مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

«باغ‌های ایرانی» و دوسالانه بین‌المللی معماری ونیز

Gardens of Iran and the International Architecture Biennial in Venice


نقد و بررسی «باغ‌های ایرانی» در ونیز

در دوازدهمین بی‌ینال بین‌المللی معماری ونیز، ایران نیز برای اولین بار با نمایشگاه «باغ‌های ایرانی» شرکت دارد و در طول برپایی این نمایشگاه، موضوع باغ ایرانی در قالب نشست‌های تخصصی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.
روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش داد: این نمایشگاه که با موضوع «طراحی باغ‌های ایرانی و فضای محتوایی و ماورایی» برگزار شده است،‌مورد استقبال هنرمندان و دوستداران خارجی هنر «معماری ایرانی» و شاخص‌ها و مضامین دیداری و ماورایی آن قرار گرفته است.
این نمایشگاه که از 4 شهریور ماه و در شهر ونیز کشور ایتالیا برگزار شده است در روزهای گذشته پذیرای هنرمندان بزرگی چون «پروفسور زیبولی» هنرمند سرشناس ایتالیایی، جمعی از نمایندگان پیشین مجلس ایتالیا، بسیاری از تجار و بازرگانان ایتالیایی، دانشجویان و هنرمندان جوان خارجی بود.
در این نمایشگاه حضور چشمگیر دانشجویان و مخاطبان رشته های مختلف هنری و برگزاری نشست های متعددی با موضوعات «تاثیرپذیری معماری باغ‌های ایتالیایی و ایرانی از یکدیگر» برگزار شده است.
بررسی نظام هندسی باغ ایرانی، نظام آبیاری، نظام معماری، نظام منظری، اضلاع حصاری، عصاره و تبلور اندیشه ایرانی در مواجهه با فضای زیست خود، توجه به زیرساخت هندسی در ترکیب بندی باغ های ایرانی، توجه به پشتوانه های تاریخی و اعتقادی در ساخت باغ‌های ایرانی، توجه به سایه‌گستری درختان در باغ ایرانی و... از جمله مضامین پیدا و پنهان معماری باغ های ایرانی است که در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی معماری ونیز مورد بررسی قرار گرفته است.
بنابراین گزارش، این نخستین حضور بین المللی ایران با موضوع معماری و باغ‌های ایرانی در یک رویداد جهانی است. دوازدهمین دو سالانه جهانی معماری ونیز از 4 شهریور تا 29 آبانماه در کشور ایتالیا برپاست.

حضور موفق ایران در دوسالانه بین‌المللی معماری ونیز

روابط عمومی معاونت هنری گزارش داد: استقبال گرم هنردوستان خارجی، پ‍ژوهشگران و هنرمندان دردوازدهمین نمایشگاه بین المللی معماری ونیز با موضوع "هنر باغ ایرانی" روزهای اوج خود را سپری می‌کند.
براساس این گزارش:«این نمایشگاه که با موضوع «طراحی باغ‌های ایرانی و فضای محتوایی و ماورایی» برگزار شده است به شدت مورد استقبال هنرمندان و دوستداران خارجی هنر "معماری ایرانی" و شاخص‌ها و مضامین دیداری و ماورایی آن قرار گرفته است.
این نمایشگاه که از 4 شهریور ماه و در شهر ونیز کشور ایتالیا برگزار شده است در روزهای گذشته پذیرای هنرمندان بزرگی چون "پروفسور زیبولی" هنرمند سرشناس ایتالیایی، جمعی از نمایندگان پیشین مجلس ایتالیا، بسیاری از تجار و بازرگانان ایتالیایی، دانشجویان و هنرمندان جوان خارجی قرار گرفته است.»
در ادامه‌ی این گزارش آمده است:«در این نمایشگاه حضور چشمگیر دانشجویان و مخاطبان رشته‌های مختلف هنری و برگزاری نشست‌های متعددی با موضوعات "تاثیرپذیری معماری باغ‌های ایتالیایی و ایرانی از یکدیگر" برگزار شده است.
بررسی نظام هندسی باغ ایرانی، نظام آبیاری"، نظام معماری، نظام منظری، اضلاع حصاری، عصاره و تبلور اندیشه ایرانی در مواجهه با فضای زیست خود، توجه به زیرساخت هندسی در ترکیب بندی باغ های ایرانی، توجه به پشتوانه‌های تاریخی و اعتقادی در ساخت باغ‌های ایرانی، توجه به سایه‌گستری درختان در باغ ایرانی و... از جمله مضامین پیدا و پنهان معماری باغ های ایرانی است که در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی معماری ونیز مورد بررسی قرار گرفته است.»
بنابراین گزارش، این نخستین حضور بین المللی ایران با موضوع معماری و باغ‌های ایرانی در یک رویداد جهانی است. دوازدهمین دو سالانه جهانی معماری ونیز از 4 شهریور تا 29 آبانماه در کشور ایتالیا برگزار می‌شود.

ادامه مطلب ...

نشست «معماری در باغ‌های ایرانی»

Meeting, "Iranian architecture Gardens"



انجمن مفاخر معماری ایران در آستانه‌ی افتتاح دوازدهمین دوسالانه‌ی بین‌المللی «ونیز» به موضوع «معماری در باغ‌های ایرانی» می‌پردازد.
علیرضا قهاری، رییس هیات مدیره انجمن مفاخر معماری ایران با اعلام این مطلب گفت: باغ‌های ایرانی بخشی از هویت فرهنگی و تمدنی ماست که به هر زبان و در هر زمانی که مطرح شود، باید از آن استفاده کرد. وی ادامه داد: امروز بحث پرداختن به «باغ‌های ایرانی» و احیای آن بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد،به همین دلیل تفاوتی ندارد که متولیان دولتی و خصوصی آن را بررسی کنند یا در حوزه‌ی معماری یا تجسمی مورد ارزیابی قرار بگیرد.
این مهندس معمار مطرح کرد:امروز بحث «باغ‌های ایرانی» مغفول مانده و هر حضوری می‌تواند در شناسایی و احیای دوباره‌ی آن موثر باشد. به همین دلیل هم در آستانه‌ی برپایی دوسالانه‌ی معماری ونیز که از سوی ایران با موضوع «باغ‌های ایرانی» پیگیری خواهد شد، نشستی را به بحث «معماری در باغ‌های ایرانی‌» اختصاص داده‌ایم. به گفته‌ی قهاری، این نشست روز چهارشنبه سوم شهریورماه از ساعت 18 در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برپا می‌شود.

ادامه مطلب ...

رقابت معماران و طراحان جهان برای کسب جایزه زمین

Architects and designers the world compete for prize land


طرح یک بنای ابتکاری و نو که با همکاری دانشگاه کمبریج خلق شده است به مرحله نهایی مسابقه جایزه زمین 2010 راه یافت.
"جایزه زمین" جایزه ای است که به طراحان جهان در زمینه های معماری، نوآوری، طراحی کالا و مد اعطا می‌شود. این جایزه به اشخاصی تعلق می‌گیرد که با تکنولوژی نوین و طراحی های خلاقانه روش های جدیدی برای زندگی بهتر آینده بشر ارائه می‌دهند.
"Sustainable Shells" (روکش توسعه پذیر) که توسط دانشگاه کمبریج ارائه شده است قصد دارد مدلی برای ساختمانهای توسعه پذیر با استفاده از انرژیهای پاک و طبیعی در برخی از دور افتاده ترین و فقیرترین مناطق دنیا آماده کند. این طرح توسط "مایکل رامگ" عضو دپارتمان معماری دانشگاه کمبریج، "جان اوشندورف" مهندس موسسه تکنولوژی ماساچوست و "پیتر ریچ" از یوهانسبرگ ارائه شده است که با پیشنهاد ایده های جدید و خلاقانه می‌تواند عاملی در بهبود کیفیت زندگی مردم کل جهان باشد.
طرح روکش توسعه پذیر مدلی است که به جوامع شهری اجازه می‌دهد تا از منابع انرژی طبیعی استفاده کنند. در حال حاظر آفریقای جنوبی یکی از کشورهایی است که با استفاده از متد استفاده شده در این طرح در ساخت سازه ای فرهنگی در پارک ملی "Mapungubwe" پیش‌گام بوده است.
فینالیستهای جایزه زمین توسط کمیته ای 29 نفره از قضات که متشکل از دانشمندان، معماران، هنرمندان و محیط زیست شناسان است انتخاب می‌شوند. برنده این مسابقه جایزه ای معادل 50 هزار یورو دریافت خواهد کرد و نتایج و برنده نهایی در تاریخ 16 سپتامبر اعلام خواهد شد.

ادامه مطلب ...