مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

با این کمدها خانه شما بزرگ تر به نظر می رسد

افزایش‌ دائم‌ جمعیت‌ شهرنشین‌ و تراکم‌ بافت‌ شهری، همراه‌ با تغییر الگوی‌ سکونت‌ از چند خانواری‌ به‌ تک‌ خانواری ، ناگزیر انبوه‌ سازی‌ و کوچک‌ شدن‌ الگوی‌ مسکن‌ را به‌ دنبال‌ داشته‌ است؛ به‌ نحوی‌ که‌ در حال‌ حاضر الگوی‌ مسکن‌ در شهرهای‌ بزرگ‌ نظیر اصفهان‌ و تهران‌ 75 متر مربع‌ و در سایر شهرها 100 متر مربع‌ است. اگرچه‌ طی‌ سالیان‌ اخیر با رواج‌ آپارتمان ‌نشینی‌ بسیاری‌ از رفتارهای‌ اجتماعی‌ و فرهنگی‌ نیز تغییر کرده‌ ، ولی‌ بسیاری‌ از نیازهای‌ روزمره‌ زندگی‌ همچنان‌ در خانه‌ برطرف‌ می‌شود. به‌ این‌ ترتیب‌ استفاده‌ بهینه‌ از فضاهای‌ خانه‌ ضروری‌ است و هنگامی‌ میسر می گردد‌ که‌ سطح‌ و ارتفاع‌ فضا تواماً به‌ کار گرفته‌ شود و گوشه‌ ها و کنج های‌ خالی‌ برحسب‌ نیاز مورد استفاده‌ قرار گیرد.

کمدها در بهره ‌مندی‌ هرچه‌ بهتر و بیشتر از فضای‌ خانه‌ نقش‌ مهم‌ و مؤثری‌ دارند. در حال‌ حاضر کمدها با تقسیم‌ بندی‌ مشخص‌ در ارتفاع‌ و طول‌ در اتاق ها جانمایی‌ می ‌شوند و همواره‌ بخشی‌ از فضای‌ آنها چه‌ در طول‌ و چه‌ در ارتفاع‌ بدون‌ استفاده‌ می‌ ماند. این‌ در حالی‌ است‌ که‌ با اندکی‌ دقت‌ در نیازهای‌ خانواده‌ و امکانات‌ فضایی‌ کمدها می ‌توان‌ هم‌ بیشترین‌ استفاده‌ را از فضا کرد و هم‌ جذابیت‌ دکوراسیون‌ و معماری‌ داخلی‌ خانه‌ را افزایش‌ داد.

آنچه‌ در پی‌ می ‌آید راهکارهایی‌ است‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ این‌ هدف.

- افزایش‌ تعداد طبقات‌ در ارتفاع‌ کمد سطح‌ استفاده‌ از آن‌ را افزایش‌ می ‌دهد، ارتفاع‌ (قد) لباس ها و حجم‌ و تعداد آنها را باید برای‌ این‌ کار در نظر گرفت. بلندترین‌ لباس‌ ، مانتوی‌ خانمهاست‌ و حداکثر به‌ 5/1 متر طول‌ برای‌ آن‌ در کمد نیاز است. بقیه‌ فضای‌ کمد در طول‌ و ارتفاع‌ می‌ تواند مجدداً طبقه ‌بندی‌ شود.

- در تقسیم ‌بندی‌ مجدد کمد برای‌ وسایل‌ مختلف‌ نظیر کفش های‌ خارج‌ از فصل، چمدان‌ و اشیای‌ غیر ضروری‌ ارتفاع های‌ متنوع‌ در نظر بگیرید.

- بهتر است‌ برخی‌ از طبقات‌ به‌ صورت‌ کشویی‌ در نظر گرفته‌ شوند. این‌ کشوها استفاده‌ مطلوبی‌ برای‌ خرده‌ریزهای‌ خیاطی ، لباس های‌ خارج‌ از فصل‌ و... دارند.

- کمدی‌ به‌ طول‌ یک‌ متر و عمق‌ 90 سانتیمتر برای‌ رختخواب های‌ اضافی‌ یک‌ خانواده‌ کافی‌ است.

- نیاز به‌ کمدهای‌ مناسب‌ با کوچکتر شدن‌ خانه‌ بیشتر می ‌شود.کوچک ‌شدن‌ محل‌ زندگی‌ نباید به‌ بهای‌ از دست‌ دادن‌ کمدها در آن‌ تمام‌ شود. اگر اتاق‌ کوچک‌ است‌ و بدون‌ کمد، می ‌توان‌ کمدی‌ به‌ عمق‌ 50 سانتیمتر در آن‌ تعبیه‌ کرد. الزاماً نباید تمام‌ طول‌ دیوار را به‌ کمد اختصاص‌ داد. از بقیه‌ سطح‌ دیوار می‌ توان‌ برای‌ قرار دادن‌ میز آرایش، میز تحریر یا تختخواب‌ استفاده‌ کرد.

- اگر اتاق های‌ خواب‌ به‌ اندازه‌ کافی‌ کمد دارند، اما باز هم‌ برای‌ خرده ‌ریزها، وسایل‌ خانه‌ و رختخواب ها فضا کم‌ است، می‌ توان‌ بخشی‌ از سالن‌ را برای‌ این‌ کار در نظر گرفت؛ در این‌ موقعیت‌ با استفاده‌ از عمق های‌ متفاوت‌ در قسمت های‌ مختلف‌ کمد ، می‌ توان‌ آن‌ را با میز تلویزیون، بوفه ، دکور و... ترکیب‌ کرد. تغییر دادن‌ ابعاد درهای‌ کمد همراه‌ با قاب ‌بندی‌ آن‌ و رنگ‌ آمیزی‌ باعث‌ می‌ شود که‌ وجود کمد نه‌ تنها مزاحمتی‌ برای‌ دکوراسیون‌ و جذابیت‌ سالن‌ ایجاد نکند بلکه‌ آن‌ را تکمیل‌ نماید. فراموش‌ نکنیم‌ که‌ کاستن‌ حدود 60 سانتیمتر از عمق‌ سالن‌ تأثیرات‌ حسی‌ و روحی‌ کمتری‌ را نسبت‌ به‌ کاستن‌ همین‌ میزان‌ از اتاق‌ خواب‌ ایجاد می ‌کند.

گوشه‌ها و کنج های‌ قناس‌ در منزل‌ محل‌ مناسبی‌ برای‌ تعبیه‌ کمد، بوفه‌ و قفسه‌ بندی‌ در عمق های‌ مختلف‌ (بیش‌ از 20 سانتیمتر) است. این‌ راهکار به‌ ترمیم‌ تناسبات‌ درون‌ فضا نیز کمک‌ می‌ کند.

- در صورتی‌ که‌ امکان‌ نصب‌ کمد ثابت‌ در اتاق‌ یا سالن‌ وجود ندارد، از کمدهای‌ قابل‌ حرکت‌ چند تکه‌ در ابعاد گوناگون‌ استفاده‌ کنید. تقریباً در هر فضایی‌ می ‌توان‌ ترکیب‌ مناسب‌ را پیدا کرد.

- ترکیب‌ کمد با بوفه‌ یا کتابخانه‌ فرزندان، ایجاد تنوع‌ در رنگ‌ قاب‌ و دستگیره‌ کمد نسبت‌ به‌ درهای‌ آن، در نظر گرفتن‌ آیینه‌ با قاب ‌بندی‌ مناسب‌ در بخش‌ ثابت‌ کمد و تغییر بافت‌ و تناسب‌ درهای‌ ، آن‌ راهکارهایی‌ است‌ که‌ از کمد یک‌ عنصر تزیینی‌ می ‌سازد.

آشپزخانه ای نوبدون هزینه

1. وسایل آشپزخانه را براق کنید.

سطوح استیل و کروم را به کمک براق کننده های شیمیایی، تمیز کرده و آن ها را برق بیندازید. لوازمی مثل سینک ظرفشویی، اجاق گاز استیل، رویه ی استیل کابینت ها، یخچال و ماشین لباسشویی با بدنه ی استیل، همه شامل همین قاعده هستند. از آن جا که سطوح فلزی نور را بازتاب می دهند و کوچک ترین لکه را نمایان می سازند ، لازم است همواره تمیز و براق باشند.

2. شیرآلات قدیمی را نو کنید.

معمولاً شیرهای آب به دلیل جذب سریع آهک، خیلی زود کدر می شوند. شما می توانید یک تکه پارچه را با سرکه سفید نم دار کرده، توسط آن لکه ها را برطرف کنید؛ بدین ترتیب که این پارچه را در بالای شیر آب با نوار چسب یا نخ ضخیم محکم ببندید و بعد با یک کیسه ی نایلونی آن را بپوشانید. اجازه دهید شیر آب در حدود سه الی چهار ساعت به همین صورت باقی بماند. پس از این مدت خواهید دید که شیر آب به راحتی جدید و براق می شود.

3. کاشی های آشپزخانه را تمیز کنید.

به وسیله ی تمیز کننده های قوی کاشی ها را بسایید، به ویژه در اطراف لگن ظرفشویی که لکه های چای و قهوه بر کاشی ها نمود پیدا می کند. امروزه افشانه های مختلفی در بازار هست که برای تمیز کردن کاشی ها بسیار مناسب اند.

4. از محصولات پاک کننده ی جدید کمک بگیرید.

محصولات تمیز کننده ی قدیمی مثل جوهر نمک که به طور معمول استفاده می شوند، بوی نامطبوعی دارند که باعث ایجاد حساسیت و ناراحتی می گردند. از مواد شوینده و لکه برهای جدید موجود در بازار استفاده کنید تا بهتر و سریع تر نتیجه بگیرید.

5. در آشپزخانه گل طبیعی قرار دهید.

یک گلدان زیبا متناسب با رنگ وسایل آشپزخانه انتخاب کنید و یک دسته از گل های طبیعی و خوش بو در آن بگذارید. با این عمل به سادگی فضای خانه را دوستانه می کنید و به آشپزخانه ی خود طراوت و نشاط می آورید

همایش معماری و شهرسازی مکتب شیراز

فراخوان همایش معماری و شهرسازی مکتب شیراز «در سده‌های هفتم، هشتم و نهم هجری قمری»
فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران در راستای بررسی تاریخ فرهنگ و هنر و معماری این مرز و بوم، این بار، به بازشناسی ابعاد گوناگون معماری و شهرسازی شیراز، و در مقیاسی وسیع تر خطه ی فارس، در سده‌های هفتم، هشتم و نهم هجری قمری می پردازد. نقش مهم و پر رمز و راز فارس و به خصوص شهر گرانقدر شیراز در این سده ها به مثابه ی قطبی خلاق و فرهنگ ساز بر کسی پوشیده نیست. در این باره همین بس که در بحبوحه ی آشوب های خانمان برانداز این سده ها، شخصیت هایی بی بدیل همچون شیخ مصلح الدین سعدی و خواجه شمس الدین محمد حافظ را در دامان خود پرورده که آثار فخیمشان نه تنها بر پهنه ی تاریخ فرهنگ ایران بلکه بر تارک بشریت سایه افکنده است.

گروه معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر با توجه به اهمیت فوق العاده‌ی این خطه، از تمامی علاقمندان، صاحبنظران و پژوهشگران معماری و شهرسازی ایران دعوت می کند تا از طریق ارائه ی مقالات و نظریات خود، ابعاد ناشناخته، خلاقیت ها و تأثیرگذاری های مردم این سرزمین را در سده های مذکور شناسایی و معرفی کرده و به بحث و بررسی بگذارند.

ریاست گروه علمی:
مهندس کامبیز حاجی قاسمی

اعضای گروه علمی:
مهندس سید محمد بهشتی
دکتر مهرداد قیومی بیدهندی
دکتر محسن حبیبی
دکتر یعقوب دانش دوست
دکتر محمد رضا ریاضی
مهندس کامبیزنوایی

 دبیر گروه علمی:
سپیده نورمحمد منش

 محورهای پژوهشی
موضوع بررسی، محدوده مطالعاتی وسیعی در حوزه ی معماری و شهرسازی در سده های هفتم، هشتم و نهم هجری قمری را در محورهای زیر در بر می گیرد:
1. ویژگی های سرزمینی و طبیعی فارس و نسبت آن با معماری و شهرسازی؛
2. شرایط تاریخی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این دوره و تأثیر آن بر معماری و شهرسازی؛
3. حوزه ی نفوذ فارس و شیراز در جهان آن روزگار و نقش شخصیت های برخاسته از آن در معماری و شهرسازی سرزمین های دیگر؛
4. شخصیت های موثر در ساخت و سازهای معماری و شهرسازی این دوره از جمله کارفرمایان، بانیان، معماران و شهرسازان و هنرمندان رشته های گوناگون؛
5. آثار برجا مانده یا از میان رفته ی معماری و شهرسازی این دوره در فارس و بخصوص شیراز؛
6. زبان و بیان معماری در آثار این دوره؛
7. معماری متحرک، موقت و چادری در فارس؛
8. بررسی آثار معماری و شهرسازی فارس و شیراز بعنوان وارث آثار پر ارج پاسارگاد، پارسه، استخر، فیروزآباد و بیشابور؛
9. معرفی باغ ها و باغ سازی خاص شیراز؛
10. آثار معماری و شهرسازی فارس در سفرنامه ها و متون تاریخی؛
11. تأثیر و تأثر متقابل معماری و شهرسازی و سایر رشته ها ( در حوزه های هنر، ادب و اندیشه)؛
12. تأثیر و تأثر متقابل شیراز و دیگر کانون های فرهنگی معماری و شهرسازی ایران و جهان.

 ضوابط مقالات
1. رعایت موازین پژوهشی در مقاله (چکیده، نتیجه گیری، ارجاعات، فهرست منابع و تصاویر) الزامی است.
2. مقاله روی کاغذ A4 یک رو حروف چینی شده و همراه با دیسکت، تحت برنامه Word ارسال گردد.
3. مقاله های مصور باید همراه با عکس یا CD (کیفیت مطلوب) ارائه گردد.
4. دبیرخانه ی همایش در انتخاب و ویرایش مقاله های ارسالی آزاد است.
5. مقاله‌‌های پذیرفته شده برای ارائه و چاپ و یا منحصراً برای چاپ (کامل یا چکیده) در نظر گرفته می‌شوند.
6. مقالات رسیده باز گردانده نخواهد شد.
7. مقالات پذیرفته شده تا قبل از انتشار مجموعه مقالات همایش نباید در نشریه ی دیگری به چاپ برسد.
8. از پژوهشگرانی که مقالات آنها جهت سخنرانی پذیرفته شده است، دعوت به عمل خواهد آمد و هزینه آنها شامل(بلیط رفت و برگشت و هزینه اقامت) به عهده فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

 زبان‌های رسمی گردهمایی:
زبان‌های رسمی گردهمایی فارسی، انگلیسی است.

مهلت ارسال مقالات:
مهلت ارسال خلاصه مقالات تا پانزدهم اردیبهشت ماه 87 است. اصل مقالاتی که مورد قبول هیئت علمی قرار می گیرند باید تا پانزدهم مرداد ماه 87 به دبیرخانه گردهمایی ارسال گردد.

 زمان و مکان:
گردهمایی در 17 و 18 آذرماه 87 در تهران و در 20 و 21 آذرماه 87 در شیراز برگزار خواهد شد.

 نشانی:
ایران، تهران، خیابان فلسطین جنوبی، خیابان لقمان الدوله ادهم، بن بست بوذرجمهر، پلاک 23
تلفن : 4-66951650 نمابر: 66951657

 نشانی الکترونیکی :
Shirazme@honar.ac.ir

نشست علمی پژوهشی معماری و موسیقی

نشست علمی پژوهشی معماری و موسیقی به همت جامعه مهندسان معمار جوان شارستان و با حمایت پژوهشکده حفاظت  آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود.این نشست از ساعت 14 الی 17 روز چهارشنبه مورخ 28/1/1387 در تهران، خیابان امام خمینی، نبش 30 تیر، پژوهشکده حفاظت  آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود.دکتر محمد منصور فلامکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مهندس محمدرضا حائری، مدیر مسئول نشریه اندیشه ایرانشهر دو سخنران این نشست خواهند بود.

جامعه مهندسان معمار جوان شارستان تشکل غیردولتی است که در سال 1384 به همت گروهی از دانشجویان رشته معماری تاسیس شده است و تاکنون دهها برنامه علمی برگزار نموده است.

سومین همایش آموزش معماری

قابل توجه دانشکده های معماری و شهرسازی، اساتید و علاقه مندان به بحث آموزش معماری در ایران

دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران در نظر دارد سومین همایش آموزش معماری را در پاییز 1387 برگزار نماید.
از آنجا که هدف از برگزاری این همایش ارتقاء سطح کیفی آموزش معماری در کشور می باشد، از کلیه اساتید، صاحب نظران و علاقه مندان به مباحث مطرح در آموزش معماری دعوت بعمل می آید تا خلاصه مقالات خود را با توجه به تقویم زمانی به دبیرخانه همایش ارسال نمایند.

چگونگی تنظیم مقالات

از کلیه پژوهشگران و علاقمندان شرکت در این همایش دعوت بعمل می آید تا خلاصه مقالات خود را (بین 500-300 کلمه با ذکر مراجع و منابع ) با ذکر دقیق نام و نام خانوادگی، آدرس پستی، پست الکترونیکی، شماره تلفن، سمت و عناوین مؤلف یا مؤلفان، ذیل عنوان مقاله معرفی نمایند.

تقویم زمانی همایش

پایان اردیبهشت 1387: آخرین مهلت ارسال خلاصه مقالات؛
پایان خرداد 1387: اعلام نتایج خلاصه مقالات پذیرفته شده و آغاز تهیه مقاله نهایی؛
پاییز 1387: برگزاری سومین همایش آموزش معماری.

آدرس: خیابان انقلاب اسلامی- دانشگاه تهران- پردیس هنرهای زیبا- دانشکده معماری- دبیرخانه سومین همایش آموزش معماری
تلفن تماس و نمابر: 66409696

جایزه‌ی میرمیران به برترین پایان‌نامه‌ی دانشگاهی اعطا می‌شود

سوم اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، جایزه‌ی میرمیران به برترین پایان‌نامه‌ی دانشگاهی اعطا می‌شود.
در مراسمی که هم‌زمان با  با روز معمار و سومین سال‌روز درگذشت سیدهادی میرمیران در خانه‌ی هنرمندان برگزار خواهد شد، ازسوی بنیاد میرمیران به برترین پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا جایزه‌هایی تعلق خواهد گرفت. همچنین مراسم بزرگداشت سیدهادی میرمیران به‌همراه برپایی نمایشگاه کتاب و آثار منتخب و همچنین نمایشگاهی از آثار وی در نگارخانه‌ی به‌نام خودش در خانه‌ی هنرمندان برگزار می‌شود.

نمایشگاهها از روز 3/2/87 تا 8/2/87 برای بازدید عموم برقرار می باشد، ضمنآ ورود به سالنهای مراسم ، منحصرا با کارت دعوت امکان پذیر خواهد بود .

کتاب «شکل شهر منسجم» منتشر شد

کتاب «شکل شهر منسجم» به قلم نوین تولایی از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران، در این کتاب روش علمی، مباحث نظری درباره شکل شهر منسجم و مصداق‌های آن در پنج فصل شرح داده  شده است.

فصل یک کتاب، مروری بر تعاریف مفاهیم عام و خاصی دارد که قبل از ورود به مباحث اصلی شکل شهر منسجم برای درک بهتر موضوع ضروری است.

در فصل دوم نیز با وضعیت انسجام در شکل شهرهای ایران آشنا می‌شویم، به این منظور، جهان‌بینی وحدت‌گرا و قواعد عام استخراج شده از شکل شهرهای ایران مطرح و درباره دگرگونی‌های کنونی آنها بحث می‌شود. این فصل اطلاعات پایه‌ای برای انتخاب و مطالعه رویکردهای نظری را در بر دارد.

فصل سوم کتاب آشنایی با رویکردهایی است که به طور خاص بر شکل شهر منسجم تمرکز یافته‌اند. مفاهیم گزاره‌ها، قواعد و روش‌های پیشنهادی برای انسجام نقد و بررسی در آن می‌شود. به منظور آگاهی از امکان تحقق انسجام در اوضاع کنونی شهرها، آنچه از نظر تجربی به آزمون درآمده یا کمکی برای درک بهتر مضامین رویکردهاست، با تصویر بیان می‌شود.

نتایج بررسی و ترکیب آرا و اندیشه‌ها برای داشتن مبنای مفهومی و چارچوبی برای تحلیل‌های بصری شکل منسجم نیز در فصل چهارم کتاب مطرح شده است.

در فصل پنجم این کتاب، پیشنهادهایی برای شهرسازی انسجام بخش با عنوان‌های همگرایی معماری و شهرسازی، همگرایی گذشته و آینده و همگرایی معماری و شهرسازی جهانروا و محلی ارائه می‌شود.

«شکل شهر منسجم» با شمارگان 1000 نسخه و بهای 3 هزار تومان توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شد.

آکواریوم

وجود آشفتگی در زندگی شهری و صنعتی امروز ضرورت ایجاد آرامش را دو چندان می کند ، برای دستیابی به این مهم روشهای متعددی در پیش روی ما قرار دارد و تنها با باز کردن چشم سومی می توان بر این مقوله تسلط یافت .

یکی از روشهای رسیدن به آرامش دسترسی به محیط طبیعی است ، متاسفانه امروزه با گسترش زندگی آپارتمانی رابطه انسان با طبیعت به میزان قابل توجه ای قطع شده است و انسان همواره در تلاش است تا این خلاء بزرگ را با کشاندن گوشه هایی از طبیعت به محل زندگی خود پر کند . در کشور های توسعه یافته آکواریوم جزئی از دکوراسیون داخلی منازل ، فروشگاه ها و اماکن تجاری بشمار می رود . روانشناسان معتقدند 15 دقیقه تماشای آکواریوم می تواند انسان را به مدت 48 ساعت شاداب نگه دارد و بر تمرکز افراد جهت یادگیری بیافزاید. گذشته از آن آکواریوم می تواند به زیبایی معماری داخلی بنا کمک شایانی کند ، البته رعایت اصول صحیح در بکار گیری آکواریوم بسیار مهم و قابل اهمیت است .

بسیاری از معماران و طراحان داخلی تنها به پیشبینی مکانی برای قرار گیری آکواریوم بسنده می کنند و از محدودیت استفاده آکواریوم در محیط های خاص غافلند . بکار گیری غیر اصولی آکواریوم نه تنها به زیبایی فضا کمک نمی کند بلکه با رشد جلبکها منظر زننده ای را ایجاد می نمایند.

بنابر این جهت طراحی و تعبیه آکواریوم در طرح خود میبایست عوامل زیر را مورد توجه قرار داد :

:: انتخاب گونه زیستی آکواریوم
آکواریوم ها را می توان به چهار گونه استوایی ، مرجانی ( آب شور ) ، رودخانه ای و مردابی طراحی کرد ، انتخاب گونه ای خاص به شرایط اقلیمی مکانی که آکواریوم در آن قرار می گیرد بستگی دارد. به عنوان مثال انتخاب طرح استوایی مستلزم و جود نور طبیعی مناسب و دمای معتدل است .

در اینجا بصورت جداگانه گونه های مختلف را مورد بر رسی قرار می دهیم.

:: طراحی آکواریوم استوایی

همان طور که قبلا" گفته شد ساختار آکواریوم استوایی به گونه ایست که نیازمند نور زیاد و دمای مناسب است ، البته نور بیش از حد نیز باعث رشد نا متجانس جلبکها می شود و به ظاهر آکواریوم لطمه زیادی می زند .

در طراحی اکواریوم استوایی از گیاهان آبزی بصورت فشرده استفاده نمایید و سعی کنید حتی الامکان تمامی نقاط آکواریوم را پوشش دهید . از گیاهان استوایی می توان والیز نریا ، کریپتون و برگ سیبی را نام برد .

دمای مناسب برای این گونه 28 تا 32 درجه سانتیگراد است. مرحله بعد انتخاب گونه ماهیان است ، گوپی ، آنجل ، بلک ویدو ، نئون و انواع تترا ها ماهیان آکواریوم استوایی را تشکیل می دهند .


:: طراحی آکواریوم مرجانی

همان طور که از نامش پیداست ، آکواریوم مرجانی محیطی پوشیده از مر جان ها و صدف های در یایی است .

آب این گونه شور است و می بایست از ماهیان آب شور ( دریایی ) استفاده کرد . دلقک ماهی ، آنجل آنتن دار ، خفاش ، خروس دریایی می توانند به عنوان ماهیان این گونه انتخاب شوند.

:: طراحی آکواریوم رود خانه ای

همه می دانیم که رودخانه ها پوشیده از قلوه سنگ و صخره های سنگی هستند ، بنابر این سعی کنید آکواریوم را به شکل کف رود خانه طراحی کنید ، استفاده از تعدادی صخره کوچک آکواریوم را به محیط طبیعی نزدیکتر می کند .

بهتر است در آکواریوم رودخانه ای از ماهیان گوشتخوار استفاده کنید ، ماهیان مناسب این محیط اسکار ، دراگون ، کارد ماهی ، و انواع سیچلاید ها هستند .

استفاده از گیاه در این آکواریوم پیشنهاد نمی شود زیرا معمولا" توسط ماهیان نابود و ریشه کن می شوند . دمای مناسب برای این گونه 22 تا 28 در جه سانتیگراد با نور ملایم است .


:: طراحی آکواریوم مردابی

ماهیان مناسب این گونه را فایتر ، کت فیش ، پوزه خرگوشی و گورامی ها تشکیل می دهند . گیاه گندمی نیز مناسب ترین گیاه برای این آکواریوم است.


بر خلاف تصور مردم ما راه اندازی و نگهداری یک آکواریوم بسیار ساده است و نیازمند داشتن تخصص خاصی نیست . خوشبختانه در ایران به میزان قابل ملاحضه ای فرهنگ نگهداری آکواریوم رشد کرده است و افراد زیادی به پرورش و نگهداری این موجودات دوست داشتنی روی آورده اند.

خانه‌ای پر از نور طبیعی

میزان بهره مندی یک فضا از نور طبیعی از جمله مهم ترین مواردی است که در انتخاب مکان می بایست مورد توجه قرار گیرد. اگرچه این روزها با وجود تنوع موجود در تولید منابع نورزای مصنوعی نور کافی برای انجام امور مختلف در فضا فراهم شده ولی کیفیت آن با کیفیت و تاثیرات حاصل از نور طبیعی قابل مقایسه نیست. در ضمن با کاهش مصرف نور مصنوعی در مواقعی که بتوان از نور طبیعی استفاده کرد، گامی مهم در جهت صرفه جویی در انرژی نیز برداشته می شود. بنابراین در انتخاب ساختمان محیط زندگی خود به تعداد، ابعاد و موقعیت جغرافیایی پنجره ها در نقشه توجه لازم را داشته باشید.


واضح است هر چه تعداد پنجره ها بیشتر بوده و ابعاد آنها بزرگتر باشد این اشعه های شفابخش طبیعی بهتر و بیشتر به داخل محیط خانه وارد می شوند ولی اهمیت موقعیت جغرافیایی پنجره ها را نیز نباید نادیده شمرد زیرا با توجه به تغییر فصل پنجره ها نیز گذرگاه متغیری برای ورود نور خورشید به داخل هستند یعنی ممکن است اشعه نور خورشید در فصلی از سال از پنجره ای عبور کرده و در فصل دیگر مرز ورود آنها تنها تا لبه بیرونی همان پنجره باشد. به طور کلی در انتخاب فضایی مناسب به جهت موقعیت پنجره ها داشتن پنجره هایی رو به جنوب از جمله اولویت های یک ساختمان است. این پنجره ها مدخل خوبی برای ورود نور خورشید به داخل آن هم در فصول سرد سال هستند در حالی که در موقعیت های دیگر ممکن است زمانی از نور شدید و مستقیم آفتاب در فضای خانه بهره مند باشید که وجود آن نه تنها خوشایند نبوده، بلکه آزاردهنده و گاهی طاقت فرسا نیز هست. پنجره های رو به غرب دارای چنین شرایطی در گرم ترین ساعات فصل تابستان هستند؛ پنجره های رو به شمال و شرق نیز معمولاً معابر خاص و تاثیرگذاری برای تابش نور خورشید به داخل به حساب نمی آیند و وجود آنها تنها به لحاظ بهره مندی از نور و روشنی حاصله از خورشید ارزشمند است.
حال با تمام این تفاسیر در صورتی که میزان نورگیری فضای خانه شما به جهت موقعیت پنجره ها، تغییر فصل و یا هر عامل ساختاری دیگری وضعیت نامطلوبی را، حتی به طور موقتی در سال دارد، می توانید با استفاده از راهکارهای متعدد، نور موجود در محیط را افزایش دهید:
۱ _ کاربرد رنگ های روشن: از آنجا که رنگ های روشن همواره انعکاس دهنده های خوبی برای نور و رنگ های تیره جذب کننده های مناسبی برای آن هستند، در نظر گرفتن این اصل می تواند شما را برای یافتن راه هایی جهت استفاده بهینه از نور موجود در فضا یاری دهد. در همین راستا لازم است برای پوشش دیوارها، سقف ها و حتی کف ها از رنگ های روشن استفاده کنید. علاوه بر اینها در انتخاب لوزام دکوراسیونی اصلی و بزرگ نیز کاربرد رنگ های روشن را از یاد نبرید. البته در این گونه لوازم، تنها رنگ عامل موثر محسوب نمی شود بلکه طرح و حتی بافت نیز جایگاه ویژه ای دارند. طرح های شلوغ و بافت های خشن و پیچیده نیز تا حدودی همان تاثیر رنگ های تیره را در جذب نور خواهند داشت. در حالی که طرح های خلوت و بافت های صاف و صیقلی در انعکاس نور خورشید، نتیجه ای معکوس دارند.
این موضوع در مورد کف پوش ها و پوشش دیوارهای فضاهایی مانند آشپزخانه و سرویس های بهداشتی نیز به وضوح دیده می شود. پوشش های سنگ و سرامیک گذشته از موضوع رنگ به جهت سطح صیقلی شان به مراتب بیشتر از انواع دیگر حتی با وجود رنگ روشن، نور را منعکس می کند.
۲ _ تغییر شیشه ها: با توجه به سیستم آپارتمان نشینی و اشراف ساکنین آپارتمان ها به داخل فضاهای یکدیگر از طریق پنجره ها، کاربرد شیشه های مشبک و به خصوص شیشه های رفلکس در ساختمان سازی رواج بسیاری دارد. شیشه های رفلکس با وجود آنکه دارای مزیت ناپیدا بودن فضای داخل از بیرون در روز هستند ولی درصد زیادی از نور را به خود جذب کرده و مانع ورود آن به داخل می شوند. لذا برای حل این مشکل شما می توانید در صورت امکان شیشه های معمولی را جایگزین کرده و از پرده به عنوان حافظی برای استقلال فردی و خانوادگی در محیط خانه استفاده کنید. پرده های توری نازک نیز در هنگام روز بدون وجود نورپردازی مصنوعی روشن در داخل، مانع اشراف بوده و در هنگام شب نیز این ترکیب را می توان با پرده ای ضخیم کامل کرد.
۳ _ نقش آینه در انعکاس نور: با نصب آینه در مکان هایی از خانه که امکان انعکاس نور توسط آینه از طریق پنجره وجود داشته باشد، نور موجود را افزایش دهید. البته این موضوع رابطه مستقیمی با مکان نصب آینه، زاویه آن و همچنین فاصله آینه از پنجره دارد. صرف نظر از افزایش نور توسط آینه از آن به عنوان هادی و انتقال دهنده نور نیز می توان استفاده کرد به این معنا که شما می توانید با نصب مناسب آینه ای در فضایی با نور کافی، مقداری از نور را به فضای مجاور کم نور یا بدون نور آن نیز منتقل کنید.
۴ _ تغییر پرده ها: اگر برای پنجره ها تنها از پرده ای ضخیم در هنگام روز و شب استفاده می کنید آویختن پرده ای نازک از جنس تور و یا حریر در رو و یا زیر پرده ضخیم الزامی است. در میان پرده های نازک نیز هر چه ضخامت کمتر باشد، نور بیشتری را از خود عبور می دهد.

پریتزکر در شانزه­لیزه قدم می­زند

این بار قرعه به نام ژان نوول فرانسوی افتاد و او وام­دار جایزه بزرگ معماری، "پریتزکر" در سال 2008 شد. دریافت چنین جایزه­ای در سن 58 سالگی، بی­شک یکی از بهترین خاطرات دوران کاری وی خواهد بود. دوست عزیز وبلاگ نویس، حسام­الدین عتیقی در نقل قولی از دوست فرانسوی خود، مطلبی تحت عنوان " همیشه بهترین­ها برنده نمی­شوند" نوشته بودند، این نوشته، حکایت از شخصی مادی­گرا، خسیس و دیکتاتور به نام "ژان نوول" داشت و باقی ماجرا در مورد معماری متوسط او بود. به نظر من معماری نوول مانند منحنی سینوسی است، گاه در اوج، گاه خوب و گاه ... یک فلارمونیک جالب، یک لوور (لوورک!) و ... او معمار پرکاری است یا به روایتی قبضه­گر بازار کار! با این حال فکر می­کنم امسال می­توانست نوبت او باشد و او معماری است که بسیاری از ما،کارهایش را دنبال و تحسین می­کنیم. در مورد اخلاقیات وی نمی­توانم چیزی بگویم و  اینکه برداشت یک نفر، تنها می­تواند دربردارنده یک زاویه از درون فرد دیگر باشد. پارسال و در همین ماه، "نوول" در مصاحبه­ای با Designboom، به سوالاتی پاسخ داده بود که بخشی از آن را در اینجا می­خوانیم.

به نظر شما در طول روز بهترین زمان، چه موقعی است؟ در اصطلاح می­توان گفت من "پرنده شب"، هستم و شب را ترجیح می­دهم.

به چه نوع موسیقی علاقه دارید و گوش می­کنید؟ من به موسیقی که دوست دخترم ترجیح می­دهد، گوش می­کنم، برای اینکه چیزهای زیادی را می­توانم کشف کنم. من صدای انسان­ها، اپرا و آهنگ­های مذهبی را دوست دارم.

چه کتاب­هایی را همیشه می­خوانید و در حقیقت کتاب­های بالینی شما هستند؟ کتاب "The book of disquite" نوشته "Fernando Pessao". برای اینکه پیام آور صلح و دوستی است. در این کتاب درس­هایی فلسفی وجود دارد، وقتی شما انسانی مانند من باشید که پر مشغله و کمی عصبی هستم، چنین چیزهایی می­تواند لازمه ادامه زندگی باشد.

آیا به رادیو گوش می­کنید؟ در ماشین

اخبار را چگونه تعقیب می­کنید؟ من هر روز روزنامه می­خرم و هر هفته، مجلات را تهیه می­کنم، چون زیاد مسافرت می­کنم.!I am a paper eater

چه نوع لباسی می­پوشید؟ من لباس سیاه را ترجیح می­دهم. سیاه در بهار، پاییز و زمستان، ولی در تابستان، هنگامیکه در جنوب فرانسه هستم، بطور کامل، سفید می­پوشم.

حیوان خانگی دارید؟ در واقع نه، البته چند تا پشه!

آیا با سایر طراحان در کارتان بحث و مشورت می­کنید؟ من در مورد معماری با بسیاری از دوستانم بحث می­کنم، به خاطر اینکه با بسیاری از شرکت­های مشاور در ارتباطم و آن­ها را سازماندهی می­کنم، من یک بحث را به دفعات متوالی ادامه می­دهم، ما به طور مشابه فکر می­کنیم. برای هر پروژه، یک تیم خوب از شرکت­های مشاور برای انجام کارهای مختلف، پیدا می­کنم. اما بدبختانه، در فرانسه مکانی به نام "سالن معماری" برای این گفتگوها وجود ندارد.

کجاها طراحی می­کنید؟ در تختخوابم، کنار یک میز در رستوران هنگامیکه با دیگران صحبت می­کنم و بیشتر اوقات در روی میز برزگی در دفتر کارم. پژوهش­های من همیشه حول ایده­های اختصاصی بوده­اند، من دوست ندارم که کلمات همسانی را تکرار کنم و معماری یکنواختی در تمامی نواحی انجام دهم. من همیشه چیزهایی را جستجو می­کنم که به مکان­هایی منحصر بفرد منتهی شود.

آیا کار معمارانه­ای در گذشته وجود دارد که بر معماری شما تاثیر گذاشته باشد؟ من به مساله نور در معماری بسیار حساس هستم، بسیاری از کاتدرال­ها و کلیساهای قرن یازده و دوازده مانند "Saint Chapel" در پاریس، این چنین بوده­اند.

آیا توصیه­ای برای جوانان دارید؟ من از نصیحت کردن خوشم نمی­آید. هرکسی داری خرد شخصی است که نیاز است آن را تجزیه و تحلیل کند و مسیر خود را بیابد. و...

این هم بخشی از روزمرگی­های یک معمار، احتمالا با جزئی از زوایای دیگر شخصیت او هم آشنا شدیم، خلاصه که آقای نوول پریتزکر مبارکتون باشه!  

پی نوشت:آقای نوول در Designboom متولد سال ۱۹۵۰ و در سایت پریتزکر متولد سال ۱۹۴۵،اعلام شده اند. با این حساب در آستانه یک تولورانس ۵ ساله (۶۳-۵۸) به این جایزه دست پیدا کرده اند!

منبع : فضای رویداد - اولدوز فضلعلی

کنفرانس معماری و طراحی داخلی

شرکت مدیران هم اندیش فراخیز، شرکتی که بنا بر اساسنامه خود از سال ۸۵ در حوزه برگزاری همایش-مطالعات امکان سنجی و اقتصادی طرح ها-تهیه پروپوزال و راهمنای کسب و کار-مدیریت استراتژیک و... فعالیت دارد، اینبار قصد آن کرده که کنفرانسی را در تبریز و در عرصه معماری داخلی و دکوراسیون طی روزهای 25 و 26 اردیبهشت ماه 1387 برگزار کند.
طبق سایت برگزاری این کنفرانس اهداف آن به شرح ذیل منعکس شده‌است:
· تولید علم و حرکت در راستای ایجاد جنبش نرم افزاری در زمینه معماری و طراحی داخلی.

· ارتقاء سطح علمی، تخصصی و فنی معماری و طراحی داخلی در کشور.

· معرفی کشور به عنوان قطب علمی معماری و طراحی داخلی در منطقه.

· بازنگری فرهنگ و هنر ایرانی و ایجاد تعامل مطلوب آن با طراحی و معماری داخلی.

· ترویج فرهنگ کاربرد معماری و طراحی داخلی در کشور با توجه به ارزشهای فرهنگی و ایرانی اسلامی.

· بررسی راه کارهای مناسب در معماری و طراحی داخلی جهت دستیابی به رفاه عمومی.

· آموزش نیروهای متخصص در معماری و طراحی داخلی و ایجاد فرهنگ آموزش در این زمینه.

· ایجاد تعامل صحیح و مطلوب ما بین متخصصان و صنعت.

· آشنایی با علوم و فناوری روز جهان.

· ایجاد تعامل صحیح و مطلوب ما بین جامعه طراحان تجربی و طراحان تخصصی و نیروهای آموزش دیده.

· پرورش ایده های نو در زمینه تولید محصولات جدید در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون و تجاری سازی آنها.

· ایجاد بانک اطلاعاتی متخصصان و صنایع در زمینه معماری و طراحی داخلی.


برگزار کنندگان کنفرانس معماری داخلی و دکوراسیون تبریز
· کارشناسان و متخصصان مرتبط کلیه واحدهای صنعتی و دانشگاهی.

· دانشجویان رشته‌های مهندسی معماری, مهندسی طراحی صنعتی، گرافیک، فرش، نقاشی، مجسمه سازی، چوب و صنایع چوبی، پارچه.

· انجمن‌های علمی- تخصصی مرتبط.

· کارآفرینان و سرمایه‌گذاران.


را مخاطبان اصلی این کنفرانس دانسته‌اند.

پیوند مرتبط:
http://www.cidd2008.com

ترنینگ تورسو شاهکار سانتیاگو کالاتراوا

The master piece of santiago calatrava valls

معمار: سانتیاگو کالاتراوا والس Santiago Calatrava Valls

مکان:شهر مالمو malmo سوئد

کاربری بنا:برج چند منظوره

سیستم سازه ای:اسکلت بتنی

تعداد طبقات:60 (57 طبقه روی سطح زمین و 3 طبقه زیر زمین)

ارتفاع ساختمان:623/3 فوت مربع یا 14599/5 متر مربع

مجموع زیر بنای تجاری و اداری:45208/4 فوت مربع یا 4199/9 متر مربع

تعداد واحد های مسکونی:140

تعداد آسانسورها : 5 دستگاه

زمان ساخت:2001 تا 2004 میلادی

 

ترنینگ تورسو به هیجان انگیزترین ساختمان اروپای شمالی تبدیل خواهد شد.این بنا تبدیل رویایی جسورانه به واقعیت است.

یک ساختمان مکعبی شکل و بر انگیزاننده که در برابر دریا و مناظر اطراف قد علم خواهد کرد.این گونه بنا سازی در نوع خود بی نظیر است.احداث چنین ساختمانی راهی نو برای مطرح کردن شهر مالمو به عنوان مکانی جذاب است.

سانتیاگو کالاتراوا، مجسمه سازی و معماری دینامیک را هماره با قدرت مهندسی برای خلق این برج ترکیب کرد.

ترنینگ تورسو یک برج مسکونی و تجاری است که بر اساس دیدگاه تندیس گرایانه و بر مبنای تفکرات سانتیاگو کالاتراوا معمار و مهندس برجسته اسپانیایی خلق شده است.

عملیات ساخت بنای مذکور در منطقه ی Bo 01 شهر مالمو می باشد.این برج با بیش از پنجاه طبقه،بزرگترین اثر معماری کالاتراوا ست که اعتراضی جسورانه نسبت به طراحی بناهی مسکونی محسوب می شود.

یکی از ویژگی های برج،فرم پیچ دار و غیر معمول آن است که به ساکنین این امکان را می دهد تا چشم انداز منزل خود را به محیط پیرامونی،انتخاب کنند.آنان که دید به سمت دریا را از اتاق خواب خود ترجیح می دهند، می توانند آپارتمانی در یکی از طبقه ها برگزینند در صورتی که دیگرانی که مایل هستند چشم اندازی از منظره اطراف داشته باشند، آپارتمانی مشابه در طبقه دیگر انتخاب می کنند.

نکات:

دو مکعب زیرین برج اختصاص به فضا های اداری و تجاری دارید.

یک فضای چشم انداز شفاف در طبقه چهل و یکم بین هشتمین و نهمین مکعب واقع می شود.این ساختمان، بلندترین آپارتمان اروپا می باشد.

برج ترنینگ تورسو از نه مکعب و هر یک با پنج طبقه تشکیل شده است،بالای هر یک از آن ها طبقه ای قرار دارد که مکعب را از دیگری تفکیک می کند.

پیچش نود درجه برج از بالا به پایین،دلیل نام گذاری ساختمان با عنوان turning است.

یکی از بزرگ ترین دستگاه های شمع کوب که از دانمارک خریداری شده و برای فور کندن شمع های فلزی برج در بستر سنگ آهکی مورد استفاده قرار می گیرد.

تقریبا تمامی میل گردهای تقویتی، ضخامتی معادل 32 میلی متر(ضخیم ترین نوع موجود در بازار)

بتن ریزی به مدت 3 روز بدون وقفه ادامه داشت.تقریبا هر یک از دو دستگاه بتن سازی نهصد بار بتن آماده کردند.

 

 

 

 

منبع : گروه معماری تکین طرح