مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد
مطالب معماری Architecture Topics

مطالب معماری Architecture Topics

نوشته هایی بر اساس نفسهای یک معمار --- استفاده از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ مجاز می باشد

مسابقه طراحی بخش بیرونی آکواریوم نیویورک

کمال یوسف‌پور

طراحی بخش بیرونی آکواریوم نیویورک، موضوع مسابقه‌ای است که اوایل پاییز 2006، توسط شرکت توسعه اقتصادی و انجمن حفاظت از حیات وحش نیویورک، برگزار گردید. از میان 25 طرح شرکت‌کننده در این مسابقه، سه طرح ارائه‌شده توسط شرکت‌های WRT، Smith-Miller & Hawkinson Architects و West 8 با همکاری Weisz & Yoes Architecture، که همگی سازگار با محیط زیست هستند و از موجودات دریایی و تپه‌‌های شنی الهام گرفته شده‌‌اند، به مرحله نهایی راه یافتند. انتظار می‌رود مقامات توسعه شهر، در رایزنی با رهبران جامعه محلی و انجمن حفاظت از حیات وحش که مالک و بهره‌بردار آکواریوم است، اواخر پاییز، طرح نهایی را انتخاب کنند.
آکواریوم حفاظت از حیات وحش نیویورک که سالانه حدود 750000 بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند، قدیمی‌ترین آکواریوم آمریکا به شمار می‌رود. این آکواریوم ابتدا، طی سال‌های 1896 تا 1941، در Lower Manhattan مستقر بود، تا اینکه در سال 1957، به یک محوطه محصور 14 اکری در Coney Island نقل مکان کرد. لیکن مدت‌های مدیدی است که هواداران آکواریوم از اینکه این محوطه همچون یک قلعه، توسط دیوارها محاصره شده و از محلات و مناطق مجاور جدا مانده ‌است، شاکی هستند. از این‌رو، بر اساس خط‌مشی‌ها و دستورالعمل‌های مسابقه، طرح جدید باید از نظر بصری پرروزن، نفوذپذیر، گیرا و جذاب باشد.

newyork-aquarium_01.jpg

طرح Smith-Miller and Hawkinson

طرح Smith-Miller and Hawkinson، دیوار میان آکواریوم و Boardwalk (تفرجگاه کنار ساحل که معمولاً کف آن تخته است) را با یک حصار و پرچین موجدار که در چندین نقطه به سمت Boardwalk باز می‌شود، جایگزین ‌کرده است.

newyork-aquarium_02.jpg

طرح West 8 and Weisz & Yoes

طرح ارائه‌شده توسط West 8 and Weisz & Yoes که تعدادی از پارکینگ‌ها را زیر تپه‌های شنی انسان‌ساخت پنهان ‌کرده، مجموعه‌ای از مسیرهای حرکتی پیچ‌خورده را در خود جای داده است؛ این مسیرها امکان رفتن دوباره از آکواریوم به ساحل را فراهم می‌کنند. بر اساس بخش دیگری از خط‌مشی‌ها و دستورالعمل‌های مسابقه، طرح نهایی باید یک فانوس دریایی برای جزیره Coney Island ایجاد کند. به همین منظور، در ساختار طرح West 8 and Weisz & Yoes، از یک چتر دریایی غول‌پیکر و تابان استفاده شده که روی پیچک‌هایش ساکن و آرام ایستاده است.

newyork-aquarium_03.jpg

طرح WRT

عنصر اصلی طرح WRT، یک حصار و پوشش موج‌دار است که تعبیر و ترجمانی از چرخش‌ها و فرودهای ناگهانی roller coaster (قطار غلتان شهرهای بازی کودکان) معروف Coney Island می‌باشد. این طرح شبیه یک وال عظیم است، گویی وال بزرگی به ساحل حمله کرده و کل آکواریوم را در کام خود کشیده است.
مقامات شهر و متولیان ساخت‌وساز آن امیدوارند با احداث یک هتل جدید، ساختمان‌های تجاری بلندمرتبه و پارک آبی سرپوشیده، Coney Island را از یک محیط ساحلی فصلی به یک مقصد گردشگری فعال در تمام طول سال تبدیل کنند. از دیدگاه آنان، آکواریوم نیویورک یک لنگر بسیار مهم و حیاتی برای Coney Island محسوب می‌شود. از این‌رو طراحی شمایل‌گون (iconic) بخش بیرونی آکواریوم نیویورک و تبدیل آن به یک نهاد و مؤسسه قرن بیست‌ویکمی، در صدر برنامه‌ها و طرح‌های توسعه جامع و گسترده Coney Island قرار گرفته است. و این مسابقه سرآغازی است بر مجموعه اقداماتی که اولین نوسازی مهم و قابل ملاحظه آکواریوم نیویورک، بعد از استقرار آن در Coney Island، خواهد بود.