوین ایران یاد می‌شود، در مورد وی گفت: پیرنیا طراحی 311 مدرسه را در تهران انجام داد که هنوز هم مورد استفاده هستند مثلا نزدیک به 14 مدرسه در کوچه‌ای در خیابان هاشمی توسط او ساخته شدند که باعث شد نام کوچه را "مدرسه" گذاشتند و هنوز هم این مدارس استفاده می‌شوند.
وی در مورد ویژگی مدارسی که توسط پیرنیا ساخته می‌شدند، افزود: یکی از مشخصه‌های بارز مدارسی که پیرنیا طراحی می‌کرد، سردرهای بلند بود. ساختمان آنها از آجر بهمنی که اصطلاحا سفید و قرمز نامیده می‌شود، ساخته می‌شد و به مدرسه‌های سه درصدی حق آموزش و پرورش شهرت داشتند.
تهرانی عنوان کرد: راهروهای این مدارس به دو صورت طراحی می‌شدند. اگر قرار بود در یک طرف راهرو کلاس باشد، عرض راهروها دو متر و نیم و کلاسها در ابعاد 5 در 6 متر ساخته می‌شدند اما اگر قرار بود هر دو طرف راهرو کلاس ساخته شود، پیرنیا عرض راهرو را سه متر و نیم انتخاب می‌کرد.
این استاد معماری همچنین درباره توجه پیرنیا به وضعیت دانش آموزان در مدارس اشاره کرد: کلاسها طوری طراحی شده بودند که نور از چپ وارد اتاق شود تا موقع نوشتن روی دفتر بچه‌ها سایه ایجاد نشود. تخته ها از آلمان وارد می‌شد و درها چوبی بود. پیرنیا سیستمهای بهداشتی و تاسیساتی را در بیرون محوطه ساختمان تعبیه می‌کرد و در معماری بخشی از ساختمان کاشی‌کاری بکار می‌‌برد. وی در مورد موزائیکهایی که پیرنیا در مدارس استفاده می‌کرد، ابراز کرد: او یک نوع استاندارد برای کف مدارس درست کرده بود که به موزائیکهای پنج درصدی معروف شد. کیفیت آنها آنقدر بالا بود که برای کارخانه‌های سازنده یک نوع اعتبار آورد و وقتی به مدارسی که پیرنیا طراحی کرده، سر می‌زنیم، می‌بینیم هنوز هم این موزائیکها کاربرد خود را حفظ کرده‌اند.
تهرانی با بیان اینکه پیرنیا به همراه یک گروه ساخت مدارس را برعهده داشته است، گفت: او از سالهای 1332 تا 1350 تنها 311 مدرسه در تهران ساخت که به دلیل اعتبار شخصی و فعالیتهایی که انجام می‌داد توانست تعدادی از تجار و شهرداری را با خود همراه کند. وی در مورد فعالیتهای این گروه توضیح داد: گروهی از صنعتگران نیز با آنها همکاری می‌کردند و مصالح ساختمانی را در در اختیار این گروه قرار می‌دادند. پیرنیا ساختمانها را مدرن طراحی و از مواد و مصالح بومی استفاده می‌کرد. سقفها عموما شیروانی با پوششی از چوبهای تبریزی و سفال بود.
محمدکریم پیرنیا، ۲۵ شهریور سال ۱۲۹۹ در شهر یزد متولد شد. وی مدتها از سال ۱۳۴۴ تا مدتی پیش از انقلاب به عنوان معاون فنی سازمان حفاظت آثار باستانی در زمینه ترمیم، تعمیر و احیاء بناها و آثار باستانی فعالیت می‌کرد و مدتی نیز در دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه شهید بهشتی به تدریس معماری ایرانی اشتغال داشت.
پیرنیا در شهریور ماه ۱۳۷۶ در گذشت. مزار وی بنا به در خواستش در "خانه رسولیان" یزد که در حال حاضر دانشکده هنر و معماری این شهر است، قرار دارد.

ادامه مطلب ...

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای معماری در دانشگاه تهران

Architecture exhibition held at Tehran University


قطب فناوری معماری دانشگاه تهران نمایشگاه دستاوردهای معماری را با همکاری مدرسه معماری لندن برگزار می کند.
ز سوی قطب فناوری معماری نمایشگاهی از آثار شرکت کنندگان در ترم تابستانی مشترک مدرسه معماری AA لندن و دانشکده معماری دانشگاه تهران برگزار می شود.این نمایشگاه از امروز آغاز و تا 11 مهرماه ادامه دارد.

در این دوره آموزشی فرآیند دیجیتال طراحی با نگاه به پایه های طراحی هوشمند ارائه شد مباحث آموزشی طراحی با در نظر گرفتن راه حل های امکان پذیر با تکنیک معمول که توانایی پاسخگویی به نیازهای کشور را داشته باشد، عرضه شد.
مدرسه معماری AA لندن یکی از قدیمی ترین و معروف ترین مدارس معماری در دنیا با بیش از 150 سال قدمت است که در حال حاضر نیز بیش از 700 دانشجو دارد.
ادامه مطلب ...

پنجمین دوره جایزه معماری میرمیران

Fifth Mirmiran Architecture Award


پنجمین دوره « جایزه معماری میرمیران» برگزار می شود .

بنیاد معماری میرمیران پنجمین دوره مسابقه جایزه معماری میرمیران را با موضوع « معماری و طبیعت سبز» برگزار می کند .

بنیاد معماری میرمیران در راستای برنامه های خود و با هدف ایجاد انگیزه برای جوانان پژوهشگر و خلاق جهت شکوفایی و ارائه استعدادهای بالقوة معماران ، دانشجویان رشته معماری و سایر علاقمندان به معماری، موضوع « معماری و طبیعت سبز» را به دلیل اهمیت آن در معماری ایران و جهان به عنوان موضوع پنجمین دوره جایزه معماری میرمیران به مسابقه می گذارد جزئیات مسابقه ونحوة برگزاری آن متعاقباً به اطلاع عموم خواهد رسید .

لازم به یادآوری است که اولین و دومین دوره جایزه معماری میرمیران به نفرات برتر ورودی و خروجی دانشگاه ها اختصاص یافت و دوره سوم جایزه معماری میرمیران با موضوع « پیوند ناگسستنی نور و معماری» برگزار شد و دوره چهارم جایزه معماری میرمیران با موضوع « معماری و آب » برگزار گردید .

دبیر بنیاد معماری میرمیران : حبیب قدیرزاده

ادامه مطلب ...