مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

برگزاری همایش زنان معمار ایرانی

همایش زنان معمار ایرانی روز چهارشنبه چهاردهم آذر ماه سال جاری در محل سالن اجتماعات موزه ملی ایران و با سخنان فریدون رضوی­کیا ، رئیس بنیاد علمی پژوهشی معماری و شهرسازی کشور آغاز گردید.

رئیس بنیاد علمی پژوهشی معماری و شهرسازی ایران در مراسم افتتاحیه این همایش هدف از برگزاری آن را، تبادل نظر بین خانم­های معمار از نقاط مختلف کشور و همچنین به وجود آوردن مجالی برای نمایش آثار زنان معمار و شهرساز برشمرد و گفت: در واقع هدف اصلی بررسی معماری از دید زنان است.

 

01

 

وی افزود: برگزاری همایش زنان معمار به هیچ وجه ایجاد جدایی و یا رقابت بین زنان و مردان معمار نمی­کند، بلکه موقعیتی را فراهم می­نماید تا بانوان بیشتر به فعالیت­های لازم در مورد حرفه تشویق شوند.

رضوی­کیا گفت: بحث­های حاصل از این همایش، نمودی از عقاید حدود 50% جامعه است که با بررسی و مطالعه عقاید بانوان در مورد معماری مسکونی، شاید بتوان تغییراتی در بهتر زیستن و محیط زیست حاصل نمود.

رئیس بنیاد علمی پژوهشی معماری و شهرسازی ایران در ادامه گفت: امیدوارم این همایش جنبه منفی به خود نگیرد، بلکه بتوانیم از این فرصت استثنایی برای تبادل نظر و یادگیری بیشتر و شناساندن توانایی­های زنان معمار و شهرساز به دیگران استفاده کنیم تا زنان و مردان مشترکاً در رفع مشکلات اجتماع و حفظ اصالت­های معماری مؤثر واقع شوند.

 

07

 

در ادامه دکتر مزین دهباشی شریف، معاون پژوهشی بنیاد و دبیر علمی همایش زنان معمار ایرانی ضمن اشاره  به آمار 65% دانشجویان دختر دانشگاه­ها گفت: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، اسکان حضور زنان از طبقات متوسط در دانشگاه­ها بیشتر فراهم شده، به طوری که پیش از انقلاب، بسیاری از خانواده­ها به دلیل عدم وجود محیط مناسب به دختران شان اجازه ورود به دانشگاه را نمی­دادند که با تغییر شرایط پس از انقلاب، تعداد دختران در رشته­های مهندسی و هنر از جمله معماری افزایش یافت.

  وی افزود: زنان در عرصه کار حرفه­ای با محدودیت­ها و دشواری­های خاصی روبرو هستند که بخش عمده­ای از آنها را از حرکت و پیشرفت باز می­دارد و زنان فعال در حرفه معماری و شهرسازی را به تعدادی اندک کاهش می­دهد.

 

02

 

معاون پژوهشی بنیاد ، اعتقاد مدیران عامل دفاتر مهندسین مشاور و کارفرمایان به برتر بودن مردان در مدیریت و توانمندتر بودن مردان نسبت به زنان در کار یدی را از جمله این محدودیت­ها برشمرد. است که با توجه به ساختار مردسالار محیط­های کار موجب می­شود یک معمار یا شهرساز زن چندین برابر یک معمار یا شهرساز مرد تلاش کند تا توانایی­های خود را به اثبات برساند.

 

04

 

دبیر کمیته علمی همایش زنان معمار ایرانی در ادامه تعداد مقالات رسیده به دبیرخانه همایش را 153 مقاله ذکر کرد که پس از ارزیابی 68 مقاله مورد پذیرش واقع گردیده و 12 مقاله آن جهت ارائه شفاهی انتخاب شده است.

در این همایش سه روزه خانم­ها: مهندس وحیده ابراهیم نیا ، مهندس هانیه سادات اخوت ، مهندس ساناز افتخارزاده ، دکتر ویدا تقوایی ، دکتر میترا حبیبی ، مهندس نسیم خالصی ، دکتر راضیه رضازاده ، مهندس فاطمه رفیعی سعدی ، مهندس ایلقار ستاری رئوف ،  مهندس متین باستان فرد و مهندس مریم محمدی مقالات خود را پیرامون پنج محور همایش: «چیستی معماری» ، «مشارکت زنان و جهانی شدن معمار و شهرسازی » ، «آموزش و پژوهش معماری و شهرسازی» ، «فضا و جنسیت» ، «زنان و حرفه» به صورت شفاهی ارائه دادند.

 

07

 

موضوعات آموزش و پژوهش معماری و شهرسازی و نقش زنان و زنان و حرفه معماری و شهرسازی با حضور خانم­ها و آقایان : مهندس بدرالدین احمدی، مدرس دانشگاه تربیت مدرس تهران ؛ مهندس زهره بزرگمهری، عضو هیأت علمی مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی ؛ مهندس زهره بزرگ نیا، مدیرعامل مهندسین مشاور زیستا ؛ دکتر پروین پرتوی، عضو هیأت علمی دانشگاه هنر تهران ؛ دکتر راضیه رضا زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران ؛  مهندس مهوش مهر افشار، عضو هیأت مدیره مهندسین مشاور توان و مهندس ژیلا نوروزی در قالب دو میزگرد جداگانه مورد بحث بررسی قرار گرفت.

با توجه به اینکه سازمان ملل متحد شهر قزوین را به عنوان پایلوت گردشگری فرهنگی انتخاب کرده بود دبیرخانه علمی همایش تصمیم گرفت روز سوم همایش را به بازدید از بناهای تاریخی و معماری معاصر قزوین اختصاص دهد. در این روز 260 نفر از شرکت کنندگان همایش زنان معمار ایرانی به میزبانی استانداری، دانشگاه آزاد اسلامی،سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین از کاخ و موزه چهلستون،موزه شهر،مجموعه­ی عالی قاپو، مسجد جامع عتیق، آب انبار سردار، مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدالسلطنه و مسجدالنبی بازدید و با معماری اسلامی و ایرانی بناهای تاریخی و معاصر استان قزوین از نزدیک آشنا شدند.

 

08

 

در جریان این بازدید آقای مهندس سید احمد نصری استاندار قزوین، آقای دکتر مرتضی موسی خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و آقای مهندس عبدالقهار ناصحی رئیس سازمان نظام مهندسی استان قزوین در جمع شرکت کنندگان همایش سخنرانی کردند.

 در این همایش 3 روزه علاوه بر اعضای هیأت علمی، دانشجویان ، کارشناسان معماری و شهرسازی ، مشاوران امور بانوان وزارتخانه­ها، دستگاه­های اجرایی و استانداری­های سراسر کشور ، خانمها و آقایان دکتر ایرج اعتصام ، دکتر محمدمنصور فلامکی ، دکتر داراب دیبا ، دکتر گیتی اعتماد ، دکتر ترانه یلدا ، دکتر جهانشاه پاکزاد ،مهندس تهمینه میلانی و دکتر هما ایرانی بهبهانی از اساتید برجسته رشته معماری و شهرسازی نیز حضور داشتند.

گفتنی است همایش زنان معمار ایرانی از تاریخ 14 تا 16 آذر ماه 1386 در موزه ملی ایران توسط بنیاد علمی پژوهشی معماری و شهرسازی ایران و با همکاری و مشارکت معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی، پژوهشگاه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، شهرداری تهران، استانداری قزوین و جامعه مهندسان معمار جوان شارستان برگزار شد.

نظرات 1 + ارسال نظر
صبا شنبه 24 آذر 1386 ساعت 20:19 http://nasimesaba.parsiblog.com

سلام ....
خیلی اتفاقی به اینجا برخوردم من دانشجوی رشته ی طراحی دکوراسون داخلی هستم ...مطالب شما کمک بزرگی بهم میکنه ...
میتونم بیشتر با شما در تماس باشم تا بتونم از تجربیاتتون هم استفاده کنم ؟
ممنون میشم اگه پاسخ بدید :)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد