مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

نورپردازی موفق در باغچه

افزودن نور مناسب به باغچه و استفاده از ان در شب می تواند زیبایی، امنیت و فضای رمانتیک را با خود برای شما به ارمغان آورد.

روشنایی در فضای خارجی فواید بیشماری دارد. یک نورپردازی مناسب می تواند باغچه خانگی شما را به یک بهشت کوچک تبدیل کند. همچنین می تواند از وقوع تصادفات جلوگیری بعمل آورده و فضا را برای دزدان به منطقه ممنوعه تبدیل کند و به آنها اجازه ندهد که از تاریکی شب سوء استفاده کنند.

ابتدا باید در باغچه یک نقطه کانونی پیدا کنید. ببینید کدام بخش از باغچه شما دارای زیبایی بصری بیشتری است. باید زیبایی های آن قسمت را به کمک نور پردازی برجسته تر کنید. اما قبل از شروع ایده های خود را در ذهن یک بار مرور کنید و نقشه نورپردازی را روی کاغذ پیاده سازی نمایید. با توجه به این کار راحتتر می توانید وسایل مورد نیاز را خریداری نمایید و کار با انسجام بیشتری پیش خواهد رفت. به این ترتیب هم در وقت و هم در هزینه های شما صرفه جویی بعمل خواهد آمد.

در کنار باغچه محیطی را برای سپری کردن زمانی در کنار خانواده در شب هنگام برپا کنید. اگر در حیاط خود استخر دارید این منطق می تواند در کنار استخر در نظر گرفته شود. فقط فراموش نکنید که این منطقه باید از سایر جاها نور بیشتری داشته باشد و به طور کامل روشن شده باشد. اگر این محوطه را به خوبی دکوراسیون کنید و از مبلمان مناسب فضای بیرونی در آن استفاده کنید می توانید از آن به عنوان نقطه کانونی هم بهره بگیرید؛ اما اگر حتی نمی خواهید از آن به عنوان نقطه کانونی استفاده کنید باز هم باید دارای نور مناسبی باشد.

لامپ ها را می توانید در مکان های مختلف نصب کنید. برخی تمایل زیادی به نصب کردن لامپ ها در ارتفاع بالا دارند. برخی ترجیح می دهند لامپ ها روی زمین نصب شوند و نور را به سمت بالا انتشار دهند. به هر حال نحوه انتخاب نوع نورپردازی ارتباط مستقیمی به سلیقه و سبک شخصی شما دارد.

برای عمق و ژرفا بخشیدن به این محیط از نورهای لکه ای و مقطعی استفاده کنید. البته استفاده از این نورپردازی برای روشن کردن فضای خارجی کافی نیست و در کنار آن باید از سایر نورها نیز کمک بگیرید. در نهایت باید اضافه کرد که نورپردازی خود به عنوان یک هنر قلمداد می شود. اگر نمی دانید و یا مطمئن نیستید که باید از کجا شروع کنید بهتر است کمی بیشتر در این زمینه تحقیق کنید و در صورت لزوم از یک فرد حرفه ای و متخصص کمک بگیرید. استفاده از لامپ های کم مصرف و لامپ های خورشیدی نیز در این زمینه توضیه می شود. در حین کار کردن با برق همیشه نکات ایمنی را به خاطر سپرده و آنها را رعایت کنید.

تاثیر رنگ بر روی حالات کودک

رنگ ها می توانند خاطرات مختلفی را در ذهن زنده کنند و به مثابه آن می توانند حالات مختلفی را در فرد بیدار کنند. به عنوان مثال رنگ ملایم آبی و شید های هم خانواده آن می توانند احساس آرامش را در فرد ایجاد کنند. آبی کمرنگ ما را به یاد آسمان می اندازد و از نظر روانشناسی تاثیری مانند آرامش روی ما می گذارد. در این بخش می خواهیم شیوه ای را به شما معرفی کنیم که به واسطه آن اتاق کودک خود را به گونه ای رنگ کنید که حالات او بهبود پیدا کند.


آبی یکی از رنگ هایی است که فشار خون را پایین می آورد و از جنب و جوش می کاهد. با استفاده از رنگ آبی برای کودکانی که دارای فعالیت بیش از اندازه هستند، می توانید فعالیت های او را کاهش دهید و آرامش بیشتری در وجود او ایجاد کنید. این رنگ همچنین برای کودکانی که به بیماری اضافه وزن مبتلا هستند نیز مفید است. پژوهشگران بر این عقیده اند که رنگ آبی سبب کاهش اشتها می شود. برخی از آنها حتی غذا خوردن در ظروف آبی را به منظور کاهش وزن پیشنهاد می کنند.


سرخابی - ارغوانی هم یکی دیگر از رنگ هایی است که می تواند برای کودکان خشن مفید باشد. به طور پایه ای از این رنگ برای آرام کردن زندانیان و جلوگیری از انجام کارهای خشونت آمیز در ندامت گاهها استفاده می کنند. این رنگ به راحتی می تواند خشم، نفرت، و هیجانات عصبی را متوقف سازد. این رنگ حرکت عضلات قلب را آرام می کند و به بدن اجازه می دهد روند متابولیسم آرام تری داشته باشد. رنگ های خانواده صورتی حتی برای افرادی که دچار کوررنگی هستند نیز تسکین دهنده است. مشخصات رنگ صورتی که مد نظر ماست به این شرح می باشد:
R:255
G:145
B:175

HEX: FF91AF
اگر فرزند شما رفتار خشونت آمیز دارد و دارای اظطراب و استرس فراوانی است مطمئناً استفاده از این رنگ می تواند برای او بسیار مفید باشد.


از سوی دیگر اگر فرزند شما بی انگیزه است، و هیچ میل و رغبتی به انجام کارهای روزمره خود ندارد، برای او از رنگ قرمز استفاده کنید. قرمز آنها را تشویق می کند، حس اعتماد به نفسشان را بالا می برد، و شور و هیجان زیادی در‌ آنها ایجاد می کند. این رنگ به ویژه برای نوجوانان در سن بلوغ که قدری مایوس و ناامید می شوند توصیه می شود.


از سوی دیگر شید های رنگی خاکستری نیز قاطعیت، استقلال، و استحکام در انجام امور را القا می کند.


رنگ زرد مبین جوانی،‌شادی و خلاقیت است.


سفید هم سمبل پاکی است و می تواند فضا را بزرگتر جلوه دهد. اگر در اتاق کودک از این رنگ استفاده می کنید در اکسسوری و لوازم جانبی دیگر مانند روتختی، کمد، و قفسه ها از رنگ هایی استفاده کنید که گرما و حرارت بیشتری به اتاق کودک بدهند.

خانه چند بعدی

هر بنایی که به نوعی مرزها را بشکند و از روند معمول خود را جدا سازد برای ما جذابیت دارد. از هر زاویه که به این خانه نگاه کنید متوجه نمایی متفاوت خواهید شد. این خانه در سیدنی استرالیا قرار دارد و کاری از شرکت طراحی ساختمانی "تونی اون و شرکا" است. مدل ساخت این سازه به طور کامل از اصول ابتدایی "مایکرو دیزان" پیروی می کند. نمای خارجی دارای قاب استیل است و پنل های آهنی آن به صورت پیش ساخته از چین وارد شده اند. دکوراسیون و طراحی داخلی آن نیز متمایز و منحصربفرد است.

خانه چند بعدی

خانه چند بعدی

خانه چند بعدی

خانه چند بعدی

خانه چند بعدی

خانه چند بعدی

خانه چند بعدی

خانه چند بعدی

خانه چند بعدی

خانه چند بعدی

8 آیتم که وجودشان در خانه مدرن الزامی است

با مرور زمان متراژ خانه ها کمتر شده است و به دلیل تغییر سبک زندگی قسمت های جدید و نوظهوری از قبیل سینمای خانگی به جمع قسمت های مختلف داخلی خانه ها پیوسته است، در این مطلب قصد داریم نگاه کوتاهی به برخی از آنها داشته باشیم.

8 آیتم که وجودشان در خانه مدرن الزامی است

1.آشپزخانه هم چنان سلطان خانه است
هیچ گاه قسمت های دیگر خانه نمی توانند محدودیت فضای آشپزخانه را جبران کنند بنابراین به صرف ایجاد فضا های غیر ضروری از فضای آشپزخانه نکاهید بلکه بیشترین بودجه و وقت را صرف آشپزخانه خانه نمایید.
2.تجهیزات و وسایل مناسب برای استفاده بهینه از انرژی
تا حد امکان باید از مصالح و مواد قابل بازیافت در خانه استفاده شود هم چنین استفاده از شیشه های دو جداره برای پنجره ها یکی از بایدهاست زیرا می تواند از هدر رفتن انرژی تا حد زیادی جلوگیری کند.
3.اتاق یا فضایی برای کار و مطالعه
در دوره ای به سر می بریم که عصر مطالعه و پیشرفت با سرعت نور است، بنابراین هرگز محیط خانه خود را از وجود فضایی برای مطالعه و کار در خانه محروم نسازید و بدانید که وجود چنین فضایی در خانه مانند فضای غذاخوری لازم و ضروری است. بنابراین در دکوراسیون خانه خود اتاقی را برای کار و مطالعه آماده سازید و یا اگر خانه شما دارای محدودیت در فضا است قسمتی از فضای اتاق خواب یا حتی اتاق نشیمن یا اتاق غذاخوری را به این فضا اختصاص دهید.
4.گوشه ای دنج برای رسیدن به آرامش
در زندگی ماشینی و پرمشغله امروزی که آلودگی صوتی آزار دهنده است، حتما باید در دکوراسیون داخلی فضای کوچکی را برای رسیدن به آرامش تدارک ببینیم. این فضا می تواند گوشه از اتاق نشیمن کنار شومینه باشد و یا هر فضای دیگری که فکر می کنید مناسب است. شما می توانید این فضا را با نورپردازی بسیار ملایم و قرار دادن یک یا دو مبل راحتی تکنفره و یک میز کوچک برای قرار دادن فنجان قهوه یا چای مهیا سازید.
5.فضای نشیمن در بیرون از ساختمان
امروزه ایجاد فضاهای نشیمن یا حتی آشپزی بیرون از خانه در حیاط بسیار رواج یافته و از طرفداران زیادی برخوردار است. این کار ایده بسیار خوبی است. توصیه می کنیم اگر ایوان مناسب و خوبی دارید آن را برای گذراندن اوقاتی شاد و آرام کنار اعضای خانواده خود مهیا سازید و در صورت نبود ایوان می توانید حتی در حیاط آپارتمانی خود با توافق همسایگان آلاچیقی را تدارک ببینید تا همه بتوانند طبق زمان بندی از فضای حیاط استفاده کنند و ساعاتی را در آن بسر ببرند.
6.پارکینگ
حتی اگر اتومبیل ندارید سعی کنید هرگز خانه ای که پارکینگ ندارد را خریداری یا اجاره نکنید، زیرا احتمال اینکه در آینده به دردسر بیافتید زیاد است. به هر حال ممکن است پس از مدتی صاحب اتومبیل شوید و یا مهمانی داشته باشید که اتومبیل داشته باشد و بخواهد شب را در خانه شما بگذراند. بنابراین وجود پارکینگ می تواند آرامش شما را به همراه داشته باشد.
7.یک فضای سبز زیبا و فضای بازی در حیاط
وجود یک باغچه سرسبز و زیبا هرچقدر هم که کوچک باشد می تواند روح و زندگی را به خانه شما ببخشد و سبب طراوت و شادابی شما گردد، بنابراین وجود ان در هر خانه ای الزامی است. هم چنین اگر فضای کافی در حیاط وجود دارد توصیه می کنیم فضایی مختصر و مفید برای بازی کودکان با تعدادی وسیله بازی تدارک ببینید تا مجبور نباشید در این ترافیک و شلوغی فرزند خود را مدام به پارک ببرید.
8.استفاده از سنگ یا آجر برای نما
بهتر است برای نماسازی خانه از انواع سنگ ها یا آجر ها استفاده شود زیرا این مصالح ذاتا طبیعی هستند و از این رو جزو مصالح سبز و دوستدار طبیعت محسوب می شوند که علاوه بر زیبایی دوستدار محیط زیست نیز خواهند بود و می توانند روی سلامت زندگی شما تاثیر زیادی داشته باشند.

ضیافت 16 وبلاگهای معماری


این ضیافت به امید خدا در 2 بخش برگزار خواهد شد یکی بخش تحلیل در مورد موضوع مورد نظر و دیگری بخش عکاسی پیرامون موضوع تعیین شده.
بخش عکاسی  شامل عکس های گرفته شده و هر نوع عکس مجازی بوجود آمده  توسط شرکت کنندگان خواهد بود .دلیل اصلی افزودن بخش عکاسی به این مجموعه متنوع تر تر کردن بحثهای معماری و علی الخصوص شهرسازی است.طی ضیافتهای قیلی شاید تنها چیزی که کمتر به چشم می خورد عدم نقد و تحلیل شهرسازها بود این مساله جای تامل دارد ه چرا موضوع های پیشنهادی دوستان شهرساز را درگیر این ضیافتها نمی کند. بخش عکاسی فضا را به گونه ای پیش می برد که اگر موضوع انتخاب شده از جانب دوستان متناسب با بحث های شهرسازی نباشد-دوستان شهرساز می توانند با عکسهای خود در ضیافت شرکت کنند.
موضوعات پیشنهادی برای ضیافت 16 برای بخش معماری-عکاسی و شهر سازی مطابق زیر است.
از تمامی شما دوستان عزیز خواهشمند است ضیافت 16 ام را را برای دوستان  عکاس خود نیز اطلاع رسانی بکنید .
موضوع های پیشنهادی برای بخش معماری و شهرسازی::::
1
-روند پیدایش شهرهای آینده با الهام از طبیعت
2
-روند شهرسازی عامل حفاظت از طبیعت
3
-طبیعت مرجع حل مشکلات معماری
4
-استفاده معماری از عناصر طبیعت
5
-نمود مفاهیم طبیعی در معماری
6
-اصول معماری پایدار در معماری سنتی ایران
***********
تمامی موضوعات بالا با انتخاب هر فرد می تواند موضوع بخش عکسها باشد.

امید است این روند یعنی افزوده شدن بخش عکاسی در ضیافتهای بعدی نیز ادامه یابد تا به گونه ای حتی افرادی که وقت نقد و تحلیل را ندارند با عکسهای خود در ضیافتها شرکت کنند.

دوستان عزیز تا 25 بهمن فرصت دارند تا نظرات خود را اعلام کنند.


برنامه زمان بندی:

15 بهمن تا  25 بهمن  مشخص نمودن موضوع ضیافت از طریق نظر سنجی

27 بهمن اعلام موضوعات برای انتخاب موضوع اصلی ضیافت و دعوت از وبلاگرها

28 بهمن  تا 17  اسفند مهلت نگارش مطالب توسط شرکت کنندگان

28 بهمن تا 20 اسفند مهلت بازتاب عکسها ی شرکت کنندگان در بخش عکاسی

  21 اسفند نتیجه گیری و آمار ضیافت 16 ام

http://www.ashahami.com/weblog.aspx

نگاهی به سیر تحول و الگوهای طراحی آشپزخانه

نگار نثار نوبری

چکیده
طراحی داخلی به ویژه طراحی داخلی خانه را میتوان در زمره پیچیدهترین مسائلی طبقهبندی کرد که یک معمار یا طراح با آن روبرو است. به عبارتی خانه به عنوان مکان سکونت انسان که شامل فضاهایی همانند اتاقهای خواب، فضای نشیمن، آشپزخانه، توالت، حمام و ... است، میبایست در عین دارا بودن ویژگیها و کیفیتهای فضایی خاص خود، به نیازمندیهای و خواستههای تمام کاربران خود نیز پاسخگو باشد. در این میان آشپزخانه را میتوان برخوردار از ویژگیهایی دانست که آن را به نوعی از میان سایر فضاهای خانه شاخصتر میکند.
حضور و فعالیت مدام انسان (بانوی خانه) در فضای آشپزخانه و ارتباط تکتک افراد خانه با این فضا سبب میشود که این فضا را به صورت جداگانه بتوان مورد تحلیل فضایی قرار داد. به عبارتی این فضا در عین برخورداری از یک کاراکتر ویژه همانند سایر فضاهای خانه، به عنوان فضایی که حضور تمام افراد خانواده در آن را در یک زمان واحد یا در زمانهای مختلف میتوان انتظار داشت، شیوه طراحی و کیفیتهای فضایی مطلوب خود را میطلبد. بیشتر مطالعاتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفتهاند به کلیت فضای خانه و طراحی داخلی آن پرداختهاند و به بررسی روابط کلی فضاهای داخلی و بررسی کیفی و تفسیر ویژگیهای فضایی آنها پرداختهاند. پرداخت ریزبینانه به هرکدام از این فضاها به ویژه فضای آشپزخانه، دیدگاهی است که تا به حال کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از این رو این مقاله با این رویکرد ضمن تحلیل فضایی آشپزخانه بهویژه در یک خانه ایرانی و سیر تحول کیفیتهایی فضایی و مکانی آن در دوران مختلف و تاثیرپذیری آن از فرهنگ ایران سعی دارد با ارائه الگوهایی به بیانی تازه در طراحی فضای آشپزخانه در یک خانه ایرانی دست یابد.
کلمات کلیدی:
ویژگیهای سازمان فضایی، آشپزخانه، کیفیت فضایی، کیفیت مکانی، الگوی طراحی
مقدمه
با عو ض شدن شیوه زندگی در نیم قرن گذشته، مفهوم و مصداق ((خانه)) و ((سکونت)) جای خود را ب ه ((واحد مسکونی )) و ((اسکان )) دادند. تغییر شیوه زندگی ، تقریبا همه جنبه های آئینی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و رفتارها و آداب سکونت را هم شامل شده است . در اروپا روند تغییر سازما ن فضایی خانه براساس تغییر تدریجی روابط اجتماعی و با سرعتی کمتر از ایران صورت گرفت و در ضمن صنعتی و استاندارد شدن در همه جنبه های شیوه زندگی رسوخ کرد، بدین معنا که در مواردی دستاوردهای صنعتی شدن دقیقا جایگزین عناصر خانه شد در مواردی با آنها هماهنگ شد و در م واردی نیز به شدت آنها را دگرگون کرد . چنانچه جایگزین شدن چراغهای برق به جای چراغ های گازی که نوع پیشرفته ای از روشنایی مصنوعی را پیش از ورود برق در خانه ها تامین می کردند ، در اساس نورپردازی خانه و فضاهای مرتبط با آن تغییری پدید نیاورد . در حالی که در مورد ت سلط یافتن ماشین و دستگاه های ماشینی مربوط به آشپزخانه که بدون توجه به سازمان فضایی خانه در هر کجا جا داده شدند ، چنین نبود و در مرحله بعدی فضاهایی خاص استقرار آنها شکل گرفت که هم اینک در شکل خاص آشپزخانه در همه جا معمول شده است.
ویژگیهای سازمان فضایی خانه های تاریخی

ویژگیهای سازمان فضایی خانه های تاریخی ایران را که بر اساس مطالعات مردم شناسی خانه واحد شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی، مشخص شدهاند، میتوان به شرح زیر خلاصه نمود:  سازمان فضایی خانه واردشوندگان را بر حسب رابطه آنها با خانواده به فضا های مختلف هدایت می کند . ورودی فضایی است شاخص و مستقل و امکان مکث، دیدارهای سریع و غیررسمی، مذاکره و ... را فراهم می آورد. فضاهای خانه در بدو امر معلوم نیست و به تدریج آشکار میشود.

 تنوع اتاق ها ( سهدری، پنج دری، گوشوار )، تنوع سطوح (سرداب، بالاخانه، بام )، تنوع پوشش های کف (آب، درخت، گل و سبزی، انواع آجر، کاهگل)، تنوع نورها در هشتی و دالان و حیاط و زیرزمین، سازمان فضایی خانه را بسیار متنوع کرده است.  سازمان فضایی خانه امکان ارتباط ساکنان با طبیعت را فراهم می آورده و صرف غذا یا خواب در فضای باز، نشستن بر روی زمین اتاق، حیاط یا حتی روی حوض، روی تختهای چوبی و خوابیدن روی زمین کاملا رایج بود.  نتایج این مطالعات و بررسیها همگی حاکی از شیوه زندگی و سازمان فضاییای کاملا متفاوت با امروز است. اتاقها از درون به هم راه داشتند و از نظر قد و قامت و اندازه متفاوت بودند. امکان ایجاد تنوع های عملکردی در یک اتاق بسیار زیاد بود و تفکیک فضای خواب از فضای خوردن وجود نداشت.
ویژگیهای فضاهای سکونتی معاصر
میتوان، بنا به تعریف، معماری را زبان فضایی مفاهیم و شیوه های زندگی در اعصار مختلف به حساب آورد . در هر زبان، بسیاری از واژه ها علاوه بر معانی متداول، بار ارزشی و نشانه ای نیز دارند و از طریق این ارزش ها و نشانه ها می توان به حال و هوای رفتاری و روانی جامعه پی برد . معماری نیز به مثابه زبانی توانا برای ((مکالمه فضایی )) از این خاصیت برخوردار است . بین زبان به کار رفته در معماری خانههای تاریخی ایران و زبان مورد استفاده در خانههای معاصر تفاوتهای آشکاری وجود دارد.  در فضای خانه های معاصر غیر از نمونه هایی که بعد از در ورودی از خیابان به حیاط وارد می شوند، در صورت ورود مستقیم از جلو به ساختمان، تقریبا عمق اکثر خانه ها دیده می شود. حرکت در فضا و ترکیب فضایی بسیار محدود است . جهتی مشخص وجود ندارد. بلافاصله پس از ورود وارد فضاهای سرویس و بعد وارد فضاهای زندگی می شویم و در انتهای چشم انداز درهای اتاق خواب دیده میشود.
 سازمان فضایی پیشنهاد ویژه ای برای حرکت در درون خانه نمی کند و حس قلمرو و ورود به یک فضای خصوصی متمایز از فضای عمومی وجود ندارد. فضای ورودی عموما با نشیمن، هال و گاه آشپزخانه تداخل دارد.  در مقایسه با فضاهای خصوصی، رضایت فضایی از اتاق های عمومی بسیار کمتر است، زیرا در فضاهای عمومی سطوح زیادی به هدر میرود با نگاهی دقیقتر در فضاهای سکونتی معاصر و ارزیابی مفاهیم و نشانه های حاکم بر آنها ، به نظر می رسد فضای آشپزخانه به عنوان نمونه ای که بیشتر ین تغییر و تحول را در خود داشته است و نیز به سبب اهمیت آن ، قابلیت تحلیل و بررسی جزئی تر را داشته باشد.
سیر تحول آشپزخانه
تا پیش از آغاز قرن 18 میلادی، مفهومی به نام آشپزخانه در سازمان فضای سکونتی انسان وجود نداشت . اجاق، مکان آتش بود، مکانی که هم تامین کننده گرمایش فضای زیستی بود و هم محلی برای طبخ غذا . این مکان به سبب نوع عملکرد خود اهمیت خاصی داشت و به عنوان قلب خانه یا نقطه عطف فضای سکونتی به شمار می رفت . تمام رویدادهای زندگی در یک فضای سکونتگاهی یا به عبارتی خانه، در محدوده اجاق یا فضای طبخ غذا پدید می آمد. در واقع این فضا می توانست پایه و ا ساس تعریف مکان سکونتی و ترکیبهای مختلف معماری آن باشد. به تدریج و با قرارگیری در روند تحول شیوه های زیستی و در راستای تامین آسایش انسان، مکان هایی در زیرزمین یا در حیاط خانه ها تحت عنوان مطبخ با مجموعه ای از اجاق ها و تنورها برای پخت و پز ی ا سردابه با آب روان و حوض برای شست وشو، به مجموعه فضای زیستی انسان افزوده شد و معماری آن را دستخوش تغییر نمو د. بعد از گذار از این مرحله و در ادامه تحولات اجتماعی، آشپزخانه توانست با تغییر موقعیت خود از مطبخ، که اغلب در زیرزمین بود ، بالا آمده و در کنار فضاها ی دیگر خانه قرار گیرد. در کنار این تغییرات در فضای معماری آشپزخانه، فضای آشپزخانه بسیار تحت تاثیر انقلاب صنعتی قرار گرفت . شاید بتوان گفت که هیچکدام از فضاهای خانه به اندازه آشپزخانه متاثر از انقلاب صنعتی نبوده است . بعد از تحولات اجتماعی و صنعتی که در جها نرخ داد، بسیاری از زنان وارد دنیای کار شدند در نتیجه وقت کمی برای پخت و پز داشتند و اغلب غذاها به صورت سبک درست میشدند. این امر طراحان صنعتی و تولیدکنندگان ر ا وا داشت تا با طراحی و تولید لوازم آشپزخانه جدیدتر و البته کوچک تر به نیازهای زنان پاسخ گویند و این شروع تحول شگرفی در مبلمان آشپزخانه بود . و این چنین بود که فضای آشپزخانه تبدیل به فضای برای نمایش محصولات متنوع تولیدکنندگان و طراحان صنعتی و قدرت نمایی آنان شد و هر روز با تحول و نوآوری تازه ای در زمینه مبلمان آشپزخانه روبهرو بود و حتی در مواردی آشپزخانه درون یک جعبه به ابعاد یک مترمربع خلاصه شد. حال مساله اصلی این است که بدانیم طراحان آشپزخانه های آینده مابین انتخاب تکنولوژی پیشرفته و بازگشت به گذشته دچار که یک شرکت بینالمللی معتبر 80 ساله در زمینه طراحی و ارائه Ikea تردید شده اند. در یک نظرسنجی که اخیرا توسط شرکت مبلمان و اثاث یه خانه به ویژه آشپزخانه است، انجام گرفته است ، نشان می دهد که در سال 2006 ، آشپزخانه به مهمترین مکان خانه بعد از اتاق غذاخوری تبدیل شده است . بر این ا ساس، بیش از 52 درصد افرادی که مورد پرسش قرار گرفته اند، غذا را در آشپزخانه میخورند، 35 درصد بحث ها و گفتگوهای خانوادگی خود را در آشپزخانه و موقع غذاخوردن انجام می دهند، 19 درصد در آشپزخانه پذیرای مهمانانشان هستند و 14 درصد در آشپزخانه تلویزیون تماشا میکنند.
بر این اساس آشپزخانه همچنان جایگاه خود را به عنوان مهم ترین فضای همگانی خانه حفظ می کند و نمی بایستی آن را به عنوان یک عنصر یا یک ماشین تهیه غذا در نظر گرفت. آنچه مهم است توجه به ماهیت فضایی  مکانی آشپزخانه و ترکیب آن با تکنولوژی و لوازم پیشرفته د رون آن است که در راستای سهولت زندگی و آسایش خاطر ساکنان خانه بایستی مد نظر معماران و طراحان باشد.
نتیجه گیری
الگوی زندگی بر طراحی خانه تاثیر می گذارد و برعکس . وقتی کارفرمایی در مورد خواسته های خود با معمار صحبت می کند و معمار نیز پس از توجه به تمامی عوامل و نیازهای کارفرما، خانه را طراحی می کند، خانه طراحی شده و ساخته شده خواه در قالب یک خانه ویلایی، خواه به صورت یک خانه شهری یا به صورت یک واحد آپارتمانی، بایستی به بهترین وجه ممکن نشاندهنده تلاشهای معمار و کارفرما باشد و دیاگرام سه جانبه فعالیت و الگوهای زندگی احتمالی در آن خانه را به بهترین شکل نشان دهد. عرصه های مختلفی را که با هم کل خانه را تشکیل می دهند، می توان به نحو سودمندی همراه با دسته بندی فعالیت های گوناگون به قسمت های خصوصی، نیمه خ صوصی و همگانی تقسیم کرد . هر چند که مفهوم خلوت و فضای خصوصی و همگانی درون خانه در طول قرنها تغییر کرده است، اما امروزه مفهوم خلوت یکی از مفاهیم عمده فرهنگی تاثیرگذار در روند طراحی خانه میباشد. فعالیتهای خصوصی اغلب شامل فعالیت هایی از نوع خوابیدن، تفکر و اندیشیدن و ... است که در اتاق خواب، حمام یا اتاق کار صورت می پذیرند. فعالیتهای عمومی درون خانه نیز شامل بودن در کنار افراد خانواده، صحبت با آنان، تماشای جمعی تلویزیون و به ویژه غذا خوردن است که اکثر مردم دوست دارند همراه با دیگران و کنار یک میز نشسته و با هم غذا بخورند. این فعالیت را میتوان یکی از مهم ترین رویدادهایی دانست که در مجموعه فعالیت های همگانی درون خانه اتفاق میافتد ؛ چرا که می تواند دربرگیرنده رویدادهای همگانی دیگری چون گفتوگو و صحبت با هم، در کنار هم بودن، تماشای تلویزیون و ... میباشد. از اینرو فضای در برگیرنده این رویداد درون خانه، خود دارای اهمیتی فراتر از سایر اجزای خانه میشود. در واقع ماهیت فضایی مکانی آشپزخانه به عنوان مهم ترین مرکز تجمع افراد خانواده که شامل فضای غذاخوری، فضای کار و آماده سازی غذا، فضای قرارگیری کابینت ها و عناصری همانند یخچال، اجاق گاز، ظرف شویی، ارتباط با فضاهای دیگر خانه، دسترسی به فضای باز همانند تراس یا حیاط خلوت و ... سبب می شود که طراحی با توجهی ویژه انجام گیرد . توجه به ویژگی های کیفی این فضا همانند نحوه نورگیری طبیعی و نورپردازی مصنوعی، موقعیت قرارگیری و جان مایی آشپزخانه در خانه و ارتباط آن با دیگر فضاها و ... در کنار ویژگی کمی و خواسته های شخصی کارفرما و گروه خانواده همانند جدا بودن فضای آشپزخانه از فضای غذاخوری، فضای قرارگیری میزغذاخوری، تفکیک آشپزخانه به فضای سرد و گرم و ... از جمله مواردی است که بایستی به عنوان اولویت های طراحی آشپزخانه لحاظ شوند.

خلاقیت و نوآوری در طراحی داخلی

مرتضی فرامرز دانشجوی کارشناسی رشته معماری
سرکار خانم عباسه سرپرست عضو هیئت علمیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا

چکیده

در دنیای امروز میتوان به خلاقیت و نوآوری نگریست، با توجه به نیاز روزافزون بشر به هماهنگی و همزیستی با محیط پیرامون، استفاده بیشتر از منابع، ارتقاء کیفیت زندگی و در نهایت دستیابی به کامیابی، آسایش و آرامش، لزوم تحول اساسی در نوع نگرش، درک مفاهیم خلاقیت، نوآوری، ایده و فرصت و استفاده از ذهن خلاق در کلیه امور زندگی بیش از پیش نمایان است.صنعت نوپای معماری داخلی در کشور ما نیز نه تنها این قاعده مستثنا نیست بلکه مفاهیمی چون آفرینش و خلق و نوآور. ایده ها در طراحی، ورود به عرصه خیال و جان بخشی به محیط پیرامونی، استفاده از امکانات و داشته های موجود در طراحی و چیدمان و اصولا نگاه هنرمندانه به مقوله معماری داخلی، در عمق بستر طراحی داخلی ریشه دوانده است. به گفته پیتر خلاقیت یعنی خطر کردن. در واقع خلاقیت به این معنا در فرآیند طراحی تا پیش از قرارگیری کلیه عم لکرد در فضای می باشد. چرا که در این روند سامانه های مختلفی بر آن اثر می گذارد و ایده اولیه دچار تغییرات تغییرات بنیادین شود . که سیستم پیشنهادی بدین شرح است :چیدمان- دیاگرام (ریخت شناسی، بافت،رنگ ) ساخت شناسی- اکولوژی و ... در این میان اصول که در طراحی با هدف ایجاد فضای معمارانه در نظر گرفته می شود.در 9 عنوان تقسیم بندی می گردد :خط دید در فضا، مبلمان- عملکرد فضایی و محدودیتها- مقیاس در فضا.) فرم- رنگ بافت نور بازشوهاشکل و نحوه استقرار ساختمان در محل قرارگیری فضاهای داخلی، دکوراسیون داخلی می توانند به گونه ای باشد که موجب ارتقاء سطح آسایش درون ساختمان گردد و در عین حال از طریق عایق بندی صحیح دیوارهای داخلی-مصالح-بافت، موجبات کاهش مصرف سوخت فسیلی پدید می آید. این دو فرآیند مذکور ناگزیر دارای هم پوشانی و نقاط مشترک فراوان می باشند  .از این رو طرح های دکوراسیون و الگوهای آن همواره تغییراتی کلی و جزئی هستند باید به گونه ای طراحی شود که منطبق با خواسته های درونی انسان باشد، هدف اصلی از انجام دکوراسیون ، بالا بردن زیبا سازی فیزیکی و هماهنگی آن با احساسات درونی انسان می باشدکه جز با تاکید بر روابطی چون عاملیت و عملکرد با فرم و... و همچنین به وسیله عناصر متعلقه و مرتبطی چون رنگ، بافت و... مسیر و مقدور نمی باشد. طراحی داخلی با بکارگیری عناصر فوق سعی در بهینه سازی فضاها و دست یابی به کارآیی و کارکرد مناسب در کنار زیبایی و معانی و معناها می باشد. تلاش حاضران در این مقاله براین بوده است به مواردی که در چکیده اشاره شده به صورت مفصل پرداخته شود.

ادامه مقاله

اینجا کلیک کنید

15 ایده برای استفاده از رنگ زرد در خانه

اگر به رنگ زرد علاقه دارید و تصور می کنید که باید در دکوراسیون داخلی خانه خود حتما از این رنگ استفاده کنید، چند ایده جدید برای استفاده از این رنگ جذاب را در طراحی داخلی اشاره می کنیم. در این طراحی ها شاهد انواع چیدمان های مختلف از سنتی و کلاسیک گرفته تا مدرن و معاصر خواهید بود. تنها چیزی که باعث شده آنها را در یک مجموعه در کنار هم قرار بدهیم، استفاده از رنگ زرد در آنهاست. با توجه به این عکس ها به راحتی می توان به این نتیجه رسید که به راحتی می توان از رنگ زرد در همه جا حتی در اتاق نشیمن و سرویس بهداشتی نیز استفاده کرد. اگر با دقت بیشتری به عکس ها نگاه کنید، متوجه لوازم زینتی جالب و جذابی می شوید که به زیبایی با پیش زمینه زرد همخوانی پیدا کرده اند. رنگ زرد توانایی آنرا دارد که به فضای داخلی حرارت و گرما و تازگی اهدا کند. امیدواریم شما هم از دکوراسیون زرد لذت ببرید. اگر به رنگ زرد علاقه دارید اما نمی دانید باید از کجا شروع کنید به شما پیشنهاد می کنیم که پست قبل را بخوانید.

15 ایده برای استفاده از رنگ زرد در خانه

15 ایده برای استفاده از رنگ زرد در خانه

15 ایده برای استفاده از رنگ زرد در خانه

15 ایده برای استفاده از رنگ زرد در خانه

15 ایده برای استفاده از رنگ زرد در خانه

15 ایده برای استفاده از رنگ زرد در خانه

15 ایده برای استفاده از رنگ زرد در خانه

15 ایده برای استفاده از رنگ زرد در خانه

15 ایده برای استفاده از رنگ زرد در خانه

15 ایده برای استفاده از رنگ زرد در خانه

15 ایده برای استفاده از رنگ زرد در خانه

15 ایده برای استفاده از رنگ زرد در خانه

15 ایده برای استفاده از رنگ زرد در خانه

همه چیز در مورد رنگ زرد

"برخی از نقاشان خورشید را به لکه های زرد تبدیل می‌کنند و برخی دیگر لکه ها ی زرد را به خورشید "
                                                                    
                                                                                             پابلوپیکاسو
به رنگ زرد گل نرگس، پوست لیمو، و کره فکر کنید!چه احساسی به شما دست می‌دهد؟! بله این حس گرمی و نشاط است، رنگ زرد یادآور شروعی دوباره است؛ یادآور بهار و امید آرزوهای شیرین.

در هندوستان افراد زمانی که قصد دارند شرو ع بهار را جشن بگیرند جامه زرد به تن میکنند. چنانچه کمی تامل کنید و به رنگ یاقوت زرد، و برخی از تکه سنگ ها توجه کنید، درمیابید که رنگ زرد ماهیتا"زاده زمین است و درنگاه اول ما را به یاد طبیعت می‌اندازد. یاد نرگس زرد، گندمزار، و یا کشتزار ذرت. از طرفی گیرایی زمینه طلایی این رنگ به انسان نوعی انرژی مضاعف می‌دهد.

همه چیز در مورد رنگ زرد

از نظر روانشناسی زمینه روحی و روانی انسان به گونه ایست که رنگ زرد باعث ارتقا و نشاط انسان می‌گردد. وین وان گوگ هنرمندی که سال‌های زیادی را صرف مطالعه در مورد رنگ زرد کرده است. وی اینچنین اظهار می دارد که "زرد خود خورشید است، زرد حقیقتا"فوق العاده است". علاوه بر این زرد رنگ خوش‌بینی و آرامش است؛ زرد یعنی امیدواری.
روانشناسان رنگ بر این باورند که انسان‌ها در نهان و ذات خود تمایل به رنگ زرد دارند. چنانچه در پی اعتماد به نفس و آرامش روحی هستید، روانشناسان رنگ زرد را به شما توصیه میکنند. آن‌ها معتقدند افرادی که طرفدار این رنگ هستند افراد پرامید،شاد و قاطعی هستند.     
جالب است بدانید رنگ زرد اولین رنگی است که نوزادان در بدو تولد قادر به تشخیص آن میباشند. ارسطو فیلسوف یونانی معتقد است که رنگ زرد اولین رنگی است که از تاریکی خارج میشود و به همین دلیل است که زرد و آبی (آبی هم اولین رنگی است که به تاریکی وارد میشود) تنها رنگهای حقیقی در سه رنگ اصلی می‌باشند.

همه چیز در مورد رنگ زرد

بطور خلاصه رنگ زرد ذاتا" سازنده اعتماد به نفس، شادی آور، و تحریک کننده انسان هم از لحاظ ذهنی و هم از لحاظ جسمی میباشد.
دکتر مکس لوسچر روانشناس سوئیسی در دهه 1950 دلیل اهمیت رنگ زرد را در یک مثال ساده شرح داد. او معتقد بود که روز که زمان فعالیت و تکاپو است با رنگ زرد خورشید شروع می‌شود در حقیقت زرد رنگ بیداری و شروع است.
جان ‌ولگاتگ فیلسوف قرن 18از رنگ زرد به عنوان رنگ دوستی و راحتی (آرامش) یاد می‌کند، او هم‌چنین هنگام مطالعه نکات مهم را با رنگ زرد مشخص می‌ ‌‌‌نمود تا بهتر در ذهنش باقی بمانند. رنگ زرد نه تنها باعث ارتقاء فعالیت‌های جسمی می‌گردد، بلکه باعث تحریک ذهن نیز می‌شود و به تقویت حافظه هم کمک می‌کند.
همه طیف‌های رنگ زرد به یک اندازه تاثیر گذار نیستند؛ برای مثال زرد شفاف و روشن خیلی بیشتر و بهتر از زرد تیره و مات قدرت خلق شادی و نشاط در محیط را دارد. بنابراین هنگام استفاده از این رنگ زیبا به طیف آن نیز توجه نمائید.
درنهایت در یک جمله می‌گوئیم که رنگ زرد،رنگ سوزندگی،نشاط،اعتماد به نفس،ثروت و عشق و دوستی است.
پس با داشتن این رنگ در خانه خود گرما و روشنی را تجربه کنید و لذت ببرید.
استفاده از رنگ زرد در دکوراسیون و خانه

زمانی که قصد دارید از این رنگ در دکوراسیون داخلی استفاده کنید، این نکته را از یاد نبرید که نورهای طبیعی و هنری که در خانه وجود دارند، تاثیر زیادی در تغییر جلوه رنگ زرد خواهند داشت. برای مثال در اتاقهای آفتابگیر زرد درخشانتر جلوه می‌کند و بطور زیادی گرمای خورشید را د ر اتاق منعکس خواهد کرد در حالی که زیر نور لامپ‌های الکتریکی زرد بسیار متفاوت از آنچه در واقعیت است جلوه می ‌کند. ازاینرو قبل از هر اقدامی ببینید کدام طیف از رنگ زرد مناسب اتاق مورد نظر شماست. به این منظور بهتر است ابتدا از تکه‌های تستر کاغذ دیواری استفاده کنید و پس از اطمینان اجرا نمائید.
بهتر است برای روشن جلوه دادن اتاق‌های بزرگ بجای سفید در رنگ آمیزی دیوارها از رنگ زرد ملایم استفاده کنید زیرا در این شرایط سفید باعث بی‌روح شدن اتاق می‌گردد. همچنین برای اتاق‌های کوچک و تاریک نیز رنگ زرد براق را برای نقاشی دیوارها توصیه می‌کنیم زیرا این رنگ به طرز معجزه آسائی باعث روشن شدن و بزرگتر جلوه کردن اتاق ‌های این چنینی می ‌گردد.
زرد بطور سنتی رنگ آشپزخانه‌هاست! همانگونه که روز با رنگ زیبای خورشید شروع می‌شود بهتر نیست ماهم هنگام صرف صبحانه از فنجان‌ها و ظروف زرد رنگ استفاده کنیم و همانند طبیعت روز خود را با این رنگ شروع کنیم ؟! گفتیم که زرد رنگ انرژی و تحرک است بنابراین سعی کنید از این رنگ در جای جای چیدمان منزل خود استفاده کنید. البته بهتر است از عناصر طبیعی که زرد رنگ هستند استفاده شود مثلا" گلدانی پر از گل‌های زرد روی میز غذاخوری ....

همه چیز در مورد رنگ زرد

علت اینکه استفاده از این رنگ در اتاق غذاخوری بسیار توصیه می‌شود، اجتماعی بودن این رنگ است! وجود این رنگ در اتاق غذاخوری باعث می‌شود افراد در این اتاق احساس آرامش بیشتری کنند و از خوردن غذا در کنار هم لذت ببرند.
از آنجائی که این رنگ رنگ تحرک و فعالیت است، استفاده زیاد از آن در اتاق خواب توصیه نمی شود زیرا ممکن است باعث بی‌خوابی گردد.
طیف‌های ملایم این رنگ برای سرویس‌های بهداشتی بسیار مناسب هستند.
زرد هم‌چنین رنگ مناسبی برای اتاق‌های نشیمن می‌باشد.چنانچه تمایل دارید اتاق نشیمن شما جلوه‌ای مدرن داشته باشد، توصیه می‌کنیم ترکیبی از رنگ‌های زرد ملایم، طوسی و سفید را در طراحی خود داشته باشید و با استفاده از وسایل چوبی تیره و اشیاء کریستال به فضایتان عمق و ژرفا ببخشید.
هم‌چنین برای داشتن اتاق نشیمن شیک و ساده بهتر است از ترکیب زرد اخرایی و نارنجی سیر استفاده کنید و برای عمق دهی به فضا از سرویس‌های چوبی تیره و ظروف بزرگ و طرح دار استفاده نمایید.
رنگ زرد در هارمونی 
زرد رنگ جنبش و درخشش است. زرد دشمن تاریکی و هر رنگ تیره و افسرده است. ویژگی دیگر این رنگ این است که به خوبی خود را در یک ترکیب رنگی سازگار می‌کند و به راحتی در کنار رنگ‌های دیگر همخوانی پیدا می کند.

همه چیز در مورد رنگ زرد

اگر با دقت بیشتری به طبیعت زیبا بنگرید خواهید دید که طیف‌های رنگ زرد با طیف‌های رنگ آبی به شدت همخوانی دارند و به زیبائی کنار هم می‌نشینند.
هم‌چنین سبز نیز از جمله رنگ‌هاییست که کنار زرد ترکیبی فوق العاده را خلق می‌کنند.
بنفش سیر رنگ مکمل رنگ زرد است. بنابراین در کنار زردترکیبی چشم‌نواز را تشکیل می‌دهند. رنگ دیگری که بسیار زیبا کنار زرد می‌نشیند رنگ قهوه‌ای می‌باشد.
رنگ زرد در بسیاری از ترکیب‌ها به آن ترکیب رنگ و روح زندگی می‌بخشد.    
هم‌چنین بسیاری از معماران که به سبک کلاسیک کار می‌کنند ترجیح می‌دهند رنگ زرد با مشکی و قرمز ترکیب نمایند.
در قرن 20 رنگ زرد از طرفداران زیادی برخوردار شد خصوصا" ترکیباتی که شامل زرد ملایم و دیگر رنگ ‌ها می‌شد.

همه چیز در مورد رنگ زرد

برای مثال در دهه 1950 ترکیب زرد لیموئی با صورتی ملایم، آبی ملایم، و سبز بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفت. هم‌چنین در دهه 1960 ترکیب زرد لیموئی با بنفش ،سبز روشن و نارنجی سیر بیشترین ترکیب رنگی بود که از طرف افراد انتخاب می‌شد.حال چنانچه با تصور این ترکیب‌های رنگ زرد و دیگر رنگ‌ها احساس خوشایندی به شما دست داده است به شما توصیه می‌کنیم هر یک از آن‌ها را که بیشتر می‌پسندید به خانه‌های خود بیاورید.
یکی از اشکال رنگ زرد که بسیار جذاب و چشم‌گیر است رنگ طلائی می‌باشد.چنانچه می‌خواهید شکوه و جلوه‌ای بی‌نظیر را به خانه خود دعوت کنید به شما ترکیب زرد طلائی با آبی سیر، قرمز مخملی و بنفش تیره را به شما توصیه می‌کنیم.