مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

چاپ کتاب " معماری معاصر ایران "



 
«معماری معاصر ایران» تالیف امیر بانی‌مسعود توسط نشر هنر معماری قرن منتشر شد. این کتاب به بررسی تطبیقی تحولات و جنبش‌های معماری معاصر غرب و معماری ایران اختصاص دارد.

محور اصلی بحث این کتاب نحوه مواجهه ایرانیان با عالم جدید و تاثیر آن در معماری ایران از دوره قاجار تا سه دهه بعد از انقلاب اسلامی است.

کتاب شامل هفده فصل است و مباحث مطرح شده در این فصل‌ها به پنج شاخه کلی شامل آشنایی ایرانیان با مباحث غربی در دوره قاجار، شامل شکل‌گیری مدرنیته ایرانی در بستر اجتماعی و فرهنگی، معماری دوره قاجار، معماری دوره پهلوی اول، معماری دوره پهلوی دوم و معماری بعد از انقلاب اسلامی تقسیم می‌شوند.

در فصل اول تحول اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران در دوره قاجار مورد بررسی قرار گرفته است که در واقع مقدمه‌ای بر تحولات معماری این دوره است. فصل‌های دوم، سوم و چهارم به مجراهای آشنایی ایرانیان با فرنگ اختصاص یافته و تاثیر اندیشه‌های غرب در محیط‌های علمی و بستر اجتماعی از دید سفرنامه‌نویسان و روشنفکران ایرانی  را بررسی کرده است.

فصل پنجم این کتاب به مهم‌ترین ساختمان‌های دوره قاجار، که هم‌سو با سنت‌های ایرانی و عناصر وارداتی غرب طراحی شده‌اند، تنها در دو شهر تبریز و تهران که اهمیت بیش‌تری در این دوران داشته‌اند، می‌پردازد.

فصل ششم کارنامه حرفه‌ای اولین تحصیلکرده آکادمیک ایران، میرزا مهدی خانشقاقی(ممتحن الدوله) را مورد بررسی قرار می‌دهد و در فصل‌های هفتم و هشتم تحولات معماری ایران در زمان رضاشاه، از مجرای کارهای معماران خارجی و تحصیلکردگان ایرانی که مولف آن‌ها را نسل اول معماران معاصر نامیده، بیان شده است.

فصل‌های نهم، دهم و یازدهم نیز به بستر اجتماعی و معماری دوره پهلوی دوم، معماران تاثیرگذار این دوره که با عنوان پیشگامان نسل دوم نامگذاری شده‌اند و شکل‌گیری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران اختصاص یافته است.

فصل‌های دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم معماری بعد از انقلاب را از منظر فعالیت‌های معماران متاخر نسل دوم و برخی از معماران نسل سوم، بررسی می‌کنند. فصل‌های پانزدهم، شانزدهم و هفدهم نیز به‌ترتیب به بناهای ساخته شده در حیطه بناهای عمومی، ساختمان‌های بلند‌مرتبه و ابنیه مقدس اختصاص دارد.

در این کتاب از آن‌جایی که معماری معاصر از زاویه تاریخ اندیشه مورد بررسی قرار می‌گیرد، از شرح وقایع و حوادث تاریخی متعدد خودداری شده و فقط به برخی از جریان‌های مهم اجتماعی، که از جهت طرح اندیشه‌های جدید اهمیت به‌سزایی دارد، پرداخته شده است.

علاوه بر هفده فصل ذکر شده، این کتاب شامل بخش‌های «یادداشت مولف»، «موخره»، «منابع و مراجع»، «ماخذ تصاویر»، «نمایه» و «مقدمه انگلیسی» است.

در بخشی از «موخره» کتاب در رابطه با مدرنیته ایرانی می‌خوانیم: «یکی از سرفصل‌های مهم آشنایی روشنفکران ایرانی با مباحث غربی، شکل‌گیری «مدرنیته ایرانی‌شده»، و یا به تعبیری، «مدرنیته ایرانی» است. مدرنیته ایرانی مفهومی است که در دو دهه اخیر از طرف روشنفکران و منتقدان حوزه فرهنگ و اجتماع برای فهم واقعیت عینی متاثر از مدرنیته غربی در ایران مورد استفاده قرار گرفته، اما کمتر در میان مدعیان این مفهوم تلاشی در تعریف و بیان مشخصات این مقوله صورت پذیرفته است.»

از نکات مهم و مورد توجه چاپ این کتاب این است که برای نخستین بار کتابی در این ابعاد و با پرداخت اختصاصی به مباحث معماری معاصر در ایران و بررسی تحولات آن در دورانی خاص، به تالیف یک معمار ایرانی می‌رسد.

همچنین تصاویر موجود در کتاب، اعم از نقشه‌ها، عکس‌های بناهای معاصر و عکس‌هایی از ماکت بناهای ساخته نشده، در کنار مطالبی که به‌تناسب در بخش‌های مختلف کتاب گنجانده شده است، به دانشجویان و پژوهشگران عرصه معماری این امکان را می‌دهد که با دقت بیش‌تر و با صرف زمان کمتر به مطالعه جامع معماری معاصر در ایران بپردازند. 


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

تمدید مهلت دریافت آثار همایش "معماری فضاهای کتابخانه‌ای"



 
مهلت ارسال خلاصه مقالات به همایش ملی "معماری فضاهای کتابخانه‌ای" که آذرماه امسال در اصفهان برگزار می‌شود تمدید شد.

آخرین مهلت دریافت خلاصه مقالات همایش ملی معماری فضاهای کتابخانه‌ای که پیش از این 31 تیرماه تعیین شده بود تا نیمه مرداد تمدید شد.
این همایش به همت انجمن کتابداری و اطلاع ‌رسانی ایران (شاخه اصفهان) در روزهای 4 و 5 آذرماه در اصفهان برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن نزدیک کردن دیدگاههای معماران و مهندسان مشاور با متخصصان کتابداری درباره معماری و اجرای پروژه‌های ساختمانی کتابخانه‌ها است.
از جمله محورهایی که برای این همایش در نظر گرفته شده می‌توان به بررسی وضع موجود معماری و اجرای بناهای کتابخانه‌ها در کشور، معیارهای کیفیت در معماری کتابخانه‌ها، استانداردها در معماری کتابخانه‌ها، طراحی داخلی، طراحی فضاهای بیرونی، ایمنی و امنیت در معماری، نوسازی و مناسب‌سازی ساختمانهای کتابخانه‌ها و پیشرفتهای نو در معماری فضاهای کتابخانه‌ای در جهان اشاره کرد.
علاقمندان به ارائه مقاله در این همایش می‌توانند از طریق سایت آن ثبت‌نام و مقاله خود را ارسال کنند و دبیرخانه همایش مقالاتی را که از طریق دورنگار و پست ارسال شوند مورد بررسی قرار نمی‌دهد.
خلاصه مقالات پذیرفته در همایش در قالب کتاب خلاصه مقالات چاپ خواهد شد.
 آدرس دبیرخانه همایش اصفهان، خیابان هزار جریب، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معاونت پژوهشی است. 


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

فرسودگی بر قامت مبلمان شھری



 

اصول بهکار رفته در طراحی وسایل بازی در پارکھای کشور ھمچنان مبتنی بر مکانیزمھای سادهای است که سلیقهھای کودکان امروز را راضی نمیکند.کودکان از سر ناچاری است که وسایل بازی فرسوده در پارک را تحمل میکنند. آنھا نمیدانند مسئولان و برنامهریزان شھری دیرگاھی است آنھا را از خاطر بردهاند.

اصول بهکار رفته در طراحی وسایل بازی در پارکھای کشور ھمچنان مبتنی بر مکانیزمھای سادهای است که سلیقهھای کودکان امروز را راضی نمیکند.کودکان از سر ناچاری است که وسایل بازی فرسوده در پارک را تحمل میکنند. آنھا نمیدانند مسئولان و برنامهریزان شھری دیرگاھی است آنھا را از خاطر بردهاند.زمینھای بازی کودکان سالھای است به فضائی بسته، دلگیر با وسایل فرسوده تبدیل شده است و در این میان مسئولان به بھانه محدودیت اعتبارات، این بخش مھم از حوزه فرھنگ شھر را نادیده میگیرند تا فرسودگی ھمچنان بر قامت مبلمان شھری این بخش از شھرھا چیره شود.کارشناسان شھری معتقدند، ساخت وسایل بازی در پارکھا برای کودکان چون دیگر مبلمان شھری موجود در تھران و دیگر شھرھا دور از تخصص بوده و تنھا بهصورت الگوبرداری سطحی از نمونهھای غربی صورت میگیرد و خلاقیتی به منظور بومی کردن آنھا صورت نمیگیرد.از دیگر سو به اعتقاد روانشناسان کودک، این وسایل در پرورش خلاقیت کودکان نقشی ندارند و پاسخگوی نیازھا و استعداد کودکان نسل امروز نیستند.“بھروز توکلی” مدیر پارک سرخهحصار و صاحبنظر در حوزه شھری از افرادی است که چنین اعتقادی دارد.او که طراحی وسایل بازی کودکان در پارکھا را دور از تخصص میداند، در بخشی از سخنان خود میگوید: “به رغم اھمیت این موضوع، مسئولان درصدد انجام کارھای تخصصی در این بخش نبودهاند.”چنانچه این کارشناس میگوید، زمینھای بازی و پارکھا باید در محلھای مسطح، محصور و بهدور از راهھای ارتباطی و ترافیکی باشد تا ھم از نظر ایمنی و ھم از نظر شرایط محیطی، مناسب باشند اما نگاھی گذرا به وضعیت پارکھای فعلی تھران نشاندھنده شرایط مغایز با این اصول است.از دیدگاه ”توکلی” اصول بهکار رفته در طراحی وسایل بازی در پارکھای کشور ھمچنان مبتنی بر مکانیزمھای سادهای است که سلیقهھای کودکان امروز را راضی نمیکند.اوست که میگوید: “تا کی باید زمینھای بازی کودکان را با تاب و سرسرهھای تاریخ مصرف گذشته پر کرد؟”وی در مورد رعایت اصول روانشناسی کودک در طراحی لوازم بازی میگوید: “در ایران بهدلیل انجام کارھای سلیقهای بر پایه تجربیات شخصی، مطابق با معیارھای جھانی کاری انجام نشده و در ھیچکدام از پارکھا یا زمینھای بازی شھرھا طراحیھا بر پایه اصول روانشناسی کودک و در نظر گرفتن نیازھای سنی آنھا نبوده است.”از دیگر سو رعایت نکرد قوانین و مقررات توسعه زمینھای بازی توسط بزرگسالان از دلایل کاھش ایمنی در پارکھا و استھلاک وسایل بازی محسوب میشوند.چنانچه توکلی میگوید: “از آنجا که زمینھای بازی کودکان نگھبان خاصی ندارد اغلب بزرگسالان، بدون توجه به سن یا وزن خود، از وسایل بازی کودکان استفاده میکنند در حالیکه این مجموعه وسایل برای کودکان با گروهھای سنی مختلف طراحی شده و این اقدام باعث از بین رفتن وسایل بازی در کوتاهمدت میشود.وی الگوبرداریھای درست و مطابق با فرھنگ و سنت ھر منطقه را مھم میداند و با اشاره به الگوھای نادرست بهکار رفته میافزاید: “الگوھا را خودمان میسازیم. ھر بزرگی زمانی کودک بوده و نکاتی از علایق کودکی خود را در ذھن دارد. فرھنگ ما به اندازهای است که میتوانیم با استفاده از تفکرات دینی، سنتی و ملی خودمان طرحھای جدید ارائه دھیم یا از الگوئی استفاده کنیم که به فرھنگ و سنت ما نزدیک باشد.”وی استفاده از الگوھای غربی را بهصورت شماتیک و اتفاقی مورد توجه قرار میدھد و ادامه میدھد” :باید در نظر داشته باشیم که برخی افراد چه بزرگسال و چه کودک تمایل به الگوھای غربی دارند و نادیده گرفتن این موضوع درست نیست.”اغلب کشورھای جھان، در طراحیھای مدرن و معاصر، علاوه بر لحاظ کردن اصول مربوط به کودکان، نیازھای بزرگسالان را نیز مورد توجه قرار داده و پارکھا و زمینھای بازی را به محلی برای آسایش و تفریح افراد بزرگسال ھم تبدیل میکنند.مھندس “سیدرضا لاھیجی” از دیگر طراحان صاحبنظر در این حوزه است .او که مسئولیت مدیریت اداره مبلمان شھری سازمان زیباسازی را ھم برعھده دارد، در اینباره میگوید: “زمینبازی فقط مخصوص کودکان نیست، بلکه محیطی است که باید بزرگسالان در آن احساس آسایش و آرامش کنند تا علاوه بر این بتواند مراقب کودکان خود ھم باشند.”“لاھیجی”، توجه به زیبائی و جذابیت بصری را برای بیشتر کودکان و حتی بزرگسالان مھم میداند و رعایت اصول ایمنی در پارکھا را در درجه اول اھمیت قرار میدھد.وی الگوبرداریھای موجود را کاملاً دور از فرھنگ ملی دانسته و میافزاید: “الگوبرداریھا سالھا پیش شروع شده و متأسفانه این الگوھا فاقد ھویت ملی و فرھنگی ایرانی ھستند در حالیکه میتوان با استفاده از بازیھای سنتی یا اجراء داستانھای ایرانی و قدیمی، بهصورت نقاشیھای دیواری، پارکھا، را به محیطی آموزشی و تفریحی تبدیل کرد.”پارکھا و زمینھای بازی در طراحی شھری کلانشھرھا در حالی مورد بیتوجھی قرار گرفت ھاست که میتوان با ھویت بخشی ایرانی و استفاده از قابلیتھای موجود در بازیھای سنتی ایرانی فضائی بسیار مناسبتر برای گذران اوقات فراغت به شکل مطلوب ایجاد کرد .


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

تغییر زمان برگزاری دومین کنفرانس بین المللی دکو



 

دومین کنفرانس بین المللی تجارت جهانی مبلمان، طراحی و دکوراسیون داخلی که مقرر بود در روزهای 22 و 23 تیرماه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شود، طبق هماهنگی های انجام شده تغییر یافت.

به گزارش دبیرخانه کنفرانس، به موجب این تغییر، دومین کنفرانس بین المللی دکو 2009 در روزهای دوشنبه و سه شنبه مورخ 6 و 7 مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد. 
همچنین تاریخ ارسال مقالات و آثار مربوط به مسابقه طراحی مبلمان و دکوراسیون داخلی تمدید شد. دکتر فاضل لاریجانی دبیر کمیته علمی کنفرانس ضمن اعلام این خبر افزود : کلیه محققان و متخصصان می توانند مقالات مرتبط با محورهای کنفرانس را تا تاریخ 1/6/88 از طریق وب سایت ارسال نمایند.
گفتنی است علاقمندان شرکت در مسابقه طراحی مبلمان و دکوراسیون داخلی نیز می توانند آثار مرتبط با مسابقه را تا تاریخ 1/6/88 به آدرس دبیرخانه ارسال نمایند.
شایان ذکر است کلیه مقالات و آثار ارسالی مسابقه باید بر اساس فرمت اعلام شده به دبیرخانه کنفرانس ارسال گردد. 

www.deco2009.com 


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

سیمای نوین دکوراسیون



نگاھی به تاثیر کاربردی چرخه رنگ در طراحی داخلی

فضای داخلی خانه و نحوه چیدمان اسباب و اثاثیه منزل ارتباط مستقیمی با افزایش انرژی شما در بدو ورود به منزل دارد. به عقیده طراحان داخلی یکی از مھم ترین عواملی که موجب تشدید نگرانی و پریشانی حال فرد پس از گذران یک روز کاری می شود، حضور در فضایی است که ھیچ گونه ھماھنگی در نوع چیدمان و رنگ آمیزی آن دیده نمی شود. رنگ جادویی است که می تواند اتاق را از محیطی سرد و کسل کننده به فضایی گرم و صمیمی متحول سازد .

رنگ ھا می توانند به شیوه ھای مختلف تاثیراتی بنیادین در زندگی بر جای گذارند که از جمله مھم ترین آنھا میتوان به تاثیر آنھا بر احساسات اشاره کرد. جھانی که انسان در آن زندگی می کند، متشکل از ھزاران رنگ و تنالیته ھای مختلفی است که موجودات و اشیا را برای ما جذاب تر و حتی به گونه ای معنوی، عمیق تر نشان می دھند. ھر کدام به سبب ویژگی ھای شیمیایی و روانشناسانه ای که دارا ھستند، منبع مھمی از انرژی، در جھت فزونی سلامت و نشاط روح و روان در انسان ھا به شمار می روند. جھانی تک رنگ با تنالیته ھای محدودی را با طبیعت اطراف خویش مقایسه کنید یا خود را ساکن شھری سیاه و سفید بدانید، بدون ھیچ کنتراستی و ھیجانی. معنای زندگی تغییر یافته و سردی و مردگی بر ھمه جا حاکم می شود؛ فضایی بی روح و عاری از ھر جنب و جوشی که تشنه جرعه ای رنگ است. مساله رنگ به سبب تاثیرات مھم روانشناسانه اش، در مقوله شھر و فضاھای معماری امری مھم به شمار می رود تا بدانجا که تخصصی با عنوان رنگ بندی و رنگ شناسی فضاھای شھری در بین ھنرمندان مطرح شده است. ھماھنگی در رنگ مثل ھماھنگی در نت ھای موسیقی است و از اھمیت ویژه ای در ایجاد ھارمونی مناسب و چشم نواز به مانند قطعه موسیقی برخوردار است. رسیدن به اھدافی ھمچون کارکرد مناسب، زیبایی بصری، ھارمونی فضایی و تاثیر محیطی و روانی موثر و مثبت مستلزم استفاده ھماھنگ، منسجم، معنیدار و زیبا از عناصر طراحی است. استفاده از جداکننده ھای سبک و قابل حمل، شفاف سازی، رنگ بندی ھای متناسب با نیاز ھای موجود و توجه به نحوه قرارگیری و تعامل مابین فضاھای مختلف از جمله ویژگی ھایی ھستند که در کنار ساختار خاصی که برای دکوراسیون خانه در نظر گرفته شده، می تواند بر غنای آن افزوده و حتی قسمتی از مشکلات آن را حل کند. از طرف دیگر معماری داخلی به لحاظ معیارھای روانشناسی اھمیت بسیاری دارد. میزان امنیت، صمیمیت، شور و ھیجان و آرامش موجود در یک فضا را می توان با راھکارھای مناسب تشدید یا تضعیف کرد. امروزه با افزایش آپارتمان نشینی ، یکی از عمده مشکلاتی که مردم با آن مواجه بوده و از آن گله مند ھستند، کمبود فضا است. ھمین مساله باعث شده طراحان داخلی رویکرد تازه ای به مساله دکوراسیون داشته باشند. در طراحی ھای مدرن امروزی دیگر از تزئینات شلوغ و رنگ ھای مھیج خبری نیست. دکورھا چنان ساده و ظریف طراحی شده اند که با تناسبات و رنگ بندی خاص خویش در کنار کالبد درونی، فضایی رمزگون را تداعی می کنند. از آن جھت که فضای آپارتمان ھای امروزی متراژ کمی دارند، از رنگ ھایی با درخشندگی و شفافیت بالا استفاده می شود چرا که رنگ ھای روشن باعث می شود فضا بزرگ تر به نظر آید و ھر چه شفافیت و درخشندگی آن بیشتر باشد به دلیل انعکاس نور فضا زنده تر به نظر می آید .

در سوی مقابل استفاده از رنگ ھای تیره به ویژه در انتخاب کفپوش، فضا را فشرده تر نشان می دھد. یکی از ملاحظات روانشناختی رنگ که در کاربرد ھنری رنگ اھمیت دارد، بررسی تاثیر متقابل رنگ ھا است. ھر رنگ دارای سه صفت تغییرپذیر فام، درخشندگی و پرمایگی است. فام، صفتی از رنگ است که جایگاه آن را در سلسله رنگی (از قرمز تا بنفش) معادل با نور طول موج ھای مختلف در طیف مرئی مشخص می کند. قرمز، زرد و آبی را فام ھای اولیه می نامند و چون مبنای سایر فام ھا ھستند، جزء رنگ ھای اصلی نیز به شمار می آیند. گروه دوم فام ھای ثانویه عبارتند از نارنجی، سبز و بنفش که از مخلوط مقدار مساوی دو فام اولیه به دست می آید و سومین دسته فام ھا نیز از اختلاط فام ھای اولیه و ثانویه به دست می آیند؛ زرد و نارنجی (پرتقالی)، نارنجی و قرمز، قرمز و بنفش (ارغوانی)، بنفش و آبی (لاجوردی)، آبی و سبز (فیروزه ای)، سبز و زرد )مغز پسته ای). 12 فام نام برده شده با ترتیبی معین در چرخه رنگ قرار می گیرند. در چرخه رنگ، فام ھای گروه دوم و سوم که بین یک زوج فام اولیه جای گرفته اند، دارای روابط خویشاوندی ھستند و در کنار ھم ساده ترین ھماھنگی رنگی را پدید می آورند. ھنگامی که این رنگ ھا با رنگ ھای خالص سفید و سیاه ترکیب شوند، رنگ ھا و سایه ھای مختلفی را ایجاد می کنند. درخشندگی که دومین صفت رنگ است، درجه نسبی تیرگی و روشنی را مشخص می کند. در چرخه رنگ، زرد بیشترین درخشندگی (معادل خاکستری روشن نزدیک به سفید) و بنفش کمترین درخشندگی (معادل خاکستری تیره نزدیک به سیاه) را دارد. استفاده از این نوع آرایش یک ساختار ساده را بر رنگ ھا حاکم می کند و در نتیجه یک مفھوم یا نوعی نظم خاص را، ورای حضور محض رنگ ھا، منتقل خواھد کرد. استفاده متناسب از رنگ در دیوارھا و پیش زمینه ھای روشن تاثیر زیادی در محیط به وجود می آورد. رنگ ھای سرد می تواند کاھش مختصری در دمای بدن ایجاد کند و رنگ ھای گرم باعث مختصر افزایش دمای بدن می شود. به لحاظ بصری، رنگ گرم پیش می آید و رنگ سرد پس می نشیند. رنگ ھای درخشان به تنھایی جذاب ھستند اما اگر در یک الگو یا ردیفی منظم قرار گیرند از نظر بصری تاثیر بیشتری خواھند داشت .این نوع آرایش یک ساختار ساده را بر این رنگ ھا حاکم می کند و در نتیجه یک مفھوم یا نوعی نظم را، ورای حضور محض رنگ ھا منتقل خواھد کرد. ھمچنین رنگ ھا می توانند بر نگاه ما نسبت به بافت ھا تاثیر بگذارند. بافت ھایی با کنتراست بالا یک احساس فعال و پرانرژی ایجاد می کنند و رنگ ھا را برای ایجاد محیطی آرام محصور می کنند. در کنار رنگ که نقش بسزایی در تغییر ماھیت دکوراسیون ایفا می کند، نور نیز تاثیر فراوانی در ایجاد تحرک و زنده کردن فضا دارد. نور اصلی ترین عامل پویایی یک فضای داخلی است. بدون نور فرم، رنگ و بافت قابل دیدنی وجود نخواھد داشت. نخستین عملکرد طراحی نور روشن کردن فرم ھا و فضای یک محیط داخلی و نیز اجازه به کاربردھای فضا است تا فعالیت ھا و وظایف خود را با سرعت، دقت و راحتی در خود انجام دھند. نور بر ادراک ما از بافت تاثیر می گذارد. وقتی که نور روی سطحی مستقیم می تابد، بافت دیداری آن را افزایش می دھد در حالی که نور پراکنده با ایجاد ابھام در فضا حس زیبایی شناسانه اثر را می کاھد. یکی دیگر از اصولی که امروزه در طراحی داخلی بسیار رعایت می شود، بھره گیری از فرم مبلمان و دکوراسیونی است که در عین سادگی و یکدستی، برانگیزاننده حس حرکت و جنبش در مخاطب باشد. با نگاه به نحوه انتخاب مبلمان در دکوراسیون ھای مدرن صحت و سقم این موضوع را می توان درک کرد. گرچه انتخاب رنگ مبل بسته به سلیقه و روحیات در افراد متفاوت است، اما استفاده از رنگ ھایی مثل کرم روشن و سفید به زنده تر کردن فضا کمک بیشتری می کند و فضا را بزرگ تر نشان می دھد. این روزھا L بیشترین مدل کاناپه ھایی که در بازار امروز دکوراسیون خریدار دارند بدون منحنی و به فرم بوده و ھمانطور که در تصاویر می بینید، پھن و وسیع با رنگ ھای روشن ھستند. اغلب طراحان برای ایجاد تناسب، رنگ مبلمان را ھم ردیف با رنگ دیوار انتخاب می کنند. نکته مھم دیگری که در طراحی داخلی بسیار اھمیت دارد، توجه به کیفیات بصری است که خود از سه اصل تعادل (توازن یا تقارن)، اصل ریتم و اصل وحدت تشکیل شده است. اصل تعادل در دکوراسیون به معنی وجود تمام عناصر محیط در ساختاری متعادل است. در واقع عناصر طراحی نباید به گونه ای باشند که ھر کدام از آنھا نسبت به مکان و وضعیت قرار گرفتن شان، وضعیتی نامتعادل پدید آورند. تعادل در دکوراسیون به سه صورت متقارن، نامتقارن و شعاعی ایجاد می شود. در تعادل متقارن وسایل به طور کلی از نظر اندازه، شکل و وزن یکی بوده ولی در جھت مخالف یکدیگر قرار می گیرند. در این حالت اشکال قرینه به راحتی قابل تشخیص بوده و ھر طرف مانند تصویر آینه طرف دیگر است. در این حالت تعادل، تحرک بصری کم بوده و قرینه سازی مکان ھا، باعث ایجاد وقار، امنیت و پایداری است. نمونه ای از تعادل متقارن را می توان در میزگردھا مشاھده کرد. بین تمام افرادی که در یک میزگرد دور ھم جمع شده و مذاکره می کنند وحدتی خاص وجود داشته و نمی توان برتری فردی نسبت به فرد دیگر را مشاھده کرد. در تعادل نامتقارن اشکال از لحاظ شکل، بافت و اندازه متفاوت بوده ولی از لحاظ وزن یکسان ھستند .معمولاً در دکوراسیون مدرن تقارن وجود نداشته و در صورت تغییر و تحول نیاز به مطالعه و محاسبه است. از لحاظ بصری اشکال نامتقارن معمولاً از جذابیت بیشتری برخوردارند. تعادل شعاعی نیز وقتی امکان پذیر است که خطوط زیادی در چیدمان وجود داشته باشد. اصل ریتم در واقع تکرار باقاعده یک یا چند عنصر بصری است. ریتم بیانگر میزان ارتباطی است که اجزای ھر محیط با یکدیگر دارند. ریتم باعث از بین رفتن یکنواختی و ایجاد وحدت بین عناصر می شود. در واقع ریتم یکی از عناصر طراحی است که با فضا و زمان ھماھنگ می شود. در طراحی داخلی چھار ریتم تکراری، متناوب، پیش رونده و پیاپی وجود دارد؛ ریتم تکراری به معنای تکرار یک موضوع، رنگ یا شکل در یک مکان و به منظور ایجاد ارتباط بین قسمت ھای مختلف یک فضا است. در این حالت یک عنصر بصری به طور یکسان تکرار می شود. بیشترین ریتم تکرار را می توان در کاشی ھای کف و دیوارھای دستشویی و آشپزخانه مشاھده کرد. ریتم تکراری از لحاظ دید بصری دارای انضباط ویژه، رسمی، فنی و دارای محاسبات ریاضی و خشک است. ضربان قلب در بدن انسان دارای ریتم تکراری است. در ریتم متناوب، یکنواختی ریتم تکراری با ایجاد حالت ھایی شکسته می شود. به عنوان مثال روز و شب باعث ایجاد تنوع و تحول و دگرگونی می شود. ریتم پیش رونده نیز ریتمی است که تغییرات در آن از کم به زیاد یا از زیاد به کم وجود دارد. ھمچنین در ریتم پیاپی شکلی به شکل دیگر یا رنگی به رنگ دیگر انتقال پیدا می کند. اصل وحدت به معنی اتحاد و سازگار بودن اجزای محیط با یکدیگر است. در این حالت ھمگی بهسوی یک ھدف مشترک در حال حرکت ھستند. اصل وحدت صرفاً بیانگر یکسان بودن عناصر نبوده بلکه به این معناست که باید سعی کرد به وسیله طراحی، از عناصر و لوازم مختلف به وحدت ظاھری شکیلی دست یافت. در طراحی معمولاً سعی می شود عناصر مختلف به نحوی در یکدیگر ادغام شده که یک کل واحد را تشکیل دھند. در این حالت عناصر مختلف با ھم یکپارچه شده و از لحاظ دیداری قوی می شوند .متضاد اصل وحدت، پراکندگی است و این در حالتی به وجود می آید که عناصری که در کنار ھم قرار می گیرند، ھیچ رابطه ای از لحاظ رنگ، بافت و فرم با یکدیگر نداشته باشند.با توجه به آنچه گفته شد، زمانی که در جست وجوی ایده برای تصمیم در مورد رنگ اتاق خود ھستید، به مبلمان و اشیای موجود در آن توجه کنید. ممکن است نقاشی یا قالیچه ای داشته باشید که الھام بخش شما باشد. بسیاری از طراحان داخلی ترکیب رنگ ھای خود را از یک رنگ خاص الھام می گیرند. به اطراف خود نگاه کنید. شاید یک گلدان ارغوانی قدیمی با پوشش قرمز قفسه کتاب ھای شما نقطه شروعی برای انتخاب رنگ شما باشد.  


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

مجموعه تئاتر شهر



 

 

در محل امروزی تئاتر شهر ، در گذشته «کافه شهرداری» قرار داشت که یکی از مهم ترین تفرج گاه های مردم تهران به شمار می رفت . در این محل عصرهای پنج شنبه و جمعه سیرک بازان و معرکه گیران جمع می شدند و تهرانی ها اوقات فراغت خود را در این محل سپری می کردند. کافه شهرداری اواخر دهه سی تا اوایل دهه چهل یکی از مهم ترین پاتوق های روشنفکرانی چون فروغ فرخزاد و جلال آل احمد بود . در ابتدای دهه ۴۰ گروه کارگاه نمایشی به فکر افتاد تا برای تهران یک سالن آمفی تئاتر دست و پا کند ، شهبانو فرح دیبا که دانشجوی معماری بود به عنوان سرمایه گذار اعلام آمادگی کرد .با سرمایه گذاری فرح ، کلنگ تئاتر شهر در سال ۱۳۴۶، در محل کافه شهرداری به زمین زده و طراحی این ساختمان به عهده امیر علی سردار افخمی یکی از نام آورترین معماران آن دوره سپرده شد . سردار افخمی از شاگردان استاد «هوشنگ سیحون» بود. سیحون و افخمی، از بنیان گذاران جریان معماری پیشروی ایران بوده اند. مجموعه تئاتر شهر از ۵ تالار تشکیل شده . تالار های این مجموعه عبارتند از : تالار اصلی‏، تالار کوچک، تالار قشقایی، تالار سایه و تالار چهارسو . سالن اصلی که در طبقه همکف این ساختمان قرار دارد، به عنوان اولین و مهم ترین سالن به منظور اجرای نمایش هایی با پرسوناژهای متعدد در دو طبقه طراحی شده و گنجایش آن ۵۷۹ نفر است.
این سالن دارای تمامی تجهیزات لازم برای یک سالن تئاتر شامل : صحنه گردان الکتریکی، آسانسور دکور، سیستم آویزهای بالا رونده برای دکور، دهانه متحرک صحنه، پرده و امکانات سینمایی و دستگاه های کنترل کننده است . ورودی سالن نمایش نیز دارای دو درب با پوشش آکوستیک است تا از ورود صدای سالن انتظار به سالن نمایش جلوگیری کند. علاوه بر تالارهای نمایش ذکر شده ، این مجموعه دارای سالن انتظار و قسمت های پذیرایی ، کافه تریا ، بوفه ، کتابخانه ، مرکز اسناد ، کتابفروشی و بخش های اداری است. علاوه بر فضاهای سرپوشیده، محوطه باز اطراف بنا در مجاورت خیابان پهلوی ، پارک دانشجو و خیابان شاهرضا نیز بخشی از مجموعه تئاتر شهر محسوب می شوند . دور این ساختمان مدور ، ستون های قرینه به سبک ستون های تخت جمشید طراحی شده است که باعث می شود ساختمان شباهت زیادی با خیمه داشته باشد. بالای ساختمان گنبد نیم مدوری طراحی شده است که یادآور «برج طغرل و معماری دوره ایلخانیان است . شاید مهم ترین ویژگی تئاتر شهر در پلان دایره ای شکل آن باشد. این پلان ترکیبی از معماری یونان و روم قدیم و بناهای مربوط به نمایش ، مانند پانئوم و کلوزیوم است . اینگونه پلان ها در زمان ناصرالدین شاه وارد معماری ایران شده است. پس از سفر ناصرالدین شاه به فرانسه و انگلیس و دیدن سالن های نمایش و اپرای این شهرها، شاه دستور ساخت تکیه دولت را به شکل دایره ای، مانند سالن اپرای پاریس می دهد.
استفاده از آجر، در نما و ترکیب آن با کاشی فیروزه ای و سبز و همچنین بکار گیری عناصر تزیینی آجری، باعث ایجاد حس نزدیکی و آشنایی با بنای تئاتر شهر شده است. در ساختمان آن، ترکیبی جالب از کاشی و آجر به کار رفته است. ترکیب کاشی به شکل انتزاعی و استفاده از آجر برجسته که در دوره های مختلف تاریخی به ویژه در دوره ایلخانیان وجود داشته، در این مجموعه بکار رفته است.
در واقع فضاهای داخلی این بنا با پیچ و خم های حاصل از پیروی طرح از هندسه غالب، حالت رمز و راز گونه به خود گرفته و گویی فرد را در هزار توی خود اسیر کرده، آن چنان که ویژگی هنر است.
ساختمان تئاتر شهر در روز هفتم بهمن ۱۳۵۱ در حضور محمدرضا پهلوی و شهبانو فرح دیبا با روی صحنه رفتن تئاتر باغ آلبالو به کارگردانی آربی آوانیسان و با بازی داریوش فرهنگ ، سوسن تسلیمی ، مهدی هاشمی ، فهیمه راستکار و پرویز پورحسینی به عنوان مدرن ترین سالن تئاتر تهران افتتاح شد . در آغاز فعالیت، توسط سازمان جشن هنر شیراز اداره می شد که بعدها این وظیفه به رادیو و تلویزیون واگذار شد. در حال حاضر سرپرستی این سالن به عهده وزرات بی کفایت ارشاد میباشد و طرح احداث تونل زیر گذر مترو صدمات شدیدی به پایه های پی این ساختمان با شکوه که در زمره آثار ملی ایران ثبت شده وارد کرده است بطوریکه کارشناسان گزارش میدهند هر آن امکان فرو ریختن ناگهانی کل این بنا به دلیل مدور بودن میرود. 


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

مختصری از ایمان رئیسی



  

۱۳۸۷ دکترای معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران (ورودی 1380)

1380 کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان (ورودی 1374) 

1374 دیپلم ریاضی و فیزیک از دبیرستان بوعلی سینا اهواز 

  

عضویت:  

1382 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین

٨٧-١٣٨٠ عضو موسس و عضو هیات مدیره جامعه مهندسان معمار ایران

٨٧-١٣٨٣ دبیر انجمن دانشجویی جامعه مهندسان معمار ایران

٨٧-١٣٨٣ عضو رسمی خانه هنرمندان ایران

٨٥-١٣٧٩ عضو سازمان نظام مهندسی و ساختمان استان تهران

٨٥-١٣٨٧ عضو سازمان نظام مهندسی و ساختمان استان گیلان


فعالیت های آموزشی :

١٣٨٧ مدرس"سیر اندیشه های معماری"- دانشگاه آزاد قزوین- دوره کارشناسی ارشد

١٣٨٧ مدرس "مبانی نظری معماری" - دانشگاه آزاد قزوین- دوره کارشناسی

١٣٨٧ مدرس "طرح و معماری پنج"- دانشگاه آزاد قزوین

1387 مدرس "طرح و معماری چهار" - دانشگاه آزاد قزوین

1386 مدرس "طرح و معماری سه" - دانشگاه آزاد قزوین

1384  مدرس "معماری جهان"- دانشگاه آزاد قزوین 

1384  مدرس مدعو "طرح معماری چهار" – دانشکده فنی دکتر شریعتی تهران

-1383 مدرس "معماری معاصر"- دانشگاه آزاد قزوین

86-1383 مدرس "روش تحقیق"- دانشگاه آزاد قزوین  

85-1383 مدرس "تحلیل فضاهای شهری"– دانشگاه آزاد قزوین 

1383  مدرس "طرح و معماری یک" – دانشگاه آزاد قزوین 

1382  مدرس "طرح و معماری دو" – دانشگاه آزاد قزوین

1382  مدرس مدعو "معماری معاصر" – دانشکده فنی دکتر شریعتی تهران

81-1379 دستیار دکتر رضا بهبهانی- طرح و معماری چهار و پنج- دانشکده هنر و معماری تهران مرکز 

 

فعالیت های حرفه ای :

۱۳۸۷ رئیس هیات مدیره مهندسین مشاور نوین شورا طرح

1387 سرپرست آتلیه معماری و طراحی شهری مهندسان مشاور آمایش سرزمین دیرین (آسد)

 1385-87 مدیر پروژه شرکت مهندسان مشاور شورا

1383  تاسیس دفتر معماران شمال و جنوب  

1381-85  مدیر پروژه و همکار طراحی شرکت مهندسان مشاور آبان

1381  همکار طراحی شرکت بین المللی معماری فیوضی و همکاران

1379  همکار طراحی شرکت مهندسان مشاور نقش جهان- پارس

1377-79  طراح معماری شرکت آنزان ساخت – اهواز 

 

ژروژه ها 

1388 طرح جامع و تفضیلی شهر حر- ( مدیر پروژه)- مشاور آسد

1388 طرح جامع و تفضیلی شهر الوان- ( مدیر پروژه- مشاور آسد

1378 طرح جامع شهر باغملک- (مدیر پروژه)- مشاور آسد

١٣٨٨ بازسازی ساختمان مرکزی بانک صادرات شهر رشت-  (مدیر پروژه و طراح)- مشاور آسد

١٣٨٧ سردر دانشگاه صنعتی امیرکبیر- مشاور آسد- (مدیر پروژه و طراح)- مسابقه محدود

١٣٨٧ ساختمان اداری ستاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز- مشاور شورا ( مدیر پروژه و طراح معماری فاز یک و دو)- مساحت: ٩٠٠٠ متر مربع

١٣٨٧ مرکز اسناد پزشکی شیراز- مشاور آسد ( مدیر پروژه و طراح معماری فاز یک و دو) مساحت: ٦٥٠٠ متر مربع

١٣٨٧ مجتمع مسکونی ١٢٠ واحدی عسلویه- مشاور آسد (مدیر پروژه و طراح معماری فاز دوم) مساحت: ١٧٠٠٠ متر مربع

1387 استادیوم باشگاه ابومسلم خراسان- مشهد - مشاور آسد (مدیر پروژه و طراح معماری فاز یک) ظرفیت: ٥٠٠٠٠ نفر

١٣٨٧ رستوران و سالن پذیرایی ممقان- استان آذربایجان شرقی- مشاور آسد ( مدیر پروژه و طراح معماری مرحله دوم)- مساحت: ٢٨٠٠ متر مربع

1387 پارک ایرنجی و باغ رحمت آباد- ممقان- مشاور آسد ( مدیر پروژه و طراح معماری مرحله دوم)- مساحت: ١٨ هکتار

1387 پروژه باغ موزه مشاهیر - شیراز- مشاور آسد (مدیر پروژه و طراح شهری و معماری فاز یک و دو) مساحت: ٢.٥ هکتار

1386-87 پژوهشکده برنج و مرکبات- ساری- مشاور آبان (مدیر پروژه و طراح معماری فاز یک و دو) مساحت: ٣٥٠٠ متر مربع

1386-87 ویلای آقای پرچمی- ایذه- خوزستان(در حال اجرا) مساحت: ٣٢٠ متر مربع

۱۳۸۵ مرکز تجارت جهانی فرش ایران- تبریز- (مسابقه) مساحت: ٦٥٠٠٠ متر مربع

1385-87 مجتمع ادارات کل خراسان شمالی- مدیریت پروژه مرحله اول و مرحله دوم  ٢٠ ساختمان اداری استان خراسان شمالی (سازمان امور اقتصادی و دارایی، سازمان مسکن و شهرسازی، اداره کل ثبت احوال، دیوان محاسبات، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل میراث فرهنگی، اداره کل تربیت بدنی، اداره کل کار و امور اجتماعی، اداره کل امور زندان ها، اداره کل راه و ترابری، اداره کل نوسازی مدارس، سازمان صنایع و معادن، اداره کل ثبت اسناد، اداره کل تعاون، سازمان بازرگانی، سازمان بهزیستی، اداره کل هواشناسی، اداره کل محیط زیست، اداره کل امور عشایر و اداره کل پزشکی قانونی)- مشاور شورا

1385-87 طراحی معماری فاز یک 10 ساختمان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل میراث فرهنگی، اداره کل کار و امور اجتماعی، اداره کل امور زندان ها، اداره کل راه و ترابری، اداره کل نوسازی مدارس، سازمان صنایع و معادن، اداره کل ثبت اسناد ، اداره کل تعاون و اداره کل ثبت احوال استان خراسان شمالی در مهندسین مشاور شورا   

۱۳۸۵ تالار مرکزی یزد- مشاور شورا ( مدیر پروژه در مرحله فاز دو)- ساحت: ١٧٥٠٠ متر مربع

۱۳۸۵ مجتمع مسکونی کیانپارس ۰۲ – اهواز (در مرحله مقدماتی)

۱۳۸۵ برج مسکونی هشت طبقه ی جمال آباد- تهران(در مرحله مقدماتی)

1384 مجتمع مسکونی 5500 واحدی پاکدشت- ورامین- مشاور آبان (مسابقه)

1383 مجتمع مسکونی گلسار- رشت (در مرحله فاز یک)

1383 مجتمع مسکونی زعفرانیه- تهران- (در مرحله فاز یک و دو)

1383 فرهنگسرای قرانی مشهد- مشاور آبان (در مرحله فاز یک)

1383 مجتمع تجاری مشهد- مشاور آبان (در مرحله فاز یک) 

1383 ساختمان شهرداری،شورای شهر و تالار شهر بم- (مسابقه)

1382 آتلیه گرافیک حمیدرضا وصاف(طراحی داخلی)- تهران (در حال بهره برداری)

1381 ترمینال اتوبوس بین شهری شرق تهران- مشاور آبان (در مرحله فاز یک و دو)

1381 خانه حمیدرضا وصاف (طراحی داخلی)- تهران (در حال بهره برداری)

1381 ساختمان اداری شرکت نفت پارس- مشاور فیوضی و همکاران (در مرحله فاز یک)

1381 مجتمع مسکونی فرمانیه-تهران- مشاور فیوضی و همکاران (در مرحله فاز یک و دو)

1380 غرفه دانشکده معماری آزاد همدان-کنگره دانشجویی تبریز- رتبه اول طراحی غرفه (ساخته شده)

1379 مجتمع مسکونی معالی آباد- شیراز- مشاور نقش جهان- پارس (در مرحله فاز یک)

1378 مجتمع مسکونی کیانپارس ۰۱- اهواز (در حال بهره برداری)

1377 نماد ایثار در میدان بسیج- همدان (مسابقه) 


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

دانلود ۶ پلان



 

سلام به دوستان عزیز 

6 تا فایل به دستم رسید که در این پست در اختیار شما قرار میدم 

روی هر کدام از لینک ها کلیک کرده و فایل مورد نظر خود را ذخیره کنید 

پسوند فایل ها winrar است 

 

1- 33 PLAN

2- Memari_plans

3- memari-&-sazeh

4- pelan6x4

5- pelan8x13-3

6- pelan-tejari-tafrihi-edari

 

پسورد : memarbashi 


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

اسکیس و کروکی



 حسن ابوالقاسمی

 کروکی 1 

کروکی 2 

کروکی 3 

کروکی 4 

 

کروکی 6

 

شاهین فتحی

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

boshra

 ابیانه 

کروکی از ابیانه 

کروکی از ابیانه 

کروکی از ابیانه 

کروکی از ابیانه

 


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

مبلمان شهری دریک نگاه



 

طراحی مناسب و به کارگیری مبلمان شهری متناسب با محیط در بخش هایی از شهر که به آنها فضاهای شهری می گوییم

فضاهایی همچون پارکها، برخی میادین، پیاده روها، مراکز تجاری - تأثیر زیادی در کیفیت زندگی شهری بر جای میگذارد.

عناصری از مبلمان شهری تأثیری اساسی در مناسبسازی فضاهای شهری دارند.

نیمکت در مبلمان شهری ابتداییترین روش برای احساس آرامش و راحتی در پارکها، استفاده از نیمکت است. این نیمکتها باید به شکلی قرار بگیرند که دسترسی به آنها آسان و راحت باشد و در سراسر پارک و به تعداد زیاد موجود باشند. صندلیها باید روبهروی مناظر زیبا قرار بگیرند اما در در مسیر رفت و آمد افراد نباشند.

نیمکتهای مراکز عمومی شهر را نیز میتوان برای آسایش و راحتی شهروندان، نزدیک مراکز ویژهای مانند ایستگاهها،کیوسکها، باجههای تلفن، سطلهای زباله و شیرهای آب قرار داد. مهمترین محل برای قرار گرفتن نیمکتها در سطح شهر، مراکزی است که مردم در آنجا زیاد رفت و آمد می کنند؛ به ویژه مکانهایی که برای استراحت و تفریح مردم در نظر گرفته شده است.

فضای باز زیبا و مناسب عمومی به شهروندان این امکان را میدهد که در کنار یکدیگر از طبیعت اطراف لذت ببرند و با داشتن مکانی مناسب برای نشستن، احساس رضایت آنها چندین برابر شود. افراد مختلف، انواع متفاوتی از نیمکتهای پارک یا فضاهای سبز را میپسندند که این سلایق متفاوت، چگونگی طراحی نیمکتهای پارک را تعیین میکند و به نوع طراحی آنها تغییراتی میدهد.

برای نمونه، جوانان بیشتر روی قسمت بالای نیمکت یعنی تکیه گاه آن مینشینند تا روی خود نیمکت و این مورد باید در طراحی نیمکتهای پارک یا فضاهای باز شهری مورد توجه قرار گیرد. همچنین نیمکتهایی که به این مراکز اختصاص مییابد، باید از استحکام بیشتری در ناحیه پایه ها برخوردار باشد.

همچنین برای افراد مسن، نیمکتهای دارای پشتی یا تکیه گاه ، راحتتر از نوع بدون تکیه گاه آن است، در حالی که در مورد سایر افراد، صندلیهای بدون پشتی این امکان را فراهم میکند که در دو طرف نیمکت بنشینند.

ایستگاه های اتوبوس وجود یک ایستگاه اتوبوس مناسب، برای تمام سیستمهای حمل و نقل درون شهری، امری واجب و ضروری است، اما میزان مناسب بودن این ایستگاهها، بستگی به نظر شهروندانی دارد که از آن استفاده میکنند.

از دید مدیران شهری که مسؤولیت رسیدگی به این موارد را بر عهده دارند، یک ایستگاه مناسب، ایستگاهی است که به مراقبت و نگهداری کمتری احتیاج دارد اما از دید شهروندان، یک ایستگاه خوب، محیط دید بالایی دارد و امکان سوار شدن راحت به اتوبوس را فراهم میکند.

مکان های بدون سایهبان، مکانهای تجاری پر رفت و آمد، مکانهایی که آمد و شد افراد سالمند در آنجا بیشتر است و مکانهایی که در آن آب و هوا اعتدال مناسبی نداشته باشد، برای رفاه شهروندان نیازمند به نصب ایستگاههای درونشهری است.

بهترین مکان برای قرار گرفتن ایستگاههای اتوبوس، نزدیک به مغازهها و تقاطعها است که در این صورت، باید سه متر عقبتر از مسیر عبور و مرور قرار گیرد تا موجب بروز ترافیک و مزاحمت برای افراد پیاده نشود. چنانچه ایستگاه از تقاطع دور باشد، سایهبان ایستگاه باید 2 متر از پیادهرو عقبتر قرار گیرد تا برای ایستادن اتوبوس مشکلی ایجاد نشود.

میدان دید مناسب، مردم را قادر میسازد که آمدن اتوبوس را ببینند .ایستگاههایی که از نظر طراحی ضعیف هستند به سبکی طراحی شدهاند که برای دیدن رفت و آمد اتوبوس، باید ایستگاه را ترک کرد و لب پیادهرو رفت.

مردم به اطلاعاتی در مورد زمان ورود و خروج اتوبوس به ایستگاه نیاز دارند .وجود تابلوهای اطلاعرسانی در ایستگاهها، برای شهروندان و توریستها بسیار جالب و مفید است؛ به ویژه در بسیاری از مراکز شهری که افراد، به امنیت بیشتری نسبت به دیگر مراکز احتیاج دارند، مراکزی مانند پارکها، مراکز خرید و دیگر مکان های عمومی، باید از تعداد بیشتری چراغ روشنایی استفاده شود.

در ایستگاههایی که چراغهای روشن دارند، شهروندان هنگام انتظار کشیدن، بیشتر احساس امنیت و آرامش میکنند. وجود چراغ در کنار درهای ورودی ساختمانهای مسکونی نیز برای رفت و آمد افراد مهم است. حتی هنگام تعطیل بودن مراکز نیز وجود چراغ از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ظروف زباله ظروف زبالهای که در سطح شهر قرار میگیرد به مصارف مختلفی اختصاص دارد. سطلهای زبالهای که در سطح شهر قرار میگیرد، باید به آسانی قابل دسترس، به تعداد زیاد و بی نیاز از محافظت باشد.

یکی از اشتباهات مهم در شهرسازی این است که سطلهای زباله را در جایی قرار میدهند که بتوان به راحتی آنها را خالی کرد، نه اینکه به راحتی برای شهروندان قابل دسترسی باشد. نتیجه این کار، خیابان های پر از زباله و سطلهای خالی است، زیرا مردم وقت خود را برای یافتن سطل زباله صرف نمیکنند.

برای تعیین اینکه سطل زباله در چه جاهایی باید قرار بگیرد، مواردی را باید در نظر داشت؛ مانند نوع مبلمان شهری در خیابان و نوع و موقعیت طبقات اول ساختمانهایی از قبیل فروشگاهها و رستورانها. همچنین باید نوع و میزان زبالههای این مراکز نیز با سطلهای گذاشته شده متناسب باشد.

بهترین مکان برای گذاشتن سطلهای زباله، مکانهای تجاری و پررفت و آمد در حاشیه پیادهروها، نزدیک به اغذیه فروشیها و کنار صندلیهای ایستگاهها است.

برخی موارد را نیز در طراحی سطلهای زباله باید در نظر داشت، مانند تفاوت در طراحی سطلهای زباله با توجه به نوع زباله، داشتن دریچه برای دور نگاه داشتن از خطر واژگونی و نفوذ حیوانات به آن و در نظر گرفتن اندازه سطل به تناسب میزان استفاده و استحکام آن.

این موارد نیز در طراحی سطلهای زباله باید در نظر گرفته شود: استقامت و دوام، موارد ضد حریق، رنگ، مقاومت در برابر آلودگی، لعاب داشتن سطل که شامل رنگی میشود که به راحتی ورقه نشود، استفاده از پلاستیکهای مقاوم و ورقههای استیل گالوانیزه.

معیارهای رنگآمیزی مبلمان شهری تقسیمات منطقهای، عناصر مختلف شهری، معماری و بافت منطقهای، از معیارهای اصلی رنگآمیزی مبلمان شهری محسوب میشوند. در تقسیمات منطقهای، عناصری مانند ویژگیهای منطقه به لحاظ اقلیمی و آب و هوایی، ویژگیهای فرهنگی، مبلمان، علائم هدایتی، کیوسکها، جدولها، نردهها و پلهای عابر، مورد توجه قرار میگیرد.

همچنین نوع رنگ بر پایه پژوهشهای رنگ از منظر روانشناسی شهری، پژوهشهای روانکاوانه هر منطقه و طبقهبندی نیازهای رنگی بر اساس فرهنگ هر منطقه، رنگ فضای سبز و رنگبندی گلآرایی ، هارمونی رنگهای طبیعی فضای سبز با رنگ حصارها و عناصر جنبی موجود در فضا و معماری، پژوهشهای تکنولوژیک و شیمیایی رنگ و مصالح ماندگار و سازگار با شرایط محل و شرایط اقلیمی آن، تعیین میشود. همچنین کارشناسان به لحاظ شرایط اقلیمی، فصلهای تابستان و بهار را برای این کار پیشنهاد میکنند.

تهران از جمله شهرهایی است که به لحاظ بصری و منظر عمومی، دارای اغتشاشات و بینظمیهای فراوانی است و با کمی دقت میتوان وجود این بینظمیها را در تمام نقاط و سیمای شهر احساس کرد.

کارشناسان، وجود رنگ مناسب در یک محیط شلوغ با مبلمان فرسوده و بیروح مانند تهران را برای ایجاد نشاط و آرامش در شهروندان ضروری میدانند و همچنین این عنصر را عاملی برای کمتر به نظر رسیدن این خرابیها و فرسودگیها به شمار میآورند. کیفیت رنگآمیزیبا توجه به شواهد و مدارک موجود، موضوع رنگ در تهران هیچگاه  چه در گذشته و چه در حال حاضر به شکل تخصصی دنبال نشده و کیفیت کاربرد رنگ در شهر از سوی اغلب کارشناسان ضعیف ارزیابی میشود. به گفته کارشناسان رنگهای استفاده شده در تهران از نوع رنگهای روغنی است و به ندرت از رنگهای ماشینی استفاده میشود .


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

دومین کنفرانس بین المللی طراحی مبلمان و دکوراسیون



 

دومین کنفرانس بین المللی طراحی مبلمان و دکوراسیون

با رویکرد علمی و کاربردی شامل:

سخنرانی اساتید و صاحبنظران داخلی و بین المللی

9 عنوان کارگاه آموزشی تخصصی

ارائه مقالات برگزیده

مسابقه طراحی مبلمان و دکوراسیون داخلی

  
فراخوان مقالات دومین کنفرانس بین المللی تجارت جهانی مبلمان، طراحی و دکوراسیون داخلی از سوی کمیته علمی کنفرانس اعلام شد.
به گزارش دبیرخانه کنفرانس، دکتر فاضل لاریجانی دبیرکمیته علمی محورهای تخصصی کنفرانس دوم را به شرح ذیل اعلام نمود:
 

-جایگاه هنر و صنعت مبلمان و دکوراسیون در ایران و جهان
-چشم انداز و چالش های صنعت مبلمان و دکوراسیون
-روشها و سیستم های نوین طراحی و تولید دکوراسیون و مبلمان
-بازاریابی، شبکه های توزیع و مهندسی فروش، مدیریت ارتباط با مشتری
-استانداردهای بین المللی طراحی و تولید مبلمان
- مهندسی فاکتورهای انسانی(ارگونومی) در صنعت مبلمان و دکوراسیون
- فنگ شویی و توازن و ایجاد سیرکولاسیون انرژی
- بررسی الگوی مصف در زنجیره تامین، طراحی و تولید مبلمان

علاقه مندان می توانند مقالات خود را از تاریخ 1/4/88 از طریق وب سایت ارسال نمایند.
دکتر فاضل لاریجانی دبیر کمیته علمی کنفرانس ضمن اعلام این خبر از کلیه محققان و متخصصان درخواست نمود مقالات مرتبط با محورهای کنفرانس را از تاریخ 1/4/88 از طریق وب سایت کنفرانس ارسال نمایند. گفتنی است مقالات صرفا از طریق سایت دریافت خواهند شد.
همچنین لازم به ذکر است کلیه مقالات ارسالی باید بر اساس فرمت اعلام شده به دبیرخانه کنفرانس ارسال گردد.

با حضور چهره های شاخص بین المللی:


 Prof. Dr. Udo Steinbach
مدرس دانشگاه هامبورگ
مدیر سابق انستیتوی شرق شناسی آلمان

 Selma Harrington
طراح مبلمان در برنامه عمران سازمان ملل متحد
طراح مبلمان در کمیسیون توسعه صنعت سازمان ملل متحد
 
Prof.Dr.Alpay Er مدرس دانشگاه پلی تکنیک استانبول
عضو شورای بین المللی انجمن تحقیقات طراحی انگلستان
 
Gerrit Schilder نماینده IFI در هلند
مدیر عامل اتحادیه معماران داخلی هلند 
 

دبیرخانه کنفرانس در نظر دارد اولین مسابقه طراحی مبلمان و دکوراسیون داخلی را با محورهای ذیل برگزار نماید:

- طراحی مبلمان و فضاهای خانگی
- طراحی مبلمان و فضاهای اداری
- طراحی مبلمان و فضاهای فروشگاهی و عمومی
 

لذا از کلیه هنرمندان، اساتید، پژوهشگران، کارشناسان و دانشجویان رشته های مرتبط جهت شرکت در مسابقه  دعوت به عمل می آید. علاقمندان به شرکت در مسابقه می بایستی حداکثر تا تاریخ 88/4/10 نسبت به ارسال طرحهای خود با شرایط زیر به دبیرخانه اقدام نمایند.

1- هر طرح در سه صفحه به ابعاد  70×50
    - صفحه اول نماهای سه بعدی کامپیوتری و یا دستی
    - نقشه های تفصیلی شامل توضیحات فنی
    - اسکیس ها و اتودهای ایده گرای طراح
   توجه : فقط نام طرح بر روی صفحات ذکر گردد و از ذکر هرگونه اطلاعات دیگر طرح شامل نام طراح و ... پرهیز شود.

2- هر صفحه باید روی مقوای ضخیم ماکت یا Foam Board و یا شاسی سبک جهت نصب روی دیوار و نمایش چشبانده شود. 3- نام و مشخصات کامل طراح و همکاران طراح و مجری طرح تایپ شده پشت هر سه صفحه مربوط به طرح چسبانده شود.

تذکر : - ارسال تمامی موارد ذکر شده الزامی است و عدم ارایه هرکدام، مانع از ادامه حضور در مسابقه می شود.
 

به طرح های برگزیده، جوایز ارزنده ای در مراسم اختتامیه کنفرانس اهداء خواهد شد.

تاریخ برگزاری : 22 و 23 تیرماه 1388
مکان برگزاری : مرکزهمایش های بین المللی صدا و سیما

نشانی دبیرخانه : تهران، خیابان احمد قصیر(بخارست)، خیابان دهم، پلاک 8 طبقه چهارم جنوبی
تلفن:  88527501 -  88527498  - 88527496
پست الکترونیک: info@deco2009.com
آدرس سایت : www.deco2009.com  


اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها