یورگن مایر JmayerH
Metropol Parasol en Sevilla
یورگن مایر، معمار آلمانی، استاد دانشگاه و مدیر گروه معماری JmayerH، دفتر کار وی در برلین واقع است. یکی از پروژه های آنان طرح توسعه پلازای "انکارناسیون" واقع در "سویـلا"ی اسپانیاست که سازه ای ارگانیک همانند یـک قارچ را داراست و شامل فضاهایـی چون فروشگاه ها، رستوران و بار است.این بنا به عنوان نـماد شهری "سـویـلا"در دوران معـاصـر مـحسـوب مـیشـود
لابـی شهری Urban Lobby
لابی شهری، پروژه ای تحقیقاتی است که از طرف گروه معماری جوان MRGD برای منطقه Center Point لندن مطرح گشته است و شامل یک برج اداری است. این گروه از سه معمـار به نام های ملیکه آلتین ایشیک، سامر چـامـون و دانیـل ویـدریـگ شکـل گرفتـه است
www..mrgd.co.uk
در سال 1989، دفتر کاری در نزدیکی شهر پاریس توسط "کاس اوسترهویس" تأسیس گردید. او در سال 1951و در شهر "آمسرفورت" متولد گشت و در دانشگاه Delft لندن به تحصیل پرداخت و تا سال 2000 نیز در آن دانشگاه تدریس میکرد. در سال 2003 نام این دفتر به اُ.ان.ال تغییر یافت. در سال 2005 این شرکت شروع به همکاری با دانشگاه تکنولوژی "نانیجنگ" چین نمود. آنها جوایز بسیاری را کسب نمودهاند که از جمله آنها میتوان به دریافت جایزه طراحی در هلند و جایزه میس ون درروهه در سال 2007 اشاره نمود. "لونا لنارد" همکار "اوسترهویس"، هنرمندی اهل لهستان است. او فارغالتحصیل رشته تئاتر و هنرهای تجسمی است و بیشتر در زمینه طراحی نشانهای شهری با وی همکاری میکند. کارهای اخیر این شرکت عبارتند از: نشان شهری CET در شهر "بوداپست لهستان"، نشان شهری در شهر "کایزرسلاترن آلمان"، مرکز شهری در "ابوظبی"، شهر ورزش در "دبی"، موزه Drents در "اسن هلند"، ۶۴ خانه بیلمرمر در "آمستردام" و ..."اوسترهویس"، برای بسیاری از ناشران مطلب نوشته و کارهایش در کتابهای متعددی انتشار یافته است. علاوه بر این، در بیشتر نمایشگاههای معماری شرکت نموده است.
مرکز اتحاد اروپا
در طراحی این مجموعه که در مسابقه معماری مطرح گشت، از فرم پنج وجهی سایت استفاده شده است و در نهایت با حجمی به شکل یک ستاره مواجه میشویم. دو بال این ستاره روی سطح قرار گرفته و سه قسمت دیگر، طبقات زیرزمین را تشکیل میدهند. در کانسپت کار به عدم تمرکز نیروها اشاره شده است. همچنین چهار وجهیهای هرمی شکل، نکات مهمی از تاریخ را در این بنا نمایش میدهند و حکایت از ایستادگی در مقابل حکومتهای کمونیستی در مرکز اروپا دارند. قسمتهای نمایشگاهی در مرکز بنا قرار گرفتهاند و نور آنها از قسمتهای هرمی شکل هر پنج وجه تأمین میشود. عملکردهای بسیاری در بنا وجود دارد. جادهای که به این ساختمان منتهی میشود، "جاده آزادی" نام دارد. ورودی در بزرگترین وجه بناست. پلهها و سه آسانسور 16 نفری در همین سمت هستند. در این بنا هیچ استاندارد معماری معمولی، وجود ندارد و تمامی قسمتهای آن بوسیله متد CNC ساخته خواهد شد و این به نوبه خود، وجهی منحصر بفرد به طرح میدهد. در طراحی بنا از شیوه طراحی کشتیها استفاده گشته است. روکش فلزی نمای خارجی بنا از آلومینیم 6 میلیمتری است. شیشهها در جداره بین دیوار قرار گرفتهاند و خاصیت بازشویی نیز دارند.طراحی و همچنین نحوه برخورد با ساخت، تجارب فراوانی را برای خود گروه به ارمغان آورده است.
Tools for Ideas
Introduction to Architectural Design
þ Author: Christian Gänshirt
þ Publisher: Birkhauser Verlag AG
þ Published: 2007
þ Paperback: 255 pages
þ List Price: $39.95
þ ISBN: 3764375779
þ This introductory presentation describes and analyzes the theories, strategies, and tools of creative design for the purposes of practical work. ... more>>
Details in Contemporary Architecture
þ Publisher:
þ Published: 2007
þ Hardcover: 207 pages
þ List Price: $55.00
þ ISBN: 1568985762
þ This book explores the common as well as more exotic architectural detailing that so often gets lost in the pages and photographs of the design media. ... more>>
Interior Architecture Now
þ Author: Jennifer Hudson
þ Publisher: Laurence King Publishing
þ Published: 2007
þ Paperback: 352 pages
þ List Price: $29.95
þ ISBN: 1856695204
þ An invaluable introduction to the key names and projects in contemporary interior architecture, this book covers the work of 55 international practitioners. ... more>>
Ove Arup
Masterbuilder of the Twentieth Century
þ Author: Peter Jones
þ Publisher:
þ Published: 2006
þ Hardcover: 352 Pages
þ List Price: $40.00
þ ISBN: 0300112963
þ This is the first biography of the great and versatile engineer, complete with some 80 historic photographs that have never been published before. ... more>>
بازخوانی کتاب «معماری و اندیشه نقادانه»
نقد معیاری بر این عقیده استوار است که در جایی بیرون از ساختمان یا مجموعه شهری، نمونه، الگو، قاعده یا اصلی وجود دارد که کیفیت یا موفقیت اثر با آن سنجیده میشود. در واقع، این نقد بر معیاری که برای قضاوت در مورد اثر و سنجش و ارزیابی آن، از پیش و معمولاً بدون توجه به خود اثر، تجویز و تعیین گردیده، پایهریزی شده است.
معیارهای مورد استفاده در نقد معیاری ممکن است:
ـ کاملاً مادی یا فیزیکی و قابل اندازهگیری باشند، همچون معیارهای طراحی پلههای ساختمان.
ـ فیزیکی، ولی غیر قابل اندازهگیری باشند، همچون قواعد سبک و معماری کلیساهای قرن پانزدهم انگلستان که به اعتقاد پوگین (A. W. N. Pugin)، میبایست به عنوان معتبرترین سبک معماری کلیسایی، اساس و ملاک کلیساهای معاصر او در قرن نوزدهم قرار میگرفت.
ـ کاملاً کلی و عمومی بوده و ربط چندانی به مسائل عینی، نظیر تزیینات یا ساختار بنا نداشته باشند، همچون شعار معروف لویی سولیوان: «فرم از کارکرد تبعیت میکند.» بدیهی است که ارزیابی یک بنا بر اساس معیارهای نامشخص و مبهمی از این دست، بسیار دشوارتر از ارزیابیهایی است که بر اساس معیارهای فیزیکی و کمی باشد.
انواع معیارهای مورد استفاده در نقد معیاری را میتوان در چهار گروه زیر طبقهبندی نمود:
1. معیار نظریهای (مبنای نقد نظریهگرا): اصلی غیر قابل اندازهگیری و کلی است که به صورت یک قانون بیان میشود، مانند اصل «فرم از کارکرد تبعیت میکند.»
2. معیار سیستماتیک (مبنای نقد منظومهای): مجموعهای از باورها، دستورالعملها و قوانینی است که به یکدیگر مربوط شدهاند، مانند اصول ویتروویوس: «معماری وابسته به عواملی نظیر نظم، ترتیب، تقارن، تناسب و هندسه است.»
3. معیار گونهای (مبنای نقد گونهای): دربرگیرنده یک نمونه عمومی و کلی برای دسته خاصی از بناها و ساختمانهاست، به عنوان مثال یک نمونه عمومی برای همه ساختمانها با عملکرد سوپرمارکت، به عنوان مبنای ارزیابی قرار میگیرد.
4. معیار کمی (مبنای نقد کمی): در برگیرنده مقایسه کمی بنا با اندازهها و معیارهای مطلوب و مناسب است، نظیر اینکه آیا ارتفاع هر پله به میزان استاندارد هفت اینچ میرسد یا خیر؟
اولین اثر شهیدی که در قالب طنز سیاه در سال 1348 در نـشریه ((نگین )) به چاپ رسید ، مردی را نشان می داد که روی یک صندلی نشسته وبه اسکلت هیولا گونه ای نگاه می کند . او از سال 1346 در کنار احمد شاملو سردبیر وقت مجله ((خوشه )) با این مجله همکاری داشته ودر مجلاتی چون کیهان سال ، آبنوس وتماشا کارکرده است .
مان هنر نو در خیابان شریعتی ، بالاتر از پل صدر ، خیابان شهید میرزاپور ، شماره 33 واقع است .
ویژگی های ساختمان مان هنر نو از زبان طراح و معمار آن : مهندس غلامرضا معتمدی
خانه ای می ساختم ؛ که قرار بود من وشریک هایم را درخود جای دهد ، کنارساختمانی که سالها پیش ساخته بودم ؛ خانه تک تک صاحبانش را از دست داد ؛ دست آخر دو نفر ماندیم ، من وعمید نائینی کم اما نمی آوردم ؛ ادامه میدادم
هر چه فکر کردم ، اجرا کردم ؛ هیچگاه عادت به طراحی روی کاغذ وکشیدن نقشه نداشتم ، در مغزم طرح می کنم ، د رمغزم اصلاح می کنم ، وسرساختمان بامعمار وبنا و آهنگر و…… اجرا می کنم ؛ هر روز گوشه ای ، تنها نقشه ، نقشه های یک صدمی است ؛ که به شهرداری داده می شود ، برای مجوز.
مجموعه مسکونی دستور (2) رابراساس فضای منفی طراحی کردم . زمین ساختمان جدید از کوچه ای ورودی می گرفت که 15 متر پائین تر از ساختمان قدیم بود . این ساختمان با اضافه های بعدی شکل ال داشت (L ) ، با حیاطی در جنوب غربی زمین ، با ساختن ، حیاط مرکزی درقلب ساختمان جدید وچسباندن به ساختمان قدیم ، کل مجموعه به شکل یک L U در آمد . پانزده متر بلند تر از کوچة پائینی .
حالا دو حیاط مرکزی داشتیم با 7 متر اختلاف سطح وحیاطی در جنوب مجموعه 15 متر پائین تر ، ومیشد از سهیل وارد واز دستور خارج شد .
ساختمان قدیمی ، در گذشته اداری شده بود وساختمان تازه قرار بود مسکونی شود . ـ که نشد ـ این دوساختمان با هم مان هنر نو شد . شرکایم که رفتند ـ کم کم ـ به این فکر افتادم ؛ مجموعة آثار هنری خود رادر ساختمان جدید برپاکنم ، توالت ها وآشپزخانه ها ساخته وکاشیکاری شده بودند ؛ آشپزخانه را تغییر شکل دادم ، در زیرزمین ، انبارها ، ودرهم کف اطاق خوابها را حذف کردم ؛ در بالا کارپیش رفته بود ؛ باقی ماند ند ، بـا حذف بعضـی دیوارهـا ،
معتقدم حذف پیرایه های ساختمان ، از اشتباهات معماری مدرن است . منظور گچ بری ، مقرنس ، نماسازی ، پنجره سازی و ….. نیست ؛ یا آنکه مجسمه ها رادر نماردیف کنند . ـ آنطور که میکل آنژکرد ـ ویادررف ها بگذارند.
راه حل ؟
به فکرم رسید :
فضای معماری رابه عنصر های اصلی اش تجزیه کنم ، سقـف ، دیوار ، ستون ، کف ، پله ، بادبند ، آسانسور ، سقف های کاذب ، رف و…….
این عنصرها را باز طراحی کنم ، آنسان که هر کدام نشانه ازدیگر هنرها داشته باشند ؛ بی آنکه امکان جدا کردن ونام نهادن دوباره بر آنها وجود داشته باشد .
مثال ؟
پله :
پله : عنصری است برای ارتباط سطح های افقی در ارتفاع های متفاوت ، مرکب
از سطح های بالا رونده ودست انداز ، ـ کاملاً عملکرد گرایانه . ـ پله اما می تواند ، درکنار باشد ؛ در میان قرارگیرد ؛ فضابسازد ، بچرخد ، دور بزند ، بالابرود ، رقصان بالا برود ؛ وباترکیب خود ؛ دست اندازها ؛ ودست انداز طبقة بالاتر ،
مجسمه بسازد ، بی آنکه مجسمه باشد ، وباتغییر بافت ، رنگ ، تغییر نور وجنسیت ، فضای پیرامون خود را ـ شکلی ـ تحـرک بخشد .
تبدیل ، عناصر معماری ساختمان به اثرهای هنری ، بی آنکه بتوان آنرا از فضا جدا کرد ، ونامی برآن نهاد .(مجسمـه ، نقـاشی دیـواری ، تابـلو ، وفرسک و..) را من انسجام نامیدم ، ودواندن نور را برروی آنها میـعان ؛
از نظر من معماری چیزی نیست ؛ جز ، طراحی انسجام های فضایی وترکیب کردن بقاعده وسلسله مراتبی آنها برای دست یافتن به انسجام های کلان تر وپیچیده تر وگرنه پرداختن به عملکرد، مـعمـاری رایت مـی شود . فرمهایی خشک که به زور پیرایه های چسباندنی ، نمک زده شـده اند . ـ جدا از گوگنهایم نیویورک ـ استاد گودی است . دور نرویم ، ساختمان که تمام شد و مجموعه ها برپا ، کیف کردم ، ودیگران هم کیف کردند ، افروز ناصر شریف بند کرد ؛ مجموعه را برروی همگان بگشائیم ، سنگ انداختم ، مجوز ارشاد ؟ ، ـ رفت ، گرفت . خانه ، شد مان ، مان هنر نو ـ سه سال می گذرد مان هنر ، حاصل جمع شدن اتفاق های مکرر ساده است .
گفتگو با غلامرضا معتمدی |
مان هنر نو |
همایش زنان معمار ایرانی روز چهارشنبه چهاردهم آذر ماه سال جاری در محل سالن اجتماعات موزه ملی ایران و با سخنان فریدون رضویکیا ، رئیس بنیاد علمی پژوهشی معماری و شهرسازی کشور آغاز گردید.
رئیس بنیاد علمی پژوهشی معماری و شهرسازی ایران در مراسم افتتاحیه این همایش هدف از برگزاری آن را، تبادل نظر بین خانمهای معمار از نقاط مختلف کشور و همچنین به وجود آوردن مجالی برای نمایش آثار زنان معمار و شهرساز برشمرد و گفت: در واقع هدف اصلی بررسی معماری از دید زنان است.
وی افزود: برگزاری همایش زنان معمار به هیچ وجه ایجاد جدایی و یا رقابت بین زنان و مردان معمار نمیکند، بلکه موقعیتی را فراهم مینماید تا بانوان بیشتر به فعالیتهای لازم در مورد حرفه تشویق شوند.
رضویکیا گفت: بحثهای حاصل از این همایش، نمودی از عقاید حدود 50% جامعه است که با بررسی و مطالعه عقاید بانوان در مورد معماری مسکونی، شاید بتوان تغییراتی در بهتر زیستن و محیط زیست حاصل نمود.
رئیس بنیاد علمی پژوهشی معماری و شهرسازی ایران در ادامه گفت: امیدوارم این همایش جنبه منفی به خود نگیرد، بلکه بتوانیم از این فرصت استثنایی برای تبادل نظر و یادگیری بیشتر و شناساندن تواناییهای زنان معمار و شهرساز به دیگران استفاده کنیم تا زنان و مردان مشترکاً در رفع مشکلات اجتماع و حفظ اصالتهای معماری مؤثر واقع شوند.
در ادامه دکتر مزین دهباشی شریف، معاون پژوهشی بنیاد و دبیر علمی همایش زنان معمار ایرانی ضمن اشاره به آمار 65% دانشجویان دختر دانشگاهها گفت: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، اسکان حضور زنان از طبقات متوسط در دانشگاهها بیشتر فراهم شده، به طوری که پیش از انقلاب، بسیاری از خانوادهها به دلیل عدم وجود محیط مناسب به دختران شان اجازه ورود به دانشگاه را نمیدادند که با تغییر شرایط پس از انقلاب، تعداد دختران در رشتههای مهندسی و هنر از جمله معماری افزایش یافت.
معاون پژوهشی بنیاد ، اعتقاد مدیران عامل دفاتر مهندسین مشاور و کارفرمایان به برتر بودن مردان در مدیریت و توانمندتر بودن مردان نسبت به زنان در کار یدی را از جمله این محدودیتها برشمرد. است که با توجه به ساختار مردسالار محیطهای کار موجب میشود یک معمار یا شهرساز زن چندین برابر یک معمار یا شهرساز مرد تلاش کند تا تواناییهای خود را به اثبات برساند.
دبیر کمیته علمی همایش زنان معمار ایرانی در ادامه تعداد مقالات رسیده به دبیرخانه همایش را 153 مقاله ذکر کرد که پس از ارزیابی 68 مقاله مورد پذیرش واقع گردیده و 12 مقاله آن جهت ارائه شفاهی انتخاب شده است.
در این همایش سه روزه خانمها: مهندس وحیده ابراهیم نیا ، مهندس هانیه سادات اخوت ، مهندس ساناز افتخارزاده ، دکتر ویدا تقوایی ، دکتر میترا حبیبی ، مهندس نسیم خالصی ، دکتر راضیه رضازاده ، مهندس فاطمه رفیعی سعدی ، مهندس ایلقار ستاری رئوف ، مهندس متین باستان فرد و مهندس مریم محمدی مقالات خود را پیرامون پنج محور همایش: «چیستی معماری» ، «مشارکت زنان و جهانی شدن معمار و شهرسازی » ، «آموزش و پژوهش معماری و شهرسازی» ، «فضا و جنسیت» ، «زنان و حرفه» به صورت شفاهی ارائه دادند.
موضوعات آموزش و پژوهش معماری و شهرسازی و نقش زنان و زنان و حرفه معماری و شهرسازی با حضور خانمها و آقایان : مهندس بدرالدین احمدی، مدرس دانشگاه تربیت مدرس تهران ؛ مهندس زهره بزرگمهری، عضو هیأت علمی مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی ؛ مهندس زهره بزرگ نیا، مدیرعامل مهندسین مشاور زیستا ؛ دکتر پروین پرتوی، عضو هیأت علمی دانشگاه هنر تهران ؛ دکتر راضیه رضا زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران ؛ مهندس مهوش مهر افشار، عضو هیأت مدیره مهندسین مشاور توان و مهندس ژیلا نوروزی در قالب دو میزگرد جداگانه مورد بحث بررسی قرار گرفت.
با توجه به اینکه سازمان ملل متحد شهر قزوین را به عنوان پایلوت گردشگری فرهنگی انتخاب کرده بود دبیرخانه علمی همایش تصمیم گرفت روز سوم همایش را به بازدید از بناهای تاریخی و معماری معاصر قزوین اختصاص دهد. در این روز 260 نفر از شرکت کنندگان همایش زنان معمار ایرانی به میزبانی استانداری، دانشگاه آزاد اسلامی،سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین از کاخ و موزه چهلستون،موزه شهر،مجموعهی عالی قاپو، مسجد جامع عتیق، آب انبار سردار، مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدالسلطنه و مسجدالنبی بازدید و با معماری اسلامی و ایرانی بناهای تاریخی و معاصر استان قزوین از نزدیک آشنا شدند.
در جریان این بازدید آقای مهندس سید احمد نصری استاندار قزوین، آقای دکتر مرتضی موسی خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و آقای مهندس عبدالقهار ناصحی رئیس سازمان نظام مهندسی استان قزوین در جمع شرکت کنندگان همایش سخنرانی کردند.
گفتنی است همایش زنان معمار ایرانی از تاریخ 14 تا 16 آذر ماه 1386 در موزه ملی ایران توسط بنیاد علمی پژوهشی معماری و شهرسازی ایران و با همکاری و مشارکت معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی، پژوهشگاه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، شهرداری تهران، استانداری قزوین و جامعه مهندسان معمار جوان شارستان برگزار شد.
کارگاه «تاریخ معماری و شهرسازی ایران بر مبنای یافتههای پایگاههای پژوهشی میراث فرهنگی» روز پنج شنبه سیام آذر ماه از ساعت 10 صبح در مجموعه هنر پژوهی نقش جهان برگزار میشود.
به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، در این کارگاه که به شهر تاریخی یزد پرداخته خواهد شد، مهندس خادمزاده، مهندس افشاری، دکتر کاظم مندگاری، دکتر غیورفر، دکتر لاله، دکتر چگینی و خانمها الوندیان و دانش درباره موضوعاتی همچون معرفی شهر یزد، نظام مدیریتی شهری در شهر تاریخی یزد، شناسایی تکنیک ساخت گچبریهای منحصر به فرد بقعه ایلخانی، ضرورت ثبت شهر تاریخی یزد در آثار ملی، بررسی کتیبهها در شهر یزد و... سخنرانی خواهند کرد.
مکان: خ ولی عصر(ع)،ضلع جنوبی پارک ساعی1101، مرکز هنرپژوهی نقش جهان.
www.honar.ac.ir Emial:researches@honar.ac.ir tel: 88553912-16
محمدرضا کاشانی
قرن حاضر در اغلب نقاط دنیا رشد و تغییرات بی سابقه ای را در معارف بشری و استاندارد سازی زندگی بشر شاهد بوده است.به جای اینکه این تحولات ، امکانات غنی در تعیین هویت به ما ارزانی دارد و به محیط اجتماعی با معنایی مبدل شود ، منتج به آثار جنبی غیر قابل پیش بینی و ناخوشایندی در کیفیات زندگی شده است.
طی دهه های گذشته ، محیط زیست ما نه تنها دستخوش آلودگی و گسترش بی رویه شهری بوده است ، بلکه با وجود بشریمان صرفآ به عنوان ماده ی انسانی رفتار شده است.کیفیاتی را هم که به بشر حس وابستگی و مشارکت می داده از دست داده است.امروز شاهد آنیم ، اندیشه مدرن تنها انفعال و نارضایتی را پدید آورده است و جهان را در چهار چوب شبه علمی منجمد ساخته است.
اریک فرم می گوید: انسان معاصر بیشتر اوقات فراغتش را به صورت انفعالی سپری می کند ، جوانان با استعداد و بی ریا ما ، اغلب ناامید و بی اعتقاد شده اند که این از ویژگی های عصر ماست.نسلی که در آن اشتیاق و تعهد جای خود را به تمسخر و اعتراض بخشیده است، او مصرف کننده ابدی است.او نوشیدنیها ، غذاها ، سیگارها ، مقاله ها ، بینش ها ، کتاب ها و فیلم ها را مصرف می کند.همه چیز دریده و بلعیده می شوند.جهان به ابژه ای بزرگ از امیال او مبدل شده است ، که پیوسته آن را تغذیه می کند.
در نهایت ، رهیافت " علمی " ، جهان را به یک سری از " منابع " و انسان را به مجموعه پیچیده ای از " نیازها " بدل می کند.
دلایل آن روشن است , در حال حاضر طراحی محیط و توانایی فنی ( و اغلب اشتیاق فنی ) برای ساختن بناها ، محله ها و شهر ها ، از راههای مختلف و بدون توجه به شناخت و توجه به هنجار انسان ، منتج به انگیزش رفتار ناهنجار در فضای کمی تولید شده ، می شود.
هنر مدرن،در حقیقت،اغلب به نمایش صرف ابزارها بدل شده است.این جنبش پدیده ی مکان را با جدایی میان اندیشه و احساس به دست فراموشی سپرد.معماری مدرن به مثابه طراحی زندگی در نظر داشت برای تقاضای معنا پاسخی ارائه دهد،اما شکست خورد و دلیلش این بود که فهم مناسبی از زیست-جهان نداشت و کما بیش دوباره به سوی کمیت و فرمالیسم بازگشت.
به واقع چنین موقعیت ویرانگری ناشی از بد فهمی های بنیادینی ، چون معنا کردن آزادی است.اگر آزادی معنایی دارد ، باید به معنا کردن در انتخاب بین کیفیت باشد ، آزادی در هر جامعه محدودیت های خویش را دارد.اما در عوض ، ما همواره آزادی را بیشتر به معنای رهایی از فرم قلمداد کرده ایم.انسان مدرن به تمامی فرم ها به عنوان تهدید و مانع توجه دارد.این فرمها ممکن است تعامل انسانی ، لباس پوشیدن ، زبان ، هنر یا مذهب باشد.از این رو احساسات او نه به صورت فرم و نمادهای مشترک ، بلکه به شکل ظغیان های فردی و نا مفهوم ظاهر می شود.
بیایید،برای فهم معنای بحران های انسانی و زیست محیطی،آنها را دقیق تر بررسی نماییم.در گذشته زندگی بشر صمیمانه با چیزها و مکان ها پیوند داشت.تقریبآ هر چیزی آوندی بود که آنها چیزی انسانی را به راحتی در آن می یافتند.
بنابراین،در گذشته،جهان همچون تمامیتی کیفی،که بشر خود به بخشی از آن شکل می داد،دست یافتنی بود.
اما امروزه،ما فقط با کمیت ها در ارتباطیم.از کودکی یاد می گیریم که اندازه گذاری و دسته بندی کنیم.نوعی ادراک انتزاعی سیطره یافته که عمومآ به عنوان⣭ادراک " علمی " شناخته است.
لذا ، ما صرفآ حقیقت علمی را می پذیریم.این حقیقت ممکن است با ارزشهای وجودی ما در تضاد باشد و شرایطی را پدید آورد که ما در آن ، برای تسلط بر امور چندان رشد نکنیم.به این اعتبار ، ما بخشی از فرهنگ را به عنوان کل آن می پذیریم.
بدینسان اندیشه به تنهایی دنیای بی معنایی را پدید می آورد و وجود از معنا تهی می شود ، انسان مدرن بی عالم می شود ؛ از این رو هویت ، ادراک اجتماعی و مشارکتش را از دست می دهد ، چرا که تعلقی به یک تمامیت با معنا ندارد.
پس باید به اندیشه روح بخشید و زندگی ، خود ، تنها منبع الهام حقیقی است.
از این رو معماری به مثابه فعالیتی ترکیبی می بایست خود را با شکل زندگی به عنوان تمامیتی معنادار تطبیق دهد،لذا بیان هنری،در جایی که قلمروی اندیشه و احساس یکی می شوند،رشد و توسعه می یابد و معماری به مثابه اثری هنری،واقعیت ها یا ارزش های برتری را متعین و بیانی بصری از ایده ها به دست می دهد.ایده هایی که چیزی را برای بشر معنادار می کنند،چرا که به واقعیت سامان می بخشد.لذا معماری به خلق مکان های با معنا می پردازد.
مکان به واسطه زمین که بر آن می ایستیم ، آسمان که بر فرازمان واقع گشته و افق که دیده مان را محدود می کند،مشخص می گردد.لذا مفاد مکان با برگفتن مرزهای فضایی چون زمین ، آسمان ، افق ،تجسم مشخصه های یک نظام فضایی توسط چگونگی بودن آن در میان زمین و آسمان تعیین و از نشانه هایی بهره می برد که با واژه ها و عبارت در زبان گفتاری قابل قیاس اند.
واژه ی ایستادن اشاره بر ارتباط با زمین دارد،قیام کردن با ارتباط با آسمان دلالت می کند و گسترش یافتن اشاره به ارتباط با افق و بسته و باز به رابطه ای میان درون و برون توجه دارد.
در صورتی که تاکید بر جهت عمودی به معنی آزادسازی آن است،خطوط و فرم های عموی رابطه ای جاری با آسمان و آرزویی برای رسیدن به نور را بیان می کنند،عمود گرایی و اشتیاق مذهبی در واقع همواره همراهند.پس در فضا زمین و آسمان یکدیگر را ملاقات می کنند و معانی فضای زیست-جهان در این ملاقات تجسم می یابند.
بنابراین معماری معتبر و با معنا مبتنی بر ترکیب نشانه ها ی مدون یا کهن الگوها نیست،بلکه عبارت از آشکار ساختن فضامندی زیست-جهان است.این آشکار سازی اشاره بر این دارد که آثار،در عین کهنگی جدیدند.
بنابراین ، امروز هدف اصلی بازگرداندن بعد شاعرانه زندگی به جوانان است ، یعنی گشودن مجدد قلمروهای اندازه ناپذیر ؛که این امر مستلزم پیروزی به انتزاع مهلک و غالب فعلی است.به واقع،زندگی صرفآ متشکل از کمیت ها و اعداد نیست بلکه زندگی شامل چیزهای ملموسی ، چون انسانها ، گل ها ، درختان ، حیوانات ، زمین ، آب ، شهرها ، کوچه ها ، خانه ها ، روز و شب ، ماه و ستارگان و خورشید به مثابه نوری است پایدار و آرامش بخش که هستی را در بر می گیرد.نوشتن همچون راه رفتن ، فهمیدن ، خوردن ، عبادت کردن ، اندیشیدن و دوست داشتن.
پی نوشت :
معماری معنا م مکان ، نوشته کریستیان نوربرگ-شولتز ، ترجمه ویدا نوروز برزجانی
مفهوم سکونت ، کریستان نوربری-شولتز ، ترجمه محمود امیر یار احمدی
همایش «سینما و معماری» در مجموعه آسمان فرهنگستان هنر برگزار میشود.
به منظور گسترش برنامههای علمی و پژوهشی در جامعه هنری کشور و پرداختن به مباحث بینارشتهای هنر، همایش تعامل سینما و معماری، 18 دی ماه امسال در مجموعه فرهنگی و هنری آسمان فرهنگستان هنر برگزار خواهدشد.
پژوهشگران و دستاندرکاران این دو رشته هنری (سینما و معماری) میتوانند مقالات خود را با سرفصلهایی چون «نسبت سینما با مکان و زمان»، «عنصر دراماتیک در سینما و معماری»، «نقش معماری و سینما در شکلگیری خاطرههای جمعی و تاریخی»، «اشتراکات آموزشی در سینما و معماری»، «نقش چینش اشیاء در فضاسازی معماری و سینمایی» و... را تا 15 آبان به دبیرخانه همایش واقع در خیابان ولیعصر (ع)، ضلع جنوبی پارک ساعی، جنب شهر کتاب، پلاک 1101، مرکز پژوهشی نقش جهان ارسال کنند.
برگزاری نمایشگاه سینما و معماری شامل تصاویر، ماکت، نمایش قطعات منتخب از فیلمهای سینمایی مرتبط با موضوعات همایش و نمایش فیلم به مدت 5 روز از دیگر برنامه همایش سینما و معماری است.
این بنا در 43 کیلومتری شهر زنجان در شهر سلطانیه واقع شده که به دستور سلطان محمد خدابنده از سال 704 ه.ق آغاز و در مدت 9 سال در تاریخ 713 ه.ق پایان یافته است.
سلطانیه با 5/48متر ارتفاع و 6/25متر قطر گنبد پس از کلیسای سانتا ماریا در فلورانس ایتالیا و مسجد ایاد صوفیا در استانبول ترکیه ، سومین بنای عظیم گنبد دار در جهان و اولین بنای عظیم آجری تاریخی ایران محسوب می شود