مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

ضیافت یازدهم وبلاگ های معماری ایران - 10

پایان 

The 11th Virtual Forum of Iran Architectural Blogs - 10

The End

 ضیافت یازدهم وبلاگ های معماری ایران - خاتمه

اسامی شرکت کنندگان و متون ارسالی:

 

خلاصه‌ی متون:

این ضیافت با همکاری خوب تعدادی از پژوهشگران معماری همراه بود که هریک از منظر خود به موضوع پرداخته و از جوانب مختلف آن را شکافتند. خلاصه و نتایج نوشته‌های شرکت‌کنندگان به شرح زیر است:

 

عادل عطایی: «پایندی به اخلاق زوری نیست و اگر کسی در این چارچوب حرکت نکند گنجاندن او در این چارچوب بی معنی است. خوشبختانه در معماری استقلال عمل معمار از رشته های دیگر بسیار بیشتر است و می شود انتظار داشت که هر کسی درست رفتار کردن را از خودش آغاز کند.  اگر این را بپذیریم که افراد بسازبفروش مآب و دودره بازها و کپی کار ها و برگه بفروش ها همیشه بوده اند و همواره نیز خواهند بود، همچنین با پذیرش این که همیشه زنان و مردان بزرگ و کوشا بوده اند که شرایط را دگرگون کرده اند، باید این را هم پذیرفت که چیزی که معماری ما کم دارد کمی امید است نه اخلاق...»

 

سید وحید ابراهیم زاده: «شاید مهمترین دلیل انحراف از اخلاق حرفه ای مسئله مادی باشد که این مستقیما به خود معمار بر می گردد؛ به اخلاقیات او، توقعاتش و تعبیر او از چگونه زیستن. این مسئله آنقدر قدرتمند هست که خیلی از معمارانی که در ابتدای کار حرفه ای خود را به اصول اخلاقی پایبند می دانستند، در ادامه راه دیگر را برگزیدند چرا که مسئله اقتصاد از مهمترین مسائل جوامعی مثل جامعه ماست و مقاومت در برابر این پدیده کار چندان ساده ای نیست. تعهد اخلاقی معمار و شهرساز هنگامی بیشتر می شود که آنها بعنوان قشر مسئول در حرکت جامعه، نوعی اغتشاش در این روند مشاهده کنند.»

 

امیرمهدی خادمی: «بسط نوعی اندیشه در حوزه‌ی اخلاق و اخلاق انسانی ریشه در جهان‌باوری هر نظامی دارد. آنچه معماران که همگی تعاریف غامضی در فهم خویش از مدرنیته دارند را محبوس می کند، بودن یا نبودن و یا خطر پذیری سود است... هر موضوع و یا موضع اخلاقی تفسیر یا ثباتی دارد که اهمیت آن در منفعت است.»

 

نیلوفر خالواسماعیلی: «آغاز اخلاق حرفه ای در معماری را از رفتار درون شخصی مان می دانم، عواملی چون ایجاد عزت نفس در خود، خودافشاگری، احترام گذاردن به خود، خود محاسبه گری یا برخلاف آن عواملی از قبیل غفلت از خود، خودفراموشی، دروغ به خود، خود توجیه سازی، رفتار ارتباطی ما با خود را شکل می دهد. تا زمانی که خود درونی مان را به اخلاقی بودن با خودمان دعوت نکنیم، نمی توانیم به درونی شدن اخلاق در حرفه مان امیدوار باشیم. می توان در این زمینه خودمان را رشد شخصی دهیم، چرا که برای ماندگار بودن باید حرفه ای بود و داشتن اخلاق و مرام حرفه ای یکی از اصول مهم دستیابی به این مهم است.»

 

آلاله عشقی صنعتی: «روند موج وار نادیده گرفتن قومیت و فرهنگ، جایگاه اخلاق حرفه ای در حوزه مهندسی را بخطر خواهد انداخت. غیر متخصص بودن و توجه نکردن به اصول بنیادین در هر حرفه بخصوص معماری و نادیده انگاشتن آزمون و خطاهای تجربه پیشینیان منجر به این روند موج وار خواهد شد.»

 

مهدی مطلق: «تعریف اخلاق حرفه ای نیاز به تعریف اخلاق و حرفه به صورت جداگانه ندارد... آیین اخلاق حرفه‌ای مهندسان مشاور می تواند تا حدود زیادی برای بخش زیادی از کار مهندسی معماری بکار رود. کارهایی که لزوماً در چارچوب شرکت های مشاور انجام نمی شود... هر چند که دستمزد همه چیز نیست ولی این حرفه ماست و بعد مهم حرفه ای بودن مساله دریافت دستمزد مناسب است. یک حرفه ای کسی است که برای کارخود دستمزد مناسب طلب میکند. وکسی که به رایگان کار میکند اصلا حرفه ای نیست.»

 

محمدعلی عبدالصمدی: «آگاهی دادن و روشن ساختن برنامه و طرح، مسئولیت محاسباتی، بررسی چگونگی پیشرفت برنامه یا طرح، تهیه و گسترش طرح یا برنامه، اهمیت ارزشیابی در معماری را از دیدگاه اخلاقی و حرفه ای تبیین می کند. یک معمار بعنوان ارزشیاب یک پروژه، ملزم به سنجش میزان همخوانی پروژه با ویژگی های جامعه، کیفیت پروژه، نتایج پروژه در پاسخگویی به نقیصه ای در جامعه، سنجش میزان موفقیت پروژه بر اساس زمانبندی موجود و بسیاری از مسائل این چنینی است.»

 

احمدرضا سلیمانی و سمیرا گودرزی: «هر کس در برخورد با زندگی ایدئولوژی را بر می گزیند و بر اساس آن طراحی و زندگی می گذراند. اخلاق را هجی کنیم ... الف: ایده شخصی، خ: خلاقیت، ل: لیاقت، الف: اراده، ق: قیمت ...»

 

فرهاد شرفی: «پایبندی به اصول اخلاق حرفه ای معماری و شهرسازی اگر دارای استدلال های قانع کننده ای برای کلیه ی افراد باشد، آنگاه می تواند به آن به عنوان یک ارزش نگریسته شود، در غیر اینصورت نسبی گرایی ارزش ها جز وجود منافعی خاص برای عده ای، هیچ بنیان عقلانی دیگری ندارد. ارزش های مطرح شده در معماری و شهرسازی بنظر برخی مطلق هستند و از نظر برخی نسبی. به نظر می رسد که اخلاق در مدرنیسم که داعیه ی جهانی بودن و شمولیت عام را دارد، نسبت به اخلاق پست مدرنیسم که بومی نگر و منطقه ای نگر است، فراگیر تر، عام تر و انسانی تر به شمار می رود.»

 

محمد منفرد: «اخلاق حرفه ای در معماری، نشان از ذهنیات دور و نزدیک به یک اتفاق تازه و تکرار نشده است... تعریفی که یک معمار از اخلاق می تواند داشته باشد، سادگی و متانتی است که در نگاه خود به طرح های گذشته دارد...»

 

در خاتمه باید عنوان نمود که توجه به الگوی ایده‌آل زندگی شهری، در جستجوی واحد‌های همسایگی جدید و شهر‌هایی که در آن زندگی اجتماعی توام با مشارکت شکل گرفته و آزادی انتخاب در بیشترین قسمت‌های آن وجود دارد، و نیز یک محیط زیست فیزیکی زیبا، با مقیاس پیاده همراه با پس‌زمینه‌ای از بناهای یادمانی و فضاهای جمعی که در آن اتومبیل‌ها وسایل آسایش هستند تا ملزومات، دور از دسترس نیست. تحقق چنین ایده‌آل‌هایی تنها در پرتو توجه به فضایل اخلاقی متنوع بشری میسر خواهد شد. در عصری که کاراکتر مکان دگرگون شده و نگرانی از بی‌معنا شدن و از دست رفتن مکان‌ها مکرراً ابراز شده است، امکان اعاده‌ی سکونت توسط انسان بعنوان یک اصل اخلاقی بیش از پیش وجود دارد.

اخلاق حرفه ای در معماری = تقلید هویت

تقلید هویت

در آستانه گستاخی به یک پندار کوچک و عمیق

دیوانه شویم جال بی سکوت ...

سکوتی که از دل یک اندیشه برخواسته است و به خیال دورترین سادگی ها ،

از بازی های روزگار دور مانده است.

او هیچگاه نخواست آزاری داشته باشد و چشم از طمع فرو بست و تنها هراسش

بودن و نبودن بود ... همان حس زنده ماندن.

نزدیک به دو سال بدین منوال گذشته است، با نامی که از کنته ی زخیم سر سختی و

مقاومت در مقابل التهاب ها و ترس ها بر بالای در وبلاگ حک شده است.

حال و محال ... بی مجال

هویت و اندیشه ی هویت چگونه ثبت می شود و فرهنگ هویت سازی و

حریم آن چیست؟

آیا می توان از یک هویت خاص دوباره سازی کرد بدان گونه که

الفتی بر درونش از آن هویت نتافته باشد؟

از یک فیلم، کتاب، عکس، نقاشی یا یک مکان و زمان و شاید یک

نام چگونه و به چه مجوزی می توان تقلید کرد حال آنکه معرفتی

در بین نباشد. مقلدان کور مسلک مکاتبی که تا اندکی کمتر

از اندک دانستند تا توانستند تاختند و بروز کردند بر طفل صغیر

ذهن نا لایق خویش در دیگران ... و آنها که حق بودن و سلوک

پاک آن مکتب به سکوت پیوستند تا حق مطلب پایمال نشود.

آن سان پروردگاری که از گستاخی انسان به ستوه آمده است، از این همه

تلاش بی ثمر در الاهه پروری و خدا انگاری خویش ... عجب سکوت

مرموزی می کند.

دانستن اصل از فرع بهر اهل فن ساده است لکن همه اهل فن نیستند ...

عبس و بیهوده ست با کلمات شیره ی درد را به تن کاغذ کشید

و نالید از سودایی به نام تقلید هویت ...

 

 

اخلاق حرفه ای در معماری = تقلید هویت

اخلاق حرفه ای در معماری نشان از ذهنیات دور و نزدیک به یک اتفاق تازه و تکرار نشده است.

خطوطی را که یک معمار بر روی ذهن خویش می پروراند شاید همانند آن را و یا حتی حود آن را در زمانی دیده باشد ولی انگشتانش این اجازه را به خود نمی دهند که تقلیدی جسورانه داشته باشند.

تعریفی که یک معمار از اخلاق میتواند داشته باشد سادگی و متانتی است که در نگاه خود به طرح های گذشته دارد، چرا که هر معماری در هر زمان و مکانی که بخواهد میتواند به راحتی زندگی کند و آن را درک کند.

زمانی که با گوشه چشم خویش به زوایای ساختمان ها مینگرد، گویا با آنها سخن می گوید.

خلق یک فضا توسط معمار، جای پای محکمی است بر روی زمان و اندیشه های ذهن فردا.

گردش به دور منحنی ایچاد شده در داخل بنا، این احساس را در جوینده ایجاد می کند که منظور معمار و طراح چه بوده است و آیا او هم می تواند اینگونه طراحی کند.

برخی از معماران علاقه شدیدی به تکرار و به نمایش قرار دادن حس درونیشان به دیگران دارند، بنابراین اگر تقلیدی در میان باشد اهل فن به خوبی آن را درک می کنند.

خواسته یا نا خواسته در زمانی که با شخصی جدید رو به رو می شویم رفتارمان کمی تغییر می کند و سعی بر آن داریم تا خوبی های خود را بیان کنیم و البته از تجربیات بزرگان هم استفاده کنیم و حرفهای آنها را در صجبتهایمان به کار ببریم. اخلاقی که در معماری مد نظر است کمی به این مثال نزدیک است. پس بکوشیم تا آنچه هستیم را طراحی کنیم و فضایی را که خود می پسندیم همانند میخ بر زمین فرو کنیم تا آیندگان بعد از تحلیل فضاهای طراحی شده با یکدیگر به این یقین برسند که معماران کمک جال یکدیگر ولی دور از همدیگر بودند.

محمد منفرد ...... 22/03/1388 ...... 12/06/2009 ...... Mohammad.Monfared

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

این یاداشت در پاسخ به فراخوان حسام عشقی صنعتی برای شرکت در ضیافت یازدهم وبلاگهای معماری با عنوان اخلاق حرفه‌ای در معماری و شهرسازی، نوشته شده است.

تشییع پیکر دکتر محمدامین میر فندرسکی

به گزارش سایت خبری خانه ی هنرمندان ایران، پیکر دکتر محمد امین میرفندرسکی از مقابل خانه ی هنرمندان ایران تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده می شود.

دکتر محمد امین میرفندرسکی متولد 1310 گرگان بود. وی دکترای معماری و شهرسازی را از دانشکده معماری دانشگاه دولتی فلورانس ایتالیا در سال 1341 اخذ نمود و تا سال 1342 استاد یار داوطلب در داشگاه معماری فلورانس بود.

از دیگر کارهای محمدامین میرفندرسکی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

- استادیار و دانشیار دانشکده هنرهای زیبا – دانشگاه تهران (56-1342)

- رئیس دانشکده هنرهای زیبا – داننشگاه تهران (50-1347)

- استاد مدعودانشکده معماری کمبریج (انگلستان)-(68-1361)

- بنیان گذار اندیشه نو در آموزش هنر و معماری و ایجاد هم پیوندی بین آموزش معماری ، هنر های  تصویری و نمایشی و موسیقی و....

 میر فندرسکی با تسلط به تئوری و تاریخ هنر و معماری ، توسعه اندیشه هنری درنظام آموزش را پایه ریزی کرد .

وی مطالعات و تالیفات گسترده و متعدد در زمینه های تاریخ عمومی ایران، تاریخ هنر، تاریخ معماری و هنرهای تصویری داشته است که از آن میان می توان به چاپ مجموعه شش جلدی در مورد مرکز تاریخی اصفهان ، کاشی در معماری ایران وباغ ایرانی را نام برد.

پیکر محمد امین میر فندرسکی شنبه بیست و سوم خرداد ماه ساعت 10 صبح از مقابل خانه ی هنرمندان ایران تشییع و به درخواست دکتر مجید جوزانی و موافقت محمدحسین ایمانی خوشخو معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده خواهد شد.

طرح برتر CID 2009

PAYADIS Creative Architects

 

 

معماران خلاق پایادیس، روی به سوی آن دارد تا فرهنگی در جامعه فعالان حرفه ساختمان ایران بنیان نهد که یکایک آنها:
معماری را به مثابه ظرف زیستن آدمی بنگرند، نه ساختمانی که تنها نیازهای اولیه و مادی انسان را پاسخگو باشد. ساختمانی پایدار که زمینه ساز رشد خصوصیات متعالی انسانی باشد.
معماری داخلی را آرایش سلیقه ای فضای داخل ساختمان ندانسته و به آن از دید حرفه ای تخصصی که بستر وقوع رفتارهای مختلف انسانی را شکل می دهد، بنگرند.

پایادیس از ترکیب پایا (به معنی پایدار) و دیس (به معنی ساختمان در فارسی باستان) ساخته شده است.

برخی از مزایای رقابتی ما به شرح زیر می باشد:
1.استفاده از تکنیک های پیشرفته نیازسنجی و روانشناسی در شناخت و درک خواسته های کارفرما
2.بهره مندی از روش های پیچیده طراحی مشارکتی آرشیتکت و کارفرما (دیزاین شارت)
3.اعمال تغییرات در طرح تا زمان جلب نظر کارفرما
4.تفهیم طرح به کارفرما با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله تصاویر سه بعدی کامپیوتری ثابت و متحرک، ماکت و ...
5.طراحی کلیه عناصر و اجزای ساختمانی که با چشم رؤیت می شوند.
6.طراحی معماری و معماری داخلی با لحاظ نمودن مسایل فنی سازه ای، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی که سبب یکپارچگی کلیه عناصر ساختمانی با هم می شود.
7.یکپارچگی و هماهنگی کلیه اجزای طرح  (وجود حس مشترک بین طرح معماری و فرم های دکوراتیو معماری داخلی و...)
8.طراحی مبلمان اصلی فضای معماری در مرحله طراحی معماری داخلی
9.طراحی معماری بر مبنای فرآیند "مطالعه ..... تحلیل ..... تدوین احکام طراحی ..... طراحی"
10.مدیریت و نظارت عالیه بر اجرای کلیه بخش های ساختمان شامل طرح معماری و نحوه تعامل آن با سازه، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی پروژه
11.اجرای پروژه با بالاترین کیفیت و استاندارد جهانی ساختمانی
12.اتمام پروژه ساختمانی با هزینه ساخت و ساز کمتر
13.طراحی روش اجرای کلیات و جزئیات پروژه (مهندسی اجراء)

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

  نمایشگاه دایمی و فروشگاه ماهونیا 

 

طرح برتر CID 2009

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«محمدامین میرفندرسکی» معمار و نویسنده درگذشت

 «محمدامین میرفندرسکی» معمار و نویسنده درگذشت

«محمدامین میرفندرسکی» معمار و نویسنده کتاب «باغ به مثابه پیش‌آیند شهر» از مجموعه تاریخ معماری و شهرسازی ایران (ارگ بم) صبح روز بیستم خرداد 1388 در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت. وی طراح موزه تاریخ طبیعی خراسان بود.

محمدامین میرفندرسکی متولد 1310 گرگان و دارای دکترای معماری و شهرسازی از دانشگاه فلورانس ایتالیا، صبح امروز بر اثر بیماری سرطان در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت.

میرفندرسکی از دهه 40 استادیار داوطلب دانشکده‌های فلورانس، استادیار دانشگاه تهران، سرپرست دانشکده هنرهای زیبای تهران و استاد مدعو دانشکده معماری کمبریج انگلستان بوده است و بعد از بازگشت به ایران در طول سه سال گذشته، پروژه‌های معماری بسیاری را در تهران و سایر شهرهای ایران از خود به یادگار گذاشته است. مدرسه پرستاری زینب(س) تهران، طرح فرودگاه بین‌المللی اصفهان، طرح موزه بزرگ خراسان در باغ کوه سنگی و طرح موزه تاریخ طبیعی خراسان از آن جمله اند.

میرفندرسکی سال 1383 نیز دبیری علمی نخستین همایش باغ ایرانی را بر عهده داشت.
 
علیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری ایران درباره این معمار بزرگ معتقد است: "میرفندرسکی" از چهره های شناخته شده در تحول معماری ایـران معاصر بود که آموزش این هنر را در دانشگاه‌های ایران متحول کرد. 
 
وی افزود: سیستم قدیمی آموزش هنر معماری از سال 1319 تا سال 1348 ادامه داشت که میرفندرسکی این سیستم سنتی آموزشی را متحول کرد و سیستم آموزشی جدیدی را در این هنر بنیان گذاشت.