مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

همایش معماری و فلسفه در دانشگاه بوستون

Conferences architecture and philosophy at Boston University


همایش "معماری و فلسفه 2011" هشتم و نهم آوریل 2011 (19 و بیست فروردین 1390) از سوی گروه فلسفه دانشگاه بوستون آمریکا برگزار می‌شود.
فیلسوفان از دیرباز به موضوعات مرتبط با معماری اندیشیده‏اند اما در سالهای اخیر فیلسوفان، معماران را به دلیل بد به کار بردن متون و معماران نیز، فیلسوفان را به دلیل برداشتهای نادرست از ساختمانها متهم کرده‏اند.
البته اختلافات دیگری نیز میان خود نظریه‏پردازان معماری وجود دارد. برخی از آنها به تجربه انسانی همراه با پرسشهای اخلاقی و شاعرانه، با احساسات و مکاشفات زیبایی‏شناسانه از معماری و محیط زیست آن اهمیت می‏دهند، حال آنکه برخی دیگر از این نظریه‏پردازان، معماری را به مثابه فرمی از دانش مطرح می‏کنند که کنشی رسمی و سیاسی-اجتماعی از خلال ابزارهایی چون زبان، الگوریتمها، و نمودارها محسوب می‏شود.
کارستن هریس و آلبرتو پرز گومز از سخنرانان اصلی همایش "معماری و فلسفه 2011" هستند که قصد پرداختن به این موضوعات را دارد. "اخلاق، عشق و معماری" نیز در قالب میزگردی در این نشست مورد بررسی قرر می گیرد .

ادامه مطلب ...

انتشار کتاب بادگیر؛ نماد معماری ایران

Windward book; symbol Architecture


کتاب «بادگیر؛ نماد معماری ایران» در زمینه سازه بادگیر منتشر شد.
در قسمتی از این کتاب آمده است: «معماری بر جای‌مانده از نسل‌های گذشته، حاکی از تأثیر نیروهای اقلیمی در شکل دادن به فضاهای سکونتی است و بیانگر این مطلب است که به اقلیم به مثابه یک موضوع اساسی ساختمانی ـ محیطی نگریسته شده است... بادگیر به عنوان یکی از عناصر معمارانه‌ای که اکنون کارکرد خود در معماری معاصر را از دست داده است، در سیمای شهر های قدیمی به صورت المانی عمودی جلوه‌گر است. منافذ رأس بادگیر باد مطلوب را به فضاهای داخلی هدایت کرده و با پیوند معماری با محیط اطرافش و وارد کردن جریانی پویا و برگرفته از محیط از انرژی پایدار محیط بهره‌مند شده است».
کتاب «بادگیر؛ نماد معماری ایران» حاصل تحقیق و پژوهش سه‌ساله‌ی دکتر مهناز محمودی - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد قزوین - است که توسط انتشارات یزدا در 276 صفحه به صورت مصور و در قطع خشتی روانه بازار کتاب شده است.
بادگیر یکی از شاخص‌ترین نمادهای معماری سرزمین زیبای یزد است و به ادعای نویسنده، این دومین کتابی است که در این زمینه به صورت آکادمیک و علمی پس از اثر محقق انگلیسی، سوزان روف، به رشته‌ی تحریر درآمده است.

ادامه مطلب ...

عوامل انسجام در دکوراسیون داخلی

Coherence factors in Interior Decoration


چشم عناصر را انتخاب می‌کند و ترکیب می‌کند،. او در جستجوی آسان‌ترین موجزترین شکل می‌گردد و سعی می‌کند قسمت‌های گوناگون را ادغام کند. دوباره معماری بر سر دوراهی میان هنر و علم قرار می‌گیرد. انسجام یک اثر هنری می‌تواند منطق درونی خود را داشته باشد که نه با علم طبیعی و نه با علم تعبیر و تفسیر شناخته نمی‌شود. یک شکل حتی اگر انتزاعی هم باشد، مشخصه‌های خاص خود را دارد. یک اثر از قسمت‌هایی تشکیل می‌شود که آن قسمت‌ها در کنار هم تاثیر دسته و گروه را می‌بخشند. این اصل دسته کردن یا گروهی کردن توسط تکرار، تشابه، مجاورت، چهارچوب مشترک، تقارن و جهت‌گیری قسمت‌ها تقویت می‌شود. هدف ما صحبت درباره روابط میان شکل و مضمون نیست، بلکه باید اشاره کنیم که به این ترتیب وحدت معنایی می‌تواند تقویت شود و حتی گاهی جایگزین انسجام نظم شود. ساخت کلیسا در دوره تمدن روم آغاز شد و تا دوره گوتیک ادامه یافت و در رنسانس کار تکمیل شد. با این حال این کلیسا، علی‌رغم اختلافات سبکی، یک‌پارچگی خاصی را از خود نشان می‌دهد. این نمونه تبدیل به نظریه کلیسا شد که بر کل مجموعه مسلط است و آن را یکپارچه می‌سازد.



ادامه مطلب ...

چگونه یک آشپزخانه کوچک را کارآمد ودارای سبک کنیم

How effective a small kitchen and styles we


آشپزخانه کوچک شما با‌ اعمال چند تغییر مختصر و جزئی به‌راحتی می‌تواند به‌یک آشپزخانه بزرگ و کاملا کارآمد تبدیل شود. تنها کافیست کاری کنید که آشپزخانه کوچک شما بزرگ‌تر و دلباز‌تر به‌نظر آید. برای این‌کار برای شما ایده‌هایی داریم که با انجام آن به نتیجه‌ای مطلوب و رضایت‌بخش خواهید رسید.




ادامه مطلب ...

نظم در دکوراسیون

In order decorations


نظم فقط زمانی معنا پیدا می‌کند که با بی‌نظمی و آشفتگی در ارتباط باشد. نظم به خودی خود ارزشی ندارد، مگر در چهارچوب محدودیت‌هایش. نظم فراگیر و آشفتگی همه جانبه، هر دو به میزان یکسان. شرایط سختی را ایجاد می‌کنند که در طولانی مدت غیرقابل تحمل می‌شوند، کارهایی که ما انجام می‌دهیم چیزی است میان آن دو.


ادامه مطلب ...

بهبود دکوراسیون داخلی با آنتیک و عتیقه

Interior Decoration and improvement with antique antique


یکی از محبوب ترین عناصر دکوراسیونی در طول زمان همواره وسایل آنتیک و عتیقه بوده و هست و این وسایل می توانند به دکوراسیون خانه شما هویت و اعتبار بخشند. استفاده از وسایل آنتیک مختلف در دکوراسیون مانند دیگر اقدامات دارای اصول خاص خود است. در این مطلب سعی داریم تا حد زیادی در خصوص نحوه استفاده از وسایل آنتیک در دکوراسیون جهت ارتقا و بهبود جلوه کلی خانه برایتان صحبت کنیم.

ادامه مطلب ...

ساخت باغ ایرانی در شهر ژنو

Iranian garden building in Geneva


پیگیری پیشنهاد و ابتکار شماری از ایرانیان مقیم ژنو سبب شده است تا طرح ساخت باغ ایرانی به عنوان پارک عمومی جدی تر در دستور ساخت قرار گیرد تا سوییسی ها نیز شاهد نمادی از فرهنگ کهن ایران زمین باشند.

ادامه مطلب ...

طرح تاسیس موزه‌های معماری

Museums established architectural desig


طرح تاسیس موزه‌های معماری برای معرفی خصوصیات بومی هر منطقه و آشنایی فعالان این رشته در بکارگیری روش‌هایی که با اقلیم آن شهر مناسب باشد، از سوی انجمن مفاخر معماری به استانداری‌ها پیشنهاد می‌شود.

ادامه مطلب ...

معرفی کتاب؛ طراحی شهری هنر نو کردن ساختار شهر

Books; City Design Art Nouveau structure of city


هومن فروغمند اعرابی

بسیاری مهندس محمود توسلی را به تکراری نوشتن متهم می کنند اما در مورد این کتاب تجربه شخصی من آنست که آنان که این کتاب را نخوانده اند بیشتر این حرف را می زنند و بسیاری هم به کهنه بودن منابع ایشان اشاره می کنند مسئله ای که در مورد کتاب آخرشان به هیچ وجه صدق نمی کند....

این کتاب ویژگی های مثبت فراوانی دارد اول اینکه به طور قطع قوی ترین گرافیک را در میان کتاب های تالیفی شهرسازی در ایران را داراست، کیفیت اسکیس ها صفحه بندی و ترکیب نوشته و تصاویر یک سر و گردن بالاتر از کارهای معمول است، جالب اینجاست که حتی از کتابی که برای اسکیس در طراحی شهری تالیف شده است قوی تر می باشد که آنجا بسیاری متنها واضح نیست، براستی مسئله بیان تصویری در میان نوشته های این حوزه در ایران بسیار ضعیف است که با توجه به اهمیت این موضوع قطعا این فراموشی نتیجه منفی در میان متخصصان دارد. کتاب "طراحی شهری" علاوه بر این قطعه آخر از تحقیقات بیش از سی ساله نویسنده آن است ازین جهت جریانمندی ارزشمندی در میان این آثار وجود دارد، در شرایطی که بسیاری از متخصصان از این شاخه به آن شاخه می پرند این جریان هاست که اهمیت فراوانی دارد، حاصل این تلاش ها در کتاب به صورت مختصر توضیح داده شده است. نکته مهم در مورد این جریان بومی بودن موضوع آن است، در ایران نمی دانم به چه دلیلی متخصصان تلاش فرآوانی در تالیف کتابهایی دارند که به توضیح جریان ها و فکرها و آثار کشور های پیشرفته بپردازد که معمولا در مقدمه آن از کمبود منابع شکایت کنند! و برای خواننده هم معمولا سخت است که ان دسته از کتاب ها را جمع آوری نبیند! اما این کتاب برای ایران است به تاریخ شهر ایران نظر دارد و به دنبال راه حلی برای مسائلی مانند فرسودگی بافت شهری و نبود فضای شهری در ایران است.

در مقدمه این کتاب موضوعی بسیار با اهمیت که گویا در نقطه کور دید متخصصان بوده است و همچنان هم هست مطرح شده است، نسبت میان دانش طراحی شهری و مسائل شهری ایران، آیا می توان از دانش غربی ها (من شخصا با این واژه مشکل دارم) بهبود وضعیت ایران استفاده کرد ؟ بررسی جریان های تاثیر گذار در طراحی شهری مقدمه ارائه جواب مولف در این کتاب است.با وجود اینکه مولف از بسیاری مسائل سربسته عبور کرده اما بسیاری از زمینه های تحقیق به یمن وسعت مباحث مطرح شده معرفی شده اند، مسئله زمین شهری در ایران مسئله شناخت تاریخی شهر های ایران و اینکه در کدام شهر های ایران این شناخت ممکن است را می توان در صفحات این کتاب پیدا کرد.
طراحی شهری را منابع معتبر معمولا با نمونه موردی معرفی می کنند، کتاب های طراحی شهری در ایران هم از این مهم غافل نبوده اند اما در این کتاب چهار نمونه موردی که البته همه آنهادر کتاب های قبلی ایشان هم معرفی شده بود باز نویسی شده است. البته بدون شک بهتر بود که نمونه موردی جدیدی هم به این مجموعه اضافه می شد اما آیا گفتن این مسئله به اندازه انجام دادنش سخت است؟!
در نهایت هیچ نوشته ای بی نقص نیست، این کتاب در برخی موارد به نظر می رسد بسیار خلاصه نوشته شده ست، ازین جهت خواندنده بی دقت بسیاری از مفاهیم را نخواهد دید به خصوص اینکه لحن کتاب کمی غیر رسمی است. البته مهمترین انتقاد به این کتاب توزیع آن است، چون ناشر کتاب نویسنده است (احتمالا به خاطر دقت در کیفیت چاپ) این کتاب را از بسیاری کتاب فروشی ها نمی توان خرید مثلا پرهام که شناخته شده ترین فروشنده کتابهای معماری و طراحی شهری است این کتاب را ندارد اما می توان این کتاب را از پیام و از دانشکده هنرهای زیبا تهیه کرد، البته تیراژ پایین هم مشکلی است که احتمالا به زودی بروز پیدا می کند.


منبع : آرونا

ادامه مطلب ...

آینده معماری سبز

The Future of Green Architecture: A Live-In Power Plant


در نگاه اول، این برج 10 مگاواتی مشابه با دیگر پروژه‌های ورشکسته دوبی به نظر می‌رسد: ارتفاع بلند، ظاهر تجملی و حضور متکبرانه در آسمان شهر. اما در نگاهی دقیق‌تر، یک ماشین زیستی خود را نمایان می‌کند.
این برج 600 متری که شکلی مشابه با A دارد، برای تولید 10 برابر انرژی مورد نیاز خود طراحی شده و به این ترتیب می‌تواند انرژی مورد نیاز 4هزار خانه در اطراف خود را تامین کند.
سه سیستم مجزا انجام این کار را امکان‌پذیر ساخته است. اول، یک توربین بادی 5 مگاواتی در حفره A که با کمک بادهای غیرقابل پیش‌بینی و قدرتمند بیابان، انرژی تولید می‌کند.
دوم، آینه‌های مورب در نمای جنوبی که نور را به مخزن پر شده از نمک مذاب که از این ساختمان مانند یک لامپ بلند آویزان است، بازتاب می‌کند. نمک مذاب که در دمای 500
درجه سانتی‌گراد پخته شده، گرما را درون حلقه‌ای همرفتی به جریان می‌اندازد که یک توربین بخار 3 مگاواتی را می‌چرخاند.


پاپ‌ساینس، ترجمه: ابوالفضل کریمی
خبر آن لاین

آرمانشهر



ادامه مطلب ...

نگاهی به نظام آموزش معماری در کشور اتریش

Sometimes architectural education in Austria

در شهر وین، پایتخت کشور اتریش، در سه دانشگاه عمده زیر، به آموزش معماری پرداخته می شود:

1)دانشگاه فنی وین که دانشگاه پایه برای کلیه رشته های مهندسی و از جمله معماری است. ویژگی مهم دانشکده معماری این دانشگاه، تفکیک حوزه ها و گرایشهای مختلف در معماری از یکدیگر و اختصاص انستیتوهای مجزا برای هر یک از این گرایشهاست.
2)دانشگاه هنرهای زیبا. در این دانشگاه خانم فرشید موسوی، معمار ایرانی الاصل و پایه گذار دفتر معماری Foreign Office Architects در لندن، به عنوان رئیس دپارتمان معماری، فعالیت دارد. او علاوه بر ریاستِ دپارتمان، استاد راهنمای دانشجویان نیز در استودیویی که به نام او - استودیو موسوی - مشهور است، می باشد.
3)دانشگاه هنر کاربردی. در این دانشگاه نیز، استودیو های طراحی زیر نظر استادان صاحبنظری از جمله زاها حدید، گرگ لین (United Architects) و ولف د. پریکس (Coop HimmelBlau) اداره می شود.

منبع : www.towerhouse.blogfa.com

ادامه مطلب را حتما بخوانید

Vienna, capital of Austria, the following three major universities, are paid to architectural education: 1) Technical University of Vienna University foundation for all disciplines, including engineering and architectural. Important feature of this University Faculty of Architecture, breakdown field and different trends in architecture from each other and assign each a separate Institutes of Grayshhast. 2) University of Fine Arts. The University's Farshid Mousavi, Iranian-born architect and founder of Foreign Office Architects architectural office in London, as Head of Department of Architecture, is active. In addition to his departmental head, Professor also guide students in the name of his studio - Studio Mousavi - is known, is. 3) University of Applied Arts. The University also design studio under the expert faculty, including Zaha Hadid, Greg Lynn (United Architects) and D. Wolf. Pryks (Coop HimmelBlau) is run.

ادامه مطلب را حتما بخوانید
ادامه مطلب ...