به نام یگانه معمار هستی
به لطف خدا نمایشگاه عکس " تبریز سنت معماری " طبق زمان بندی و هماهنگی های قبلی ودر راستای معرفی آثار تاریخی وگردشگری شهر تبریز در گالری بهمن برگزار شد.
در این نمایشگاه که با همکاری حوزه هنری استان انجمن سینمایی جوانان ایران دانشگاه آزاد اسلامی و..... وبا حضور اساتید و متخصصین عکاسی و معماری و دانشجویان رشته های مربوطه وسایر عموم مردم برگزار شد ۲۵ اثر در ابعاد ۳۰*۴۵ وبا موضوع معماری سنتی شهر تبریزبه نمایش گذاشته شد.
چند نمونه از عکس های مربوطه و حال وهوای نمایشگاه :
مسلما در مراحل پیشرفته این روش کاربرد خوبی نخوهد داشت چون یک معمار پس از طی تجربه های گوناگون باید خود به روش خاصی با کیفیت مطلوب دست یابد و به اصطلاح صاحب سبک شود . بنابر این نحوه ارایه کارهایش نیز باید شناسنامه داشته باشد.
در حال حاضر اسکیس یکی از آزمونهای مهم جهت ورود به دانشکدههای تحصیلات تکمیلی در رشته معماری است. اما براستی آیا اسکیس میتواند به شکل فعلی خود روش مناسبی برای گزینش باشد؟ اصلاً اسکیس در چه صورتی میتواند مورد قبول واقع شود؟
اصولاً آزمون طراحی معماری سریع یا همان اسکیس باید به شکلی باشد که در زمان مشخص بتوان طرحی از یک موضوع را باتمام مدارک مورد نیاز آماده کرد و این طرح باید خلاصه ای از آموخته های یک دانشجوی معماری باشد.
متأسفانه اخیراً سبک خاص یا بهتر بگوییم قالب خاصی برای این رقابت حاکم شده است و همه مجبورند اسکیسهای خود را خواسته یا ناخواسته درفرم همان قالب در بیاورند تا بتوانند درآزمون اسکیس امتیاز قابل ملاحظهای کسب کنند.
اگر نظری بر تعاریف جهانی معماری داشته باشیم درمییابیم که این امر در کل مغایر با مفهوم معماری است؛ اثری که باید نمایشگر خلاقیت معمار باشد و در خطوط آن خواستهها وسبک معمار منتقل شود به گونهای درمیآید که مطابق سلیقه و خواست مصحح باشد و در واقع طرح، سلایق فرد مصحح را بیان می کند!
جای بسی تأسف است که چنین برنامهای گریبانگیر بسیاری از دانشگاهها در سطح کشور شده است؛ در این دانشکدههای معماری قوه تخیل دانشجویان در عالم غیر واقعی پرورش مییابد؛ هرچند که به لحاظ افزایش خلاقیت روش مناسبی است اما دانشجو در طول تحصیلاتش به کل در چنین عالمی سیر میکند، در صورتیکه تمامی دروسی که در دانشکدههای معماری تدریس میشود بایستی همهوهمه دست در دست هم دهند و فضایی در دنیای واقعی تولید کنند.
بسیاربدیهی است که ماهیت معماری متفاوت از یک هنر تنها ذهنی و خیالی است؛ لذا میتوان چنین نتیجه گرفت که: اسکیس نمایشی است از فرایند تولید اثر معماری در عالم واقعیت و یقیناً وسیله نمایش رویاهای بلندپروازانه و نقاشی وار نیست!
دست اندرکاران آموزش معماری در ایران باید بدانند که با چنین وضعیتی هیچگاه نورمن فاسترها، رنتسو پیانوها و تادائو آندوها را نمیتوانند به جامعه تقدیم کنند! مادامیکه طرح دانشجویان را در قالب سلایق شخصی خود در بیاورند و تا زمانی که کپی کردن و نه خلق کردن را آموزش دهند وضعیت آشفته دانشکدههای معماری به همین منوال ماندنی است و نتیجه آن، چیزی جز معماری بی هویت امروز نیست!
همین مسأله در مقیاس کوچکتر در مورد اسکیس میتواند صدق کند؛ متأسفانه در سیستمی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، ممکن است اسکیسی که زاییده ذهن یک دانشجوی معماری است بسیار کم اهمیت تر از اسکیسی باشد که پلان آن از کارهای بزرگان معماری جهان کپی شود و پرسپکتیو آن با اندکی تغییر و همچون یک نقاشی زیبا در وسط شیت اسکیس نقش بندد! هر چند که کپی خوب در پرورش خلاقیت مؤثر است اما فقط میتواند تمرینی برای طراحی باشد و نباید محصول نهایی تفکرات یک دانشجوی معماری باشد.
در سیستم فوق اصلاً مهم نیست که دانشجو و آن کسی که معماری آینده این سرزمین در دست اوست، به چه میاندیشد و چگونه طرحش را ارائه میدهد. مهم این است به سبکی که به آنها میآموزند، نقاشی کند...! همچنین اصلاً مهم نیست که دانشجوی معماری نهایت طرح خود را در عالم واقعیت ببیند، مهم این است تخیلاتی را که به او تزریق میشود به معرض نمایش بگذارد! هر چند که این تخیلات غیر واقعی و رویایی باشند و باید قبول کنیم که در حال حاضر معیار قبولی در آزمون اسکیس همین است! تا زمانیکه اینچنین وضعیت آشفتهای بر آموزش معماری در ایران حاکم باشد، معماری ایران راه به جایی نخواهد برد.
امروزه با افزایش روز افزون جمعیت شهری و قیمت زمین ، ساخت و ساز آپارتمان و زندگی آپارتمانی مقرون به صرفه تر شده است . بیشتر ما حداقل یک بار زندگی در محیط بسته آپارتمانی را تجربه کرده ایم و از معایب و مشکلات آپارتمان نشینی آگاهیم. یکی از عمده معایبی که بیشتر مردم از آن گله مند هستند خفه و بسته بودن فضای آپارتمان است . ما با استفاده از چندین نکته کوچک که بیشتر جنبه بصری دارد میتوانیم این فضای مرده را زنده تر و آپارتمان خود را دلباز تر نماییم .
1. انتخاب رنگ دیوارها
انتخاب رنگ مناسب برای فضای آپارتمانی بخصوص آپارتمانهای با متراژ کم بسیار مهم است. رنگها از نظر درخشندگی و شفافیت انواع مختلف دارند که بهترین انتخاب ، انتخاب رنگهای روشن با درخشندگی و شفافیت زیاد است . اصولا" رنگهای روشن باعث می شوند که فضا بزرگتر بنظر آید و هر چه شفافیت و درخشندگی آن بیشتر باشد به دلیل انعکاس نور فضا زنده تر بنظر می آید. یکی از رنگهای مناسب آپارتمان رنگ استخوانی روشن است ، که علاوه بر داشتن شفافیت و روشنی با بیشتر رنگهای وسایل منزل همنشینی دارد و کمپوزیسیون مناسبی را ایجاد می نماید.جهت ایجاد تنوع در رنگ میتوانید در قسمت دیوار اپن آشپزخانه از مصالح سنگی با رنگهای متنوع استفاده نمایید.
2. انتخاب کفپوش
جهت پوشش کف آپارتمان از مصالح گوناگونی میتوان بهره گرفت .( از جمله سرامیک ها ، پارکتهای طرح چوب ، موکت و ...) اگر قصد تعویض کفپوش ساختمان را داشته باشید ، در صورت استفاده از سرامیک می بایست در انتخاب رنگ آن دقت زیادی شود، زیرا استفاده از رنگهای تیره در کف ، فضا را فشرده تر نشان میدهد . معمولا استفاده از رنگ های بسیار روشن مثل سفید نیز معایبی به همراه دارند ، یکی از معایب آن یکدست شدن فضا است که جهت برطرف کردن یکدستی آن می توان از یک قالیچه در زیر میز مبل استفاده کرد. یا اینکه در میان سرامیک ها طرح هایی با رنگهای متفاوت را بکار گرفت.در صورت استفاده از پارکت نیز میبایست نکات گفته شده را رعایت نمود و رنگهای روشن طرح چوب را انتخاب کرد.
3. انتخاب مبلمان و نحوه قرار گیری
انتخاب رنگ مبل اختیاری است اما استفاده از رنگهایی مثل کرم روشن و یا حتی سفید به زنده تر کردن فضا کمک بیشتری می نماید و فضا بزرگتر به نظر می آید. در مورد انتخاب طرح مبل بهتر است حتی المقدور مبل هایی با اشکال هندسی صلب و یا بدون منحنی انتخاب شود. در مورد نحوه چیدمان آن بهتر است مبلها را تقریبا" چسبیده به دیوار ها قرار داد علت انتخاب شکل بدون منحنی نیز این است که مبلها در کنار دیوار صاف ترکیب مناسبتری را ایجاد نمایند. حتی المقدور سعی کنید وسایل خانه را نزدیک به دیوارها قرار دهید تا از هدر رفتن کوچکترین فضاها نیز جلوگیری شود. اگر در جلوی پنجره ها از پرده های پارچه ای استفاده می کنید بهتر است رنگ آنها نیز روشن انتخاب شود
4. نورپردازی
نور نیز نقش مهمی را در زنده کردن فضا به عهده دارد . استفاده از نور مناسب و یکنواخت در آپارتمان خفگی محیط را از بین می برد ، البته استفاده از نور طبیعی بسیار مناسبتر است . در صورت ضعیف بودن نور طبیعی کمبود آن را با بکارگیری نور مصنوعی جبران نمایید. حتی المقدور از پرده های عمودی یا کرکره ای استفاده نکنید ، زیرا از ورود نور خورشید به داخل تا میزان زیادی جلوگیری می نمایند. پرده های پارچه ای یا توری بهترین انتخاب برای پنجره های آپارتمان محسوب میشوند. زیرا نور را به خوبی از خود عبور می دهند.استفاده از نور پردازی موضعی بر روی قاب ها و ... نیز باعث تحرک و ایجاد حرکت در فضا میشود.
5. استفاده از طبیعت
در ساختمانهای حیاط دار کمبود طبیعت بوسیله ایجاد باغچه در کناره های حیاط جبران میشود . اما برای جبران آن در آپارتمان میتوان از گلدانهای کوچک که در گوشه های فضا قرار می گیرند استفاده کرد . سعی کنید گلدانها را در کنار پنجره ها و یا تا جایی که امکان دارد در کنج دیو ارها قرار دهید ، زیرا معمولا" گوشه دیوار ها بدون استفاده می مانند.
در نتیجه سعی کنید تا جایی که امکان دارد از رنگهای روشن در طراحی داخلی آپارتمان استفاده کنید . شاید این سئوال برایتان پیش آید که بکارگیری این همه رنگ روشن فضا را یکنواخت و سرد نمی کند؟ در جواب باید بگویم این هنر شماست که با استفاده از قابها و وسایل تزیینی کوچک با رنگ بندی متنوع فضا را جذاب تر نمایید
تاقچه ها، رف ها، ارسی ها، هشتی ها، حوض ها و باغچه ها تنها شماری از عناصر کالبدی طراحی داخلی در ایران هستند. روش معماران گذشته ایرانی در به کارگیری این عناصر، در راستای آن بوده تا از جذابیت فُرم کاسته شود و به غنای فضا افزوده گردد. این همان هندسه همراه با تزئینات است.
به نظر می رسد طراحی داخلی در ایران، از یک سو در چنبره نوستالژیای تاقچه ها، رف ها و اُرسی های قدیم گرفتار مانده و از سوی دیگر به دکوراسیون و ابعاد دراماتیک و تزئینی فضاها تقلیل یافته است. با تمام اینها، طراحی داخلی فرآیندی است که همزمان می بایست سویه های زیباشناختی و عملکردی را سامان دهد. طراحی داخلی یک ساختمان، داستانی است که شخصیت اصلی آن خود انسان است؛ در این بین حضور او در این فضا، چگونگی آن و ویژگی های فضایی که انسان در آن قرار می گیرد، می تواند تداعی کننده اصولی باشد که در ادامه ۷ اصل از آنها را می خوانید:
۱ - نور را دریاب: نور عنصری است که با آن دیدن اشیا ممکن می شود. نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یک فضای داخلی ببخشد. بدون نور، نه فرم را احساس می توان کرد، نه رنگ را و نه بافت را. نورپردازی در یک فضای داخلی پیامدهای مهمی در بردارد. چه بسا نورپردازی مناسب یک فضا آن فضا را خوشامد و چشم نواز کند. نورپردازی در کنار ابعاد زیباشناختی، بعد عملکردی هم دارد. نور مناسب در طول شب در یک فضای داخلی می تواند حس محدود بودن یا ابهام و هراس را بر طرف کند. نور مناسب یک اتاق حتی می تواند چهره آدمی را گرم و صمیمی کند. به کمک نورپردازی می توان یک فضای داخلی را به جزایر نورانی متنوعی تبدیل کرد. پس، از باب مثال، غذاخوری باید نور ملایم و گرمی داشته باشد یا بهترین نورها برای حمام، منابع نوری کم ولتاژ هستند.
۲ - فرم را بشناس: فرم، توده فیزیکی یک شیء است که سه بعدی بوده و وزن دارد. فرم معمولاً به پوسته بیرونی بنا نسبت داده می شود، در حالی که فضای داخلی هم فرم خاص خود را تشکیل می دهد. معمولاً فرم فضای داخلی تابعی از عوامل مختلف است. دسترسی ها و سیرکولاسیون مهمترین این عوامل هستند. هر چند نمود فرم بیشتر در پوسته بیرونی یک بنا است با این حال نمود بیرون و درون می تواند یک شکل نباشد.
۳ - فضا را احساس کن: فضا را محدوده در دسترس کاربران دانسته اند. در طراحی داخلی معمولاً استفاده مؤثر از فضا و ارتباط آن با محیط، مهم است. مسأله ای که در رابطه با فضا مطرح می شود، رعایت ابعاد انسانی در طراحی داخلی است. از قرن ها پیش رویکرد عمده فیلسوفان و معماران به عنصر فضا، برجسته بوده است. در طی سال های اخیر هم ارتباط بین ابعاد انسانی با فضاهای داخلی به یکی از فاکتورهای مهم طراحی بدل شده که از آن تحت عنوان ارگونومی یا کار پژوهی در دید کلی و اندام سنجی (Anthropometry) در دید جزئی، یاد می شود. در طراحی داخلی می بایست رابطه درسـت انسان با فضا تعریـف شود و ابعاد بدن انسان ها برای سهولت دسترسی های فضایی مد نظر قرار گیرد.
۴ - بافت را لمس کن: بافـت مشخصـه ای از یک شیء اسـت که با لمس کـردن یا دیدن به چشـم می آید. بافت می تواند نرم یا خشن، کشیده یا برجسته، زبر یا مخملین و یا ابریشمی باشد. در طراحی داخلی پوسته ها و سطوح فضایی معمولاً بسته به عملکرد هر فضا تغییر می کند. چه بسا طراحی داخلی یک خانه نیازمند سطوحی نرم و منعطف باشد، اما فضای داخلی یک سینما چنین سطوحی را برنتابد.
۵ - شکل را بیازمای: شکل، خط بیرونی یک شیء را تشکیل می دهد. در معماری معمولاً شکل و فرم را با هم اشتباه می گیرند. شکل یا صورت معادله کلمه Shape فرنگی است؛ در حالی که فرم املای فارسی همان Form است. معمولاً شکل ها یا طبیعی هستند یا غیـرقابل مشاهـده یا هندسی. در ترکیب بندی یک فضا شکل اشیـا عامل تعیین کننده ای است. طراحان داخلی به کمک این عامل می توانند ترکیبات بصری گوناگونی پدید آورند.
۶ - رنگ را در هم بیامیز: در تعریف رنگ آن را خاصیت بصری فرم دانسته اند. در حقیقت عنصر فرم از طریق رنگ معنا می یابد. رنگ در طراحی داخلی احساس آدمی را تحت تأثیر قرار داده و روی فرم تأکید می کند، ضمن آنکه رنگ، حس مقیاس را هم موجب می شود. کاربرد رنگ هم، از یک فضای داخلی به فضای دیگر فرق می کند و در کاربرد رنگ، توجه به خصلت های روانی آدمیان ضرورت تام دارد.
۷ - حجم را بشناس: حجم عنصر مهم طراحی داخلی است. در معماری سنتی ایران، شاهد فضاهای پر و خالی احجام معماری هستیم. مقرنس ها و گوشواره ها خود بخشی از احجام خالی هستند. در این معماری مسایل حجمی اهمیت زیادی دارد. ما فضای داخلی را به واسطه لایه بیرونی بنا درک می کنیم. این لایه بیرونی در حقیقت همان حجم کلی بناست. در معماری مدرن، معمار به انتزاع و جدایی پوسته یا حجم بنا از درون آن می اندیشد و این جاست که دیوارها و سقف ها، فضایی تاکیدی ایجاد می کنند و خود را از قید و بندهای فضای داخل رها می کنند. این جا طراحی داخلی به مثابه یک سامان یا روش معمارانه مطرح می شود
زندگینامه استاد ارجمند حناب آقای دکتر پرویز مویدعهد
«معمار پروژه بزرگ مصلی امام خمینی تهران»
استاد ارجمند جناب آقای دکتر پرویز مؤید عهد، استاد معماری دانشگاه تهران و طراح پروژه عظیم مصلای امام خمینی تهران در اول اسفند سال 1308 در تهران، دیده به جهان گشود.
تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند و برای ادامه تحصیل به فرانسه عزیمت نمود و در دانشگاه بوزار در رشته معماری و سپس در دانشگاه سوربن پاریس در رشته شهرسازی مشغول تحصیل گردید. در سال 1956 میلادی موفق به اخذ درجه دکترایS.A.D.G با رتبه اول و نیز موفق به دریافت جایزه و مدال لورآی (بهترین دیپلم معماری در سطح دانشگاههای فنی فرانسه) گردید و به پاس خدمات فرهنگی و ارائه بهترین پایان نامه توسط ایشان در سال 1957 از سوی دانشگاه سوربن، دکترای افتخاری معماری (A.A.PHD) به ایشان اعطا گردید. همچنین در سال 1342 شمسی به پاس ارائه طرحهای فرهنگی و معماری از سوی دانشکده سلطنتی انگلستان (A.CH.ASS.SCOL) نشان درجه اول معماری را دریافت نمود.
از سال 1337 تا سال1343 شمسی بعنوان دانشیار به تدریس علوم معماری در دانشگاه پرداخت. در سال 1343 شمسی با اخذ درجه استادی در دانشگاه تهران، مشغول تعلیم دانشجویان میهن عزیزمان شد. از همان سال تدریس دروس اصول عمومی ساختمان ، (کنستروکسیون سیویل)، تئوری معماری و ارزشهای استاتیکی، تئوری شهر سازی را تدریس نمود و در این زمینهها مقالات متعدد و جزوات فراوانی ارائه نمود. همزمان نیز درس تاریخ معماری را در دانشکده فنی دانشگاه تهران تدریس مینمود. در سال 1348 به سمت رئیس دانشکده هنرهای تزئینی (وزارت فرهنگ و هنر) منصوب شد و تا سال 1352 عهدهدار این سمت در دانشگاه بود.
بعضی از طرحهای ارائه شده توسط ایشان به شرح ذیل می باشد:
1 - طرح پاویون سفارت ایران در مونترال کانادا
2 - طرح محوطه نمایشگاه بینالمللی تهران
3 - طرح نمایشگاه بینالمللی کشاورزی با همکاری مرکز نمایشگاههای بینالمللی انگلستان (Exp.ASS.LONRES)
4 - طرح مرکز تحقیقات شیمی دارویی و دارویی ایران
5 - طرح مدرسه سنلوئی با همکاری پروفسور لوکنت (استاد معماری دانشگاه بوزار پاریس)
6 - طرح مرکز علمی مخابرات دانشگاه تهران با همکاری مرکز تحقیقات علمی فرانسه (S.N.C.R)
7 - طرح ساخت مصلای امام خمینی
8 - طرح خاتمکاری تالار بزرگ ساختمان مجلس شورای ملی (میدان بهارستان تهران)
9 - طرح مرمت و بازسازی و تزئینات کاخ گلستان
10 - طرح ساختمان اداری وزارت آموزش و پرورش
11 - طرح یک مجتمع عظیم مسکونی در فرانسه
12 - طرح اکستانسیون و خوابگاه دانشجویان مدرسه البرز
13 - طرح نمای جنوبی ساختمان سازمان حج و زیارت
14 - طرح معماری فرودگاه آبادان
15 - همکاری در تهیه طرح کاتدرال (کلیسای جامع) ... با گیوم ژیله (استاد بزرگ معماری)
16 - همکاری در تهیه طرح و اجرای طرح شهرسازی حومه رم در سال1980
17 - همکاری در اداره آتیله امور تزئیناتی و طراحی کتابهای کودکان
18 - بسیاری از طرحهای اجرا نشده از قبیل طرح بزرگ دژ نبشته و آمفی تئاتر روباز برای 2000 نفر و فرهنگستان علوم در خیابان قوامالسلطنه
19 - ساختمانهای متعدد مسکونی و غیر مسکونی
20 - ساختمان درمانگاه بیماریهای قلب و عروق در سیرجان
21 - دیگر ساختمانهای متعدد دولتی و غیر دولتی
در سال 1380 به پاس زحمات و تلاش خالصانه این استاد، نشان چهرههای ماندگار از طرف رئیس جمهوری اسلامی ایران به ایشان اهداء گردید.
شورای معاونان بنیاد علمی پژوهشی معماری و شهرسازی ایران در دوازدهمین نشست هفتگی خود بر اساس گزارش دبیران کمیته های علمی و اجرایی همایش مبنی بر درخواست علاقمندان و شرکت کنندگان مبنی بر حضور و ارائه اصل مقاله ؛ زمان برگزاری همایش زنان معمار ایرانی را به 14- 16 آذر ماه 1386 موکول نمود.
مدیرکل روابط عمومی و بین الملل بنیاد با اعلام این خبر هدف از برگزاری همایش مذکور را معرفی توانمندی های زنان معمار و شهرساز ، تشویق بانوان در کارهای معماری و شهرسازی ، جمع آوری فعالیت ها و اطلاعات علمی و عملی استادان ، پژوهشگران و مدیران ارشد زن معمار و شهرساز دستگاه های اجرایی ، شرکت های مهندسین مشاور ، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی برشمرد.
وی افزود : این همایش توسط بنیاد علمی پژوهشی معماری و شهرسازی ایران و با حمایت و مشارکت فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی ، حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی ، پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرداری تهران ، موزه ملّی ایران ، استانداری قزوین و جامعه مهندسان معمار جوان برگزار می شود.
گفتنی است پیش از این زمان برگزاری همایش زنان معمار ایرانی 23- 25 آبان ماه تعیین شده بود.
آرمین محسن دانشگر :
مگر میشود به اروپای مرکزی رفت و پراگ را نادیده گرفت، مگر میشود به پراگ رفت و شاه اثر گری را نادیده گرفت و البته با این بنا زندگی نکرد، و به دیده تحسین بر رقص شیواگون آن آفرین نگفت...؟!
اندکی سکون در یک بعد از ظهر که دوست دارم آن را بعد از ظهر پراگی بنامم، از همانها که کوندرا در آن آرامش مییافت و و کافکا از قصر میگفت... آرامش این قصر رقصان را به تصویر کشیدم...
نگاهی به طراحی داخلی رستوران دکتر نیک تبریز
طراح: اشکان منصوری
بیش از ۸۰تن از مولانا پژوهان برجسته جهان از ۲۶کشور در همایش بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا شرکت میکنند.
به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، "ابوالحسن خلج منفرد" رئیس مرکز مطالعاتی فرهنگی این سازمان گفت:
از بین ۱۵۶نفر از پژوهشگران، نویسندگان و مترجمان صاحب نام آثار مولوی در جهان که هر یک اثری مکتوب را درباره مولانا در کارنامه دارند، ۸۱تن در همایش بینالمللی بزرگداشت مولانا شرکت میکنند.
وی افزود: استادان زبان فارسی و مولوی پژوهان کشورهایی چون آمریکا، فرانسه، یونان، کانادا، انگلیس، آلمان، هند، بلغارستان وسایر کشورها علاوه بر شرکت و حضور در این سمینار از مراکز علمی و فرهنگی در تهران و تبریز بازدید کرده و با شخصیتهای فرهنگی و علمی کشورمان ملاقات میکنند.
خلج منفرد خاطر نشان کرد: این برنامهها از ششم و هفتم آبان در سالن اجلاس سران کنفرانس اسلامی در تهران، هفتم و هشتم آبان در دانشگاه تبریز و نهم آبان در شهرستان خوی دنبال میشود.
نقش جهان : میراث جهان
طراحی(اسکیس) نقش جهان
مقررات و شرایط :
هدف از طرح تبیین تصویری از آینده میدان نقش جهان و نقش آن در فضای عمومی شهر اصفهان است.
در ارائه طرح توجه به نکات زیر الزامی است :
1- استمرار حیات میدان نقش جهان به عنوان اصلی ترین مرکز تعاملات اجتماعی در شهر اصفهان.
2- تامین نیازها و الزامات ایفای این نقش با احترام به هویت تاریخی مجموعه میدان نقش جهان...ضوابط ناظر بر اثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی و تداوم ارزشهای معمارانه آن.
3- توجه به طراحی فضای باز و حرکت پیاده و سواره در ارتباط با نقش میدان در منطقه تاریخی شهر اصفهان.
4- پیرایش مداخلات ناهمگون و ناساز با منظر و محیط میدان.
5- توجه به نقش مبلمان شهری در فضای میدان.
شرکت کنندگان :
-دانشجویان مقاطع مختلف رشته های مرمت و احیا بناهای تاریخی...معماری...طراحی شهری و دیگر رشته های مرتبط.
تکنیک :آزاد
ارائه : آزاد
توجه : -آثار حداکثر در دو شیت 100*70 سانتیمتر ارائه شود.
-علاقمندان باید اثار خود را حداکثر تا تاریخ 11 آبانماه 1386 به دبیر خانه تحویل نمایند..یا زودتر با پست پیشتاز به نشانی پستی گنجینه نقش جهان بفرستند.
قابل توجه :
شرکت در این مسابقه برای همه علاقمندان ازاد است.
-در این مسابقه اثاری پذیرفته میشود که بر پایه حس افرینندگی و خلاقیت هنری ایجاد شده باشد...بناراین اثار کپی شده از روی اثار هنرمندان دیگر در این نمایشگاه جایگاهی ندارد.
-اثار ارائه شده از سوی دانشگاهها و گروه های اموزشی برای شرکت در نمایشگاه در صورت هماهنگی قبلی پذیرفته خواهد شد.
-شرکت در مسابقه هزینه ای در بر ندارد.
-اثار شرکت کنندگان با نوشتن مشخصات کامل (نام و نام خانوادگی...تاریخ تولد در پشت هر اثر) تا 11 آبان تحویل دبیرخانه یا زودتر با پست پیشتاز به نشانی پستی گنجینه نقش جهان فرستاده شود.
-لوح های یادمان و گواهی شرکت به همه هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه اهدا خواهد شد.
-همچنین به آثار برتر نیز جوایز ویژه ای تعلق خواهد گرفت.
دبیرخانه مسابقه اسکیس نقش جهان :
تهران - شمالغرب میدان انقلاب - روبروی سینما مرکزی - کوچه شهید جنتی - شماره 33
طبقه 4 - واحد 7
تلفن : 021 - 66438696
تلفکس : 021 - 66907428
نشانی پستی دبیرخانه :
تهران - ص . پ . 431 - 13145 گنجینه نقش جهان - مربوط به مسابقه طراحی نقش جهان
www.ganj.ir