مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

Manifesto House / James & Mau, for Infiniski


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

  Manifesto House / James & Mau, for Infiniski

Project: Infiniski Manifesto House
Architects: James & Mau
Location: Curacaví, Chile
Built Area: 160 m2 ( + 15 m2 terraces 2nd floor)
Landscaping: Infiniski
General Contractor and manager: Infiniski
Renewable strategy: Infiniski + Geotek
Project year: 2009
Execution Time: 90 days
Total Cost: 79.000 €
Photograph: Antonio Corcuera
Furniture: Cómodo Studio

 

Infiniski designs and builds eco-friendly houses and buildings based on the use of recycled, reused and non polluting materials and the integration of alternative and renewable energy. The Infiniski projects are designed by James&Mau – Architects and designers,  Jaime Gaztelu and Mauricio Galeano, founders and partners of Infiniski. James & Mau offer Innovative and contemporary designs based on bioclimatic and modular architecture.  Infiniski is not only green, it is cheaper and faster … it tries to think the values of architecture and construction differently; a contribution to the needs of our changing environment

Manifesto House / James & Mau, for Infiniski 

برای دیدن عکسهای بیشتر روی لینک زیر کبک کنید 

Manifesto House / James & Mau, for Infiniski


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

SLEEPBOX / Arch Group


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

  SLEEPBOX / Arch Group

Arch Group shared their innovative SLEEPBOX design with us.  Intended to provide a comfortable night sleep, the mobile 3.75 m2 unit can be located anywhere people need a place to rest or relax such as airports, train stations, shopping centers, or even in the middle of the streets. “We believe that urban infrastructure should be more comfortable for people,” explained the architects.  Rented for between fifteen minutes and several hours, the SLEEPBOX provides moments of quiet sleep and rest from the city as clients can rest on foamed polymer beds, which are equipped with an automatic system that changes bed linen once the client leaves. But a bed is not the only accommodation the SLEEPBOX provides.  The unit is also equipped with a ventilation system, sound alerts, built-in LCD TV, WiFi, sockets for a laptop, charging phones and space for luggage.   After clients feel refreshed and leave the unit, the automatic change of bed linen starts and the quartz lamps turn on.   Clients can pay for the time spent in the unit at a shared terminal, which provides the client with an electronic key.

More images after the break.

SLEEPBOX
Area: 3.75 m2
architects: Goryainov A., Krymov M.
Design: 2009

SLEEPBOX / Arch Group 

برای دیدن عکسهای بیشتر روی لینک زیر کلبک کنید 

SLEEPBOX / Arch Group


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

گفتگوی زیبای 2 شاعر

شعرحمید مصدق :

تو به من خندیدی و نمی دانستی

من به چه دلهره از باغچه همسایه سیب را دزدیدم

باغبان از پی من تند دوید

سیب را دست تو دید

غضب آلود به من کرد نگاه

سیب دندان زده از دست تو افتاد به خاک

و تو رفتی و هنوز،

سالهاست که در گوش من آرام آرام

خش خش گام تو تکرار کنان می دهد آزارم

و من اندیشه کنان غرق در این پندارم

که چرا باغچه کوچک ما سیب نداشت

جواب زیبای فروغ فرخ زاد :

من به تو خندیدم

چون که می دانستم

تو به چه دلهره از باغچه همسایه سیب را دزدیدی

پدرم از پی تو تند دوید

و نمی دانستی باغبان باغچه همسایه

پدر پیر من است

من به تو خندیدم

تا که با خنده تو پاسخ عشق تو را خالصانه بدهم

بغض چشمان تو لیک لرزه انداخت به دستان من و

سیب دندان زده از دست من افتاد به خاک

دل من گفت: برو

چون نمی خواست به خاطر بسپارد گریه تلخ تو را

و من رفتم و هنوز سالهاست که در ذهن من آرام آرام

حیرت و بغض تو تکرار کنان

می دهد آزارم

و من اندیشه کنان غرق در این پندارم

که چه می شد اگر باغچه خانه ما سیب نداشت

۵ نکته کلیدی درباره کلیدی‌ترین جای خانه

محیط خانه تاثیر زیادی بر سلامت و کیفیت زندگی ما و افراد خانواده‏مان دارد. خانم‏های خانه‏دار چون مسوولیت بیشتری در خانه به عهده دارند، کارهایی مانند آشپزی و سرو سامان دادن به کارهای خانه را انجام می‏دهند و مشارکت سایر افراد خانه در کارهای خانه هم معمولا با اطلاع و نظر خانم خانه انجام می‌شود، نقش مهم و حیاتی در تامین سلامت و ایمنی افراد خانه دارند…
روی صحبت ما هم این هفته با خانم‏های خانه‏دار است؛ خانم‏هایی که با توجه به نکاتی ساده اما مهم می‏توانند سلامت و ایمنی را در محیط خانه به همه اعضای خانه هدیه کنند؛ نمونه‌اش همین ۵ نکته زیر:

۱) سلامت خانه از ایمنی شروع می‌شود

یک خانه سالم خانه‏ای است که نکات ایمنی در آن رعایت شود. کارشناسان ایمنی معتقدند سلامت خانه از ایمنی آن شروع می‏شود. طبق مطالعات انجام شده در موسسه ایمنی خانه آمریکا، سقوط و مسمومیت‏های تصادفی دو علت اصلی حوادث خانگی هستند. بنابراین توصیه می‏شود خانه را از نظر وجود این خطرات مورد بررسی قرار داده و شرایط ایجاد این حوادث را به حداقل برسانید.

در بررسی ایمنی خانه و از بین بردن نقاط خطر دقت و توجه کنید و به یاد داشته باشید داروها، وسایل کمک‌های اولیه و ویتامین‌ها هم در صورت استفاده نادرست می‎‏توانند خطرآفرین باشند. خطر برق‌گرفتگی را هم فراموش نکنید و تمام وسایل و لوازم خانگی برقی را از نظر ایمنی بررسی کنید. در مورد خطر افتادن و سقوط هم مراقب سرامیک‏های کف حمام و آشپزخانه باشید. پس از شستشو آنها را سریع خشک کنید و با دمپایی ابری روی آن راه نروید.

۲) هوای خانه‌ را تازه کنید

اجازه دهید هوای تازه و تمیز وارد خانه شود. به علت آشپزی و بخار شدن حلال‏ها، شوینده‏ها و مواد شیمیایی گاهی هوای داخل خانه ممکن است آلوده‏تر از هوای بیرون باشد. تا جایی که می‌توانید آلودگی هوای داخل خانه را کاهش دهید. در و پنجره‏ها را باز کنید و اجازه دهید هوای تمیز در خانه جریان پیدا کند و آلودگی و رطوبت را از بین ببرد. هنگام آشپزی هود را روشن کنید و با تعبیه سیستم تهویه مناسب از آلوده شدن هوای داخل خانه پیشگیری کنید.

۳) خانه را میکروب‌‌زدایی کنید

میکروب‏ها میهمان‏های ناخوانده‏ای هستند که در هر خانه‏ای سر و کله‏شان پیدا می‏شود. برای پیشگیری از ایجاد بیماری و داشتن خانه‏ای سالم باید از انتشار میکروب‏ها و آلودگی‏ها پیشگیری کنید. شستن مرتب دست‏ها یکی از راه‌های پیشگیری از انتشار آلودگی در خانه است. اگر هنگام تهیه غذا و تماس دست با گوشت خام در یخچال را باز و بسته کنید، میکروب‏ها و آلودگی‏ها به افراد دیگری که در یخچال را باز می‏کنند، منتقل می‏شود. بنابراین بهتر است پس از دست زدن به گوشت خام حتما دست‌هایتان را بشویید. طبق توصیه کارشناسان بهداشت، بهتر است دستان‌تان را با آب گرم و صابون و حداقل به مدت ۱۵ ثانیه بشویید.

۴) هوای قلب خانه را داشته باشید

می‏گویند آشپزخانه قلب خانه است. برای داشتن خانه‌ای سالم و بهداشتی لازم است آشپزخانه را تمیز نگه ‌دارید. توجه به بهداشت و سلامت مواد غذایی و تهیه و طبخ و نگهداری مناسب مواد غذایی به پیشگیری از بیماری‏ها و مسمومیت‏های غذایی کمک می‏کند. گوشت را در دمای مناسب بپزید و مطمئن شوید که قسمت‏های داخلی گوشت به خوبی حرارت دیده است. مراقب باشید خونابه گوشت خام به سایر مواد غذایی به ویژه مواد غذایی که به طور خام مصرف می‏شوند (نان، میوه‏ها و سبزی‏ها) منتقل نشود. دمای یخچال را زیر ۴ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

۵) خانه را بهشت کنید

خانه برای خیلی‏ها امن‏ترین جای دنیاست و جایی است که می‏توانند طعم شیرین آسایش و امنیت را تجربه کنند. محیط خانه را تمیز و مرتب نگه‌دارید. اسباب و وسایلی را که آزارتان می‏دهد، بردارید. قرار دادن گل و گیاهان در خانه را فراموش نکنید و با استفاده از رنگ‏های آرام‏بخش خانه‏تان را طوری طراحی کنید که موجب آسایش و آرامش افراد خانه شود.

نرم افزار مشاور اقلیم

اکثر معماران برای پیدا کردن آمار خام به سایت هواشناسی ایران مراجعه کرده‌اند. ( وجود ساختمان های پایدار فراوان و توجه بسیار به صرفه جویی انرژی در ایران شاهد این امر است.) اگر حتی در طراحی هم از این آمار استفاده نشود، بخش اقلیم و هواشناسی جز اصلی و بخش اول تمام گزارش مطالعاتی معماری است. به هر حال اگر به دنبال چیزی جذاب تر از آمار خام سازمان هواشناسی هستید و یا کپی از کتاب پهنه بندی اقلیمی خسته شده اید، نرم افزار مشاور اقلیمی 4Climate consultant برای شما کارساز خواهد بود.

پس از دانلود و نصب برنامه آمار اقلیمی را دانلود کنید. متاسفانه در این لیست تنها آمار ایستگاه هواشناسی مهر آباد وجود دارد. اگر بانک های اطلاعاتی دیگر، ورود اطلاعات ایستگاه جدید به روش دستی یا خروجی از آمار سازمان هواشناسی ایران به نرم افزار را پیدا کردید، لطفاً در بخش نظرات اعلام کنید تا سایر دوستان نیز استفاده کنند.  البته من به نویسندگان برنامه نامه نوشته‌ام، در صورتیکه پاسخ دادند به این مطلب اضافه خواهم کرد.

نرم افزار اقلیمی Climate consultant تمام آمار هواشناسی یک ایستگاه را به صورت 17 نمودار گرافیکی نمایش می دهد و در انتها نمودار آسایش اقلیمی جیوانی را ترسیم کرده و استراتژی های مورد نیاز برای هر ماه را  پیشنهاد می دهد.

در قسمت نمودار 3 بعدی (D Charts3) دمای سالانه جهت درک بهتر بر روی نموداری 3 بعدی با زوایای مختلف تصویر شده است، با کشیدن موس بر روی تصویر می توانید نمودار را از زوایای مختلف مشاهده کنید. آخرین صفحه به گلباد اختصاص دارد، البته گلباد با سایر آمار اقلیمی دما و رطوبت نسبی تلفیق شده و تصویری کامل در یک نگاه از مشخصات اقلیمی برای بیننده فراهم می کند.  نرم افزار قابل تنظیم برای آمار ماهانه، روزانه و حتی ساعتی است. در قسمت انیمیشن این صفحه، گلباد برای فواصل زمانی داده شده، به صورت متوالی نمایش داده می‎شود. نمودار آسایش اقلیمی جیوانی مفید ترین نمودار این نرم افزار است.

مشکل اصلی نرم افزار کیفیت پایین خروجی نمودار ها است، نرم افزار قابلیت چاپ ندارد و باید از دکمه print screen استفاده کنید.

نرم افزار  Climate consultant  توسط گروه طراحی انرژی یو سی ال آ  UCLA Energy Design Group طراحی شده و تحت کپی رایت دانشگاه کالیفرنیا است.

 

منبع : معماری منظر ایران

کتاب‌های نایاب

حتما خیلی برای شما پیش آمده که کتابی را خیلی احتیاج داشته باشید، اما امکان دسترسی به آن مقدور نباشد. گاهی کتاب دست دوم زیر 10 دلار برای فروش گذاشته شد است، اما متاسفانه برای افراد ساکن ایران، امکان خرید اینترنی وجود ندارد، و اگر هم با کلی جستجو و خواهش مستر یا ویزا کارتی پیدا بشود، هزینه حمل و نقل آن چندین برابر خود ارزش خود کتاب است.

اخیرا موسساتی در ایران تاسیس شده‌اند که زحمت خرید هر کتابی را از آمازون و سایر سایتهای خرید آن لاین برای شما می‌کشند، اما باید علاوه بر هزینه خود کتاب و هزینه حمل آن، هزینه زحمت آقایانی که برای شما خرید کرده‌اند را نیز بپردازید. که هزینه آن با زندگی و مرام  دانشجویی (دست کم در سطح ما) ممکن نیست.

در این مواقع دو روش برای خواندن کتاب به صورت دانشجویی وجود دارد، که اهل کتاب با آنها آشنا هستند. البته این دو روش کامل نیستند و همه کتابها و همه صفحات کتاب را پوشش نمی‌دهند، اما قابل قبول است.

روش اول این است که کتابها رو به صورت کامل دانلود کنید. (یا به عبارت دیگر بدزدید) سایتهای بسیاری در این حوزه کار می‌کنند، البته قصد من این نیست که از این سایت ها به شما معرفی کنم، چون علاوه بر اینکه خلاف شرع و اخلاق و ... است، معمولا آرشیو کاملی ندارند و فقط بعضی از کتابهایی را که اخیرا چاپ شده را دارند.

روش دوم اینکه کتابهای خود را در گوگل کتاب و یا درQuestia جستجو کنید. معجزه نمی‌کند، اما بهتر از هیچی است. کتابهای ارزشمند بسیاری از این طریق برای محقق ایرانی قابل دسترس است. کار خلاف شرع و قانون (دزدی) هم نیست. کیفیت تصویر Questia بالاتر از گوگل کتاب است و گاهی اجازه کپی را نیز می‎دهد، اما بانک اطلاعات گوگل کتاب وسیعتر است.

برای نمونه  نتایج جستجوی کتاب "حس بی مکانی، تاثیر رسانه‌های الکتریکی بر رفتارهای اجتماعی" را در گوگل کتاب و Questia را با همدیگر مقایسه کنید.

 

منبع : معماری منظر ایران

یک شهر در 36 ساعت

سالهای اول دانشگاه که بودم، یکی از اساتید می‌گفت که نگاه های معماران آلوده است. معنی این جمله را اخیرا درک کردم. زمانیکه توریست‌های اروپایی‌ها را در تهران می‌دیدم که خیلی آرام در خانه می ماندند و یا از صبح تا شب در پارک می نشینند. ولی ما عادت داشتیم که در شهر جدید در خیابان ها بدویم و ساختمان‌های قدیمی و جدید را نگاه کنیم.

تازه فهمیدم که دیدن نحوه زندگی آدم‌ها، غذاهایی که می خورند، حرف‌هایی که می‌زنند مهمتر از ساختمان‌هاست. توی اروپا (تا اونجا که من دیدم زندگی یعنی بار و کافه) برای بچه مسلمونی مثل ما بار یعنی محدوده قرمز،اینجا رستوران‌ها هم برایمان ممنوع هستند. اما الان می‌دونم که برای اینکه شهری رو بشناسی باید بری توی بار یا کافه مرکز شهر ساعت‌ها بنشینی و مردم رو نگاه کنی.

نیویورک تایمز یک سری برنامه معرفی شهرها  مختلف در دست تهیه دارد، برای گشتن شهرها در 36 ساعت. برای مسافران توضیح می دهد که در عرض 36 ساعت از جمعه بعد از ظهر تا یکشنبه صبح چطوری یک شهر را بگردند تا حال و هوای شهر کامل دستشون بیاد. بناها و ساختمان‌های تاریخی، علاوه بر بارها و کافه‌هایی که زندگی شهر را منعکس می‌کنند. هنوز از تهران برنامه 36 ساعته درست نشده، اما دبی و استانبول در این مجموعه جا گرفتند. 

 

منبع : معماری منظر ایران

دکوراسیون شاد برای کودکان


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

زمانیکه می خواهید یکی از اتاق های خانه را به کودک خود اختصاص دهید، چه چیزهایی را در نظر می گیرید؟ تعداد زیادی عروسک ابری، تختخواب، رنگ های جذاب، میز و صندلی مناسب. به طور حتم کلیه موارد ذکر شده باشد در اتاق کودک وجود داشته باشد اما در این میان شاد بودن اتاق کودک از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. اتاق کودک باید به گونه ای طراحی گردد که بیانگر احساسات و شخصیت واقعی فرزندتان باشد و در آن احساس کند که می تواند خود واقعی اش باشد. همچنین باید وسایل با در نظر گرفتن یک نظم و ترتیب خاصی چیده شوند. در زیر ایده هایی برای دکوراسیون اتاق کودکان در اختیار شما قرار می گیرد که کاملاً شاد و با نشاط هستند و فضای مفرحی را برای کودکان شما بوجود می آورند. 

دکوراسیون شاد برای کودکان

دکوراسیون شاد برای کودکان

دکوراسیون شاد برای کودکان

دکوراسیون شاد برای کودکان

دکوراسیون شاد برای کودکان

دکوراسیون شاد برای کودکان

دکوراسیون شاد برای کودکان


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

دکوراسیون یک کتابخانه خانگی


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

کتابخانه های خانگی اغلب خصوصی و شخصی هستند ومی توان گفت کتابخانه هر فرد در خانه بیانگر و معرف شخصیت اوست و نه تنها یک سرگرمی به شما می رود بلکه می تواند بسیار مفید  و کارآمد نیز باشد. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که به جمع آروی مجموعه هایی از کتاب های مختلف علاقه مند و مشتاق هستید و از طرفی ایجاد یک کتابخانه خانگی را کار دشواری می دانید توصیه می کنیم ایده های ما را که در این مطلب ذکر کرده ایم با دقت مطالعه و اجرا کنید تا شما هم بتوانید کتابخانه شخصی خود را در خانه خود داشته باشید. 

دکوراسیون یک کتابخانه خانگی 

1.انتخاب و اختصاص دادن یک اتاق مناسب و فضای کافی برای کتابخانه 

فضا و اتاقی که قرار است کتابخانه در آن قرار گیرد از اهمیت زیادی برخوردار است.این فضا باید دارای سقفی بلند باشد و جا به اندازه کافی برای قرار دادن وسایل مرتبط فعلی و وسایلی که ممکن است در آینده به این قسمت اضافه شود وجود داشته باشد. البته این نکته را نیز فراموش نکنید که حتما لازم نیست یک اتاق مجزا را برای کتابخانه در نظر بگیرید. بلکه شما می توانید قسمتی از اتاق خواب خود و یا قسمتی از هر فضای دیگر در خانه را به کتابخانه اختصاص دهید. 

 دکوراسیون یک کتابخانه خانگی

2.انتخاب و استفاده از طبقات مناسب و کارآمد 

ببینید چه نوع طبقه بندی برای فضای مورد نظر شما برای کتابخانه مناسب  تر است. شما می توانید با توجه به فضایی که دارید از طبقات تو کار, ایستاده, چوبی, فلزی و... استفاده کنید. 

دکوراسیون یک کتابخانه خانگی 

3.رنگ, بافت و نحوه استفاده از مواد 

رنگ ها و بافت ها می توانند در سبک و جلوه دکوراسیون کتابخانه خانگی شما بسیار موثر باشند. بنابراین هوشمندانه و با اطلاعات کافی به انتخاب رنگ و بافت برای وسایل کتابخانه خود بپردازید. برای مثال بافت های چوبی بزرگ با رنگ های تیره، سبکی کلاسیک و آنتیک به کتابخانه خانگی شما می دهد. همچنین بافت های ظریف تر با رنگ های روشن و ملایم سبکی مدرن ایجاد می کنند و سبب می شوند فضای کتابخانه شما بازتر و وسیع تر گردد. 

دکوراسیون یک کتابخانه خانگی 

4.استفاده ازقالیچه,لامپ ها و میز و صندلی در دکوراسیون کتابخانه 

فراموش نکنید که کتابخانه خانگی صرفا به قفسه های پر از کتاب ختم نمی شود، بلکه وجود وسایلی از قبیل میز و صندلی راحت ,قالیچه و نورپردازی مناسب و اصولی بسیار لازم و ضروری هستند. زیرا هر کدام از این وسایل می توانند در راحت تر و آرام تر شدن محیط کتابخانه کمک کنند و سبب شوند محیطی گرم و خوشایند برای مطالعه شما فراهم گردد. 

 

دکوراسیون یک کتابخانه خانگی

نکته بسیار مهم دیگر این است که شما مجازید و حتی توصیه می شود در کتابخانه خود از گیاهان سبز و شاداب, قاب عکس عزیزانتان و آثار هنری مورد علاقه خود استفاده کنید و فضایی دوست داشتنی برای خود خلق کنید که از گذراندن اوقاتتان در آن خسته نشوید.


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

طراحی سایتهای جلو آب؛ سطوح شناور در شهرها و اقتصاد

نسترن رضوی 

مقدمه ای از ترجمه "شهر شناور اثر کیم داوی"بهترین شهرها دارای ترکیبی نادر از موتور اقتصادی، سطوح اغوا کننده معماری و مکانهایی برای کار و تفریح به منظور تولید ثروت و ارضا خواسته ها در حد وفور می باشند.در اواخر قرن بیستم،بر اثر شتاب بازارهای جهانی شدن٬ بسیاری از شهر ها اساسا تغییر یافته و برای جذب جریانهای سرمایه ای و تطابق یافتن با واقعیات اقتصادی دوباره به نوآوری خویش پرداخته اند....

در این دوران شبیه سازی رسمی شهرها مختص به توسعه و منظر سازی شهری با سطوح اغوا کننده معماری و تندیس های نشانه ای٬ به منظور یافتن کلیدی برای رسیدن به این کامیابی گشته است. تغییر تصویر شهری از طریق تمرکز بر طراحی سایتهای جلو آب ، باعث گشته تا زمینهای کنار آب به منظور دست یافتن به فرصتهای بهتر مرمت شوند و فرمهای جدیدی برای تسهیلات اجتماعی فراهم شود.
مفهوم شهر شناور در باره شهری است که مغشوش شده است. اگر چه ما شهر ها را مراکز استقرارگاهی می دانیم که به صورت سایتها و یا مکانهایی هویتها و فرمها در آنها بنا نهاده شده اند. اما این تلاش به نوعی برای درک تغییر مفهوم شهری به صورت تلاقی نیروها و جریانهای متفاوت به منظور جهانی شدن است. در این جهت،اسکیپ های متعددی وارد تعاریف جدید شده مانند اتنواسکیپ به معنای جریانهای توریستی٬مها جرتی و پنا هندگی٬مدیا اسکیپ به معنای جریانهای مصوری و داده ای٬تکنواسکیپ به معنای جریانهای تکنولوژی، فاینس اسکیپ به معنای جریانهای پایتخت٬ایدواسکیپ به معنای جریانهای ایده ها، ارزشها و ایدولوژیها. همانطور که می دانیم،ایده شناور بودن دارای تعبیر های مختلف است. در یک تعبیر٬ طراحی شبیه سازی و روند برنامه ریزی شهری برای سایتهایی که رو به آب هستند به منظور افزایش سیالیت از جهت جهانی شدن می باشد. امروزه تجارب مکانی در شهرها از طریق جریانهای جهانی افزایش یافته و تصویر شهری در استراتژیهایی طراحی سایتهای جلو آب را برای بدست آوردن جریانهای جهانی واز بین بردن موانع محافظه کارانه برای حرکت به سمت معماری آوانگار دو برای دریا فت نیروهای جدید ارائه کرده است. این محدوده٬ مرزی انعطاف پذیر را در برنامه ریزیهای شهری سنتی بوجود آورده، در حالیکه٬ همه جا مرزها- بین معماری و برنامه ریزی٬ فرهنگ و تجارت، طراحی و سیاست –عمومی و خصوصی فرسوده شده است٬ ممارستهای سیاسی بیشتراشاره به سمت فرمهای معمارانه و برنامه ریزی شهری دارند .چنین تغییرات سریعی امکاناتی برای نوآوری شهری٬هنر و معماری اجتماعی ارائه کرده که با عث دوباره ساخته شدن نقشه ای وابسته به دانش و آکاهی گشته است.همچنین احتمالات بسیاری برای توسعه زیر ساختهای اجتماعی است که شامل سرویس دهی به حمل ونقل عمومی،زندگی اجتماعی و تسهیلات عمومی می باشد. اگر چه به طور همزمان پتانسیالهایی برای تخریبهای عمده در شهر موجود می باشد مانند: فرسودگی گوناگونی مکانی٬ هویت مکانی، تخریب فضا ها ی عمومی از طریق خصوصی سازی و ایجاد آسایش خاطر از طریق دفع فرمهای جدید و پاکسازی کردن اما یکی از تغییرات کلیدی در این دوران بنا کردن توسعه های روند شهری است.تغییرات شهری به طور سنتی دارای شرایط مکانی سایت و علایق مکانی اجتماعات هستند. همچنین هر سایتی در بردارنده مصالح زیر بنایی شهریی به همراه تاریخ، قلمرو و تجارب مکانی آن می باشد. یکی از ابعاد شهر شناور٬ رسیدن به این شناخت است که مفهوم مکان به تنهایی به معنی سیالیت است٬ در حا لیکه در زندگی روزمره این مفهوم به صورت یک زیربنا ثابت ونه سیال جا افتاده است، همچنین شهر سیال به صورت تلاقی از جریانها- مانند آب،زمین شناسی٬تاریخ رویدادها٬ خاطرات٬ مستعمرات،صنایع و طرحها نیز می باشد. در نتیجه،توسعه شهری لزوما یک فعالیت است که تجربه شهری در آن تغییریافته است_ مکانهای جدید خلق شده اند و مکانهای قدیمی محو گشته اند،چه برای بهتر شدن ویا بدتر شدن وضعیت . در اصل،بنا نکردن به طور ثابت از شناخت درباره سیالیت مکانی می آید٬ مکانهایی هستند که الزاما استوار نیستند اما به سادگی٬ موضعی برای سیالیت ایده ها، مردم٬ دادهها و پول می باشند٬ بنابراین تجربه مکانی از طریق چنین جریانهایی تولید می شود.
توسعه دوباره شهری جلو آب (اسکله)یکی از کلیدی ترین داستانهای برنامه ریزی و طراحی شهری در اواخر قرن بیستم است. دیگر٬ سایتهای جلو آب ( اسکله ها) مراکز کاری و صنعتی بندر گاهها به شمار نمی روند،بلکه مکانهایی با پتانسیل ویژه برای تغییر شکل شهری به منظور جذب سرمایه و مرمت الگوهای تنزل یافته شده اند. این تغییرات در دنیای امروز به سمت جهانی شدن با افزایش تنش بین هویت مکانی پایتخت و منطقه ای در رابطه غیر مستقیم با قدرت منطقه ای و کشوری دولت برای بدست آوردن تصویرهای پیشرفت برای جذب سرمایه می باشند.
به بیانی دیگر٬سایت جلو آب شهری یک جبهه جدید شهری برای دست یافتن به فرصتهای ویژه ای همچون زیبا شناسی٬اقتصاد٬منافع اجتماعی و محیط زیستی می باشد.بسیاری از زمینهای جلو آب فرصتی برای دوباره توسعه یافتن زمینهای صنعتی غیر قابل استفاده و بندرگاههای قدیمی می باشند.بندر گاهها اساسا مکانهایی برای جریانهای گوناگون هستند٬ دروازه هایی که به صورت واسطه غیر مشتقیم بین جریانهای منطقه ای و جهانی عمل می کنند.لنگرگاه ویا بندر شهر را به جهان متصل کرده، همانند پورت کامپیوتر که کامپیوتر خانگی را به شبکه جهانی وصل می کند،دروازه ورود برای جریانهای مردمی، محصولات و ایده ها ی نو هستند.آنها به طور سنتی توسعه یافته و دارای ارتباط نزدیک با نیروی کار انسانی شهر هستند. در قرن بیستم پیشرفت در تکنولوژی حمل و نقل فعالیتهای بندرگاهی را به طور چشمگیری به سایتهای پر محتوا تر و بدون وابسته به مراکز شهری تبدیل کرده است. بنابر گفته هایلی " آستانه های متروک زمینهای جلو آب فرصتی برای ترقی نماهای شهری قرن جدید گشته اند".اگر چه دیگر این مکانها تنها برای گردش محصولات نیستند بلکه برای افزایش و گردش جریانهای ایده های جهانی و اقتصاد داده ای بکار می روند.

به طور خلاصه می توان گقت،طراحی سایتهای جلو آب٬ مناظره ای فضایی بین زمین و آب است و درمفهوم توسعه فضای شهری و کسب تجربه در مورد آن جدالی بین اختصاص دادن فضا هم برای سود و هم برای تفریح می باشد .سایتهای جلو آب مرزی بین خطوط ثابت شهری و جریانهای نرم آب است.در واقع این نوع طراحی واسطه ای غیر مستقیم با جریانهای متوالی و تضادهای مناظره ای در طراحی است: همانند نظم و بی نظمی- بودن و شدن – مکان و فضا – فرهنگ و طبیعت – باز و بسته –خطوط خط خطی و نرم – جامد و تهی. به این منظور سایتهای جلو آب از این جهت مورد عطف می باشند که به دلیل توانایی تجربی که دارند به صورت یک حوزه میانی وارد عمل شده و به عنوان لبه ای از شهر دارای جبهه و ماسک شهری هستند که در واقع سازنده ویژگی شهری و هویت آن به حساب می روند.

غیر مادی کردن فرم: پاویلیون گالری 2009

ترجمه : نسترن رضوی 

در کودکی، عاشق کیکهای فنجانی وبادامی مادرم بودم که داغ داغ از فر آماده می شد. آنها ترجیحا از ذرات ریزدیده نشدنی با طعم بادام بودند تا خود مغز بادام، من یک قطعه کیک را باز می کردم و برای یک ثانیه بخاری را که از آن خارج می شد استنشاق می کردم... اعتراف می کنم که دارای بوو عطر خاصی برای من بودند.

azuyo Seijima and Ryue Nishizawa، سازندگان امسال برای پاولیون گالری 2009 هستند.آنها یک سازه پر پیچ و خم نازک و آسمانی طراحی کرده اند که از آسمان، درختان و سبزه تشکیل شده است.نگاه نزدیک مشخص می کند که سقف از پانلهای مرکبی ساخته شده که ازجنس آلومینیومهای صیقل داده شده سه میلیمتری است و متصل به یک ورقه سه لایه، نوزده میلیمتری از درخت توس می باشند. سقف با صدو پانزده ستون عمودی از جنس فلز با قطر پنجاه تا شصت میلی متری نگاه داشته می شود.
بنابر گفته معماران: این پاویلیون یک صفحه آلومینیومی شناور است که به مانند دود آزادانه بین درختان در حال حرکت می باشد. این سایبان انعکاسی در طول سایت نوسان داشته و بین محوطه پارک و آسمان خود را گسترش می دهد. ظاهر آن بنابر تغییر جوی هوا تغییر می کند و به نوعی با محیط اطرافش ادغام می شود. در واقع میدانی بدون دیوارو پر از فعالیت است که موجب مسدود شدن دید در پارک نشده و اجازه دسترسی از تمام جهات را می دهد. این سایبان گسترده شده در سایت پناهگاهی است برای مردم در پارک جایی که می توانند به مطالعه و تفریح بپردازند٬ در حالیکه از روزهای تابستان لذت می برند.

در جایی دیگر این پاولیون حیرت انگیز به صورت ابرو یا آب شناور در استخرتشبیه شده که بر روی ردیفی از ستونهای باریک قرار گرفته است، و این سازه سقفی آلومینیومی با ارتفاعات متغیر، خود را به دور درختها می پیچد ودر نقاطی به سمت آسمان حرکت کرده و یا در مکانهایی به سمت زمین سوق داده می شود. این سازه باز و زودگذر که از مصالح انعکاسی بازتابی است باعث می شود که به طور یکپارچه در محیط اطرافش جای بگیرد و پارک و آسمان اطرافش را منعکس نماید. 

 

متن اینگلیسی : 

http://www.serpentinegallery.org/2009/02/serpentine_gallery_pavilion_20_13.html 

sanaa_new_2.jpg 

sanaa_new_3.jpg 

sanaa_new_4.jpg

تجلی معماری هزاره سوم - نمایشگاه اکسپو چین ۲۰۱۰


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان

  لوگوی نمایشگاه اکسپو 2010

در ماه می سال 2010 شاهد بزرگترین نمایشگاه (اکسپو) طول تاریخ خواهیم بود که در چین با مشارکت 200 کشور دنیا برگزار خواهد شد.انتظار می روند حدود هفتاد میلیون نفر جذب این نمایشگاه شوند.

گروه معماری هلندی " Kossmann.dejong  " با همکاری گروه هنگ کنگی " Hypsos Leisure Asia " در مسابقه ی بین المللی طراحی " غرفه ی شهری ها " که یکی از پنج غرفه ی اکسپو 2010 است ، برنده شدند.

در حال حاضر نیمی از جمعیت جهان در شهر ها زندگی می کنند. که انتظار می رود این رقم رشدی 75 درصدی تا سال 2050 داشته باشد. هر روزه 150,000 نفر برای یافتن یک زندگی بهتر حاشیه های شهر را به مقصد شهرها ترک می کنند. در همین راستا در اکسپو 2010 شعار " شهر بهتر ، زندگی بهتر" مورد توجه قرار گرفته است. با این امید که با بهره گیری از یک نوع تفکر جدید و با استفاده از تکنولوژی ها و امکانات جدید بتوانند یک زندگی پایدار و سالم شهری را به وجود آورند یا زمینه ی آن را فراهم کنند.طراحی " غرفه ی شهری ها " بر روی موضوع " جمعیت شهری " متمرکز شده است.

هرمن کوسمن در این زمینه می گوید :

"ما از یک روش خاص برای جمع آوری مطالعات طراحی مان بهره خواهیم گرفت؛ و به بررسی هفت ماه ی زندگی رزوانه ی خانواده هایی در 10 شهر مختلف دنیا خواهیم پرداخت."

سایت طراحی برای این پروژه 14,000 متر مربع در نظر گرفته شده است و حداکثر ارتفاع داخلی 22 متر خواهد بود. 

May 2010 will see the largest World Expo in history take place in China, with 200 participating countries and 70 million visitors expected to attend.Dutch design studio Kossmann.dejong in partnership with Hypsos Leisure Asia from Hong Kong have won the international competition for exhibition design & build of the "Urbanian Pavilion", one of the five Theme Pavilions at the World Expo Shanghai 2010.At present half of the world population lives in a city.This is expected to grow to 75% by 2050.Every day 150,000 people leave the countryside to find a better life in the city.It is in the face of this development that for this World Expo the chosen theme is Better City, Better Life.The theme presents a new way of thinking, new technologies and new practices to realise a healthy and sustainable urban life.The exhibition design for the "Urbanian Pavilion" focuses on the sub-theme "urban population".According to Herman Kossmann, director of the design studio, "a challenging subject for an exhibition".
"
We're going to use a unique way of gathering content for the exhibition, during 7 months we will follow the daily life of a number of families in 10 different cities around the world."The total area of the "Urbanian Pavilion" amounts to 14.000 m2, with an amazing internal height of 22 meters.Kossmann.dejong is designing this exhibition together with Hypsos Leisure Asia and their China partner Jimei, responsible for engineering and project support

 

 

اکسپویی که تجلی طرح های مدرن معماری در جهان است. تمام کشورهای جهان نیز در این اکسپو حضور دارند و آخرین ایده های معماری جهان را در غرفه هایی که به نامشان وجود دارد ارائه می کنند. درواقع اکسپوی بزرگ چین جشنواره ظهور ساختمان های آینده است. بناهایی که قرار است در آینده جهان را احاطه کنند و ایده های خارق العاده ای را می توان در میان غرفه های کشورهای مختلف یافت. 

برای خواندن اطلاعات بیشتر در رابطه با نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۰ روی لینک زیر کلیک کنید 

http://memarbashi.blogsky.com/pages/expo2010china

 

طرح چند کشور در اکسپوی معماری چین  :

 

Australia Pavilion for Shanghai World Expo 2010

Brazil Pavilion for Shanghai World Expo 2010

Czech Pavilion for Shanghai World Expo 2010

Denmark Pavilion for Shanghai World Expo 2010

France Pavilion for Shanghai World Expo 2010

Hong Kong Pavilion for Shanghai World Expo 2010

Israel Pavilion for Shanghai World Expo 2010

Italy Pavilion for Shanghai World Expo 2010

Italy Pavilion for Shanghai World Expo 2010

Japan Pavilion for Shanghai World Expo 2010

Malaysia Pavilion for Shanghai World Expo 2010

Mexico  Pavilion for Shanghai World Expo 2010

Nepal Pavilion for Shanghai World Expo 2010

Shanghai Pavilion for Shanghai World Expo 2010

Spain Pavilion for Shanghai World Expo 2010

Spain Pavilion for Shanghai World Expo 2010

Turkey Pavilion for Shanghai World Expo 2010

UAE Pavilion for Shanghai World Expo 2010

Venezuela Pavilion for Shanghai World Expo 2010

 pakestan Pavilion for Shanghai World Expo 2010


مطالب معماری
محک - موسسه خیریه حمایت از کودکان مبنلا به سرطان