مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

The 11th Virtual Forum of Iran Architectural Blogs

International Public Invitation for English-Speaking weblogs to The 11th Virtual Forum of Iran Architectural Weblogs  

 

History:

As you may be heard It is about one year or more that a new movement with the title of "Architectural Banquets" has been began in the community of Iran architectural blogging. These banquets are the communal movement of Iranian bloggers within the scope of architecture and urbanism, these are held every two months on a scheduled date and the bloggers would share their personal opinions and conclusions of their studies and researches with each other.

Till now ten banquets with the following topics has been held

  • First Banquet: "House"
  • Second Banquet: "Creativity – Architecture"
  • Third Banquet: "Architecture Education"
  • Fourth Banquet: "Street"
  • Fifth Banquet: "From Space"
  • Sixth Banquet: "Contextualism in Architecture"
  • Seventh Banquet: "Future of Architecture"
  • Eighth Banquet: "Architecture and Media"
  • Ninth Banquet: "Sense of Place in Urban Spaces"
  • Tenth Banquet: "Introduction and Criticism of One of Iran Contemporary Architecture Buildings"

And today the Eleventh Banquet with the topic of "Professional Ethics in Architecture and Urbanism" is going to be held internationally.

 

Mission:

The mission of this banquet is creating virtual community, exchanging thoughts, and interaction between English-speaking and persian-speaking webloggers from all over the world about one particular topic in architecture and urbanism.

 

Vision: (Iman Raeisi)

R If it is "Human who has created the ideal of self ethics in Gods dignity" (Kant) and "God of western metaphysics is dead" (Nietzsche), Can we also emphasize ethics?

R If "Religion – as the collection of ethics regulations- have the rule of controller to people masses" (Marx), between architects and urban planners –who possess the higher recognition levels in comparison with the people masses - Can we discuss about ethics?

R How can be an Individualist, and think about ethics which is a pluralist conception?

R Is professional ethics in the time that architecture and urbanism were ordered and human had fear of God, in comparison with the professional ethics in the time that architecture and urbanism have been organized with "Turbulence" and "Chaos Theory" a permanent conception?

R Is ethics a comparative category which in different cultures there exist different attitudes about it? Is also Ornament, a crime"? (With respect to Adolf Loos)

R If the designers be honest, can they impose their ideas to employers?

R Can we mislead the employers for the progression of plans?

R Is misleading an ethical act?

R Where is the boundary of breaking patterns of professional ethics in architecture and urbanism?

R Where is the boundary of loyalty to the patterns of professional ethics in architecture and urbanism?

R And at last, why do we need professional ethics in today architecture and urbanism?

 

Timeline:

The proceedings will begin on 5 May 2009 and end on 5 June 2009.

  • The opening of The Eleventh Banquet: 5 May 2009
  • Posts publication, and share of links: 5 May-5 June 2009

[In this period, Publish one or more post(s) about this topic in your personal weblog, and send me its link(s) to share with all of visitors]

  • The End of The Eleventh Banquet, Conclusion: 5 June 2009

    I would like to invite you to attend the eleventh banquet of Iran architectural weblogs with the topic of "Professional Ethics in Architecture and Urbanism’", you can visit my weblog and send the link of your post publication to me.

     

  • Hesam Eshghi Sanati : www.hesameshghi.persianblog.ir

ضیافت یازدهم وبلاگ های معماری ایران

 

سرانجام پس از پانزده روز نظرسنجی برای انتخاب موضوع نهایی ضیافت یازدهم وبلاگ های معماری ایران حدود بیست نفر از دوستان زحمت کشید، و ضمن اعلام اولویت پیشنهادی، نظرات خود را نیز مطرح نمودند که از این عزیزان بسیار تشکر می کنم. امیدوارم دوستانی که در نظرسنجی شرکت نکردند، با حضور در این ضیافت و ارائه ی نوشتارهای خود سرافرازمان نمایند.

نتایج آراء به شرح زیر بدست آمد:

  • تعامل فلسفه و معماری: داریا، هادی مناف زاده، مهدی مطلق، پریناز میزبان، عادل عطایی، مریم کربلایی
  • از نظر تا عمل (روند تبدیل یک نظریه ی معماری به یک فرم معماری): وحید ابراهیم زاده، الناز طهرانی، بهرام هوشیار یوسفی
  • اخلاق حرفه ای در معماری و شهرسازی: کمال یوسف پور، امیرمهدی خادمی، هومن فروغمند اعرابی، نیلوفر خالو اسماعیلی، محمدعلی عبدالصمدی، محمدرضا منعام، فرهاد شرفی، محمد منفرد، احمدرضا سلیمانی، مرتضی میر غلامی

که بدین ترتیب موضوع پیشنهادی سوم؛ یعنی «اخلاق حرفه ای در معماری و شهرسازی» بعنوان موضوع نهایی یازدهمین ضیافت وبلاگ های معماری اعلام می گردد. از کلیه ی وبلاگ نویسان و نیز علاقمند رسماً دعوت می گردد تا در این هم اندیشی مجازی شرکت نمایند. دوستانی که دارای وبلاگ شخصی نیستند، می توانند مطالب خود را به ایمیل بنده ارسال کنند تا از طریق وبلاگ (ضیافت یازدهم وبلاگ های معماری ایران) که برای همین منظور ایجاد شده منتشر گردد.

 

ضیافت یازدهم در تلاش است که وبلاگ های انگلیسی زبان را نیز به این همفکری دعوت کرده و بصورت بین المللی برگزار گردد. لذا از وبلاگ نویسان هموطن تقاضا می گردد که برای بهبود و ارتقای سطح کیفی ضیافت، به موارد زیر توجه فرمایند:

  • فراخوان برای انگلیسی زبان ها و فارسی زبان ها ارسال خواهد شد.
  • مطالب خود را (حتی اگر در حد یک پاراگراف باشد) در صورت امکان به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر نمایید، تا مطالب برای عموم خوانندگان در عرصه ی بین الملل قابل استفاده باشد.
  •  از دوستان آشنا به زبان انگلیسی تقاضا می شود که به سایرین یاری نمایند و زحمت برگردان مطالب دوستانی که نیاز به ویرایش متونشان وجود دارد را برعهده گیرند، تا ضیافت در فضایی شاد و سطح مطلوبی برگزار گردد.
  • تاریخ تحویل یادداشت ها مشخص شود.
  • همه ی متون ویرایش شوند.
  • برای آگاهی از حضور شما در ضیافت، لینک مطالب همراه با نام خود را در بخش نظرات بنویسید و یا آن را به ایمیل hesameshghi[@]hotmail.com ارسال نمایید.

دیدگاه: ( ایمان رئیسی)

«اگر "انسان آرمان اخلاقی خود را در هیات خداوند آفریده است" (کانت) و "خداوند متافیزیکی غرب هم مرده است" (نیچه)، آیا همچنان می توان بر اخلاق تاکید کرد؟

اگر "دین - به عنوان مجموعه دستورات اخلاقی- نقش کنترل کننده ی توده های مردم را دارد" (مارکس)، بین معماران و شهرسازان- که دارای سطح شناخت بالاتری نسبت به توده ی مردم هستند- می توان از اخلاق بحث کرد؟

چگونه می توان فردگرا بود و به اخلاق که مفهومی جمع گراست، اندیشید؟

آیا اخلاق حرفه ای در دوره ای که معماری و شهرسازی منظم بود و انسان از خدا می ترسید، در مقایسه با اخلاق حرفه ای در دوره ای که معماری و شهرسازی با اغتشاش و تئوری آشوب سازماندهی می شود، و انسان آفریننده است؛ مفهومی ثابت است؟

آیا اخلاق مقوله ای نسبی است که در فرهنگ های مختلف رویکرد های متفاوتی نسبت به آن وجود دارد؟ آیا همچنان "تزئین جنایت است"؟ (با احترام به آدولف لوس)

اگر طراحان راستگو باشند، آیا می توانند ایده های خود را به خورد کارفرمایان دهند؟

آیا می توان برای پیشبرد طرح، کارفرمایان را فریب داد؟

آیا فریب دادن، کاری اخلاقی است؟

مرز شکستن الگوهای اخلاق حرفه ای در معماری و شهرسازی کجاست؟

مرز پایبندی به الگوهای اخلاق حرفه ای در معماری و شهرسازی کجاست؟

و در پایان، چه نیازی به اخلاق حرفه ای در معماری و شهرسازی امروز داریم؟»

 

برنامه ی زمانبندی:

از 1 اردیبهشت تا 15 اردیبهشت: فراخوان اولیه و نظرسنجی برای انتخاب موضوع نهایی ضیافت

15 اردیبهشت: اعلام موضوع نهایی ضیافت

از 15 اردیبهشت تا 15 خرداد: بازه ی زمانی ارسال نوشتارها

15 خرداد: جمع بندی، پایان ضیافت و معرفی میزبان ضیافت دوازدهم 

 

منبع و وبلاگ میزبان برای ضیافت وبلاگهای معماری : www.hesameshghi.persianblog.ir

نقدی بر مباحث داوری هشتمین دوره جایزه بزرگ معمار ( ایمان رئیسی )

این یادداشت انتقادی از طرف آقای ایمان رئیسی در شماره ی ۵۴ فصلنامه ی معمار منتشر شده است و سرکار خانم سهیلا بسکی، مدیر مسئول و سردبیر معمار، سرمقاله ی این شماره را به نقد زیر اختصاص داده است. لطفا هر دو را بخوانید و نظرتان را در وبلاگ آقای ایمان رئیسی ارائه نمایید. 

"جایزه بزرگ معمار، معتبرترین جایزه ی معماری امروز ایران است که در هشت دوره برگزاری توانسته است تاثیر زیادی بر معماری امروز ایران بگذارد. با مرور مباحث داوری هشت دوره جایزه بزرگ معمار، به جز دوره ی هفتم که نظرات داوران به تفصیل منتشر نشد، به نظر می رسد که مباحث مطرح شده در هشتمین دوره بسیار ضعیف و به نسبت از سطح پائین تری برخوردار بود. با توجه به اهمیت و اعتبار جایزه معمار و نقش آموزشی که نشریه معمار در ده سال گذشته بدست آورده است و با نظر به دغدغه ی سرکار خانم سبکی در مورد بالا بردن کیفیت جایزه معمار - که به همین منظور پس از برگزاری هفتمین دوره، دو جلسه ی نظرخواهی برگزار نمودند و نتایج آن در معمار شماره 46 منتشر شد - موارد زیر را در نقد داوری هشتمین دوره جایزه بزرگ معمار (1387) مطرح می نمایم. 

نخستین نکته ای که از مباحث هیات محترم داوران استنباط می شود، فقدان پایگاه نظری بین اکثریت آنها است. به جز ویسنته گایارت و فرهاد احمدی که سابقه ی مشخصی در ادبیات معماری و آموزش معماری دارند، سایر داروان در زمینه ی ادربیات معماری سابقه ی مکتوبی ندارند و با توجه به اشتغال ایشان به حرفه ی معماری نمی توان انتظار داشت که با مقوله ی  نقد معماری کاملا ً آشنا باشند، لذا این مسئله باعث شده که در مباحث داوری کمتر به تحلیل ویژگی های پروژه ها بپردازند. ضمناً با مقایسه ی مباحث مطرح شده توسط داوران دوره های قبل با این دوره، اخبلاف سطح دانش نظری داوران و مباحث تئوریک مطرح شده پیرامون پروژه ها بر این فقدان تاکید می شود. 

با توجه به مباحث داوری منتشر شده در معمار شماره 52، مسئله عدم تدوین معیارهای داوری به خوبی قابل تشخیص است. به نظر می رسد عدم تدوین معیار های داوری باعث شده که بحث ها بسیار پراکنده و هر داور از منظر خود و به شکل نسبی با پروژه ها  برخورد نماید. به عنوان نمونه می توان به بحثی که بین وشیته گاریات  و فرهاد احمدی در مورد معماری التقاطی ( در مورد خانه اردیبهشت ص.7) و رابطه ی معماری با شهر ( در مورد ساختمان شماره 11، ص 8) اشاره کرد.

پیرو بحثی که در آیتم شماره یک در مورد فقدان پایگاه نظری مطرح شد، برخورد سلیقه ای داوران با آثار و استفاده از واژگانی که در ادبیات نقد معماری چندان مورد استفاده نیست، باعث پائین آمدن سطح مباحث شده است. 

مباحثی از جمله: " فضاهای داخلی خیلی قشنگ هستند"، 

" فضاها خیلی شیرین هستند"، " پروژه ی دلپذیری است"، " گنبد آن مثل دملی است که روی سر آدم در آمده باشد"، " موارد کمتری برای خوش آمدن دارد"، " پلان جالبی ندارد"، " دلچسب نیست"، " از این پروژه بدم نمی آید"، " زیادی بازی گوشانه است"، "پروژه قوی نیست"، "پروژه باطراوت و باشخصیتی است"، 

" این مرا آزار می دهد". 

در مقایسه می توان به تحلیل های گایارت اشاره نمود که بسیار نادر اظهار نظر سلیقه ای می نماید و مباحثی که مطرح نموده در تحلیل ویژگی های مثبت یا منفی پروژه ها است. 

به نظر می رسد یکی از مسائلی که در نقد معماری نباید به آن پرداخت، مسئله ی کرکسیون کردن آثار است. اصولاً داور در مقام مدرس دانشگاه نیست که پروژه ها را کرکسیون کند و ضمن راهنمایی معماران، راه حل هایی جهت بهتر شدن پروژه ارائه نماید. به عنوان نمونه می توان به موارد زیراشاره نمود.  " پلان کمی ایراد دارد و می توانست بهتر حل شود"، " نرده ها هم اگر از مصالح بنایی بود، شاید احساس بهتری می داد" ، " به نظرم در کنار آشپزخانه به فضای صبحانه خوری احتیاج هست"، " در پلان یک سری اشکالات وجود دارد"، " ترجیح می دادم که حجم از دو سمت فشرده نشود"، " ساختمان می توانست به صورتی طراحی شود که جزئی از باغ باشد." 

به نظر می رسد تفکری که معتقد است هر داور فقط در یک دوره جایزه شرکت نماید، به نتیجه ی مطلوبی نرسیده است و چنانچه هیات محترم دبیران جایزه بزرگ معمار به ارزیابی عملکرد داوران دوره های قبل پرداخته و از این طریق داورانی را انتخاب نمایند که دیدگاه تحلیلی نسبت به معماری دارد. می توان به بالاتر رفتن کیفیت مباحث داوری امید داشت. 

در خاتمه لازم می دانم به خلاقیت گایارت در تغییر نتیجه ی داوری ساختمان های عمومی اشاره نمایم. رفتار گایارت باعث شد تا قصد تعدادی از داوران جهت برنده نمودن پروژه سفارت ایران در تایلند محقق نشود. به نظر می رسد باز هم تابوهایی از جمله نام معمار، هویت ایرانی و برخورد احساسی با مسائل بر دیدگاه داوران سایه افکنده بود که با تیز هوشی و خلاقیت گایارت نتیجه به نفع پروژه مجموعه سینمایی پارک ملت تغییر یافت."

 

بخشی از این متن در معمار منتشر نشده است، یا به عبارت دیگر ویراستاری شده است. 

 

منبع: www.onsa.persianblog.ir

سیستم نمای شبکه ای

سیستم های نمای شبکه ای با استفاده از صفحات فلزی بافته شده یکی از محصولات نسبتا جدیدی است که سالهای اخیر مورد استفاده معماران زیادی قرار گرفته است. این سیستم با وجود تخلخل پانل ها می تواند نمایی تهویه شونده بوجود آورد. کاربرد این محصول در نمای تمام بناها امکان پذیر می باشد. همچنین استفاده از این سیستم در نمای گاراژ ها علاوه بر کاهش هزینه های سنگین تجهیزات تهویه مطبوع وسازه های تقویت کننده نما، با دارا بودن 50% فضای باز می تواند هوا را به جریان اندازد.

مزایای کلیدی سیستم های کششی ساختمان و یا سازه های کششی
• صفحات فلزی می توانند در ابعاد بزرگتر از 20* 200 ساخته شوند.
• صفحات تختی که بصورت عمودی به نمای ساختمان اتصال می یابند، توسط سازه نگهدارنده ( فقط ) در بالا و پایین هر پانل نصب می گردند.
• پانلهای کششی می توانند بعنوان سیستمهای ضربه گیر و محافظ طوفان برای ساختمانها استفاده گردند.
• صفحات کششی قادر به تامبن  50% مساحت باز می باشتد؛ بدین منظور برای ساختارهایی همچون پارکینگ می توانند مفید واقع گردند

 

 

 

منبع : آرک نیوز

ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران افتتاح می شود

ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر که معماری آن توسط مهندس میرحسین موسوی انجام شده به زودی افتتاح می‌شود و همزمان با گشایش ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر با حضور شماری از مسئولان و چهره‌های فرهنگی، استادان برجسته و پیشکسوتان هنری ایران و اعضای فرهنگستان، نمایشگاه مروری بر فعالیت‌های چندساله فرهنگستان و پوسترهای تمامی نمایشگاه‌های گذشته این مجموعه افتتاح می‌شود.
به گزارش ایلنا، ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر روز یکشنبه 13 اردیبهشت ماه جاری، رأس ساعت 16 افتتاح می‌شود. در مراسم گشایش این مرکز شماری از چهره‌های برجسته و صاحب نام فرهنگی کشور، استادان و پیشکسوتان هنر ایرانی به همراه اعضای پیوسته فرهنگستان حضور می‌یابند.
ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر که معماری آن توسط مهندس میرحسین موسوی انجام شده مجموعه‌ای چند منظوره و با امکانات متعدد جهت استفاده عموم علاقمندان بوده و شامل سالن‌های آمفی‌تئاتر، تالار اجتماعات، همایش‌ها و نشست‌ها، کتابخانه، نمایشگاه و فروشگاه دائمی کتب فرهنگستان هنر و دیگر نشریات فرهنگی هنری کشور همراه با غرفة نشریات ویژة تخصصی و پژوهشی هنر است.
در معماری این بنا از آرایه‌های اصیل و سنتی و نماسازی‌های چشمگیر ایرانی، آب‌نماها و اشکال تزئینی متعدد استفاده شده است.
گفتنی است فرهنگستان هنر از بدو تأسیس بصورت مجموعه‌ای متشکل، متمرکز و فراگیر با چندین سال سابقه فعالیت در حوزه‌های تخصصی هنر، شاخه‌های متعددی چون هنرهای نمایشی، سینما و تئاتر، موسیقی، معماری، حکمت و فلسفه، تجسمی، حوزه مطالعات پژوهشی و تحلیلی و نظری هنر، هنرهای ملی، قومی و بومی، محلی و سنتی ایران، صنایع دستی و میراث فرهنگی، انقلاب و دفاع مقدس، هنر جهان اسلام، هنر آسیا و شرق، هنر حوزه‌های تمدنی همجوار با ایران و... را پوشش می‌دهد.
یادآور می‌شود همزمان با مراسم افتتاح این ساختمان، نمایشگاه مروری بر فعالیت‌های فرهنگستان هنر در عرصه تجسمی به همراه مروری بر پوسترهای کلیه‌ی نمایشگاه‌های این مجموعه در طول چند سال فعالیت نیز گشایش می‌یابد.

برگزاری همایش فرآیند معماری و ساخت شعبه های هوشمند

همایش فرآیند معماری، ساخت شعبه های هوشمند بانک و روش های نوین اجرایی 10 اردیبهشت ماه در سالن همایش های مرکز صدا و سیما برگزار خواهد شد.
در این همایش که با مشارکت بخش عمومی و خصوصی برگزار می شود علاوه بر انجمن مفاخر معماری ایران، کارشناسان بانک مرکزی، وزارت امور اقتصاد و دارایی، بانک های عمومی و خصوصی و سازمان نظام مهندسی ساختمان حضور دارند.
گسترش خدمات بانکداری الکترونیکی از مهمترین  رویکردها و برنامه های بانک ها است که در سطوح مختلف در دست پیگیری است و افزون بر ضرورت تامین زیر ساخت های مناسب انفورماتیک و مخابراتی، طراحی و ساخت فضاهای عملکردی برای ارائه خدمات الکترونیکی و آماده سازی شعب بانک برای ارائه این خدمات نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
با گسترش بانکداری الکترونیکی و کاهش مراجعات فیزیکی مشتریان به شعبه های بانک و عملکردهای جدید شعبه ها، تغییرات عمده ای را در نوع کارکردها و خدمات قابل ارائه در شعبه ها شاهد خواهیم بود که ضرورت تغییر و تحول در بنای بانک ها را اجتناب ناپذیر می سازد.
هدف اصلی برگزاری این همایش ارائه تصویری از شعبه های بانکی در دنیای دیجیتال، تعریف هویت و نقش شعبه ها در فضای شهری، ‌تشریح فضاها و عملکردهای معماری عنوان شده است.

نمایشگاه اسکیس و پرزانته

نمایشگاه اسکیس و پرزانته، اردیبشهت 88 در فرهنگسرای هنر (ارسباران) برگزار می گردد.

افتتاحیه نمایشگاه : 12 اردیبهشت ماه ساعت 16
تاریخ برگزاری : 12 لغایت 24 اردیبهشت 1388
ساعات بازدید : 9 الی 19
نشانی : خیابان شریعتی، خیابان جلفا، خیابان ارسباران، فرهنگسرای هنر (ارسباران)

ضیافت یازدهم وبلاگ های معماری

The 11th Virtual Forum of Architectural Blogs 

 

تا کنون ده دوره از سلسله جلسات هم اندیشی های مجازی تحت عنوان ضیافت های معماری -ابتکار مهندس کورش رفیعی- می گذرد. اکنون افتخار میزبانی ضیافت کنونی، یعنی ضیافت یازدهم بر عهده بنده گذاشته شده است. پیش از این میزبانی این دوره با نظر میزبان ضیافت دهم یعنی مهندس کمال یوسف پور، برعهده ی دکتر ایمان رئیسی گذاشته شده بود که بدلیل نداشتن زمان کافی، بنده را برای پذیرش میزبانی پیشنهاد نمودند.

مهندس یوسف پور، ساختار و پیشینه ی برگزاری ضیافت وبلاگ های معماری را برای دوستانی که آشنایی چندانی با این ضیافت ها ندارند و یا برای اولین قصد شرکت در این هم اندیشی را دارند شرح داده اند.

موضوعاتی که بنده برای ضیافت یازدهم در ذهن دارم، حول سه محور زیر هستند:

  • تعامل فلسفه و معماری
  • از نظر به عمل (روند تبدیل یک نظریه ی معماری به یک فرم معماری)
  • اخلاق حرفه ای در معماری و شهرسازی

طبق رسم انتخاب موضوع نهایی توسط آرای عمومی، زمان هفت روزه ای به آن اختصاص داده خواهد شد. چنانچه دوستان موضوعی را مد نظر دارند، در بخش نظرات آن را مطرح کنند یا به بنده ایمیل ارسال نمایند که جزء موضوعات پیشنهادی قرار گیرد. پس از گذشت یک هفته موضوع نهایی ضیافت یازدهم اعلام خواهد شد.

 برگزاری موفق ضیافت های پیشین بخصوص ضیافت دهم، وظیفه ی بنده را زیاد تر خواهد نمود. از میزبانان دوره های قبل و نیز سایر دوستان وبلاگ نویس تقاضا می شود برای برگزاری هرچه بهتر این ضیافت، بنده را یاری نمایند و از گوشزد نمودن خطاها به هرشکل که می توانند دریغ نورزند. ایمیل بنده:  hesameshghi[@]hotmail.com 

 


 

متنی رو که مطالعه کردید نوشته های آقای حسام عشقی هست که شما رو به یازدهمین ضیافت وبلاگهای معماری دعوت کردند. 

 

آدرس وبلاگ : www.hesameshghi.persianblog.ir

برگزیدگان یادمان سومین دوره جایزه معماری میرمیران معرفی شدند

به گزارش سایت خبری خانه‌ی هنرمندان ایران،محمد سعیدی کیا وزیر مسکن شهرسازی در پیامی که به مناسبت سالروز درگذشت سید هادی میرمیران ارسال نمود خاطرنشان کرد: شاید جامع ترین تعریف از معماری را بتوان ساماندهی به جریان زندگی انسان تلقی نمود، چنین تعریف علاوه بر آنکه وظیفه مهم معماران را در لزوم ایجاد ارتباط عمیق انسان‌های جامعه معین می‌سازد دارای انعطافی متناسب با زمان، مکان، فرهنگ و تاریخ نیز خواهد بود. چنین تعریفی البته مبین گوناگونی آثار معماری در طول زمان و مکان نیز می‌باشد و به همین سبب اصول، ارزش‌ها و ویژگی‌های متجلی در معماری کشورهای متمدن علاوه بر آنکه امکان شناسایی نحوه زندگی و مرتبه فرهنگی ساکنین ادوار مختلف را فراهم می نماید، آموزگاری امین برای فراگیری نحوه ساماندهی به جریان زندگی به تناسب شرایط زمانی، مکانی و فرهنگی معاصر نیز خواهد بود.

بیان معماری البته به ایما و اشاره است پس عنایت به اینکه آن کس است اهل بشارت که اشارت داند، درک راز و رمز پیام های موجود در آثار معماری نیاز به دقت نظر، سعی، تمرین و ممارست دارد و به همین دلیل در دوره های درخشان تمدن سرزمین ما آفرینش آثار فاخر معماری حاصل تجربه، تلاش و اشراقی هزاران ساله است.

جریان معماری در سرزمین ما امری مستمر و تا پیش از آغاز سده معاصر هجری مبتنی بر مبانی نظری مستحکم از یکسو و کوششی کمالگرایانه و لاینقطع است و اگرچه در برهه‌هایی دارای فراز و فرود ناشی از جنگ‌ها، طلوع و افول سلسله‌های حکومتی است، لیکن سیر تکامل و تعالی فرهنگ و تمدن و مظاهر آن از جمله معماری استمرار یافته است.

اما در دوره معاصر نیز علی رغم تغییرات بنیادین ایجاد شده در جریان زندگی مردم ایران و نحوه آموزش معماری از روش های سنتی به روش های مدرن که موانعی جدی در تداوم جریان معماری ارزشمند تاریخی ایجاد نموده ستاره های درخشانی در صحنه معماری معاصر طلوع نمودند که تلاش‌های وافری برای تسری روح معماری گذشته در معماری زمان و تلفیق آموزش دانشگاهی با آموزه های ناشی از مشاهده و مکاشفه در اثار گرانسنگ معماری تاریخی نموده و قرائت جدیدی از معماری ارزشمند گذشته را به بیان معماری معاصر ارایه نموده اند بدون تردید شادروان سیدهادی میرمیران در زمره موفقترین این گروه از معماران معاصر به شمار می آید که علاوه بر انکه در آفرینش آثار معماری پیگیر تحقیق چنین آرمانی بوده است در آموزش بسیاری از دانشجویان و حرفه مندان نیز نقشی بسزا داشته است.

سالروز درگذشت این هنرمند گرانقدر معاصر فرصتی برای یادآوری و قدردانی از زحمات این فقید سعید است. یاد او را گرامی داشته از درگاه خداوند متعال علو درجات ایشان را خواستارم و امیدوارم روند گستره اندیشه ایشان در میان نسل جوان معمار تداوم یافته و شاهد شکوفایی و تجلی دوباره معماری ایرانی اسلامی در سرزمینمان باشیم.

ایرج احتشام درباره بنیاد معماری میرمیران گفت: فکر ایجاد بنیاد معماری میرمیران که قبل از درگذشت میرمیران برگزار می‌شود او عقیده داشت که ایجاد یک بنیاد معماری غیر دولتی می تواند در حرکت معماری معاصر ایران موثر باشد او میخواست معماری معاصرایران با نسبت مستقیمی که با گذشته معماری ایران دارد بتواند جایگاه مناسبی در معماری جهان بیابد. میرمیران به مسابقات معماری خیلی توجه داشت و همیشه می خواست که این مسابقات معماری در ایران برگزار شود. بنیاد معماری میرمیران مستقل است و سعی دارد در جریان حرکت معماری امروز ایران مثمر ثمر باشد یکی از اهداف اصلی این بنیاد برگزاری مسابقات معماری و هر مسابقه زیر نظر شورای سیاستگذاری برنامه ریزی می شود و هر برنامه ریزی فرایند خاص خود را دارد.

اولین دوره مسابقه معماری بنیاد میرمیران به کسانی که اختصاص داشت که به تازگی وارد دانشگاه شده بودند دوره دوم مربوط به فارغ التحصیلان بود و دوره سوم مربوط که هم اکنون شاهد برگزاری آن هستیم مربوط به موضوع نور و معماری است.

کامران افشار نادری درباره ارتباط نور و معماری گفت: نور در معماری سنتی ایران اهمیتی بسیار زیادی دارد و در بناهای مذهبی ایران این امر را شاهد هستیم بدون نور معماری تبدیل می شود به روابط فیزیکی و نور در معماری بر کیفیت فضا تاثیر می گذارد در عین حال می دانیم که به تنوع نوری برای هر فضا احتیاج داریم . با پیدایش نورپردازی مصنوعی هم اکنون به نور به عنوان یک موجود مستقل در معماری نگاه می شود و نه مکمل معماری و ساختمان‌ها می توانند به مثابه چراغ باشند.

داراب دیبا درباره سومین دوره مسابقه بنیاد معماری میرمیران گفت: حدود 70 طرح دریافت کردیم 5 جلسه داوری با حضور علی صارمی، شهاب کاتوزیان، حمید میرمیران، عباس کیارستمی، سیدعلیرضا قهاری، ایرج احتشام و داراب دیبا برگزار شد و سعی کردیم مسایل مختلفی را که در موضوع معماری و نور مطرح می‌شود را از زوایای گوناگون بررسی کنیم و کارها مورد قضاوت و داوری قرار دهیم هر چند که اغلب کارها بسیار شاخص بودند و کار قضاوت را سخت تر می‌کرده اند.

برندگان سومین دوره جایزه بنیاد معماری میرمیران، به ترتیب ذیل اعلام شد.

رتبه اول بطور مشترک به شهاب میرزائیان، گلناز مشیریان و طرح حامد سلطانی تعلق گرفت.

رتبه دوم بطور مشترک به صبا بارانی و طرح اشکان صدیق تعلق گرفت.

رتبه سوم بطور مشترک به معصومه شریفی، شیما تاج و طرح هانیه مروارید فروش تعلق گرفت.

هیات داوران طرح 15 تن از شرکت کنندگان را به شرح ذیل شایسته قدردانی و دریافت لوح تقدیر دانست.

ساناز افتخارزاده

محسن اکبرزاده

نسیم پورسعید و زهره معینی "به طور مشترک"

نیما جلیلوند

مصطفی رستمی فرد

نسترن رسولیان

رضا سلطانی زاده

فراز سلیمانی

مهرداد عزیزی قهرودی

نیما فرزانه

سمیرامیس قربانی

فرشاد کازرونی

الهام کیانی راد و محمدرضا مانی "به طور مشترک"

حمید محمودپور ، احسان حتمی و ندا لطفی "به طور مشترک"

محمدرضا مرعشی و بابک تقی خانی "به طور مشترک"

پیتر زومتر ، برنده جایزه پریتزکر 2009

 Peter Zumthor, 2009 Pritzker Prize Laureate 

 "من باور دارم  که معماری امروز نیاز دارد که منعکس شود بر روی وظایف و امکاناتی که اصالتا از خودش است. معماری وسیله یا سمبل چیزی نیست که به ذات خود متعلق نباشد. در اجتماعی که به چیزهای غیر ضروری بها می­دهد و بی­ماهیت تغییر می­کند، معماری می­تواند مقاومت را بر گزیند و تلف نمودن فرم­ها و معناها را بی­اثر کند و به زبان خود سخن بگوید. من اعتقاد دارم، زبان معماری، زیر سوال بردن یک سبک خاص نیست. هر ساختمانی برای استفاده­ای خاص در یک مکان مشخص و یک اجتماع مشخص، ساخته می­شود. ساختمان­های من سعی می­کنند، سوالاتی را که از این حقیقت ساده، پدیدار می­شوند، به همان دقت و صراحتی که می­توانند، پاسخ دهند." 

 

 

چند خطی که در ابتدای مطلب خواندید، گوشه ای از افکار معماری است که امسال در لیست پریتزکر قرار گرفت. جایزه پریتزکر یا همان نوبل معماری ٢٠٠٩ نصیب "پیتر زومتر / Peter Zumthor" سوئیسی شد. او در 26 آوریل سال 1943 در شهر "باسل" به دنیا آمد، پدر وی "اسکار زومتر"، کابینت­ساز بود. او به همراه پدرش از سال 1958 تا 1962 در این حرفه فعالیت نمود. از سال 1963 تا 1967 در رشته معماری در سوئیس و آمریکا تحصیل کرد و سپس در یک شرکت مشاور معماری دربخش مطالعات روستایی و مرمتی شروع به کار کرد و در سال 1979 شرکت خود را تاسیس کرد. "زومتر" با "آنالیزا کرد" ازدواج کرد و صاحب یک دختر و دو پسر شد. از سال 1996، استاد دانشگاه Universits della Svizerra Italiana شد. او در سال 1988استاد مدعو  دانشگاه Southern California Institute Of Architecture و SCI-ARC در لس­آنجلس و در سال 1989، در دانشگاه Technische Universitat مونیخ و در سال 1999 در مدرسه طراحی دانشگاه هاروارد بود. او در طی سال­های فعالیتش جوایز بسیاری کسب نمود، از جمله آنها به جایزه سلطنتی موسسه هنر ژاپن در سال 2008، کسب مدال انجمن توماس جفرسون در سال 2006 از دانشگاه ویرجینیا، جایزه معماری کارلسبرگ دانمارک در سال 1998، جایزه میس ون در روهه در سال 1999 و ... می­توان اشاره نمود. در ورای بیش از 30 سال فعالیت معماری، پروژه­های زیادی به چشم می­خورد. او همچنین در بسیاری از مسابقات معماری جهانی به داوری پرداخته و ١٨ نمایشگاه برگزار کرده است. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

پیتر زامتور (Peter Zumthor)، معمار 65ساله سوییسی که تا دو هفته دیگر، در 26 آوریل، شصتوششمین سال تولد خود را جشن خواهد گرفت، از سوی بنیاد هایت، به عنوان برنده جایزه معماری پریتزکر در سال 2009 معرفی شد، جایزهای که اغلب از آن به عنوان نوبل معماری و عالیترین افتخار برای معماران یاد میشود و در سال 2008، نصیب ژان نوول، معمار فرانسوی، شده بود. مدال برنزین پریتزکر به همراه جایزه 100000 دلاری آن، 29 مه، طی مراسمی در بوئنوسآیرس آرژانتین، به زامتور اعطاء خواهد شد. در سه دهه برگزاری جایزه پریتزکر، دومین بار است که این جایزه به یک معمار سوییسی تعلق میگیرد؛ پیش از این نیز، ژاک هرزوگ و پییر دمورن، در سال 2001، مشترکا به عنوان برندگان پریتزکر معرفی شده بودند.

در بیانیه هیأت هشتنفره داوران جایزه پریتزکر که از اعضای شاخص آن میتوان به شیگرو بان از ژاپن، یوهانی پالاسما از فنلاند و رنزو پیانو از ایتالیا اشاره کرد، چیرهدستی پیتر زامتور در خلق آثاری برخوردار از یک شخصیت قاطع، استوار، جاودان و بیزمان، و استعداد نادر و استثنایی او در ترکیب ایدههای خالص و موشکافانه با یک بعد واقعا شاعرانه تحسین شده است. Lord Palumbo، رییس هیأت داوران، در تشریح معماری زامتور میگوید: «معماری او بیش از یک ساختمان صرف و بیانگر احترام و اولویت قائل شدن به سایت، میراث فرهنگ محلی و درسهای ارزشمند تاریخ معماری است. مصالح مختلف، از چوبهای سرو تا شیشههای سندبلاستشده، در دستان ماهر زامتور، همچون دستان یک صنعتگر استاد، کیفیات منحصربفرد خود را در خلق یک معماری پایا و ماندگار، به رخ بیننده میکشند

پیتر زامتور در سال 1943، در باسل سوییس به دنیا آمد و پس از فراگیری کابینتسازی نزد پدر، ابتدا در زادگاهش و سپس در انستیتو Pratt نیویورک، به تحصیل در رشته معماری پرداخت. او پس از بازگشت به سوییس، در سال 1967 در دپارتمان حفاظت از بناهای تاریخی استخدام شد و در سال 1979، آتلیه خویش را در Haldenstein تاسیس کرد، خلوتگاهی کوهستانی که هنوز، با 15 نفر کارمند، در آن کار میکند. زامتور از سال 1996، استاد آکادمی معماری دانشگاه ایتالیایی سوییس است و در انستیتو معماری کالیفرنیای جنوبی در لسآنجلس (1988)، دانشگاه فنی مونیخ (1989) و مدرسه طراحی دانشگاه هاروارد (1999) نیز به عنوان استاد میهمان، به تدریس پرداخته است.

اگرچه اکثریت کارهای پیتر زامتور در سوییس قرار دارند، اما در کارنامه کاری او، پروژههایی در آلمان، اتریش، هلند، انگلستان، اسپانیا، نروژ، فنلاند و ایالات متحده نیز دیده میشود. مشهورترین اثر زامتور، حمام آبگرم در Vals سوییس (1996) است که از سوی رسانهها، به عنوان شاهکار او یاد شده است. از دیگر پروژههای شناختهشده او میتوان به موزه هنر Bregenz در اتریش (1997)، غرفه سوییس در اکسپوی 2000 در هانوفر آلمان (2000)، و جدیدترین آنها، کلیسای کوچک Brother Klaus در آلمان (2007) و موزه Kolumba در کلن آلمان (2007)، اشاره کرد.

معماری پیتر زامتور نشان میدهد که معماری هم یک هنر است و هم یک فن. زمینههای فلسفه طراحی او را میتوان در دورانی جستوجو کرد که نزد پدرش به فراگیری کابینتسازی مشغول بود. او معماری را به عنوان یک کار دستی میبیند و از دفتر طراحیاش با عنوان یک آتلیه یاد میکند و در مقایسه با دیگر معماران مشهور بینالمللی، با تمرکز بر یک یا دو پروژه، بطور همزمان، از تبدیلشدن به یک مدیر شرکت یا بازگشایی شعبههای جهانی برای دفتر خود اجتناب کرده است. زامتور با دقت و پشتکار زیاد و گاهی اوقات با دستان خود، پروژههای اغلب کوچکش را در یک حوزه جغرافیایی محدود اجرا کرده و شخصیت یک معمار عملگرای طرفدار محیط زیست را، به جای یک معمار ستاره و مشهور، از خود به نمایش گذاشته است. کار زامتور، ریشه در فلسفه فرهنگ محلی و منطقهای دارد که زمان و تداوم جنبههای مهم آن را تشکیل میدهند.

زامتور پس از آگاهی از نتیجه جایزه پریتزکر، با اشاره به سرافرازی خویش از اینکه کارهای کوچک او در طول 20 تا 30 سال گذشته، در جهان حرفهای به رسمیت شناخته شده و مورد قدردانی قرار گرفتهاند، گفته است اعطای این جایزه به من، نشان میدهد که ساختمانها خود با مخاطبان سخن میگویند، حقیقتی که این نوید را میتواند به معماران جوان بدهد که اگر آنها برای دستیابی به کیفیت در کارشان تلاش و پیکار کنند، میتوانند بدون هر تبلیغ ویژهای، در سطح جهان دیده شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

مراسم اهدای جایزه پریتزکر، برای اولین بار در آمریکای جنوبی و در کشور آرژانتین برگزار خواهد شد. 

 


 

منبع : 

www.zorwan.persianblog.ir 

www.eventspace.persianblog.ir

برگزاری نمایشگاه « معماری پایدار » ایرانی در ایتالیا

رم - نمایشگاه معماری پایدار، فلات قاره ایران، سرچشمه ی تمدن و الهام، عصر پنجشنبه با حضور برخی از شخصیت‌های فرهنگی و هنری و اساتید رشته‌های هنر و معماری ایتالیا در رم پایتخت این کشور گشایش یافت.
به گزارش ایرنا،فریدون حق بین کفیل سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در آیین گشایش این نمایشگاه، در سخنانی ضمن ابراز همدردی با بازماندگان زلزله اخیر در شهر آکوییلا ایتالیا که موجب کشته و زخمی شدن شمار زیادی از شهروندان ایتالیایی شد، یک بار دیگر آمادگی دولت جمهوری اسلامی ایران برای کمک رسانی به زلزله زدگان را اعلام کرد.

وی در ادامه سخنان خود، معرفی فرهنگ و هنر ملت‌ها به یکدیگر را یکی از راه‌های اصلی جهانی شدن دانست و گفت:
بدون انتقال و شناساندن فرهنگ و میراث فرهنگی ملت ها، پدیده جهانی شدن ممکن نخواهد بود.

کفیل سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا گفت و گو، مفاهمه و انتقال میراث فرهنگی کشورها را از نیازهای جامعه امروزی برشمرد و افزود: موضوع جهانی شدن باید محصول ترکیب فرهنگ و میراث فرهنگی ملت‌ها باشد و این تنها از مسیر شناخت و معرفی فرهنگ ملل میسر خواهد بود.

حق بین خطاب به برگزارکنندگان نمایشگاه معماری پایدار، فلات قاره ایران، سرچشمه تمدن و الهام افزود: شما به عنوان پیشتازان گفت وگوهای علمی، معماری و هنری ملت‌ها سهم بسزایی در زمینه فرهنگ و جهانی شدن برعهده دارید و دراین راستا سفارت جمهوری اسلامی ایران درایتالیا و دولت ایران آماده همکاری است.

وی همچنین با اشاره به هنرهای ارزشمند و کم نظیر معماری ایتالیا و نیزمیراث غنی فرهنگ و تمدن ایران خاطرنشان کرد: با توجه به میراث ارزشمند فرهنگی و هنری و معماری غنی، زمینه‌های همکاری بسیار خوبی بین دو کشور وجود دارد که برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی گامی موثر در زمینه این همکاری ها است.

نمایشگاه معماری پایدار، فلات قاره ایران، سرچشمه تمدن و الهام به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و همکاری وزارت میراث ایتالیا درموزه بین‌المللی هنرهای شرقی رم و با هدف تحکیم روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا برپا شده است.

این نمایشگاه که به مدت یک ماه و تا دهم ماه می‌سال جاری میلادی برای بازدید علاقهمندان دایرخواهد بود، بزرگ‌ترین نمایشگاهی است که تاکنون با موضوع معماری ایرانی در کشور ایتالیا گشایش یافته است.

این نمایشگاه با معرفی معماری ایرانی ازطریق بناهای گلی وخشتی و بخش های مختلف بناهای ایرانی نظیر ایوان، حیاط داخلی، بادگیر، سرداب، آب انبار، قنات به نمایش پویایی و پایداری معماری ایرانی پرداخته است.

در آیین گشایش این نمایشگاه پاتریزیو فوندیمشاور دیپلماتیک وزارت میراث و فعالیت‌های فرهنگی ایتالیا، آمدئو اسکیاتانلا رییس انجمن معماران رم، علیرضا اسماعیلی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در رم و احمد سبط حسینی استاد دانشگاه تهران در خصوص هنر معماری ایتالیا و معماری ایرانی سخنرانی کردند.

مسابقه طراحی معماری المان

حفاظت و بهره برداری مطلوب از میراث فرهنگی همراه با رشد و ارتقاء ظرفیت های گردشگری شهری ، دو راهکار مکمل هستند که از لحاظ پاسخ گویی به نیازهای جامعه میهمان و جامعه میزبان به یک اندازه اهمیت دارند .

 برای شرکت در مسابقه اینجا را کلیک نمایید.

 برای طرح سوالات و ارائه نظرات خود اینجا را کلیک نمایید.
  در طرح های مرتبط با توسعه گردشگری شهری ، جاذبه های میراث فرهنگی و تاریخی از طریق تنوع بخشیدن به امکانات قابل عرضه به گردشگران پشتیبانی می شوند و جوامع میهمان و میزبان بیش از پیش در تعامل با یکدیگر قرار می گیرند . در این چارچوب ، توسعه امکانات فرهنگی ، تجاری ، تسهیلات تفریحی و گذران سالم اوقات فراغت ، از یکسو عاملی برای رونق صنعت گردشگری محسوب می شود و از سوی دیگر ساماندهی و رفع نیازهای فرهنگی – اجتماعی جمعیت ساکن نقش ایفا می کند . حاصل این تعامل ، تحرک بخشیدن و متنوع کردن فرهنگ و اقتصاد شهری است که هر دو گروه در منافع مادی و معنوی حاصل از آن سهیم می شوند .

دیدگاههایی که برای طراحی المان مد نظر است به شرح زیر می باشد :
تداعی کننده مفاهیمی از گردشگری و اتفاقاتی که در آن می افتد باشد 
•    حالت دروازه مانند بودن المان
•    زیبایی و ظرافت طرح
•    منحصر به فرد بودن طرح به طوریکه خاطره ای ماندگار در ذهن ها باقی بگذارد ، مورد توجه قرار گیرد.

علاقمندان به شرکت به این مسابقه می توانند با عضو شدن در این سایت از طریق این لینک اطلاعات مورد نظر را دریافت نمایند .
مهلت ارسال آثار : 15 اردیبهشت ماه 1388
جابزه نفر اول : 10 مبلبون تومان
جایزه نفر دوم : 5 میلیون تومان
جایزه نفر سوم : 2 میلیون تومان

http://www.sepad.org/index.php?option=com_content&task=view&id=332&Itemid=67